Στο πλαίσιο του ετήσιου Innovation Forum Athens 2018, με θέμα ‘Empowering you to the Digital Economy, το οποίο διοργάνωσε η Mastercard, η ψηφιακή στρατηγική της εταιρείας για τα ερχόμενα χρόνια είχε τον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Η Mastercard πραγματοποίησε και φέτος το ετήσιο Innovation Forum Athens 2018, με θέμα ‘Empowering you to the Digital Economy’. To forum της Mastercard, που συνιστά έναν σημαντικό θεσμό για τον κλάδο με τα θέματα που φιλοξενούνται να έχουν παγκόσμιο ενδιαφέρον, έχει στο επίκεντρό του την καινοτομία και την παρουσίαση πρωτοποριακών λύσεων και προϊόντων, και στόχο να εμπνεύσει και να υποστηρίξει το ευρύτατο δίκτυο συνεργατών της Mastercard.
Παράλληλα με το πρόγραμμα των ομιλιών, όλοι οι προσκεκλημένοι είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στο Mastercard Innovation corner. Σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο με demos πρωτοποριακών και καινοτόμων εφαρμογών για πληρωμές -όπως ο «έξυπνος» διαδραστικός καθρέφτης OAK, το virtual chatbot Smartalk που βασίζεται σε τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης και το Mobike, ένα ποδήλατο με δυνατότητα πραγματοποίησης ηλεκτρονικών πληρωμών- όλοι οι προσκεκλημένοι είχαν τη δυνατότητα να ζήσουν το ‘αύριο’ των πληρωμών.
Σε αυτό το νέο περιβάλλον των ηλεκτρονικών πληρωμών, όπως αποδεικνύουν και τα στοιχεία, η χρήση κάρτας στην Ελλάδα πλέον έχει αυξηθεί σημαντικά. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Mastercard, ο όγκος συναλλαγών με κάρτα κατέγραψε αύξηση 45% το 2017 (σε σύγκριση με το 2016) ενώ, βάσει στοιχείων της εταιρίας, η μέση αξία συναλλαγής με κάρτα μειώθηκε περίπου κατά 35% (σε σύγκριση με το 2015), αποδεικνύοντας ότι οι Έλληνες έχουν υιοθετήσει πλέον τις ηλεκτρονικές πληρωμές και για τις καθημερινές αγορές χαμηλότερης αξίας.
Επιπλέον, σύμφωνα με τη Mastercard, η Ελλάδα αποτελεί μία από τις πιο ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές στις ανέπαφες συναλλαγές, με τα τελευταία στοιχεία να είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά: 58% των συναλλαγών με κάρτα στο φυσικό κόσμο πραγματοποιούνται πλέον ανέπαφα, καταγράφοντας αύξηση υψηλότερη από 180%, τον τελευταίο χρόνο (σε σύγκριση με τον Μάρτιο 2017).
Ωστόσο, υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος μπροστά για περπάτημα, καθώς η Ελλάδα βρίσκεται αρκετά χαμηλά σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στο ποσοστό όγκου συναλλαγών με κάρτα ως μέρος του συνολικού ΑΕΠ της χώρας -παρά τη σημαντική αύξηση που κατέγραψε η αναλογία αυτή το 2017 (10% του ΑΕΠ σε όρους 2016), ενώ το 2015 βρισκόταν σχεδόν στο ? άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Και επιπρόσθετα στην κατηγορία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ενώ η διείσδυση των POS ξεπερνά το 80%, η χρήση τους είναι ελάχιστη, κάτι που συμφωνεί με τα ρεπορτάζ των μέσων ενημέρωσης, σχετικά με συναλλαγές που ολοκληρώνονται με χαμηλότερη τιμή αν ο αγοραστής επιλέξει να πληρώσει με μετρητά.
O Gabriel Ghita, Vice President, Business Development, CEE Mastercard στάθηκε στο γεγονός ότι το ηλεκτρονικό λιανεμπόριο καταγράφει διψήφια αύξηση στην Ελλάδα, όπως και στον υπόλοιπο κόσμο, με τους αγοραστές να γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί. Στο πλαίσιο αυτό, η Mastercard παρουσίασε την ψηφιακή της στρατηγική αλλά και τα εργαλεία που έχει αναπτύξει και προσφέρει στους συνεργάτες της, ώστε αυτοί να παρέχουν με τη σειρά τους την καλύτερη δυνατή εμπειρία στους πελάτες τους –μέσω κάθε καναλιού και κάθε συσκευής- διασφαλίζοντας παράλληλα την ασφάλεια, τη διαφάνεια, αλλά και την ιδιωτικότητα. Τα tokens και η αναγνώριση ατόμων μέσω βιομετρικών στοιχείων θα έχουν κεντρικό ρόλο σε αυτήν την στρατηγική.
Όσον αφορά την τεχνολογία blockchain και τα ψηφιακά νομίσματα, η Mastercard διατηρεί ακόμα τις αποστάσεις της, αν και πειραματίζεται με το blockchain, όπως διαπιστώσαμε σε ένα από τα Open APIs που διαθέτει. Ωστόσο, σε αυτήν την φάση, η εταιρεία δε θεωρεί την τεχνολογία blockchain αξιοποιήσιμη για τον τύπο συναλλαγών που σχετίζονται με τον πυρήνα των υπηρεσιών της. Πιο κοντά φαίνεται να βρίσκεται η Mastercard στα instant payments, τα οποία μεταξύ άλλων θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για P2P συναλλαγές, αξιοποιώντας το τεράστιο τηλεπικοινωνιακό δίκτυο που ελέγχει η εταιρεία για τις υπάρχουσες υπηρεσίες της.