Την ευκαιρία να αναλύσουν τα οφέλη και οι κίνδυνοι από την χρήση της ΑΙ στις επιχειρήσεις είχαν οι συμμετέχοντες στο σχετικό πάνελ που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του 3rd Quo Vadis AI Act το οποίο έλαβε χώρα την Τρίτη 18 Ιουνίου στο Divani Caravel Hotel.

Στη συζήτηση πήραν μέρος ο Ανδρέας Αθανασόπουλος, CEO του Olympia Group, ο Στέφανος Μυτιληναίος, Γενικός Διευθυντής, COO της Alpha Bank, ο Φώτης Κοσμάτος, CEO της Blend Technologies SA και ο Ιωάννης Χαραλαμπόπουλος, Head of Corporate & M&A της Machas & Partners Law Firm, ενώ συντονιστής ήταν ο Γιώργος Δουκίδης, Καθηγητής Ηλεκτρονικού Επιχειρείν στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ο τελευταίος μάλιστα παρουσίασε για πρώτη φορά και τα αποτελέσματα της έρευνας των Dialectica /ΟΠΑ «AI in business strategy: Challenges & Implementation».

Ξεκινώντας την τοποθέτησή του, ο κ. Δουκίδης, σημείωσε ότι η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 1.300 επιχειρήσεις σε όλον τον κόσμο, εκ των οποίων τα 2/3 παρουσίασαν τζίρο άνω τους 1 δισ ενώ μία στις δύο απασχολεί πάνω από 1000 άτομα.

Ενώ λοιπόν γίνεται αντιληπτό ότι αναφερόμαστε σε πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, τα στοιχεία σχετικά με τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης είναι μάλλον απογοητευτικά. Αυτό καθώς η χρήση ΑΙ περιορίζεται κατά μέσο όρο σε 3,5 από τις 7 γνωστές εφαρμογές, ενώ όταν εξετάζουμε προχωρημένες εργασίες όπως πχ εξόρυξη γνώσης από τα δεδομένα το ποσοστό περιορίζεται σημαντικά. Με λίγα λόγια, το ποσοστό αξιοποίησης είναι ισχνό. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον μάλιστα έχει το γεγονός ότι μόλις 2 στις 10 επιχειρήσεις, στο τέλος του 2023, είχε καταφέρει να αυτοματοποιήσει πάνω από 5% των εργασιών της. Σημειώνεται πάντως πως για το 2024 και το 2025 υπάρχει αισιοδοξία για αύξηση του ποσοστού.

Όπως τόνισε ο κ. Δουκίδης, αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι η εξέλιξη της εμπλοκής των επιχειρήσεων με την Τεχνητή Νοημοσύνη. Αυτή τη στιγμή μόνο ένα 12% των επιχειρήσεων βρίσκεται σε πολύ προχωρημένο στάδιο. «Αν εξετάσουμε το επίπεδο της προόδου ανά κλάδο, θα δούμε ότι ο τραπεζικός κλάδος, το μάρκετινγκ και ο τεχνολογικός κλάδος βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο, το λιανεμπόριο και τα utilities σε ένα μέσο επίπεδο, ενώ η Υγεία, η δημόσια διακυβέρνηση και η βιομηχανία, σε αρχικά στάδια».

Σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, εξαιρετικής σημασίας είναι το πώς προετοιμάζονται οι εταιρείες για τις λεγόμενες ικανότητες για την τεχνητή νοημοσύνη. Όπως σημείωσε από την έρευνα προκύπτει ότι υπάρχουν 13 βασικές ικανότητες που χωρίζονται σε 4 κατηγορίες. Η πρώτη αφορά στα δεδομένα και την διαθεσιμότητά τους (ποιότητα και ποσότητα) και την σωστή διαχείρηση, η δεύτερη την στρατηγική αντίληψη και την ετοιμότητα οργάνωσης, η Τρίτη είναι η τεχνογνωσία που έχεις να εκτελείς και η τέταρτη η κλαδική ωριμότητα.

Ακόμα ο κ. Δουκίδης έδωσε έμφαση στη σημασία της υλοποίησης, ενώ, όπως σημείωσε, οι προσδοκίες «προσγειώνονται», γιατί οι στόχοι είναι κυρίως οι λεγόμενοι back office, όπως η παραγωγικότητα και η μείωση κόστους και όχι front office όπως η πελατοκεντρικότητα και η ανάπτυξη πωλήσεων.