Ενας από τους χειρότερούς μου εφιάλτες -ναι, εφιάλτης χωρίς υπερβολή- ήταν πάντα η προοπτική να έρθω αντιμέτωπη με οποιοδήποτε δημόσιο οργανισμό και το Λεβιάθαν της γραφειοκρατίας που απαιτούσε ατέλειωτες ώρες σε ουρές, μάταιες μετακινήσεις από γραφείο σε γραφείο και άκαρπες προσπάθειες εντοπισμού του εκάστοτε υπεύθυνου για μια απλή σφραγίδα σε ένα απλό, πλην υπερπολύτιμο, πιστοποιητικό...
Κάθε φορά, λοιπόν, που χρειαζόμουν ως ελληνίδα πολίτης οτιδήποτε απαιτούσε επίσκεψη σε δημόσιο οργανισμό με έπιανε απελπισία. Μέχρι που στα μέσα του περασμένου Ιουλίου ένας φίλος μού είπε ότι μέσα από την πύλη ermis με λίγα… κλικ κατόρθωσε να συγκεντρώσει όλα τα απαραίτητα έγγραφα για την άδεια του γάμου του. Με δυσπιστία, οφείλω να ομολογήσω, δοκίμασα να γραφτώ στην πύλη ermis, ώστε να δω πώς μπορεί να με βοηθήσει. Περίπου 6 μήνες μετά μπορώ πλέον να πω ότι έστω και αργά κάτι αλλάζει στη Δημόσια Διοίκηση… και εγώ δεν έχω πια εφιάλτες όπου πρέπει να παλεύω με μυθικά τέρατα του βυθού που με κυνηγούν με σφραγίδες και αριθμούς πρωτοκόλλου.
Ο Φώτης Ζωγράφος, Senior Project Manager του Τομέα Δημοσίου και ο Αχιλλέας Παυλόπουλος, Software Section Manager του Τομέα Ανάπτυξης Εφαρμογών της Uni Systems, παρουσιάζουν στο netweek τις λειτουργίες και τα οφέλη της πύλης και εξηγούν γιατί αποτελεί η πύλη μια καινούργια εποχή στη Δημόσια Διοίκηση.
NetWeek: Ποιος είναι ο σκοπός δημιουργίας της Εθνικής Πύλης Δημόσιας Διοίκησης ermis;
Φώτης Ζωγράφος: Η Εθνική Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης ermis οφείλει τη δημιουργία της στο όραμα της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και την αφοσίωση κάποιων ανθρώπων στο να γίνει αυτό το όραμα πραγματικότητα για τη χώρα μας. Πρόκειται για το βασικό παραδοτέο του έργου «Μελέτη και Ανάπτυξη της Κεντρικής Κυβερνητικής Διαδικτυακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης για την Πληροφόρηση & Ασφαλή Διεκπεραίωση Ηλεκτρονικών Συναλλαγών των Πολιτών / Επιχειρήσεων», ένα έργο που προκηρύχθηκε σε διαγωνισμό από το πρώην Υπουργείο Εσωτερικών, αλλά με τελικό «πελάτη» τον απλό πολίτη.
Με βασικό στόχο τον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης και την παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας προς τον πολίτη, υλοποιήθηκε η πύλη ώστε αφενός ο πολίτης και οι επιχειρήσεις να έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση στην πληροφόρηση και αφετέρου να διεκπεραιώνουν ηλεκτρονικά και με ασφάλεια συναλλαγές με το δημόσιο, οι οποίες είναι παραδοσιακά χρονοβόρες και γραφειοκρατικές. Δεν θα ήταν υπερβολή, λοιπόν, να πούμε, ότι από επιχειρησιακής πλευράς, η πύλη ermis αποτελεί το «ηλεκτρονικό πολυκατάστημα» της Δημόσιας Διοίκησης.
NetWeek: Τι ακριβώς εννοείτε όταν λέτε «ηλεκτρονικό πολυκατάστημα» της Δημόσιας Διοίκησης; Θα το χαρακτηρίζαμε ως ένα «on line ΚΕΠ»;
Αχιλλέας Παυλόπουλος: Η πύλη ermis φυσικά παρέχει εξυπηρέτηση του επιπέδου ενός ΚΕΠ, αλλά αυτό αποτελεί ένα μικρό μόνο μέρος της λειτουργικότητας της πύλης. Έχοντας ως βασικό στόχο να αποτελέσει one-stop shop στην παροχή πληροφοριών για τους πολίτες / επιχειρήσεις στην Ελλάδα, η πύλη ermis με την έναρξη της λειτουργίας της παρέχει στους πολίτες / επιχειρήσεις αναλυτικές πληροφορίες για περισσότερες από 2000 διαδικασίες του δημοσίου, δυνατότητα πρόσβασης σε περίπου 4000 έγγραφα που απαιτούνται στις παραπάνω διαδικασίες και πληροφορίες επικοινωνίας για περίπου 18.000 φορείς και τμήματα του δημοσίου. Επίσης παρέχεται επιλεγμένο πληροφοριακό υλικό σε 4 γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά).
Ενα δεύτερο μεγάλο θέμα που καλείται να αντιμετωπίσει η πύλη, είναι το ζήτημα της διαλειτουργικότητας. Γνωρίζετε ότι τα πληροφοριακά συστήματα των φορέων δεν έχουν σχεδιασθεί με γνώμονα τη διαλειτουργικότητα μεταξύ τους. Η διαλειτουργικότητα, όμως, είναι απαραίτητη για να γίνει πραγματικότητα το όραμα για ηλεκτρονική διακυβέρνηση.
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να τονίσουμε ότι η διαλειτουργικότητα στο πλαίσιο του εν λόγω έργου, αντιμετωπίζεται κάτω από 3 επιμέρους πρίσματα: α) περιλαμβάνει αρχικά τις διαδικασίες και πώς αυτές εκτελούνται, ειδικά όταν περισσότεροι του ενός φορείς καλούνται να συνεργασθούν για την εκτέλεση μιας διαδικασίας, β) περιλαμβάνει στη συνέχεια συμφωνία για τα δεδομένα που διακινούνται μεταξύ φορέων, αλλά και την ακριβή σημασία τους για κάθε συμμετέχοντα και τέλος γ) περιλαμβάνει τον τεχνικό τρόπο ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ πληροφοριακών συστημάτων που προτείνεται να γίνεται με τεχνολογίες υπηρεσιών ιστού (web services).
Για την ικανοποίηση των παραπάνω αναγκών, έχει υλοποιηθεί το Ληξιαρχείο Διαλειτουργικότητας, το οποίο αποτελεί και τον πυρήνα της εθνικής πύλης ermis στην υποστήριξη της διαλειτουργικότητας μεταξύ των φορέων.
Eνα τρίτο, επίσης πολύ σημαντικό θέμα, σχετίζεται με την έλλειψη ολοκληρωμένων και ασφαλών ηλεκτρονικών συναλλαγών που παρέχει η δημόσια διοίκηση σε πολίτες / επιχειρήσεις. Η πύλη ermis, βασιζόμενη στις υποδομές διαλειτουργικότητας που αναφέρθηκαν παραπάνω, αλλά και στην υποδομή δημοσίου κλειδιού της πύλης (που είναι διεθνώς γνωστή ως PKI), ανοίγει το δρόμο για την παροχή ολοκληρωμένων και ασφαλών ηλεκτρονικών συναλλαγών. Επί της ουσίας, η πύλη ermis παρέχει μία πλατφόρμα εκτέλεσης ολοκληρωμένων και απολύτως ασφαλών ηλεκτρονικών συναλλαγών από πολίτες και επιχειρήσεις.
NetWeek: Ποιες είναι οι υπηρεσίες που προσφέρει η πύλη ermis σε πολίτες και επιχειρήσεις;
Φώτης Ζωγράφος: Οι εγγεγραμμένοι χρήστες της πύλης σήμερα μπορούν να αξιοποιήσουν ένα μεγάλο πλήθος ηλεκτρονικών υπηρεσιών (περισσότερες από 100) που είτε μπορούν να υποβληθούν ηλεκτρονικά προς οποιοδήποτε ΚΕΠ, είτε διεκπεραιώνονται πλήρως ηλεκτρονικά από την πύλη ermis.
Οι υπηρεσίες που υποβάλλονται ηλεκτρονικά από την πύλη ermis είναι αυτή την στιγμή 94 και καταλήγουν στο ηλεκτρονικό σύστημα εξυπηρέτησης των συναλλαγών που λειτουργεί στα ΚΕΠ. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι ο πολίτης υποβάλλει ηλεκτρονικά ένα αίτημα στην πύλη, δηλώνει από ποιο ΚΕΠ θέλει να παραλάβει το αποτέλεσμα του αιτήματος (πιστοποιητικό, βεβαίωση) και τα υποσυστήματα της πύλης φροντίζουν ώστε το αίτημα να διοχετευθεί στο σωστό σημείο, να ολοκληρωθεί η συναλλαγή και το παραγόμενο έγγραφο να βρεθεί στο επιλεγμένο από τον πολίτη ΚΕΠ, απ΄ όπου και ο πολίτης θα το παραλάβει.
Οι υπηρεσίες που διεκπεραιώνονται πλήρως ηλεκτρονικά από την πύλη ermis είναι και αυτές που αξιοποιούν σε μέγιστο βαθμό τις υποδομές της πύλης. Σε αυτές, ο πολίτης υποβάλλει το αίτημά του στην Πύλη, τα υποσυστήματά της διαλειτουργούν με τα πληροφοριακά συστήματα του φορέα που παρέχει την υπηρεσία, και επιστρέφουν στον πολίτη ηλεκτρονικά το αποτέλεσμα του αιτήματός του.
Αυτές οι δεκατρείς (13) -προς το παρόν- πλήρως ηλεκτρονικές συναλλαγές που προσφέρονται σε πολίτες και επιχειρήσεις είναι:
1. Χορηγήσεις βεβαιώσεων δημοτολογίου (με φορέα πάροχο το Εθνικό Δημοτολόγιο)
i. Βεβαίωση γέννησης
ii. Βεβαίωση οικογενειακής κατάστασης
iii. Βεβαίωση οικογενειακής κατάστασης για ΟΓΑ
iv. Βεβαίωση ιθαγένειας
v. Βεβαίωση εγγραφής στο μητρώο αρρένων
2. Χορηγήσεις ληξιαρχικών πράξεων γεγονότων που τελέσθηκαν στο εξωτερικό (με φορέα πάροχο το Ειδικό Ληξιαρχείο Αθηνών)
i. Αντίγραφο ληξιαρχικής πράξης γέννησης
ii. Αντίγραφο ληξιαρχικής πράξης γάμου
iii. Αντίγραφο ληξιαρχικής πράξης θανάτου
3. Χορηγήσεις βεβαιώσεων ΕΛΓΑ (με φορέα πάροχο τον Ελληνικό Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων – ΕΛΓΑ)
i. Βεβαίωση αποζημιώσεων ΕΛΓΑ
ii. Βεβαίωση ενισχύσεων ΠΣΕΑ
iii. Ανάλυση αποζημιώσεων ΕΛΓΑ
4. Συναλλαγές με φορέα πάροχο το ΙΚΑ
i. Βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας εργοδότη
ii. Απόσπασμα ατομικού λογαριασμού ασφαλισμένου.
NetWeek: Ποια είναι τα πλεονεκτήματα αυτών των υπηρεσιών και λειτουργιών για τους πολίτες, τις επιχειρήσεις και το κράτος;
Φώτης Ζωγράφος: Είναι προφανές ότι μόνο πλεονεκτήματα υπάρχουν για να αναφερθούν. Τα οφέλη, δεν προκύπτουν μόνο από τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, αλλά συνολικά απ’ όλες τις δράσεις του έργου. Συνοπτικά, μερικά από τα οφέλη είναι:
1. Περισσότερη, ποιοτικότερη και εγκυρότερη πληροφόρηση, με παράλληλη ελαχιστοποίηση του χρόνου που απαιτείται για αυτή, εφόσον μέσω συγκεκριμένων εφαρμογών διαχείρισης αποτρέπονται λάθη καταχώρησης και επιβάλλεται πολυ-επίπεδος έλεγχος πριν την δημοσίευση της εκάστοτε πληροφορίας,
2. Παροχή σημείων καταγραφής παραπόνων, ελλείψεων, υποδείξεων του πολίτη από την επαφή του με τη Δημόσια Διοίκηση, με απώτερο στόχο τη συνολική βελτίωση της εικόνας και των υπηρεσιών της Δημόσιας Διοίκησης,
3. Yπαρξη ενός κεντρικού σημείου παροχής ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς πολίτες και επιχειρήσεις με αποτέλεσμα την πιο αποτελεσματική εξυπηρέτηση του πολίτη,
4. Αποσυμφόρηση των ΚΕΠ και των φορέων παρόχων με την προώθηση ηλεκτρονικού καναλιού επικοινωνίας προς αυτούς,
5. Εμφάνιση ενός εργαλείου σχεδιασμού και μοντελοποίησης νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς πολίτες/επιχειρήσεις, αξιολόγησης και βελτίωσης υπαρχόντων υπηρεσιών – εργαλείο διαθέσιμο σε όλους τους φορείς της ΔΔ,
6. Ηλεκτρονικοποίηση των βημάτων των πιο συχνά χρησιμοποιούμενων υπηρεσιών, με αποτέλεσμα τη μείωση διοικητικών βαρών και την απλοποίηση των διαδικασιών,
7. Διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των πολιτών κατά την εκτέλεση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
NetWeek: Πώς διαφοροποιείται από άλλα portal ενημέρωσης και εξυπηρέτησης πολιτών η πύλη ermis;
Αχιλλέας Παυλόπουλος: Θα λέγαμε ότι όλα τα χαρακτηριστικά που ήδη έχουν αναφερθεί στο σύνολό τους, διαφοροποιούν την πύλη ermis από αντίστοιχα portal ενημέρωσης και εξυπηρέτησης πολιτών, όσον αφορά στην πληρότητα, στην εγκυρότητα στην πληροφόρηση, στην υποδομή διαλειτουργικότητας και στην εκτέλεση από ένα κεντρικό σημείο ασφαλών ηλεκτρονικών υπηρεσιών.
Θα μας επιτρέψετε όμως εδώ να πούμε, ότι η πύλη ermis εισάγει μία σειρά από καινοτομίες στην δημόσια διοίκηση, που σιγά σιγά έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται. Για παράδειγμα, κάθε εγγεγραμμένος χρήστης έχει την προσωπική ηλεκτρονική θυρίδα του στην πύλη. Η ύπαρξη της θυρίδας κάνει για πρώτη φορά δυνατή στο ελληνικό δημόσιο την εκτέλεση σύνθετων υπηρεσιών, που για να εκτελεστούν απαιτούν την ύπαρξη επιμέρους δικαιολογητικών από φορείς.
Η ηλεκτρονική θυρίδα αποτελεί τον ασφαλή χώρο της πύλης ermis, όπου διατηρούνται τα ψηφιακά έγγραφα του πολίτη στις συναλλαγές του με το δημόσιο και τα οποία με αυτό τον τρόπο μπορούν να αξιοποιηθούν σε μελλοντικές ηλεκτρονικές συναλλαγές. Φανταστείτε για παράδειγμα, ότι θέλετε να κάνετε μία μεταδημότευση.
Θα μπορείτε λοιπόν στο εγγύς μέλλον να μπείτε στην πύλη ermis και να κάνετε ηλεκτρονικά την αίτηση μεταδημότευσης. Εφόσον η μεταδημότευση σας ζητά ως δικαιολογητικά διάφορα πιστοποιητικά (πχ αντίγραφο πιστοποιητικό γέννησης, ληξιαρχική πράξη γέννησης) θα μπορείτε να αξιοποιήσετε αυτά που έχετε στην θυρίδα σας και τα οποία έχετε αντλήσει ηλεκτρονικά από την πύλη. Θα έχετε επίσης την δυνατότητα να ζητήσετε και το αποτέλεσμα της αίτησής σας να ανέβει στην θυρίδα σας από τον αντίστοιχο φορέα που διεκπεραιώνει το αίτημά σας.
Η ηλεκτρονική θυρίδα αποτελεί τέλος και έναν ασφαλή χώρο, όπου στο μέλλον φορείς που χρειάζονται συγκεκριμένο έγγραφο ενός πολίτη, θα μπορούν να ανατρέχουν με ασφάλεια και εφόσον ο πολίτης το επιθυμεί και να το αναζητούν.
NetWeek: Βασικό συστατικό της επιτυχίας ενός έργου είναι η ευκολία στη χρήση. Πόσο «φιλική» προς το χρήστη είναι η πύλη «Ermis;
Αχιλλέας Παυλόπουλος: Η «φιλικότητα» της πύλης προς το χρήστη, αποτέλεσε βασική προτεραιότητά μας κατά τη φάση της σχεδίασης του έργου. Για να το πετύχουμε αυτό, υιοθετήσαμε μία σχεδίαση προσανατολισμένη στο χρήστη, σκεφτήκαμε όχι σαν εταιρεία υλοποίησης, αλλά σαν πολίτες και αξιολογήσαμε με αυτό τον τρόπο την ανάγκη. Ενα παράδειγμα αυτής της προσέγγισης είναι ότι η πληροφορία παρέχεται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, ώστε να εξυπηρετήσει τις ανάγκες διαφορετικών ομάδων χρηστών.
Ετσι, ο χρήστης μπορεί να επιλέξει να πλοηγηθεί στην πύλη με τους ακόλουθους τρόπους:
- Από τη δυνατότητα «Οι Ανάγκες μου» (π.χ. «Ασφαλίζομαι» , «Ταξιδεύω», «Εχασα το πορτοφόλι μου»)
- Από τη δυνατότητα «Ανάλογα με το Θεματικό Αντικείμενο» (π.χ. «Ανθρωποι, Κοινότητες και Διαβίωση»)
- Από τη δυνατότητα «Ανάλογα με την ιδιότητά σας»(π.χ. για πολίτες «Δημόσιοι Υπάλληλοι», «Ιδιωτικοί Υπάλληλοι» ή π.χ. για επιχειρήσεις «Βιοτεχνία», «Ελεύθεροι Επαγγελματίες»)
- Από τη δυνατότητα «Φορείς Δημοσίου»,
- Από την κεντρική «Αναζήτηση» με λέξεις – κλειδιά.
Δεν θα πρέπει να παραλείψουμε να αναφέρουμε ότι επιπλέον, κατά τη σχεδίαση λάβαμε υπόψη μας τις ανάγκες για προσβασιμότητα, ώστε η πύλη να είναι προσβάσιμη από το μεγαλύτερο δυνατό πληθυσμό χρηστών.
NetWeek: Πώς θεωρείτε ότι συμβάλλει η πύλη στο μεγάλο «στοίχημα» αλλά και επιταγή της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση; Ποια είναι η μέχρι σήμερα πορεία της πύλης «ermis»;
Φώτης Ζωγράφος: Θα πρέπει να πούμε ότι η πύλη ermis αποτελεί την 1η Υλοποίηση του Εργου «Ελληνικό Πλαίσιο Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Πρότυπα Διαλειτουργικότητας (e-GIF)» και είναι πιστοποιημένη κατ’ αυτό. Η πιστοποίηση κατά Πλαίσιο σημαίνει, ότι η πύλη ακολουθεί καθορισμένα πρότυπα και προδιαγραφές που έχουν αποδειχθεί ότι συμβάλλουν στην ομογενοποίηση της παρουσίας της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης στο Διαδίκτυο. Είναι βέβαιο λοιπόν ότι, αυτό το χαρακτηριστικό, σε συνάρτηση με τις πολλαπλές δυνατότητες της πύλης, αποτελούν στοιχεία που συμβάλουν στην προώθηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην χώρα μας.
Οσον αφορά στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης, και δεδομένης της ελάχιστης προβολής που έχει δοθεί στο έργο, η συνολική παρουσία του στα ελληνικά διαδικτυακά δρώμενα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, κρίνεται ικανοποιητική. Στο οκτάμηνο παραγωγικής λειτουργίας του έχει δεχθεί 440.000 διακριτούς επισκέπτες και πάνω από 3.000.000 «χτυπήματα» στις σελίδες του. Ο κάθε επισκέπτης, πλοηγείται κατά μέσο όρο σε 7 σελίδες της πύλης ενώ η μέση παραμονή του σε αυτή υπερβαίνει τα 6 λεπτά. Το πιο σημαντικό όμως, είναι ότι περίπου 6000 πολίτες έχουν εκτελέσει ηλεκτρονικές συναλλαγές από την πύλη. Βεβαίως, αυτό είναι μόνο η αρχή, αναμένουμε τα επόμενα χρόνια πολύ μεγαλύτερη διείσδυση της πύλης στους χρήστες.
NetWeek: Ποιες είναι οι τεχνολογικές προκλήσεις που αντιμετωπίσατε και πώς αυτές ξεπεράστηκαν;
Αχιλλέας Παυλόπουλος: Καταρχάς, μπορούμε με σιγουριά να αναφέρουμε ότι για την υλοποίηση του έργου χρησιμοποιήθηκαν οι πλέον σύγχρονες τεχνολογίες. Η υλοποίηση του έργου, ως έργο υποδομής για τη Δημόσια Διοίκηση, υπάκουσε σε ορισμένες βασικές αρχές, οι οποίες όμως ήταν και για εμάς οι βασικές τεχνολογικές προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε.
Πολύ συνοπτικά θα πούμε, ότι η σχεδίαση του έργου είναι εξ’ ολοκλήρου βασισμένη σε πρότυπα, λαμβάνει υπ’ όψη της την ανάγκη για διαφάνεια και εξωστρέφεια των πληροφοριακών συστημάτων, την ανάγκη για επαναχρησιμοποίηση στοιχείων και τη βασική ανάγκη για κλιμάκωση και επέκταση, ώστε να μπορεί να εξυπηρετείται ολοένα αυξανόμενος όγκος αιτημάτων. Επιπρόσθετα, έπρεπε το σύστημα να είναι φιλικό προς τον χρήστη, προσβάσιμο από ειδικές κατηγορίες κοινού και να ικανοποιεί τα κριτήρια απόδοσης και ασφάλειας που έχουν τεθεί.
Γίνεται εύκολα αντιληπτό, ότι επρόκειτο εξαρχής για ένα σύνθετο και πολυσχιδές περιβάλλον. Σε αυτό το πλαίσιο και έχοντας επενδύσει σημαντικό χρόνο στην υλοποίηση της πύλης, θεωρούμε ότι η εμπειρία της Uni Systems στην υλοποίηση σύνθετων έργων Πληροφορικής, ήταν ο βασικός άξονας που υποστήριξε την αντιμετώπιση των τεχνολογικών προκλήσεων του έργου.
Για την υλοποίηση συνεργάσθηκαν πολλές και διαφορετικές εξειδικευμένες ομάδες μέσα στην εταιρεία – συγκεκριμένα για το στήσιμο των υποδομών του έργου, για την υλοποίηση των εφαρμογών σε διάφορα επίπεδα, για τη διαχείριση του περιεχομένου της πύλης, για την υποστήριξη των χρηστών, για την παρακολούθηση του έργου, κ.λπ.
Αυτό που μας κάνει πραγματικά υπερήφανους είναι ότι η Uni Systems με το πλήθος και την ποιότητα των εξειδικευμένων στελεχών που διαθέτει, είναι μία από τις λίγες εταιρείες στην Ελλάδα που θα μπορούσε να φέρει εις πέρας ένα τέτοιο σύνθετο έργο.
NetWeek: Ενα τέτοιο μεγάλο έργο προφανώς και δεν είναι μια on off υλοποίηση. Υπάρχουν σχέδια επέκτασης των λειτουργικοτήτων της πύλης στο μέλλον;
Φώτης Ζωγράφος: Υπάρχουν αρκετά σχέδια για επέκταση της πύλης με επιπλέον λειτουργικότητα αλλά και αξιοποίησή της από τη Δημόσια Διοίκηση, στο πλαίσιο της Ελληνικής Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, κάποια από αυτά σε εξέλιξη και κάποια υπό διαμόρφωση. Το σημαντικότερο αφορά στον εμπλουτισμό της πύλης με ολοκληρωμένες ηλεκτρονικές συναλλαγές και αναβάθμιση των υπαρχόντων.
Οι ήδη εμπλεκόμενοι φορείς-πάροχοι συναλλαγών, προετοιμάζουν και άλλες συναλλαγές προς ένταξη στην πύλη, ενώ παράλληλα έχει επιτευχθεί συμφωνία συνεργασίας και με νέους φορείς, που μέχρι στιγμής δεν εμφανίζονται ως εμπλεκόμενοι, ενώ αναζητούνται και νέες συνεργασίες. Υπάρχει ένα σημαντικό ενδιαφέρον και μια κινητικότητα γύρω από το θέμα, αφού όπως ειπώθηκε η πύλη ermis είναι ένα εναλλακτικό και μοντέρνο «γκισέ» για τον πολίτη ή την επιχείρηση και συνεπώς οι φορείς διακρίνουν σαφώς τα οφέλη της συνεργασίας με την πύλη.
Πέρα από τον εμπλουτισμό με συναλλαγές, η πύλη μπορεί να αποτελέσει καλή βάση υλοποίησης ειδικών εφαρμογών της Δημόσιας Διοίκησης. Ενδεικτικά μία τέτοια εφαρμογή είναι η ενσωμάτωση Οδηγίας Υπηρεσιών (οδηγία 123). Έχουν ήδη ξεκινήσει κάποιες ενέργειες σχετικά με την εναρμόνιση με τα ζητούμενα της Οδηγίας.
Διεθνής διάκριση για το έργο της Uni Systems, ermis
Η κεντρική Εθνική Πύλη Δημόσιας Διοίκησης ermis, διακρίθηκε στα ευρωπαϊκά βραβεία Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, τα οποία διοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Ενωση για 4η χρονιά.
H πύλη ermis, ως η βάση της ελληνικής υποψηφιότητας, επελέγη να συμμετάσχει στον διαγωνισμό e-Government, όπου υποβλήθηκαν συνολικά 118 πρακτικές από όλη την Ευρώπη, ενώ συγκαταλέχθηκε τελικά μεταξύ των 52 υποψηφιοτήτων που διαγωνίστηκαν στην τελική φάση του διαγωνισμού.
Στελέχη της Υπηρεσίας Ανάπτυξης Πληροφορικής του Υπουργείου Εσωτερικών, της Uni Systems καθώς και στελέχη της αναδόχου ένωσης εταιρειών του έργου Ελληνικό Πλαίσιο Διαλειτουργικότητας, παρουσίασαν τη λειτουργία της Πύλης και τα οφέλη για τους πολίτες στο πλαίσιο του 5ου Συμβουλίου Υπουργών για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, που πραγματοποιήθηκε στις 18-20 Νοεμβρίου 2009 στη Σουηδία.
Στην τελική φάση του διαγωνισμού, η πύλη ermis διακρίθηκε ως μια από τις τρεις καλύτερες πρακτικές της τρίτης και πλέον ανταγωνιστικότερης κατηγορίας του διαγωνισμού, εκείνης που αφορούσε στο θέμα «Ηλεκτρονική διακυβέρνηση στη επίτευξη της αποδοτικότητας και την αποτελεσματικότητας της Δημόσιας Διοίκησης».