Ο ψηφιακός μετασχηματισμός στις επιχειρήσεις είναι -πρωτίστως- θέμα κουλτούρας. Πρέπει να αλλάξουμε mindset. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι να πειστούν η ηγετική ομάδα και όσοι από τους εργαζομένους αντιδρούν. Αυτές είναι τρεις μόνο από τις (πολλές) παρόμοιες απόψεις που ακούστηκαν στη διάρκεια του προχθεσινού Digital Business Transformation Conference, το οποίο πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία -όπως απέδειξε κι η ευρύτατη προσέλευση συνέδρων- από την Boussias Events, στις εγκαταστάσεις του OTE Academy. Ομιλητές και πανελίστες δεν άφησαν με τις εισηγήσεις και τα σχόλιά τους καμία αμφιβολία για το «μεγάλο πρόβλημα» της υλοποίησης, τονίζοντας πως ό,τι χρειαζόμαστε από πλευράς τεχνολογίας υπάρχει πλεον σήμερα, ενώ παρουσιάζονται συνεχώς νέες λύσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν και αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης. Τόσο οι ίδιοι, όσο και οι σύνεδροι στα ‘πηγαδάκια’ κατά την ώρα της δικτύωσης, δεν άφησαν την παραμικρή υπόνοια για τη μη-χρησιμότητα, ή καθυστέρηση του μετασχηματισμού.

Εμπειρίες και προτροπές
Αρκετοί ομιλητές επέλεξαν να αφηγηθούν τις δικές τους εμπειρίες υλοποίησης, όπως ο Jose Ferel (σήμερα Netflix, παλιότερα στον χώρο της Υγείας), να αναδείξουν τις υπάρχουσες δυνατότητες από πλευράς υποδομών (καθ. Στέφανος Κόλλιας, ΕΔΥΤΕ) ή να παρουσιάσουν υλοποιήσεις στα δικά τους μέτρα κα ανάγκες (Χριστίνα Νικολάου, Coca Cola). Άλλοι δεν έκρυψαν ότι πρόκειται για ακριβό «σπορ» (Νάσος Αθανάσουλας, ΔΕΗ) – ειδικά αν πρόκειται να αλλάξεις έναν τεράστιο οργανισμό, που ξανοίγεται σε νέες αγορές (οι επενδύσεις τους θα φτάσουν τα 9 δις €, τα επόμενα χρόνια, δήλωσε), άλλοι αποκάλυψαν τα «σημάδια» που δείχνουν εκ του ασφαλούς ότι ‘έφτασε η ώρα’ (Ιορδ. Μπαρμπής, NetU Hellas), ενώ υπήρξε και πάνελ που συνδύασε ενέργεια και αυτοκίνηση (ραγδαίες οι εξελίξεις, ο χρήστης αξιοποιεί το CoPilot όχι μόνο στην οδήγηση, αλλά και στη διαχείριση ενέργειας).

Ακούσαμε για τη νέα εμπειρία των χρηστών πελατών, που ως τον επόμενο χρόνο θα έχουν πλήρη διάδραση με «έξυπνους» βοηθούς (Βίκυ Μαλλιοπούλου – ΙΒΜ), για την ολιστική αναδιοργάνωση και μετασχηματισμό στον χώρο του φαρμάκου (Θόδωρος Σακόπουλος, Tofarmakeiomou.gr) και για μια ανάλογη δράση στον χώρο των αεροδρομίων (Μιχάλης Σένης, Αεροδρόμιο Μονάχου), με απώτερο στόχο την εξυπηρέτηση του πελάτη-ταξιδιώτη. Άκρως διαφωτιστικό ήταν, επίσης, το πάνελ σχετικά με την υλοποίηση του μετασχηματισμού, από την οπτική γωνία People, Tech & Process, με τους ομιλητές να τονίζουν ότι η επιτυχία θα εξαρτηθεί από τη σωστή προτεραιοποίηση και τη συνεχή παρακολούθηση ώστε -σε περίπτωση αποτυχίας- αυτή να γίνει εγκαίρως αντιληπτή.

Ψηφιοποίηση και GenAI
Βεβαίως, εξηγήθηκε πως το πρώτο βήμα προς τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό παραμένει η ψηφιοποίηση των διαδικασιών κάθε επιχείρησης, με τη χρήση του Open Innovation να βοηθά σημαντικά (Πάνος Κετικίδης, Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας), ενώ επισημάνθηκε (Σταύρος Κοντός, Unisystems) πως πρόκειται για έναν Μαραθώνιο, που απαιτεί ρυθμό, προετοιμασία, επιμονή και διάρκεια. Φυσικά, έγινε μνεία (Κωστής Πάικος, ΟΠΑΠ) των πρώτων συνεισφορών εφαρμογών GenAI στα νέα user interfaces, της χρήσης του (Σταύρος Δασκαλάκης, Konica Minolta) στα Smart Digital Workplaces και της αξιοποίησής του στην εξυπηρέτηση των πελατών (Ηρακλής Παπανικολάου, Barphone), ενώ δεν έλειψαν και παραδείγματα χρήσης στα θέματα του εργατικού δυναμικού (Άγγελος Παππάς, Indeavor) και της Υγείας (Στάθης Βεληβασάκης, Affidea).

Στην τρίτη και τελευταία ενότητα του συνεδρίου, εξετάσθηκε και μάλιστα από διαφορετικές οπτικές γωνίες ο κοινωνικός και κανονιστικός αντίκτυπος της επερχόμενης τεράστιας αλλαγής, λόγω της εισβολής της Τεχνητής Νοημοσύνης στην καθημερινότητά μας, δόθηκαν πρακτικές πληροφορίες (Δρ. Μαρία Μποζούδη, ΣΕΒ) για τη μετάβαση των επιχειρήσεων στην εποχή του ΑΙ, για το Reengineering των διαδικασιών και την αυτοματοποίηση υπηρεσιών (καθ. Γιάννης Χαραλαμπίδης, Πανεπ. Αιγαίου) και για την αλλαγή παιχνιδιού από τον ψηφιακό στον ευφυή μετασχηματισμό (Νίκος Πάσιος, AI Catalyst), με κατακλείδα ένα πάνελ που εστίασε ακριβώς στο «καυτό» θέμα του προλόγου, πώς θα πετύχουμε (παρόλες τις δυσκολίες) τη δημιουργία ενός κοινού για όλους mindset, το οποίο θα εγγυηθεί (όσο αυτό είναι δυνατό) τον επιτυχημένο Ψηφιακό Μετασχηματισμό μιας επιχείρησης.

ΥΓ. Το σημαντικό πάνελ με τίτλο «Ψηφιακός Μετασχηματισμός 2x – Ένα ταξίδι στο μέλλον» της τελευταίας ενότητας επρόκειτο να συντονίσει ο πρόεδρος του παραρτήματος του ISACA στην Αθήνα. Δυστυχώς, ο Νίκος Δράκος, μόλις λίγες ώρες νωρίτερα, ξεκίνησε για το δικό του «μεγάλο ταξίδι». Θα μας λείψουν οι γνώσεις του, η εμπειρία του και η ανθρωπιά του…