Oι τεχνολογίες Digital Signage αλλάζουν και βελτιώνουν τις σχέσεις και επικοινωνίες των επιχειρήσεων με τους πελάτες τους, μεταφέρουν αποτελεσματικά τα εταιρικά μηνύματα, ενώ βοηθάνε στη μείωση του κόστους προβολής και την παράλληλη αύξηση των εσόδων.

Το digital signage περιλαμβάνει ένα δικτυωμένο οπτικό σύστημα, τα περιεχόμενα του οποίου καθοδηγούνται και καταρτίζονται μέσω ενός ειδικού λογισμικού, χρησιμοποιώντας ένα συνδυασμό από τεχνικές παρουσίασης. Το digital signage λειτουργεί τόσο ως σύστημα παρουσίασης όσο και ως ένα interactive κιόσκι ενημέρωσης. Χρησιμοποιείται όλο και πιο συχνά για διαφημιστικούς, κυρίως, σκοπούς σε δημόσια μέρη, όπως, για παράδειγμα, σε αεροδρόμια, ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα και καταστήματα, κινηματογράφους και νοσοκομεία, έχοντας ως στόχο, είτε να επηρεάσει τους πελάτες, είτε να τους βοηθήσει να περάσουν ευχάριστα την ώρα τους.

Οι λύσεις digital signage απεικονίζουν διαφημίσεις και πληροφορίες σε ψηφιακά πλακάτ, στη μορφή video, εικόνων, κειμένου, ήχου και παρουσιάσεων Η κεντρική διαχείριση, η αναμετάδοση και παραγωγή αυτού του περιεχομένου γίνεται μέσω ενός ειδικού λογισμικού, ενώ τα δεδομένα αναμεταδίδονται με μια σύνδεση TCP/IP, FTP, CD, DVD, USB stick ή κάρτες μνήμης Compact Flash.

Οπως αναφέρουν πρόσφατες μελέτες, οι εγκαταστάσεις λύσεων digital signage στην Ευρώπη αναπτύσσονται με ένα ετήσιο ρυθμό της τάξης του 100%, ενώ υπάρχει τάση για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξή τους. Αυτό σημαίνει ότι το digital signage θα αποτελέσει την κυρίαρχη τάση που θα χαρακτηρίζει την επικοινωνία με τους πελάτες στο μέλλον, επιτρέποντας σε μια εταιρεία να επικοινωνήσει με τον πελάτη τη στιγμή που σκοπεύει να κάνει τις αγορές του.

Η αποτελεσματική επικοινωνία με τον πελάτη αποτελεί κι ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα αυτή της τεχνολογίας. Αλλωστε, σήμερα, όπου οι ειδήσεις εξαπλώνονται εν ριπή οφθαλμού, είναι σημαντικό να μεταδώσει κανείς το μήνυμά του στην αντίστοιχη ταχύτητα, σε πραγματικό χρόνο, πάντα επίκαιρο και στο μέρος όπου κανείς παίρνει την απόφαση για το τι θα αγοράσει.

Αυτό, με τη σειρά του, οδηγεί σε μια αυξημένο ROI και σε μια καλύτερη εμπειρία του πελάτη. Το digital signage δημιουργεί, παράλληλα, την κατάλληλη ατμόσφαιρα που θα παρακινήσει τους πελάτες να περάσουν περισσότερη ώρα σε ένα μέρος και να ξοδέψουν πιο πολλά χρήματα. Συν τις άλλοις, το ελκυστικό περιεχόμενο ψυχαγωγεί το αγοραστικό κοινό, μειώνοντας τον εκνευρισμό του πελάτη και κάνοντάς τον να αισθάνεται πιο άνετα.

Τα βασικά επιχειρηματικά μοντέλα
Ολες οι εγκαταστάσεις digital signage μπορούν να καλύψουν έξι βασικές επιχειρηματικές ανάγκες.
• Αύξηση πωλήσεων. Τα δίκτυα digital signage αποσκοπούν σε μια αύξηση των πωλήσεων μέσω ψηφιακών μηνυμάτων (προσφορές που λήγουν σε λίγα λεπτά, cross sell μηνύματα που απεικονίζονται σε στρατηγικά μέρη του καταστήματος, ενέργειες direct call to action κ.λπ.). Aν και αυτή η εγκατάσταση έχει ενδιαφέρον κυρίως για τους retailers, χρησιμοποιείται και σε άλλες κάθετες αγορές, όπως είναι το banking.
• Brand messaging. Τα δίκτυα αυτού του τύπου έχουν σκοπό την διάδοση του brand της επιχείρησης και την ενίσχυση της άποψης του πελάτη και της εμπειρίας του για αυτό το brand.
• Third-party advertising. Αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο έχει προκαλέσει τη μεγαλύτερη προσοχή από όλα τα άλλα, επειδή απευθύνεται άμεσα στο ROI. Οι εταιρείες που επιλέγουν αυτό το μοντέλο νοικιάζουν τις οθόνες ενός συστήματος digital signage σε τρίτους.
• Σύνδεση ψυχαγωγίας/πελάτη. Οι πελάτες ενοχλούνται όταν περιμένουν στις ουρές και οι retailers γνωρίζουν εδώ και καιρό ότι αν απασχολήσουν τους πελάτες τους με κάτι το ενδιαφέρον, τότε θα αισθάνονται ότι περιμένουν λιγότερη ώρα από την πραγματική. Το digital signage μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προσφέρει περιεχόμενο, το οποίο θα απασχολήσει τον πελάτη που περιμένει στην ουρά, βελτιώνοντας τη διάθεσή του.
• Εσωτερικές επικοινωνίες. Το digital signage μπορεί, επίσης, να χρησιμοποιηθεί για τη βελτίωση των εσωτερικών εταιρικών επικοινωνιών. Υπό αυτό το πρίσμα, το εσωτερικά προσανατολιζόμενο signage μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ενισχύσει το ηθικό, να αναδείξει τις επιτυχίες και να βελτιώσει τις επιχειρηματικές ή οργανωτικές διαδικασίες.
 Public messaging. Σύνδεση του κοινού με τις υπηρεσίες που χρειάζεται σε δημόσιους χώρους (σιδηροδρομικούς σταθμούς, εμπορικά κέντρα, αεροδρόμια κ.λπ.). Σε αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο, το digital signage μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να αναμεταδώσει κρίσιμες, σημαντικές, χρονικά, πληροφορίες ή ακόμα και για εντολές εκκένωσης χώρου, προωθώντας live video feeds σε οθόνες που βρίσκονται εκεί που συγκεντρώνεται ο κόσμος. 

Επιλέγοντας προγράμματα
H επιλογή του κατάλληλου προγράμματος δεν αποτελεί μια εύκολη υπόθεση, ωστόσο, υπάρχουν μερικά tips τα οποία πρέπει να έχει κανείς κατά νου, πριν επιλέξει μια λύση digital signage.
Ευκολία εγκατάστασης και διαχείρισης. Θα πρέπει να διασφαλίσει κανείς ότι το σύστημα χρησιμοποιεί ένα δίκτυο IP με ένα βασισμένο στο Web σύστημα διαχείρισης. Επιπλέον, οι διαχειριστές του συστήματος digital signage θα πρέπει να διασφαλίσουν την επεκτασιμότητά του, καλύπτοντας τις όποιες απαιτήσεις προκύπτουν χωρίς υπερβολικά κόστη.
Ευελιξία. Το σύστημα πρέπει να είναι αρκετά ευέλικτο, ώστε να είναι εφικτός ο προγραμματισμός διαφορετικού περιεχομένου, σε διαφορετικές οθόνες και διαφορετικές χρονικές στιγμές, στοχεύοντας σε διαφορετικά κοινά. Αυτό, φυσικά, απαιτεί από το σύστημα να είναι εξαιρετικά πολύπλευρο, όπερ σημαίνει ότι θα πρέπει να μπορεί να διαχειριστεί μια ευρεία γκάμα media, όπως βίντεο, live broadcast, γραφικών, animation, live news feeds κι επίσης εκπομπές έκτακτης ανάγκης, όπως, για παράδειγμα, προειδοποιήσεις για πυρκαγιές και σεισμούς.
Remote control. Υπάρχουν μερικές σημαντικές λειτουργίες ελέγχου και εξοικονόμησης ενέργειας, όπως το άνοιγμα/κλείσιμο των οθονών εξ αποστάσεως, οι οποίες όχι μόνο κάνουν την καθημερινή λειτουργία πιο αποδοτική, αλλά, επίσης, εξοικονομούν ένα μεγάλο κόστος υποστήριξης.
Αξιοπιστία. Ενα σύστημα digital signage χρειάζεται να είναι 100% αξιόπιστο, ώστε οι operators να έχουν τη βεβαιότητα ότι έχουν επιλέξει ένα σύστημα που δεν θα τους εγκαταλείψει ποτέ, ενώ θα είναι σχεδιασμένο για να λειτουργεί 24 ώρες το εικοσιτετράωρο/7 ημέρες την εβδομάδα.

Aναμφίβολα, υπάρχουν πολλές επιλογές όσον αφορά τα προγράμματα digital signage και απαιτείται μια έρευνα για να επιλέξει κανείς που ταιριάζει καλύτερα για τη δική του περίπτωση. Η επιλογή προγραμμάτων πρέπει να γίνεται με το κατά πόσο ταιριάζουν με τα ήδη υπάρχοντα συστήματα. Αυτό σημαίνει ότι τα υποψήφια προγράμματα θα πρέπει να υποστηρίζουν τα υφιστάμενα media assets, να επικοινωνούν με το υπάρχον hardware και το εγκαταστημένο λογισμικό, ενώ θα πρέπει να είναι αρκετά ευέλικτα ώστε να αλληλεπιδρούν με ροές εργασίας.

Σημαντικό είναι, επίσης, το πρόγραμμα που θα επιλεγεί να μπορεί να επεκταθεί ώστε να υποστηρίζει μελλοντικές ανάγκες. Το ίδιο σημαντική είναι και η επιλογή ενός software από έναν γνωστό κατασκευαστή με καλή φήμη. Τέλος, συστήνεται να υπάρχουν συναντήσεις με τους εκπροσώπους της εταιρείας του προγράμματος που επιλέχθηκε, ώστε να εξασφαλιστεί και να προσυμφωνηθεί η μακροχρόνια υποστήριξη και η αρτιότητα της λύσης σε κάθε τομέα.

Τα μοναδικά χαρακτηριστικά του digital signage
Το μέρος είναι γνωστό. Καθώς η τοποθεσία κάθε οθόνης ενός δικτύου digital signage είναι γνωστή, αυτή την πληροφορία μπορεί να την εκμεταλλευτεί κανείς για να προσαρμόσει το περιεχόμενο στο συγκεκριμένο μέρος. Αν η οθόνη είναι κοντά σε ένα συγκεκριμένο προϊόν, είναι στρατηγικής σημασίας να δημιουργηθεί ένα περιεχόμενο έχοντας το προϊόν κατά νου (για παράδειγμα, να προβάλλονται τα πλεονεκτήματά του). Αλλωστε, έρευνες έχουν δείξει ότι οι διαφημίσεις που είναι κοντά στο σημείο αγοράς είναι πολύ πιο αποτελεσματικές.

Ο χρόνος είναι γνωστός. Καθώς ένα δίκτυο digital signage ελέγχεται από ένα δικτυωμένο σύστημα διαχείρισης περιεχομένου, το περιεχόμενο «σερβίρεται» συναρτήσει της ώρας και της ημέρας. Για παράδειγμα, περιεχόμενο σχετικό με τους επιχειρηματικούς ταξιδιώτες μπορεί να προβάλλεται σε ένα αεροδρόμιο τα πρωινά της Δευτέρας, ενώ περιεχόμενο που σχετίζεται με οικογενειάρχες μπορεί να προβάλλεται τα απογεύματα της Παρασκευής.

Συνδυαστικές πληροφορίες. Η συνδυαστική εκμετάλλευση της γνώσης του χρόνου και του μέρους για την απεικόνιση πληροφορίας είναι, επίσης, εφικτή. Για παράδειγμα, οι τρέχουσες καιρικές συνθήκες μπορεί να είναι γνωστές, όπως και η κυκλοφορία στους δρόμους ή οι λεπτομέρειες για ένα γεγονός (κονσέρτο, πώληση ή πτήση). Τέτοιες πληροφορίες – όπως και η χρήση τους – περιορίζεται μόνο από τη δημιουργικότητα των σχεδιαστών των δικτύων digital signage.

To κοινό είναι γνωστό. Καθώς ο χρόνος και ο τόπος είναι γνωστά, δημογραφικές πληροφορίες του κοινού, όπως και ψυχογραφικές πληροφορίες μπορεί, επίσης, να είναι γνωστές. Αυτό επιτρέπει ένα άμεσο επηρεασμό του κοινού.

Το περιεχόμενο είναι δυναμικό. Το δυναμικό ψηφιακό περιεχόμενο διαθέτει πολυάριθμα πλεονεκτήματα έναντι άλλων τύπων προβολής. Σε σχέση με την εκτύπωση, η διαδικασία δημιουργίας-διανομής περιεχομένου είναι πιο γρήγορη και κοστίζει λιγότερο. Επίσης, το περιεχόμενο μπορεί να προσαρμοστεί “on the fly” για κάθε μια οθόνη του συστήματος digital signage ξεχωριστά. Συν τις άλλοις, το μέσο επιτρέπει τόσο το animation όσο και τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης.

Σημαντικό το περιεχόμενο
Το καλό περιεχόμενο αποτελεί το «κλειδί» για την επιτυχία ενός συστήματος digital signage. Ωστόσο, είναι δύσκολο να παραχθεί. Αν προσεχθούν τα παρακάτω σημεία, μπορεί να βελτιωθεί σημαντικά η ποιότητα περιεχομένου.

Εστίαση. Οταν το περιεχόμενο βασίζεται στο μήνυμα, πρέπει  πάντα να υπάρχει μια εστίαση στα σημαντικότερα σημεία. Για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα χρειάζεται να προβάλλεται μόνο το κεντρικό μήνυμα.
Δεν πρέπει να υπάρχει κατάχρηση του timeline. Τα στατικά πόστερ και οι σχετικές σχεδιαστικές μέθοδοι έχουν δουλέψει για δεκαετίες, έτσι, παρά την γηγενή αδυναμία της ευελιξίας, περνάνε καλά το μήνυμα. Εν κατακλείδι, το κεντρικό μήνυμα θα πρέπει να κατέχει πάνω από το 90% του timeline.
Κίνηση. Συστήνεται η χρήση της κίνησης για την προσέλκυση του ενδιαφέροντος, αλλά δεν πρέπει να το παρακάνει κανείς.
Ναι, στον ήχο, αλλά…Ο ήχος μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικός όσον αφορά την προσέλκυση κοινού. Ωστόσο, όπως και πριν,
ο ήχος πρέπει να χρησιμοποιείται για να τραβά την προσοχή και όχι για να ενοχλεί.
Χρησιμοποίηση σχετικών εικόνων. Η χρησιμοποίηση σχετικών με τα κεντρικά μηνύματα εικόνων βοηθά στην εμπέδωσή τους. Για παράδειγμα, αν θέλει κανείς να παρακινήσει το κοινό να στείλει ένα SMS, μπορεί να εμφανίζεται στην οθόνη ένα τηλέφωνο.
Γραμματοσειρές και τυπογραφία. Η επιλογή ευανάγνωστων fonts διευκολύνει τη διάδοση του μηνύματος. Στα μικρού βεληνεκούς οπτικά περιβάλλοντα, οι λέξεις με αρχικά κεφαλαία που ακολουθούνται από πεζά μπορούν να διαβαστούν ταχύτερα από λέξεις που είναι όλες σε πεζά.
Συμμετοχή του κοινού. Το κοινό πρέπει να έχει ένα λόγο για να κοιτάξει το μήνυμα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είναι τονωτικό, ψυχαγωγικό, πληροφοριακό, χιουμοριστικό και να φαίνεται καλά.
Δεν πρέπει να υποτιμάται το κοντράστ. Πρέπει να υπάρχει μια σαφής αντίθεση κόντραστ ανάμεσα στο κεντρικό μήνυμα και στο background.