Μπορεί το ηλεκτρονικό εμπόριο να έχει γνωρίσει μεγάλη επιτυχία διεθνώς, ωστόσο, δεν το εκμεταλλεύονται όλοι με τον ίδιο τρόπο, όπως καταγράφει το ετήσιο E-Commerce-­Index.

Στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ σχεδόν ένας στους δύο πολίτες προβαίνει σε online αγορές – για την ακρίβεια σχεδόν το 45% των Ευρωπαίων και το 55% των Αμερικανών χρησιμοποιούν το Ιnternet ως κανάλι για τις αγορές τους (μια τάση που δείχνει να είναι αυξητική). Ένα ενδιαφέρον συμπέρασμα που προκύπτει για την Κεντρική Ευρώπη, είναι ότι στη Γερμανία, Μ. Βρετανία και Γαλλία καταγράφεται το 80% περίπου του τζίρου των online αγορών που γίνονται στην Ευρώπη. Αλλά και στις ΗΠΑ, όπου η σχετική τάση δεν έχει ακόμα κορυφωθεί, το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζει να αυξάνει τους τζίρους του. Ενώ το 2013 στις ΗΠΑ ο συνολικός όγκος συναλλαγών ανήλθε στα 260 δισ. δολάρια, το 2017 ο όγκος των ηλεκτρονικών συναλλαγών αναμένεται να αγγίξει τα 435 δισ. δολάρια, σύμφωνα με το ινστιτούτο ερευνών αγοράς eMarketer. Τις γεωγραφικές διαφορές που χαρακτηρίζουν τις online αγορές τις καταγράφει στο τελευταίο του ετήσιο E-Commerce index, το Rakuten, ένα από μεγαλύτερα online marketplace διεθνώς.

Ποιος ξοδεύει τα περισσότερα;
Τις υψηλότερες κατά κεφαλή δαπάνες στην Ευρώπη τις καταγράφει η Μ. Βρετανία, με 1.120 ευρώ ανά άτομο και έτος. Εκεί ο τζίρος το 2013 για το ηλεκτρονικό εμπόριο ανήλθε σε σχεδόν 46 δισ. ευρώ, τοποθετώντας το βρετανικό online marketplace στην πρώτη θέση για την ευρωπαϊκή επικράτεια. Μόνο στις ΗΠΑ καταγράφηκε μεγαλύτερος τζίρος, καθώς οι καταναλωτές εκεί δαπάνησαν την ίδια χρονιά σχεδόν 1.170 ευρώ για τις online αγορές τους. Η αντίστοιχη ετήσια κατά κεφαλή δαπάνη για τη Γερμανία ανέρχεται στα 950 ευρώ, ενώ για τη Γαλλία μειώνεται στα 800 ευρώ. Ωστόσο και οι τρεις προαναφερόμενες χώρες υπερβαίνουν το μέσο ευρωπαϊκό όρο των 770 ευρώ.

Στην Ισπανία και στην Ιταλία, για παράδειγμα, τα έξοδα κατά κεφαλή ανέρχονται σε «μόλις» 465 και 450 ευρώ αντίστοιχα. Οι Γερμανοί προτιμάνε το κλασικό κανάλι αγορών μέσα από τα καταστήματα σε ποσοστό 46%, το ένα τρίτο δεν έχει κάποια προτίμηση, ενώ μόλις 8,4% προτιμάνε να κάνουν τις αγορές τους από το Internet. Aντιθέτως οι Βρετανοί προτιμάνε πολύ περισσότερο να αγοράζουν online (26%), ενώ μόλις 26% συνεχίζει να προτιμά τις offline αγορές.

Social shopping, η νέα τάση
Κατά μέσο όρο παγκοσμίως, το 45% των αγοραστών προτιμάνε να αγοράζουν προϊόντα από τα κοινωνικά online δίκτυα. Πιο επιφυλακτικοί δείχνουν να είναι εδώ οι Γερμανοί (24,5%), οι Γάλλοι (22,5%) και οι Ιάπωνες (7,7%) καταναλωτές, όταν σχεδόν το ένα τρίτο των Βρετανών και Αμερικανών επισκέπτονται τις κοινωνικές πλατφόρμες για να αγοράσουν. Ενδιαφέρον έχει να δει κανείς και τις τάσεις όσον αφορά το mobile shopping: μόλις 5,8% των Γερμανών χρησιμοποιούν τις φορητές συσκευές τους για τις αγορές τους, το σχετικό ποσοστό για τους Γάλλους περιορίζεται στο 3,6%, ενώ οι Ιάπωνες φαίνονται πιο αποφασιστικοί, πραγματοποιώντας σε ποσοστό 8,6% αγορές από τις φορητές τους συσκευές. Στην κορυφή συναντάμε πάλι τη Μ. Βρετανία (11,7%) και τις ΗΠΑ (10,1%).

Γεωγραφικές διαφορές στο ηλεκτρονικό εμπόριο εντοπίζονται και αλλού, όπως, για παράδειγμα, στον προτιμώμενο τρόπο πληρωμής. Ενώ στη Μ. Βρετανία, στις ΗΠΑ και στη Γαλλία η πιστωτική κάρτα αποτελεί το πιο δημοφιλή τρόπο πληρωμής, στις άλλες χώρες τα δεδομένα αλλάζουν. Στην Ιαπωνία, για παράδειγμα, κερδίζει σε δημοτικότητα ένας νέος τρόπος πληρωμής, το λεγόμενο Konbini (η ιαπωνική απόδοση του Convenience Stores), το οποίο λειτουργεί ως εξής: οι πελάτες παραγγέλνουν online ένα προϊόν, τυπώνουν την απόδειξη, την οποία πληρώνουν στη συνέχεια σε ένα σουπερ μάρκετ, για παράδειγμα, είτε με μετρητά είτε με πιστωτική κάρτα.

Mεγάλες διαφορές δεν παρατηρούνται όσον αφορά τη δημοτικότητα συγκεκριμένων ομάδων προϊόντων. Οι περισσότερες παραγγελίες γίνονται για ρούχα, κοσμήματα, βιβλία και, περιέργως, CDs/DVDs. Ενώ στη Γερμανία και στις ΗΠΑ αγοράζει κανείς online κυρίως βιβλία, στη Μ. Βρετανία φαίνεται να υπάρχει προτίμηση για CDs και DVDs. Οι Γάλλοι, από την άλλη, προτιμάνε να αγοράσουν ρούχα online. Εδώ η διαφοροποίηση προέρχεται από την Ιαπωνία, καθώς υπάρχει μια σαφής προτίμηση για τρόφιμα. Η παγκόσμια ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου αποτελεί σε κάθε περίπτωση ένα φαινόμενο που παρατηρείται παντού. Η ανάπτυξη θα συνεχιστεί με αμείωτη ένταση, ανεξάρτητα με το πώς θα το αφομοιώνει η εκάστοτε χώρα, όπου οι πολιτιστικές διαφορές θα παίξουν ρόλο στις online αγοραστικές συνήθειες.