Πολλές από τις νέες προκλήσεις, σε συνδυασμό με πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις και λύσεις, βρέθηκαν στο επίκεντρο των ομιλιών και συζητήσεων στο πλαίσιο της διήμερης 16ης Έκθεσης & Συνεδρίου Digital Ship Athens Conference, η οποία πραγματοποιήθηκε με επιτυχία την περασμένη εβδομάδα σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, με τη συμμετοχή περίπου 300 στελεχών και εκπροσώπων 150 ναυτιλιακών (και τεχνολογικών) εταιρειών.
Η διείσδυση της ψηφιακής τεχνολογίας σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας δεν θα μπορούσε να μην επηρεάσει κι όλους τους μικρούς ή μεγάλους τομείς ανθρώπινων δραστηριοτήτων, αλλάζοντας -πολλές φορές, εκ βάθρων- τους κανόνες του παιχνιδιού, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό, από πλευράς αναγκαστικών ανατροπών, επενδύσεων, αλλά και ευκαιριών ως απάντηση στις νέες προκλήσεις. Μ’ αυτές βρίσκεται αντιμέτωπος, τα τελευταία χρόνια, ο τεράστιος και ευρύτατος χώρος της ναυτιλίας, με δεδομένο ότι από το σημερινό αναλογικό εν πολλοίς οικοσύστημα πρέπει να περάσει σ’ ένα καινούριο, ψηφιακό, υιοθετώντας νέες τεχνολογίες οι οποίες επηρεάζουν άπειρους τομείς, από το εμπόριο και την οικονομία ως τις επικοινωνίες και -σύντομα- την ολοένα μεγαλύτερη αυτονομία της νέας γενιάς σκαφών. Όλοι οι παραπάνω προβληματισμοί βρέθηκαν στο επίκεντρο του Digital Ship Athens Conference3, το οποίο έλαβε χώρα το χρονικό διάστημα 7-8 Νοεμβρίου σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.
Δορυφορικές επικοινωνίες, bitcoin και δεδομένα
Το πρόγραμμα περιλάμβανε τρεις ενότητες την πρώτη ημέρα (The Maritime Satcom Summit – Blockchain in Practice – iShipping: Harnessing Maritime’s Digital Future) κι άλλες δυο την επόμενη (Managing Cyber Resilience Workshop – Roundtables). Τον εισαγωγικό πρόλογο από τον Nick Lambert (Maritime Domain Expert – NLA Ltd) ακολούθησε μια πολύ ενδιαφέρουσα μίνι-συνέντευξη του Andre Simha (Global CIO, Mediterranean Shipping) ο οποίος επεσήμανε κυρίως την ανάγκη συνεργασίας στην καθιέρωση κοινών προδιαγραφών στις υποδομές (ας ανταγωνιστούμε ο ένας τον άλλον στις υπηρεσίες, τόνισε χαρακτηριστικά), προκειμένου να «μιλάμε όλοι την ίδια γλώσσα», κάνοντας έναν παραλληλισμό με την πολύ πιο έγκαιρη ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας στην αεροπορική αγορά.
Ενδιαφέρον είχαν τα όσα ακούστηκαν για την καινοτομία στο χώρο των δορυφορικών επικοινωνιών, σε θέματα αυτοματισμού, προδιαγραφών και ασφάλειας (από τον εκπρόσωπο της Marlink, αλλά και από εκείνον του Iridium), όπως και τα -πιο τεχνικά- εκ μέρους του πάνελ των παρόχων λύσεων συνδεσιμότητας. Και, φυσικά, δεν θα μπορούσε να λείπει μια αναφορά και στο θέμα του blockchain.
Με φρέσκια ακόμα την ανακοίνωση συνεργασίας μεταξύ της ΙΒΜ και της κορυφαίας εταιρείας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων Maersk, για μια πλατφόρμα βασισμένη σ’ αυτή την τεχνολογία, που θα συμβάλει στην αύξηση της αποδοτικότητάς της, στο Digital Ship έγινε εκτενής αναφορά στις λύσεις που μπορεί να δώσει το blockchain στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις διασυνοριακές μεταφορές, από τον AndrewWebster (JLT) και την Oksana Revenko (ShipNext).
Άξια μνείας ήταν η παρατήρηση του Yariv Zghoul, ιδρυτή της JIBE, αναφορικά με τη χώρα μας, ο οποίος τόνισε -μεταξύ πολλών άλλων- στην ομιλία του, ότι η ελληνική αγορά μπορεί να κατακτήσει ηγετική θέση παγκοσμίως, λόγω της εμπειρίας της σε single platformλύσεις. Αναφέρθηκαν, επίσης, συμπεράσματα πρόσφατης έρευνας, σύμφωνα με τα οποία η ναυτιλία υστερεί σ’ ό,τι αφορά στον εκσυγχρονισμό της – καθώς οι εξελίξεις τρέχουν, είναι ουσιαστικά υποχρεωμένη να περάσει από τα Excel στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης μέσα σε δυο χρόνια, όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά…
Όλοι οι συντελεστές της αγοράς, πάντως, φαίνεται να κατανοούν πως τα δεδομένα είναι «χρυσάφι» και στη ναυτιλία, επομένως πρέπει να τους δώσουν τη δέουσα προσοχή. Πιο «προσγειωμένο» στη σημερινή πραγματικότητα ήταν το πάνελ για τη μετάβαση στο ψηφιακό μέλλον, με τα μέλη του να προτείνουν αλλαγή κουλτούρας, ταυτόχρονα με re-engineering και εστίαση στα μεγάλα δεδομένα, ώστε να προσελκυστεί «νέο αίμα» που θα ανανεώσει τον κλάδο, έστω κι αν αυτό στην αρχή κοστίζει…
Hackathon κι ευέλικτα μικτά round tables
H πρώτη ενότητα της δεύτερης ημέρας αφιερώθηκε σε θέματα κυβερνο-ασφάλειας, με ιδιαίτερη έμφαση στα μέτρα που πρέπει να ληφθούν ώστε να μην έχουμε προβλήματα σε έναν ολοένα και πιο αυτοματοποιημένο κόσμο, ενώ συνεχίστηκε μ’ ένα πρωτότυπο hackathon, προσαρμοσμένο στα μέτρα και τις ανάγκες της ναυτιλιακής αγοράς. Στις ομάδες που σχηματίσθηκαν δόθηκαν πρακτικά προβλήματα, στα οποία αναζητήθηκαν με τη βοήθεια των νέων, αναδυόμενων τεχνολογιών πρωτότυπες και καινοτόμες λύσεις, προφανώς καλύτερες από αυτές με την υπάρχουσα διαθέσιμη τεχνολογία. Στην ενότητα Roundtables, πάλι, όλοι οι σύνεδροι σε διάταξη μικτών στρογγυλών τραπεζιών -που, φυσικά, ευνοούν ιδιαίτερα τη δικτύωση-μπόρεσαν να ανταλλάξουν γνώμες και να συζητήσουν για προβλήματα, λύσεις και στρατηγικές σε ένα άτυπο και διαδραστικό περιβάλλον. Το NetFAX συγκαταλέγονταν στους χορηγούς επικοινωνίας της εκδήλωσης.