Καθώς συμπληρώθηκαν 365 ημέρες από την έναρξη λειτουργίας της Dell EMC που προέκυψε από την ενοποίηση των Dell και EMC, πως “κύλησε” άραγε ο χρόνος για το νεότευκτο σχήμα, ποιος ο βαθμός αποδοχής από το εγχώριο επιχειρηματικό τοπίο, ποιες οι προκλήσεις της επόμενης ημέρας, και πως προμηνύεται το νέο φυσικό οικονομικό έτος της ελληνικής θυγατρικής; Οι Anja Monrad, Senior Vice President & General Manager στην Dell EMC, Μαρία Οικονομίδου, Country Manager της Dell EMC για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα και η Κατερίνα Αθανασοπούλου, Regional Marketing Director, Central Eastern Europe της Dell EMC, έχουν τις απαντήσεις.
Ο… θόρυβος που προηγήθηκε της ενοποίησης των Dell και EMC ήταν πραγματικά τεράστιος και σε πολλαπλά επίπεδα: Τεχνολογικά, προϊοντικά, οικονομικά και επιχειρηματικά. Όχι τυχαία, καθώς συνενώνονταν δύο τεράστια μεγέθη της business IT αγοράς, που κάθε τους κίνηση σηματοδοτεί εξελίξεις σε ολόκληρο τον κλάδο. Βέβαια, δεν έλειψαν και όσοι εξέφραζαν αμφιβολίες για την ορθότητα ή τις πιθανότητες επιτυχίας (μάλλον, περισσότερο αποτυχίας…) του εγχειρήματος. Το τελευταίο έτυχε εκτενούς κάλυψης στα ΜΜΕ σε ολόκληρο τον κόσμο, τροφοδοτώντας πρωτοσέλιδα, δίνοντας αφορμή για εμβριθείς αναλύσεις, πυροδοτώντας συζητήσεις επί συζητήσεων, δίχως να λείπουν από το προσκήνιο και τα ευφάνταστα σενάρια που σε αντίστοιχες περιπτώσεις εξυφαίνονται στην στιγμή!
Και ξαφνικά, σιωπή! Σαν κάποιο… αόρατο χέρι να έστριψε τον διακόπτη και αυτομάτως τα στελέχη και το σύνολο του υπαλληλικού προσωπικού της νεότευκτης εταιρείας να ξέχασαν μονομιάς το παρελθόν, αποφασίζοντας να προσηλωθούν στο μέλλον.
“Η αλήθεια είναι πως έχοντας ολοκληρωμένη εικόνα από τα μέσα προς τα έξω, δεν μου προξενεί εντύπωση η πραγματικότητα που περιγράφετε!”, επισημαίνει η Anja Monrad, Senior Vice President & General Manager στην Dell EMC και συνεχίζει: “Βλέπετε, μια τόσο δραστική αλλαγή του μεγέθους, του περιεχομένου, της βαρύτητας και της σημασίας της έναρξης λειτουργίας της Dell EMC ως ενιαίο σύνολο, απαιτούσε εκτενή όσο και αναλυτικό σχεδιασμό, προετοιμασία ενδελεχών διαδικασιών απρόσκοπτης λειτουργίας του συνόλου των επιχειρηματικών τομέων, θέσπιση άμεσων προτεραιοτήτων σε ότι αφορά τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, καθιέρωση ξεκάθαρης όσο και ενιαίας τιμολογιακής πολιτικής, κατάρτιση go to plans με βάση γεωγραφικά όσο και διατομειακά κριτήρια και το κυριότερο: Όσοι εμπλέκονταν, συμμετείχαν και ακολουθούσαν την Dell EMC θα έπρεπε να ήταν απόλυτα έτοιμοι, αποφασισμένοι, όσο και ευθυγραμμισμένοι προς μια ενιαία κατεύθυνση. Ξέρετε, καθώς δραστηριοποιούμαι επαγγελματικά στον κλάδο της πληροφορικής επί μακρόν, έχω διαπιστώσει πως μια σειρά από εγχειρήματα συνένωσης δυνάμεων, εξαγορών, απορροφήσεων ή ακόμη και μεμονωμένων συνεργασιών κατά το απώτερο παρελθόν “ναυάγησαν” εξαιτίας του γεγονότος ότι το προσωπικό δεν ήταν… on board και on the same page. Δεν αποτελεί θέσφατο πως αρκεί μια εντολή προκειμένου να λειτουργήσουν όλοι και αρμονικά προς μια κατεύθυνση. Αντιθέτως, απαιτείται να υπάρξουν εξαντλητικές όσο και ουσιαστικές ζυμώσεις αναφορικά με την επεξεργασία και την δόμηση μιας κοινά αποδεκτής εταιρικής κουλτούρας, η οποία θα τηρεί τις κατάλληλες ισορροπίες, θα διαπνέεται από χαρακτηριστικά ισότητας, σεβασμού και ισονομίας σε αμφότερες τις εταιρικές οντότητες που συνενώνονταν, αποφεύγοντας τη λογική των αποκλεισμών ή του φειβοριτισμού και στο τέλος της ημέρας θα υιοθετηθεί από το σύνολο των stakeholders. Θεωρώ, λοιπόν, πως συνολικά ως μητρική εταιρεία και επιμέρους κάθε θυγατρική έκαναν εξαιρετική προεργασία, γεγονός που αποτυπώθηκε ξεκάθαρα σε κάθε έκφανση (εμπορικά, προϊοντικά, οικονομικά, μερίδια αγοράς, quick και long wins) κατά την πρώτη χρονιά λειτουργίας της Dell EMC. Οπότε, παραφράζοντας ελαφρώς μια καθιερωμένη ρήση, η σιωπή αποτέλεσε… χρυσό για εμάς!”.
Η δύναμη της σιγουριάς!
Από την πρώτη στιγμή που γνωστοποιήθηκε η πιθανότητα το σενάριο της συνύπαρξης των Dell και EMC σε μια ομογενοποιημένη εταιρική οντότητα να λάβει “σάρκα και οστά”, το ερώτημα που κυριαρχούσε ήταν: “Μα καλά, και οι δύο πλευρές έχουν αρκετά επικαλυπτόμενα προϊόντα και υπηρεσίες. Ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί προκειμένου να υπάρξει ένα σχετικό… ξεσκαρτάρισμα, ενώ ταυτόχρονα πως θα αποφευχθεί η πιθανότητα λανθασμένης επιλογής;”. Την ίδια στιγμή δεν έλλειπαν και όσοι συμπλήρωναν: “Επίσης, πως θα καταφέρετε να πείσετε πελάτες που επαφίενται και εξαρτούν σημαντικό μέρος της καθημερινής τους λειτουργίας σε εξοπλισμό της EMC να τον… απαρνηθούν για την αντίστοιχη πρόταση της Dell και το αντίστροφο;”.
Η αντίδραση της Μαρίας Οικονομίδου, Country Manager της Dell EMC για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα είναι άμεση, καθώς με αποφασιστικό μα και ειλικρινές ύφος, αποκαλύπτει: “Θα σας εξομολογηθώ κάτι. Ούτε για μια στιγμή δεν έγινα αποδέκτης κάποιας μορφής έκφρασης δυσπιστίας, προβληματισμού είτε αμφισβήτησης, ξεκάθαρης ή έστω κεκαλυμμένης σχετικά με τις προϊοντικές παροχές, την αξιοπιστία, την καινοτομία είτε την επάρκεια των τεχνολογικών λύσεων και υπηρεσιών, το επίπεδο εξυπηρέτησης, service και εν γένει κάλυψης υπό το νέο εταιρικό σχήμα. Και ξέρετε γιατί; Μα, πολύ απλά, η Dell EMC υπήρξε φυσική συνέχεια δύο εταιρειών, στην μορφή μιας! Μάλιστα, με ακόμη πιο ισχυρή προϊοντική γκάμα, υπηρεσίες που προέκυπταν εν οίδει tailor made “απαντήσεων” στις διαρκώς εντεινόμενες όσο και πολλαπλά μεταβαλλόμενες απαιτήσεις εκ μέρους των επιχειρήσεων-πελατών και πάντοτε διασφαλίζοντας κορυφαία επίπεδα φροντίδας και εξυπηρέτησης. Βέβαια, εκτιμώ πως η ξεκάθαρη δομή της Dell EMC που είχε αποφασιστεί και κατ’ επέκταση κοινοποιηθεί εγκαίρως προς όλους τους εμπλεκόμενους, συνέβαλε σε καταλυτικό βαθμό ώστε να ενδυναμώσει το αίσθημα σιγουριάς που ένιωθαν οι πελάτες μας με την μετάβαση στο νέο εταιρικό σχήμα. Αποδείχθηκε στην πράξη πως η οργάνωσή μας σε τρία business units -Εnterprise & Infrastructure Solutions Group (servers, storage, δικτυακά προϊόντα), Client Solutions Group (PCs, desktops, notebooks) και τα Services (support & professional service)- ήταν ο κατάλληλος τρόπος να “βγούμε” ακόμη πιο δυναμικά στην αγορά! Φυσικά, δεν μείναμε στις πρόσκαιρες δάφνες της επιτυχίας, καθώς φροντίσαμε ώστε τα προαναφερθέντα τρία Business Units να αναπτύσσονται παράλληλα και δη μέσα από το δίκτυο συνεργατών μας. Εξάλλου, έχουμε διατρανώσει με τον πλέον αποφασιστικό τρόπο και σε τόνο που δεν επιδέχεται την παραμικρή αμφισβήτηση πως παραμένουμε πιστοί στο μοντέλο ανάπτυξής μας μέσω των συνεργατών μας. Μάλιστα, επιθυμία μας είναι να το αναδεικνύουμε σε κάθε ευκαιρία!”.
On board σε όραμα και κοινές αξίες η “απάντηση” στις marketing προκλήσεις
Η πρόκληση που ορθώθηκε μπροστά στην ομάδα του marketing της Dell EMC και δη σε ότι αφορά στο CEE region ήταν κάτι παραπάνω από μεγάλη, πιεστική σε επίπεδο χρόνου και αρκούντως απαιτητική σε χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Βλέπετε, όταν μια ιδιαίτερα εκτεταμένη περιοχή γεωγραφικά που περιλαμβάνει 27 χώρες και εκτείνεται από την Βαλτική έως το Ισραήλ και από την Τσεχία έως την Γεωργία, είναι νομοτελειακό -σχεδόν- και αυταπόδεικτο γεγονός πως θα διακρίνεται από αγορές με αντιδιαμετρικά χαρακτηριστικά, διαφορετικό modus operandi, ποικίλο segmentation και προτεραιοποίηση καθετοποιημένων τομέων, τεχνολογικών προϊόντων και λύσεων, ενώ ο βαθμός τεχνολογικής ωριμότητας ανά αγορά λογικά μοιάζει με έναν πίνακα αφηρημένης τέχνης, δίχως αρχή, μέση και τέλος! Αλήθεια, πως ανταπεξήλθε η συγκεκριμένη marketing ομάδα απέναντι σε αυτόν τον… ωκεανό των προκλήσεων; Σύμφωνα με την Κατερίνα Αθανασοπούλου, Regional Marketing Director, Central Eastern Europe της Dell EMC: “Κατά την διάρκεια του πρώτου έτους ενοποιημένης λειτουργίας μας φροντίσαμε να δημιουργήσουμε το μοντέλο marketing του νέου οργανισμού. Η ενοποίηση των τμημάτων ήταν ταχύτατη και ήταν εξαιρετικά θετικό ότι οι άνθρωποί μας σε όλο το region ασπάστηκαν τους στόχους μας και τις κοινές μας αξίες. Πιστεύω ότι αυτό υπήρξε πολύ σημαντικό για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που συναντήσαμε. Οι κυριότερες από αυτές ήταν το πως θα συνδυάσουμε με τον καλύτερο και πιο αποτελεσματικό τρόπο την εμπειρία όλων των στελεχών μας στο νέο οργανισμό. Από την πλευρά του marketing, η προσέγγισή μας περιλαμβάνει -πλέον- δράσεις που καλύπτουν ένα εξαιρετικά μεγάλο φάσμα επικοινωνίας με τους partners και τους πελάτες. Απευθυνόμαστε, λοιπόν, σε διάφορους τομείς της αγοράς, σε ένα μεγάλο εύρος κλάδων με διαφορετικά μοντέλα χρήσης της τεχνολογίας ή άλλα δημογραφικά χαρακτηριστικά.
Μια από τις πρώτες μας προσπάθειες υπήρξε η ενεργή συμμετοχή μας σε επίπεδο region σε όλες τις κύριες λειτουργίες μας, όπως λ.χ. η σχεδίαση των ενεργειών μας και τα συστήματα CRM και digital marketing. Αξιοποιώντας τεχνολογίες ανάλυσης δεδομένων, καθώς επίσης και εργαλεία BI για την βέλτιστη λειτουργία μας, είμαστε απόλυτα εστιασμένοι στην εταιρική μας απόδοση. Δεν σας κρύβω πως εργαζόμαστε με μια ολιστική προσέγγιση που περιλαμβάνει τη σχεδίαση, την εκτέλεση και την αξιολόγηση των ενεργειών marketing. Επενδύουμε δε, σε τομείς όπως οι εκδηλώσεις, σε συνεργασίες, αλλά και σε ενέργειες που διοργανώνονται από τους συνεργάτες μας με την υποστήριξή μας. Εξυπακούεται πως υλοποιούμε πολλαπλές ενέργειες marketing, για ποικίλα κοινά και εστιάζουμε σε διαφορετικά σημεία ανάλογα με τα ειδικά χαρακτηριστικά του κοινού στο οποίο απευθυνόμαστε κάθε φορά. Προκειμένου δε, να πετυχαίνουμε ακόμα καλύτερα αποτελέσματα στις ενέργειές μας για το καινούριο οικονομικό έτος σχεδιάσαμε μια στρατηγική marketing που εδράζεται σε 3 απόλυτα ενοποιημένους πυλώνες. Κάθε ένας εξ’ αυτών απευθύνεται σε διαφορετικό κοινό: Ψηφιακή στρατηγική για την ανάπτυξη του brand name μας, Ανάπτυξη ζήτησης με βάση την ιεράρχηση σε επίπεδο πελατειακής βάσης και συμμετοχή των υψηλόβαθμων στελεχών μας με ειδικά προγράμματα επικοινωνίας με τους πελάτες μας. Αποτελεί κοινό τόπο πως τα παραπάνω μπορούν να επιτευχθούν μόνο με την βελτιστοποίηση των λειτουργικών μας διαδικασιών και της ενοποιημένης στρατηγικής μας με τους συνεργάτες του καναλιού της Dell EMC”.
Ομάδα με “O” κεφαλαίο
Αναπόφευκτα, η συζήτηση κατευθύνεται στα εντός των συνόρων πεπραγμένα της εταιρείας κατά το πρώτο χρόνο της λειτουργίας της. Το δε ερώτημα, περίπου νομοτελειακά, που βρέθηκε στην άκρη των χειλών κάθε παρατηρητή, αναλυτή και εν γένει κοινωνού της ελληνικής ΙΤ αγοράς, ήταν: “Άραγε, η νέα μορφή της Dell EMC επιβεβαίωσε τις θετικές προβλέψεις που είχαν γίνει επί χάρτου τον Φεβρουάριο του 2017; Κατάφερε να εγγράψει τα προσδοκόμενα κέρδη σε μια σειρά από επίπεδα, αγορές και προϊοντικούς τομείς;”.
Η Anja Monrad ως έμπειρη και σίγουρη manager για την αποτελεσματικότητα της εκτενούς (σε πλήθος και γεωγραφική κάλυψη) ομάδας στελεχών που διοικεί, επέλεξε να αναφερθεί στην λειτουργική παράμετρο της Dell EMC Ελλάδος. “Η αλήθεια είναι πως στιγμή δεν αμφέβαλα για την επιτυχία από την οποία θα στεφόταν η δραστηριότητα του εδώ γραφείου. Βλέπετε, είχα την ευκαιρία τόσο κατά το παρελθόν να έχω επισκεφτεί την -τότε- Dell Hellas, αλλά και με το δεδομένο του… γάμου μεταξύ των δυο πλευρών, βρέθηκα πολλάκις στην Αθήνα, προκειμένου να έχω μια απτή όσο και ρεαλιστική εικόνα της εδώ αγοράς, να συνομιλήσω με πελάτες που προέρχονταν και από τους δύο μέχρι πρότινος ξεχωριστούς μα τόσο αλληλένδετους κόσμους, να γνωρίσω τα πρόσωπα, να διαπιστώσω το modus operandi, να βρω τα σημεία στα οποία οι δύο εταιρείες μπορούσαν να δράσουν συμπληρωματικά, να λειάνω τυχόν δυσκολίες, και πρωτίστως να αποτελέσω το φορέα από τον οποίο εξέπεμπε το μήνυμα πως δρούμε κοινά, είμαστε ένα, δεν έχουμε χωριστές ατζέντες, στρατηγικές ή πολιτικές, δεν εμφορούμαστε από υποκειμενισμούς και “δική μας, δική σας” λογική. Η αγορά βρίσκεται εκεί έξω, είναι γεμάτη ευκαιρίες, αναζητά προϊόντα, εργαλεία, υπηρεσίες και τρόπους μέσω των οποίων θα απλοποιήσει την καθημερινή πρακτική της και θα… εκτοξεύσει την αποτελεσματικότητά της. Αρκεί να της προσφερθεί η κατάλληλη πρόταση. Πολύ σύντομα διαπίστωσα με χαρά πως η ομάδα είχε “δέσει”, όλοι ενστερνίζονταν το κοινό όραμα της Dell EMC, ενώ τα μέλη της διακρίνονταν από ενδελεχή γνώση, ζηλευτό επίπεδο και… δίψα. Σήμερα, 365 ημέρες μετά, νιώθω ευτυχής για την επιτυχία του ελληνικού γραφείου και είμαι σίγουρη πως στο εγγύς μέλλον θα υπάρξουν ακόμη πιο “ανθηρές” ημέρες!”.
Πενταπλό “χτύπημα” σε shipping, τράπεζες, telco, τουρισμό και υπηρεσίες
Παρά το γεγονός ότι η επίγνωση της Anja αναφορικά με τα μεγέθη, τους επιμέρους τομείς και τη εν γένει πορεία της εταιρείας στην χώρα μας είναι βαθιά και ολοκληρωμένη, εντούτοις όμως παραχώρησε με ειλικρινή χαρά το λόγο (αφήνοντας ελεύθερο το σχετικό πεδίο) στην Μαρία Οικονομίδου, ως έμπρακτη αναγνώριση της προσπάθειας και της ηγεσίας της τελευταίας στην διευρυμένη περιοχή της Ελλάδος, της Κύπρου και της Μάλτας. Α, μια μικρή λεπτομέρεια: H Anja συμμετείχε ενεργά στην διαδικασία επιλογής της Μαρίας να της αναθέσει το… τιμόνι του νεότευκτου εταιρικού σχήματος και είναι περίπου δεδομένο πως επιχαίρει για αυτή της την απόφαση. “Είμαστε ικανοποιημένοι με την έως τώρα απόδοσή μας, καθώς από την μια πλευρά καταφέραμε να υλοποιήσουμε έναν εμπλουτισμένο τρόπο λειτουργίας με πρόσθετο ανθρώπινο δυναμικό δίχως αναταράξεις και από την άλλη εντάξαμε απολύτως ομαλά μια σειρά από νέα όσο και καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες στο ήδη ισχυρό χαρτοφυλάκιό μας, προς όφελος των συνεργατών και φυσικά των ίδιων μας των πελατών. Τα αποτελέσματα και οι αριθμοί δείχνουν πως κάτι καλό κάναμε, καθώς πετύχαμε αύξηση των μεριδίων μας! Βέβαια, δεν πρόκειται παρά για το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση της επίτευξης μιας νέας όσο και συναρπαστικής πορείας στο εγχώριο επιχειρηματικό στερέωμα.
Υπό αυτό το πρίσμα, θα εμείνουμε στην έμφαση που δίνουμε στην αγορά του shipping, στους υφιστάμενους μεγάλους πελάτες (τράπεζες και telcos), στην αναπτυσσόμενη αγορά ελληνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται εκτός της χώρας, στους data center service providers, ενώ ξεχωριστό είναι το ενδιαφέρον μας για τον ξενοδοχειακό και ευρύτερο τουριστικό κλάδο, τις φαρμακευτικές εταιρείες, την ιδιωτική εκπαίδευση, το Δημόσιο και τις κατασκευαστικές εταιρείες. Σχετικά με την Κυπριακή αγορά, αποβλέπουμε στην περαιτέρω ισχυροποίηση της εκεί παρουσίας μας, τόσο φυσικά όσο και μέσω της υλοποίησης σειράς έργων, ενώ σε ότι αφορά την Μάλτα προσβλέπουμε πρωτίστως στον τραπεζικό τομέα, που δείχνει να αναπτύσσεται ραγδαία”.
Διαφορά… φάσης για το εγχώριο digital transformation
Ένας από τους πλέον συνήθεις όρους που συναντά κάποιος στο διεθνές επιχειρηματικό στερέωμα, ανεξαρτήτως τομέα δραστηριοποίησης και μεγέθους, δεν είναι άλλος από το “digital transformation”. Μάλιστα, τείνει να χρησιμοποιείται ακόμη και σε βαθμό υπερβολής, σε σημεία που όχι μόνο δεν δικαιολογείται, αλλά και δεν ταιριάζει. Παρόλα αυτά, αποτελεί το next big thing, μια πραγματικότητα που θα χαρακτηρίσει και σηματοδοτήσει το παρόν και φυσικά το μέλλον του επιχειρείν και της μετεξέλιξης του ανθρώπινου είδους. Ωστόσο, ποιο είναι το status quo που επικρατεί στην χώρα μας σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό; Η Μαρία Οικονομίδου δεν… μασάει τα λόγια της: “Μετ’ απολύτου γνώσης, όλοι στην χώρα μας αντιλαμβάνονται την δυναμική που εμπεριέχεται στην πραγματικότητα του digital transformation. Καταλαβαίνουν πως αποτελεί το όχημα και την κατεύθυνση που θα τους εξασφαλίσει την εξέλιξη της επιχείρησής τους, ωστόσο οι περισσότεροι δεν είναι έτοιμοι ακόμη να το υποστηρίξουν, καθώς προϋποθέτει θεμελιώδεις αλλαγές και εκ βάθρων ανασχεδιασμό της λειτουργίας τους. Δυστυχώς, θεωρούν πως η χρονική συγκυρία και το οικονομικό περιβάλλον, τους αναγκάζει να ασχοληθούν με συνήθεις, “κλασικές” day-by-day λειτουργίες. Το θετικό της υπόθεσης είναι πως δεν απορρίπτουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά -απλά- μεταθέτουν τον χρόνο κατά τον οποίο θα τον υλοποιήσουν. Από την πλευρά μας, η Dell EMC θα βρίσκεται πάντοτε παρούσα με ολοκληρωμένες, state-of-the-art τεχνολογικά προϊόντα και υπηρεσίες, που θα συμβάλλουν στην μετεξέλιξη της μορφής, της δομής, του περιεχομένου και της δραστηριοποίησης των ίδιων των επιχειρήσεων-πελατών”.
Η παραπάνω διαπίστωση δεν φαίνεται να επηρεάζει συνολικότερα τον οργανισμό σχετικά με την πολιτική του στο ζήτημα του ψηφιακού μετασχηματισμού, ο οποίος σε επίπεδο μηνυμάτων επικοινωνίας αναδεικνύει την αξία του. Μάλιστα, η Κατερίνα Αθανασοπούλου φροντίζει να μας δώσει μια ικανή… πρόγευση από τα προσεχώς: “Για εμάς το digital transformation σταθμίζεται ιδιαίτερα ψηλά στην συνολικότερη ατζέντα μας. Σε αυτό το πλαίσιο και με την αξιοποίηση του Dell Technologies World την επερχόμενη άνοιξη, ως μια ολιστική πλατφόρμα προβολής και επικοινωνίας, θα επιχειρήσουμε να αναδείξουμε τον τρόπο με τον οποίο είμαστε σε θέση να βοηθήσουμε συνολικά τους πελάτες μας στον δικό τους μετασχηματισμό!”.