Προ μερικών, μόλις, εβδομάδων, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προχώρησε στην θέσπιση σειράς οικονομικών (άμεσων και έμμεσων) κινήτρων επ’ ωφελεία των καταναλωτών αναφορικά με την επιλογή ηλεκτροκίνητου οχήματος έναντι βενζινοκίνητου.
Μάλιστα, οι σχετικές ανακοινώσεις αντιμετωπίστηκαν με θετικό πρίσμα και δη εμπράκτως, καθώς σε έναν και μόνο μήνα (Αύγουστος) πωλήθηκαν 264 ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα έναντι 190 οχημάτων που είχαν πωληθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του περασμένου έτους! Θα πρέπει δε, να υπογραμμιστεί πως ο Αύγουστος ουδέποτε θεωρούνταν ως αξιόλογα εμπορικός μήνας, καθώς συμπίπτει με τις καλοκαιρινές διακοπές του κοινού.

Όπως συμβαίνει διεθνώς, έτσι και στην χώρα μας, το ερώτημα που γεννάται είναι εάν η συγκεκριμένη πτυχή της αγοράς θα μπορούσε να κινηθεί με πολλαπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης και τι θα ήταν αυτό που θα συνέβαλε προς αυτή την κατεύθυνση. Η απάντηση στο πρώτο ερώτημα είναι μονολεκτικά θετική, κάτι που αποδεικνύεται από τα διαρκώς αυξανόμενα μεγέθη. Όσο για το «κλειδί» της υπόθεσης, φαίνεται πως βρίσκεται στις μπαταρίες, το συνεπαγόμενο κόστος, το μέγεθός, μα και την συνολικότερη διαδικασία φόρτισής τους.
Και σε αυτή την περίπτωση, όπως σε αναρίθμητες άλλες, η «out of the box» προσέγγιση, η τόλμη, η φαντασία και η επιστημονική κατάρτιση φαίνεται πως όχι απλά βοηθούν στην υπερπήδηση ενός εμποδίου που σήμερα ενέχει τον ρόλο του αδιαπέραστου τοίχου, αλλά στρέφουν τον κλάδο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας προς ένα «φρέσκο» σκεπτικό αναφορικά με τον τρόπο που σχεδιάζουν μέχρι ώρας τα ηλεκτροκίνητα οχήματα.

Το «πράσινο» οξύμωρο της ηλεκτροκίνησης
Σε αυτή τη κατηγορία εντάσσεται αυτοδικαίως η ισραηλινή ElectReon, η οποία έπειτα από σειρά ερευνών κατάφερε να κατασταλάξει σε ένα σημείο, με βάση το οποίο φιλοδοξεί να απλοποιήσει προβλήματα του σήμερα τροφοδοτώντας με αισιοδοξία το αύριο της ηλεκτροκίνησης. Στον «πυρήνα» της καινοτομίας, που εισάγει στην διεθνή αγορά η εταιρεία, βρίσκεται η θεμελιωδώς διαφορετική προσέγγιση που ακολουθεί η αγορά. Συγκεκριμένα, τα στελέχη της πειραματίστηκαν με την λογική πως, αντί να αποτελεί προϋπόθεση η διαρκής μεταφορά μπαταριών με σημαντικό μέγεθος και ακόμη μεγαλύτερο βάρος, οι οποίες επιπροσθέτως δεν εξασφαλίζουν σημαντική αυτονομία οδήγησης, αλλά ούτε και αξιόλογη διάρκεια ζωής. Υπό αυτό το πρίσμα, η επιστημονική ομάδα της ElectReon ανέπτυξε μια τεχνολογία, βάσει της οποίας, επιτυγχάνεται η διαρκής τροφοδοσία με ενέργεια, ενόσω ένα ηλεκτροκίνητο όχημα κινείται επάνω σε προχαραγμένους «έξυπνους» δρόμους.

Σε αποκλειστικές του δηλώσεις για το Netweek, ο Stefan Tongur, Business Development Manager της ElectReon, ανέφερε σχετικά: «Ξέρετε, μπορεί η ηλεκτροκίνηση να θεωρείται ως η πλέον εξελιγμένη «απάντηση» στην επίλυση του ζητήματος της έκλυσης διοξειδίου του άνθρακα και της εν γένει ρύπανσης του αέρα, ωστόσο το οξύμωρο στοιχείο είναι πως περιορίζεται από το ζήτημα με τις μπαταρίες.  Διαδικασία, που απαιτεί τεράστιες ποσότητες ενέργειας για την ανάπτυξη των μπαταριών! Προς αυτή την κατεύθυνση, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα με μίνιμαλ μπαταρίες αποτελούν την πλέον βιώσιμη περιβαλλοντολογικά λύση, αλλά και την πιο συμφέρουσα από οικονομικής σκοπιάς. Και δη, σε ότι αφορά στα εμπορικής χρήσεως ή βαρέως τύπου αυτοκίνητα. Αφού, λοιπόν, κατασταλάξαμε στο πλαίσιο στο οποίο θέλαμε να κινηθούμε, αναζητήσαμε και αναπτύξαμε εν τέλει και τον τρόπο με τον οποίο θα προσφέρουμε στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και στον ευρύτερο τομέα της κίνησης που θα θεμελίωνε το δικαίωμά μας να δώσουμε μια πειστική απάντηση. Και τελικά, τα καταφέραμε χάρη στο project της εν κινήσει φόρτισης των συγκεκριμένων οχημάτων».

Πως λειτουργεί το concept των «smart» roads
Η λύση που προκρίνει η ElectReon βασίζεται εν πολλοίς στην ανάπτυξη «έξυπνων» δρόμων, δια μέσω της τοποθέτησης εξειδικευμένων πηνίων σε βάθος περί τα 8 εκατοστά κάτω από την άσφαλτο, τα οποία με την σειρά τους συνδέονται με μια συσκευή διαχείρισής τους. Τα εν λόγω πηνία χαλκού μεταφέρουν ασύρματα ενέργεια προς τους δέκτες που βρίσκονται τοποθετημένοι κάτω από το όχημα. Το πόσοι εξ’ αυτών βρίσκονται εκεί, εξαρτάται τόσο από το συνολικότερο μέγεθος, όσο και την κατανάλωση της ενέργειας του συγκεκριμένου οχήματος. Μάλιστα, το εν λόγω καινοτόμο σύστημα επιτρέπει την δραστική αύξηση του εύρους οδήγησης (σε χιλιομετρικούς όρους), καθώς επίσης και την χρήση μικρότερης χωρητικότητας μπαταριών, αυξάνοντας κατ’ επέκταση τον διαθέσιμο χώρο στην καμπίνα των επιβατών, αλλά και τα επίπεδα της προσφερόμενης άνεσης και φυσικά της τελικής απόδοσης.

Όπως επισημαίνει ο κ. Tongur: «Στην περίπτωση που εξετάζουμε ένα λεωφορείο, θα απαιτείται έως και 40% του χρόνου που χρειάζεται σήμερα προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία της φόρτισης και δη για κάθε διαδρομή και, στη συνέχεια, μπορούμε να μειώσουμε το μέγεθος της μπαταρίας από περίπου 400 κιλοβατώρες, που απαιτείται σήμερα για ένα λεωφορείο ώστε να πραγματοποιήσει 200 χιλιόμετρα ημερησίως, σε μόλις 40 κιλοβάτ!».

Πιλοτικά προγράμματα σε Γερμανία, Σουηδία και Ισραήλ
Θα πρέπει να σημειωθεί πως εδώ και μερικούς μήνες η Ισραηλινή εταιρεία «τρέχει» πιλοτικά προγράμματα στην Γερμανία και την Σουηδία, ενώ προ ημερών συνήψε συμφωνία συνεργασίας με τον Δήμο του Τελ Αβίβ, προκειμένου να παράσχει εν κινήσει φόρτιση σε ηλεκτροκίνητα λεωφορεία που συνδέουν τον σιδηροδρομικό σταθμό του Πανεπιστημίου του Τελ Αβίβ με το σταθμό Klatzkin στην συνοικία του Ramat Aviv, που βρίσκεται στα βορειοδυτικά της πρωτεύουσας του Ισραήλ. Η απόσταση μεταξύ των δύο σημείων υπερβαίνει κατά τι τα 2 χιλιόμετρα, στην οποία έχει υπάρξει μνεία για την ύπαρξη και λειτουργία ενός «έξυπνου» δρόμου συνολικού μήκους 600 μέτρων.

Στην Σκανδιναβική χώρα, η ElectReon κατάφερε με επιτυχία να φορτίσει ασύρματα ένα πλήρους ηλεκτρικής λειτουργίας φορτηγό 40 τόνων, που έφερε και συνδεδεμένο τρέιλερ. Προκειμένου να γίνει πράξη το επονομαζόμενο Smartroad Gotland project, στο φορτηγό είχαν εγκατασταθεί συνολικά πέντε δέκτες, κάθε ένας εκ των οποίων μετέδωσε περίπου 20 κιλοβάτ, ενώ το πείραμα έλαβε χώρα σε έναν «smart» road σε έντονα χειμερινές συνθήκες και με θερμοκρασία που κινούνταν πέριξ των μηδέν βαθμών Κελσίου… Όσο για τα στάνταρντ που έθεσε η Σουηδική κυβέρνηση ήταν «εξόχως αυστηρά, όσο και συγκεκριμένα. Η αλήθεια είναι πως είχαν μελετήσει καλά και γνώριζαν σε ποια σημεία θα πρέπει να δώσουν μεγαλύτερη έμφαση. Το θετικό, ωστόσο, ήταν πως καταφέραμε να αντεπεξέλθουμε σε κάθε ζητούμενο, θέτοντας μια ισχυρή όσο και πολλά υποσχόμενη παρακαταθήκη για το κοντινό μέλλον», υπογράμμισε ο Business Development Manager της ElectReon.

Μάλιστα, προς επίρρωση των λεγομένων του, η Σουηδική κυβέρνηση ανέθεσε στην Ισραηλινή εταιρεία να διαμορφώσει ένα πιο εκτενές ημι-εμπορικό πιλοτικό πρόγραμμα, το οποίο θα εκτείνεται σε 30 χιλιόμετρα, έχοντας ως ζητούμενο την καταγραφή της απόδοσης του εγχειρήματος σε συνθήκες πραγματικής κίνησης στον αυτοκινητόδρομο, ενώ ταυτόχρονα θα επιχειρηθεί να επιτευχθεί η δραστική αύξηση της ταχύτητας του φορτηγού προκειμένου να κάνει πράξη τα 125 κιλοβάτ και να κινηθεί σε ταχύτητες που μοιάζουν με τις αντίστοιχες της κίνησης των φορτηγών.
Όσο για τον βαθμό εμπλοκής της στην Γερμανική αγορά, η ElectReon συμφώνησε προ ημερών με την ενεργειακή εταιρεία EnBW Energie Baden-Württemberg AG (EnBW) να αναπτύξει το πρώτο ασύρματο σύστημα ηλεκτρικών οδών (ERS) στην χώρα. Ήδη, τα πρώτα ολοκληρωμένα αποτελέσματα της σχετικής συμφωνίας αναμένονται εντός των προσεχών εβδομάδων.

Σημειώνεται πως, η EnBW, που αποτελεί ηγέτιδα εταιρεία παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, έχει αναπτύξει ένα εκτεταμένο δίκτυο ηλεκτροφόρτισης με συνολικά 30.000 σημεία που εκτείνονται από την Γερμανία και την Αυστρία μέχρι και την Ελβετία.
Σκοπός του ασύρματου συστήματος ERS είναι να φορτίσει μια λεωφορειακή γραμμή, η οποία θα συνδέει το νεότευκτο εκπαιδευτικό κέντρο της EnBW που εδρεύει στο λιμάνι της Καρλσρούης, το οποίο και διασχίζει ο ποταμός Ρήνος, με το εν γένει σύστημα των δημόσιων μεταφορών. Από την πλευρά της, η Γερμανική εταιρεία ενέργειας επιδιώκει να δοκιμάσει τον βαθμό καταλληλότητας και αντοχής της λύσης της Ισραηλινής εταιρείας για την καθημερινή χρήση της τεχνολογίας φόρτισης.
«Παράλληλα, τα στελέχη της EnBW επιθυμούν να καταγράψουν τον ρόλο που δύναται να παίξει η διαδικασία της ασύρματης φόρτισης στις μελλοντικές προσφορές, υπηρεσίες και προϊόντα που δυνητικά θα διαθέσουν προς τους πελάτες τους. Μάλιστα, το γεγονός ότι η προαναφερθείσα εταιρεία εκλαμβάνεται ως ένας πάροχος βιώσιμων υποδομών κάνει ακόμη πιο επιτακτική την αναγκαιότητα επιτυχίας του όλου project», υπογραμμίζει ο Stefan Tongur.

Προβλέπεται η λειτουργία στόλων αυτόνομης οδήγησης οχημάτων
Όσο για το πώς διαμορφώνεται το μέλλον της ηλεκτροκίνησης, με βάση τα δεδομένα που επεξεργάζεται η ElectReon και την έντονα εξελικτική πορεία, όπως προκύπτει με βάση τα πιλοτικά προγράμματα που «τρέχει», ο κ. Tongur είναι αποκαλυπτικός των προθέσεων της εταιρείας: «Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μας, θεωρούμε πως κατά την προσεχή δεκαετία οι αυτόνομες μεταφορές θα αποτελούν μια συνήθη πρακτική σε ολόκληρο τον κόσμο.

Παράλληλα, πρόκειται για έναν απολύτως λογικό συνδυασμό μεταξύ των αυτόνομων οχημάτων και της λύσης φόρτισης που προτείνουμε, καθώς θα μπορούν να επιτυγχάνουν το απόλυτο, ήτοι ασταμάτητη κίνηση, 365 ημέρες τον χρόνο, δίχως να απαιτείται η ύπαρξη οδηγού, αλλά αντιθέτως μιας πολύ μικρής μπαταρίας που θα βρίσκεται ενσωματωμένη στο ίδιο το όχημα και μέσω της οποίας θα επιτυγχάνεται η διαδικασία της ηλεκτροφόρτισης. Με βάση τους σχεδιασμούς μας, θα αναπτυχθούν ολοκληρωμένοι στόλοι αυτόνομης οδήγησης οχημάτων, οι οποίοι θα αξιοποιούν την λύση φόρτισης που θα τους παρέχει η ElectReon, που με την σειρά της θα την λειτουργεί με την λογική της υπηρεσίας απέναντι στους διαχειριστές των εν λόγω στόλων αυτόνομης οδήγησης οχημάτων. Οι δε τελευταίοι θα απολαμβάνουν το γεγονός πως δεν θα απαιτείται να προβούν στην παραμικρή επένδυση για την δημιουργία δικών τους εγκαταστάσεων φόρτισης».