Κάθε μήνα, πρόσωπα της επικαιρότητας αποκρίνονται σε 7 «προκλήσεις» που τους δίνει το Netweek, με κύριο άξονα την τεχνολογία και όχι μόνο… Σ’ αυτό το τεύχος, με αφορμή τη συμπλήρωση 20 χρόνων στο «τιμόνι» της Pylones Hellas AE, καλεσμένος μας είναι ο γενικός διευθυντής της εταιρείας, Εμμανουήλ Νέτος.
Δεινόν το καινοτομείν;
Πριν από μερικά χρόνια, όταν μιλάγαμε για «ασφάλεια υπολογιστών», εννοούσαμε «πώς να προστατεύσουμε τους προσωπικούς μας υπολογιστές». Όταν οι υπολογιστές συνδέθηκαν στο Internet αρχίσαμε να μιλάμε για «ασφάλεια δικτύων» και εννοούσαμε πώς να προστατεύουμε τα δίκτυά μας από εισβολείς μέσω αυτού. Σήμερα προβάλλει μια άλλη σημαντική διάσταση, η ασφάλεια των δεδομένων. Αν και χρησιμοποιούνται διάφοροι όροι όπως data security, information security, big data security κλπ, η αδιαμφισβήτητη τάση είναι όλο και περισσότερα δεδομένα να αποθηκεύονται στον κυβερνοχώρο και η προστασία τους έχει καταστεί πλέον #1 προτεραιότητα. Αυτό κάποιοι το θεωρούν «δεινόν», εμείς «φυσικό επακόλουθο», όπως σ’ όλες τις άλλες «φυσικές» επιχειρηματικές δραστηριότητες. Οι τεχνολογικές προτάσεις μας, λοιπόν, προς τις ελληνικές επιχειρήσεις έχουν πάντα δύο διαστάσεις: αυτή του εκσυγχρονισμού των υποδομών κι εκείνη της ενίσχυσης της ασφάλειας των πληροφοριακών τους συστημάτων.
Digital Transformation
Στα χρόνια της κρίσης, οι ελληνικές επιχειρήσεις είχαν ως μοναδικό στόχο την επιβίωση και τα κατάφεραν! Έμειναν, όμως, πολύ πίσω σε σύγκριση με τις αντίστοιχες του εξωτερικού στην ανταγωνιστικότητα και τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό. Τώρα ήρθε πάλι η ώρα να βγουν στο εγχώριο και διεθνές πεδίο και να ανταγωνιστούν με ξένες ή νέες εταιρείες, χωρίς τα βαρίδια του παρελθόντος. Η εμφανής λύση είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός, ο ανασχεδιασμός όλων των διαδικασιών, αξιοποιώντας την τεχνολογία. Σ’ αυτόν, τον μεγαλύτερο ρόλο παίζει και θα παίζει η ασφάλεια των πληροφοριακών συστημάτων, καθώς χωρίς αυτήν, οποιαδήποτε νέα επιχειρηματική δραστηριότητα θα καταρρεύσει. Επομένως δεν μπορούμε να μιλάμε για IoT, autonomous driving και robotic logistics αν δεν ασφαλίσουμε πρώτα τα devices, τις επικοινωνίες, τις συναλλαγές και τα συστήματα. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι, στην εποχή του Ψηφιακού Μετασχηματισμού, «η Ασφάλεια είναι η Βιομηχανία όλων των Βιομηχανιών».
4η Βιομηχανική Επανάσταση
Θέλω να εστιάσω σε μία λίγο διαφορετική διάσταση της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, που έχει ήδη ξεκινήσει. Οι διάφοροι τομείς της αγοράς, βιομηχανία, χρηματοοικονομικά, υγεία, κατασκευές, ενέργεια, μεταφορές, δημόσιες υπηρεσίες, τηλεπικοινωνίες κλπ. αναπτύχθηκαν μέσω μιας διαδικασίας κάθετης ολοκλήρωσης, η οποία προκλήθηκε σε μεγάλο βαθμό από κάποια βασικά τεχνολογικά και οργανωτικά χαρακτηριστικά της 3ης Βιομηχανικής Επανάστασης.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός αναμφίβολα θα «αναδεύσει» τα παραπάνω ιστορικά σιλό, που μέχρι χθες δεν έβρισκαν καμία τεχνολογική συνάφεια. Τα πράγματα αλλάζουν και τα σιλό αρχίζουν να παραβιάζονται: για παράδειγμα, κορυφαίες εταιρείες Πληροφορικής εισδύουν πλέον (όπως η Microsoft) στον πολύ καλά δομημένο και περιχαρακωμένο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας ή (όπως η ΙΒM με τον Watson και το ΑΙ) στη διαγνωστική Ιατρική. Η μετατόπιση της εξουσίας θα οδηγήσει στον επαναπροσδιορισμό τμημάτων της αγοράς, με κοινό παρονομαστή την τεχνολογία και την ασφάλεια να παίζει τον ρόλο του θεματοφύλακα (το τελευταίο σύνορο) που θα διασφαλίζει την υπόσταση των οντοτήτων (ανάμεσά τους και του ανθρώπου) στον κυβερνοχώρο.
Customer Experience
Εικοσιπέντε χρόνια στον χώρο της Πληροφορικής και τις πωλήσεις, έχω πλέον αποκρυσταλλώσει την άποψη ότι ο τρόπος για να κερδίσεις και να διατηρήσεις ένα επιχειρηματικό πελάτη είναι να οικοδομήσεις μία σχέση (relationship marketing) μαζί του και να τον στηρίξεις ως συνεργάτης και σύμβουλος σ’ όλη την διάρκειά της. Η μέθοδος αυτή ισχύει και σήμερα, όμως έχει εμπλουτιστεί μ’ ένα πολύ σημαντικό στοιχείο, το οποίο είναι η “Φήμη” για την “καλή εμπειρία του πελάτη” μέσα από τις προσφερόμενες λύσεις. Αυτή δεν διαδίδεται πλέον μόνο από στόμα σε στόμα, αλλά και μέσω μιας πληθώρας ψηφιακών μέσων, στα οποία έχουν πρόσβαση τα στελέχη των πελατών. Ο επιχειρηματικός πελάτης αγοράζει με παρόμοιο τρόπο με τον απλό καταναλωτή, εμπιστεύεται τα ψηφιακά μέσα και τις εμπειρίες άλλων, διαβάζοντας τα reviews και τα re-posts τους. Άρα, δεν αρκεί να είσαι αξιόπιστος, ποιοτικά άριστος και καινοτόμος – τις επιτυχίες με τους πελάτες μας πρέπει να τις μοιραζόμαστε και να τις επικοινωνούμε με απλό και ψηφιακό τρόπο.
Τεχνητή Νοημοσύνη
Αναρωτιόμαστε συχνά και δημόσια, αν η Τεχνητή Νοημοσύνη θα επηρεάσει την κοινωνία μας. Αν το δούμε από καθαρά επιστημονική άποψη, η ΤΝ είναι αδύνατο να απειλήσει τον άνθρωπο στα επόμενα 30 χρόνια, επομένως έχουμε λίγο καιρό ακόμα… Διαπρέπει όταν εκτελεί συγκεκριμένες και καλά δομημένες εργασίες αξιοποιώντας τεράστιους όγκους δεδομένων, αλλά δεν μπορεί και δεν θα μπορέσει για πολλά χρόνια ακόμα, να κάνει συνδυαστικές εργασίες όπως ο άνθρωπος, δηλ. να είναι καλή στο λόγο και τη μετάφραση, στην εκπαίδευση και την οδήγηση, να παίζει σκάκι ή να κάνει μαθηματικές πράξεις κι όλα αυτά ταυτόχρονα. Είναι, όμως, σίγουρο ότι τα επόμενα χρόνια θα δούμε ραγδαία ανάπτυξη της ΤΝ σε διάφορες εργασίες που η φύση τους είναι μηχανική και βασίζεται κυρίως στο μεγάλο όγκο δεδομένων. Θα απειληθούν επαγγέλματα που ούτε καν έχουμε φανταστεί, όπως δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, πολλές ειδικότητες ιατρών ή μηχανικών και βεβαίως εργάτες σε βιομηχανίες. Στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού, η αντικατάστασή τους με ΤΝ θα είναι προς όφελος των επιχειρήσεων. Όμως, όσοι χάσουν την δουλειά τους, πρέπει να επανεκπαιδευτούν και να αποκτήσουν νέες δεξιότητες, κάτι που δεν θα το κάνουν οι παλαιοί εργοδότες τους. Εδώ μπαίνει ο ρόλος του κράτους: στη νέα τάξη πραγμάτων, όπου οι αλλαγές συντελούνται με απίστευτους ρυθμούς, θα πρέπει να δημιουργήσει προγράμματα εκπαίδευσης και επανεκπαίδευσης σε επαγγέλματα που ίσως σήμερα δεν υπάρχουν…
Το μέλλον αόρατο;
Η σύγχρονη ψηφιακή οικονομία απαιτεί όχι μόνο μια νέα προσέγγιση στη διεξαγωγή επιχειρηματικών δραστηριοτήτων σε μακροοικονομικό επίπεδο, αλλά και νέες δεξιότητες για την επιτυχία σε μικροοικονομικό. Πέραν των νέων επαγγελμάτων που πλέον μας χρειάζονται (πχ. μηχανικοί ασφαλείας, DevOps, NetOps, BI Analyst, Social Behavior Analysts κλπ), απαιτούνται κι άλλες δεξιότητες, όπως Ψηφιακή ευχέρεια (δηλ. η ικανότητα αξιοποίησης των μυριάδων ψηφιακών εργαλείων και πόρων τους οποίους έχουμε στη διάθεσή μας για να ολοκληρώσουμε μια δουλειά), Επικοινωνιακή Δεξιότητα (δηλ. η ικανότητα επικοινωνίας ιδεών, που κάνει όσους την κατέχουν να ξεχωρίζουν αισθητά από τους υπολοίπους ανεξαρτήτως εκπαιδευτικού ή επαγγελματικού περιβάλλοντος), και Γρήγορη Προσαρμοστικότητα στις αλλαγές (δηλ. δυνατότητα να αντιμετωπίσουμε περισσότερες της μιας σημαντικές επαγγελματικές αλλαγές, κυρίως λόγω της τεχνολογίας, τέτοιας έκτασης και φύσης που μπορεί να επηρεάζουν ένα επάγγελμα αλλά και μία ολόκληρη βιομηχανία). Ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος σκέψης είναι να αγκαλιάσουμε γρήγορα την αλλαγή και να συμμετάσχουμε στο «κύμα» που θα προκαλέσει, μετατρέποντάς την σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Make a wish…
Αντί δικής μου ευχής, θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας ένα μέρος του οράματος της DIGITAL EUROPE, που είναι: «Μία Ευρώπη όπου οι ψηφιακές τεχνολογίες, η καινοτομία και η τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να προσφέρουν τους πολίτες της ανταγωνιστικές θέσεις εργασίας, καλύτερη υγεία και καλύτερες δημόσιες υπηρεσίες». Προσθέτοντας ότι, για να γίνει αυτό, πρέπει να δουλέψουμε συλλογικά (άτομα και εταιρείες) σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, για την ενδυνάμωση των πολιτών ώστε να αναλάβουν τον έλεγχο της ψηφιακής ζωής τους, τη δημιουργία πλατφορμών που θα τους εμπλέκουν στη διαδικασία λήψης κοινωνικών αποφάσεων, την επανεξέταση των υπηρεσιών προώθησης της γνώσης και της συνεργασίας και τη δημιουργία λύσεων ασφαλείας για προσωπικά και μη δεδομένα, διαθέσιμων σε όλους.
Ο Εμμανουήλ Νέτος βρίσκεται στο «τιμόνι» της Pylones Hellas Α.Ε., ως Γεν. Διευθυντής από το 1998, μετασχηματίζοντας την εταιρεία σε μεγάλης κλίμακας Systems & Security Integrator ICT λύσεων με πελάτες τις μεγαλύτερες ελληνικές και κυπριακές επιχειρήσεις στον χώρο των τηλεπικοινωνιών, στον τραπεζικό και ασφαλιστικό τομέα, καθώς και τους τομείς των ξενοδοχείων, της ναυτιλίας και των αλυσίδων λιανικού εμπορίου. Στην αρχή της επαγγελματικής καριέρας του ήταν Υπεύθυνος Πωλήσεων Ηλεκτρονικών Λύσεων Τραπεζικού Τομέα στη Mellon Technologies και νωρίτερα Systems Analyst στην Lloyd’s Register, στην Αγγλία. Έχει διατελέσει μέλος επιτροπών για θέματα ψηφιακής ανάπτυξης τους κλαδικούς συνδέσμους ΣΕΠΕ, ΣΕΤΕ και ΕΠΥ. Είναι διπλωματούχος του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Η/Υ του ΕΜΠ, κάτοχος MSc από το UMIST στο Μάντσεστερ και MBA από το University of Stirling, στη Σκωτία.