Στο πλήρως ψηφιακό Digital Business Transformation Conference που διοργανώθηκε από την Boussias στις 25 Μαΐου, παρουσιάστηκαν οι βέλτιστες στρατηγικές αξιοποίησης των διαθέσιμων εργαλείων, μέθοδοι για την ανάπτυξη των κατάλληλων δεξιοτήτων και τρόποι για τη στοχευμένη διαμόρφωση της απαιτούμενης κουλτούρας εντός του οργανισμού, ώστε να υλοποιηθεί επιτυχώς ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων δεν αποτελεί πλέον απλά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, αλλά έχει αναχθεί σε καθοριστικό παράγοντα για τη λειτουργία και την επιβίωση τους.
Στο πλήρως ψηφιακό Digital Business Transformation Conference που διοργανώθηκε από την Boussias στις 25 Μαΐου, παρουσιάστηκαν οι βέλτιστες στρατηγικές αξιοποίησης των διαθέσιμων εργαλείων, μέθοδοι για την ανάπτυξη των κατάλληλων δεξιοτήτων και τρόποι για τη στοχευμένη διαμόρφωση της απαιτούμενης κουλτούρας εντός του οργανισμού, ώστε να υλοποιηθεί επιτυχώς ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων.

Οι ώριμες τεχνολογίες
Το συνέδριο άνοιξε με τον χαιρετισμό του Κώστα Αγρότη, Πρoέδρου του Δ.Σ. του Κυπριακού Συνδέσμου Πληροφορικής, ο οποίος παρουσίασε τα πέντε βασικότερα βήματα για τη δημιουργία στρατηγικών ψηφιακού μετασχηματισμού. Το πρώτο βήμα είναι ο καθορισμός του οράματος, ο οποίος συνοδεύεται από το δεύτερο βήμα το οποίο αφορά την ενεργή εμπλοκή των ηγετικών στελεχών του οργανισμού από την αρχή σε αυτή τη προσπάθεια, ώστε να μπορούν να την ενστερνιστούν και τελικά να τη στηρίξουν. Το τρίτο βήμα αφορά τη δημιουργία μιας κουλτούρας αλλαγής και καινοτομίας στον οργανισμό. Το τέταρτο βήμα αφορά τη δημιουργία ομάδων εργασίας από έμπειρο προσωπικό. Και τέλος το πέμπτο βήμα είναι η επιλογή της σωστής τεχνολογίας.

Στη συνέχεια, o Pavan Pidugu, Chief Technology Officer στο FMCSA του U.S. Department of Transportation και former Leader of Digital Customer & Omni-Channel Experience στα Walmart, επισήμανε πως η διαδικασία της ψηφιοποίησης δεν πρόκειται απλά για έναν τεχνολογικό μετασχηματισμό. Πρόκειται για μια αλλαγή στη νοοτροπία και την κουλτούρα ολόκληρου του οργανισμού, που ενεργοποιείται από τα ηγετικά στελέχη τα οποία θα προσδιορίσουν την ανάγκη για αλλαγή στον τρόπο σκέψης και στην οργάνωση του οικονομικού προϋπολογισμού και του ανθρώπινου δυναμικού, ώστε να επιτευχθεί η αναβάθμιση του επιχειρηματικού μοντέλο αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Εν συνεχεία, ο Τάσος Βιδαλάκης, Business Development Manager for Customer Engagement της DIS, βάση της εμπειρίας του εξήγησε πως οι επιχειρήσεις όταν πραγματοποιούν έργα ψηφιακού μετασχηματισμού επικεντρώνονται κυρίως στη βελτιστοποίηση των διαδικασιών, ώστε να διευκολυνθούν οι εργαζόμενοι και στην προσαρμογή των προϊόντων, ώστε να γίνουν πιο πελατοκεντρικά. Στην εναρμόνιση αυτών των μετασχηματισμών μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο το business cloud της Microsoft και η τεχνογνωσία της DIS, επισήμανε ο Τ. Βιδαλάκης.

O Rohit Pareek, VP and General Manager στην Abjayon Inc, ανέφερε πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός ορίζεται ως η ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών στις επιχειρηματικές διαδικασίες, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα τη θεμελιώδη αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η επιχείρηση και προσφέρει αξία στους πελάτες. Βέβαια μια μεγάλη παγίδα αποτελεί το γεγονός πως οι υπεύθυνοι της τεχνολογίας τείνουν να επικεντρώνονται περισσότερο στα τεχνικά ζητήματα, παρά στον πραγματικό επιχειρηματικό στόχο.

«Πλέον το Status Quo κοστίζει», δήλωσε χαρακτηριστικά η Τζοάννα Τσάκωνα, Cloud Sales Manager στην Info Quest Technologies. Παρουσίασε λοιπόν την DocuSign, η οποία μπορεί να βοηθήσει τις εταιρείες να ψηφιοποιήσουν πλήρως τις διαδικασίες τους με τη χρήση ψηφιακής υπογραφής. Στα οφέλη που προσφέρει αυτή η λύση συγκαταλέγονται η αύξηση της ταχύτητας, η μείωση του ρίσκου, η μείωση του κόστους και η βελτίωση της εμπειρίας των πελατών.

H Εύα Καϊλή, Ευρωβουλευτής και Πρόεδρος της Επιτροπής για το Μέλλον της Τεχνολογίας και της Επιστήμης (STOA) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, εξήγησε πως κάποιες από τις αδυναμίες που έχει η Ελλάδα είναι η γραφειοκρατία και η πολυνομία, στις οποίες όμως μπορούν να βοηθήσουν ιδιαίτερα το blockchain και η τεχνητή νοημοσύνη. Επίσης, η κ. Καϊλή ανέφερε πως από τον Σεπτέμβρη αναμένεται και η νέα νομοθεσία του GDPR plus, η οποία δεν αφορά πλέον μόνο τα προσωπικά δεδομένα, αλλά όλα τα δεδομένα. Συγχρόνως, τον Σεπτέμβρη προβλέπεται να δημιουργηθούν και οι κόμβοι ψηφιακής καινοτομίας που χρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Ένωση σε πολλά μέρη της Ευρώπης, όπως και στην Ελλάδα.

Στη συνέχεια, ο Δημήτρης Κυριακίδης, Technology Services Manager στην Performance Technologies, τόνισε πως η πανδημία έχει επιταχύνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό με ταχύτερο ρυθμό από ποτέ. Σύμφωνα με την IDC, λόγω της πανδημίας οι πρωτοβουλίες για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της αγοράς έχουν επιταχυνθεί κατά 5 με 7 χρόνια, ενώ παράλληλα το 45% των εργαζομένων αναμένεται να συνεχίσει να εργάζεται απομακρυσμένα και μετά το πέρας της πανδημίας. Συγχρόνως, σύμφωνα πάντα με την IDC, η οικονομική αξία του ψηφιακού μετασχηματισμού αναμένεται να φτάσει τα 19 τρισεκατομμύρια δολάρια, ποσό που ισοδυναμεί με το 20% του παγκόσμιου GDP.

Οι βέλτιστες στρατηγικές
Η Kamales Lardi, Chair στο FORBES Business Council Women Executives, Chairperson του MBA Advisory Board στο Durham University και μια από τις Top 10 Global Influencers & Thought Leaders in Digital Transformation, παρουσίασε ένα μοντέλο στο οποίο ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποδομείται σε τέσσερις θεμέλιους λίθους. Την εμπειρία του καταναλωτή, η οποία μέσω των τεχνολογιών μπορεί να αναβαθμιστεί και να βελτιστοποιηθεί. Τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, τα οποία αξιοποιώντας τις δυνατότητες που παρέχουν τα τεχνολογικά εργαλεία μπορούν να ψηφιοποιηθούν. Και βεβαίως, τα επιχειρηματικά μοντέλα, τα οποία μπορούν να μετασχηματιστούν μέσω της ψηφιακής οικονομίας για τη δημιουργία νέων γραμμών εσόδων.

Εν συνεχεία, ο Αλέξης Ευαγγέλου, Digital Solutions Manager, SE Europe στην Iron Mountain, αναφέρθηκε στη μεταμόρφωση του εργασιακού περιβάλλοντος μέσα από ψηφιακές λύσεις. Σήμερα, οι περισσότερες εταιρίες διαθέτουν 1000 φορές περισσότερα δεδομένα από αυτά που τελικά χρησιμοποιούν και συγχρόνως το 20% με 40% του παραγωγικού χρόνου αναλώνεται στη χειροκίνητη αναζήτηση εγγράφων, ενώ παράλληλα το 15% όλων των έντυπων εγγράφων είναι λανθασμένα ή τοποθετημένα σε λάθος μέρος.

Η ψηφιακή μετάβαση έχει σχεδόν ολοκληρωθεί σύμφωνα με τον, Mathieu Flaig, Managing Director και co-founder της SYSK, καθώς τα περισσότερα αγαθά έχουν ήδη ψηφιοποιηθεί. Περνάμε λοιπόν σε μια καινούργια εποχή, στην οποία ο ψηφιακός μετασχηματισμός μετατρέπεται σε ψηφιακή επιτάχυνση. Εκεί που μέχρι τώρα ο ψηφιακός μετασχηματισμός δημιουργούσε νέες δυναμικές στις υπάρχουσες αγορές, τώρα έρχεται η ψηφιακή επιτάχυνση να αποδομήσει τις υπάρχουσες αγορές και να δημιουργήσει καινούργιες.

Σύμφωνα με τον Στέφανο Πρόκο, Associate Partner, Consulting Services στην EY, τα πρώτα ζητήματα που οφείλει να εξετάσει μια εταιρεία αναφορικά με το ταξίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού της πρέπει να επικεντρώνονται στην κάλυψη των αναγκών του πελάτη. Βέβαια, η πραγματική διαφοροποίηση έρχεται με τον προσδιορισμό του σκοπού της ίδιας της εταιρείας και οι ψηφιακές αλλαγές οδηγούν πολλές επιχειρήσεις στον πλήρη επαναπροσδιορισμό αυτού του σκοπού.

Δυστυχώς, το 70% των προγραμμάτων μετασχηματισμού δεν πετυχαίνουν τους στόχους τους, σύμφωνα με τον Frederik Bisbjerg, Executive Director, Digitalization & Innovation στην Daman – National Health Insurance Company. Για να καταφέρει λοιπόν μια επιχείρηση να ολοκληρώσει επιτυχώς τη μετάβαση της χρειάζεται να προσδιορίσει πλήρως τη σημασία του ψηφιακού μετασχηματισμού για εκείνη και εν συνεχεία να πραγματοποιήσει σταδιακές πελατοκεντρικές αλλαγές, έχοντας ως βασικό άξονα τον σκοπό της επιχείρησης. Παράλληλα, έχει ιδιαίτερη σημασία η δημιουργία ικανών ομάδων και ο προσδιορισμός των κατάλληλων KPI’s, έτσι ώστε η να επιτευχθεί η βελτιστοποίηση της απόδοσης.

«Η απλή ψηφιοποίηση των διαδικασιών δεν αποτελεί ψηφιακό μετασχηματισμό», τόνισε ο Κώστας Μάντζιαρης, Co-Founder της Reborrn. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα νέο υβρίδιο μετασχηματισμού που να μπορεί να συνδυάσει τις επιχειρηματικές στρατηγικές και τη διαχείριση του προσωπικού, με την κατανόηση των δεδομένων και της τεχνολογίας, ώστε να επιτευχθεί ο σχεδιασμός βέλτιστων εμπειριών για τους καταναλωτές. Σε αυτό το πλαίσιο, αξίζει να σημειωθεί επίσης, πως το ταξίδι του μετασχηματισμού είναι ένας μαραθώνιος και όχι ένας αγώνας δρόμου.

«Η ψηφιακή και τεχνολογική αναβάθμιση είναι στενά συνδεδεμένη με το μέλλον της βιομηχανίας και συνεπώς με το μέλλον της οικονομίας και της χώρας, καθώς αποτελεί τη βασική προϋπόθεση για την αύξηση της συνεισφοράς της βιομηχανίας στο ΑΕΠ κατά 15%, γεγονός που θα σημάνει τη δημιουργία 550.000 νέων θέσεων εργασίας», δήλωσε ο Δρ. Γιώργος Ξηρογιάννης, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒ. Το μέλλον της εργασίας θα είναι πολύ διαφορετικό από αυτό που βιώνουμε σήμερα, καθώς το 85% των θέσεων εργασίας που θα υπάρχουν το 2030 δεν έχει δημιουργηθεί ακόμα και το 40% των εργαζομένων θα χρειαστεί να επανακαταρτιστεί εξαιτίας του αυτοματισμού.

Υιοθέτηση και υλοποίηση του μετασχηματισμού
Ο Andrea Iorio, MBA Professor στο Fundação Dom Cabral, former Chief Digital Officer (CDO) της L’Oréal Brazil και former Head of Tinder στη Λατινική Αμερική, στην ομιλία του παρουσίασε τους βασικότερους παράγοντες που μετασχηματίζουν τα μοντέλα διοίκησης και ηγεσίας. Ζούμε σε έναν διασυνδεδεμένο κόσμο, όπου όλα συμβαίνουν σε πραγματικό χρόνο και λόγω της εκθετικής αύξησης της τεχνολογίας ο ρυθμός αλλαγής γίνεται όλο και πιο γρήγορος. Έναν κόσμο που καθορίζεται από τα δεδομένα και που οι τεχνολογίες, όπως το AI, αντικαθιστούν σταδιακά κάποιες από τις νοητικές μας ικανότητες. Συνεπώς, τα ηγετικά στελέχη χρειάζεται να μην περιορίζονται από τις πεποιθήσεις τους και να αναθεωρήσουν το status Quo, να δράσουν ευέλικτα και να είναι διατεθειμένα να πάρουν ρίσκα και να έχουν την απαιτούμενη συναισθηματική νοημοσύνη, ώστε να κάνουν το ανθρώπινο δυναμικό του οργανισμού να νιώθει ασφάλεια.
Στη συνέχεια, ο , εστίασε την παρουσίαση του στα βασικά «πεδία μάχης» του ψηφιακού μετασχηματισμού. Η υποδομή του IT πρέπει να αποτελεί μια πλατφόρμα, η οποία να επιτρέπει τη ραγδαία ανάπτυξη των νέων υπηρεσιών. Επίσης, ιδιαίτερη αξία έχει η δημιουργία μικρών, έμπιστων και αυτόνομων ομάδων οι οποίες θα έχουν την ελευθερία να αυτοοργανωθούν για να επιτύχουν τους στόχους τους.

Σε αντίστοιχο πνεύμα, η Irene Zaguskin, COO & CTO της TPH, Board Director του Lakeland Power, δήλωσε πως «η βελτιστοποίηση της εμπειρία του πελάτη αποτελεί το νέο πεδίο μάχης του marketing». Εν συνεχεία, έθεσε τους βασικούς πυλώνες που εγγυώνται την επιτυχία ενός ψηφιακού μετασχηματισμού. Η εμπειρία πρέπει να είναι προσωποποιημένη και omnichannel εστιάζοντας στις ανάγκες του πελάτη. Το περιεχόμενο για να κεντρίσει το ενδιαφέρον του πελάτη πρέπει να τον βοηθά ενεργά στην βελτίωση της ζωής του.

Ο Warren Knight, Digital Transformation strategist, Founder of Think Digital First και ένας από τους Top 100 Technology Influencer, μοιράστηκε τη φιλοσοφία του σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Το πρώτο βήμα αφορά την ετοιμότητα. Χρειάζεται ένα ξεκάθαρο όραμα, ώστε να επαναπροσδιοριστούν οι κυρίαρχες αξίες του οργανισμού. Παράλληλα, πρέπει να υπάρχει πλήρης επίγνωση της κουλτούρας, των δεδομένων και του ακροατηρίου. Εν συνεχεία, θα χαραχτεί μια στρατηγική λαμβάνοντας υπόψιν το που θα βρίσκεται ο μελλοντικός καταναλωτής και προς τα πού χρειάζεται να κινηθεί ο οργανισμός.

Ελληνικά Case Studies
Ο Γιάννης Τσαβδαρίδης, Διευθυντής Πληροφορικής & Ψηφιακής Τραπεζικής της Συνεταιριστικής Τράπεζας Ηπείρου, περιέγραψε τις εμπειρίες που αποκτήθηκαν από την πρόσφατη ψηφιακή μετάβαση της τράπεζας. Το Συνέδριο ολοκληρώθηκε με ένα ενδιαφέρον πάνελ στο οποίο συμμετείχαν ο Αλέξανδρος Ζιώμας, Διευθυντής, Επιχειρηματικής Μονάδας Πληροφοριακών Συστημάτων & Τηλεπικοινωνιών στον Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, ο Διονύσης Θεοδοσίου, Head of IT Greece στην HSBC Continental Europe, Greece, ο Ιάσονας Αντωνόπουλος, Digital Transformation Officer στη Vodafone Greece και ο Απόστολος Ζησιμόπουλος, IT Manager στα Coffee Island. Τον συντονισμό του πάνελ είχε ο Γρηγόρης Γραμμένος, Conference Producer στην Boussias. Κρίσιμο ρόλο στη διαχείριση των αναταραχών που προκάλεσε η πανδημία έπαιξαν ο συντονισμός, η συνεργασία και η ενημέρωση, καθώς και η χρήση των διαθέσιμων εργαλείων, επισήμανε ο Α. Ζιώμας. Και βεβαίως ήταν ευτυχές το γεγονός πως τα δίκτυα παγκοσμίως άντεξαν, όπως τόνισε ο Ι. Αντωνόπουλος. Παράλληλα, η πανδημία λειτούργησε και ως καταλύτης στις σχέσεις με τους πελάτες και την περαιτέρω ψηφιοποίηση τους, εξήγησε ο Δ. Θεοδοσίου και συγχρόνως η χρήση της τεχνολογίας πλέον επιτρέπει ακόμα και στις επιχείρησης εστίασης, να αναβαθμίσουν την εμπειρία του πελάτη σε κάθε σημείο επαφής, όπως ανέφερε ο Α. Ζησιμόπουλος.