Σύντομο quiz: μέσα σε μόλις ένα λεπτό, αφήστε το νου σας ελεύθερο και γράψτε οτιδήποτε -συναίσθημα, λέξη, χρώμα, εικόνα… ότι σας φέρνει στο νου η λέξη feedback.

Αυτή η άσκηση -που ονομάζεται αυτόματη γραφή- αντλεί από το ότι μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα η λογική δεν προλαβαίνει να παρέμβει και πολύ, οπότε προκύπτει πιο αυθόρμητα το τι πραγματικά νιώθουμε για ένα θέμα. Συνήθως το feedback φέρνει στο προσκήνιο την έννοια της κριτικής, η οποία μπορεί στο λεξικό της νέας ελληνικής γλώσσας να διατηρεί την ουδετερότητά της, στην καθημερινότητά όμως τείνει να είναι αρνητικά φορτισμένη και να εγείρει συναισθήματα ανασφάλειας και άμυνας.

Ως διαδικασία, το feedback λαμβάνει χώρα -ασυνείδητα και συνειδητά- συνεχώς στην επικοινωνία μας με τους ανθρώπους. Στο εταιρικό περιβάλλον συστήνεται να δίνεται σε τακτή βάση από τον/την manager στα μέλη της ομάδας του/της και όχι μόνο στις επίσημα θεσμοθετημένες ημερομηνίες, που μπορεί να είναι μία ή δύο φορές το χρόνο. Ανάλογα με την κουλτούρα της εταιρείας, το feedback μπορεί να έχει και αντίστροφη πορεία, από τη βάση προς την κορυφή της ιεραρχίας, γεγονός που δίνει πολύτιμη τροφή για σκέψη στην ηγεσία ενός οργανισμού.

Συχνά οι managers ζητούν από τα μέλη της ομάδας τους να βάλουν απλώς μια υπογραφή στο χαρτί της αξιολόγησης και συζητάνε στο πόδι, με την αιτιολογία ότι οι στόχοι τρέχουν και δεν έχουν χρόνο για τα «ανούσια» που τους επιβάλλει το Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού. Ας μην ξεχνάμε όμως ότι οι στόχοι δεν τρέχουν από μόνοι τους… κάποιοι τους τρέχουν! Για τους managers λοιπόν που θέλουν να προετοιμάσουν σωστά τη διαδικασία αξιολόγησης και feedback, ώστε να υπάρξει αποτέλεσμα και σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο:

– Μελετήστε προσεκτικά τις παραμέτρους αξιολόγησης της εταιρείας ώστε -αν κάτι δεν είναι σαφές- να το διερευνήσετε έγκαιρα.
– Συγκεντρώστε απτά παραδείγματα με συμπεριφορές, και καλές και προς βελτίωση, χωρίς να εμπλέξετε γνώμες τρίτων.
– Αναλογιστείτε ανά περίπτωση πιθανές αιτίες των συμπεριφορών, αλλά και προτάσεις βελτίωσης και λύσεις.
– Προβλέψτε αντιδράσεις και αντιρρήσεις και έχετε έτοιμα επιχειρήματα.
– Αναλογιστείτε και τη δική σας συμμετοχή/ευθύνη.
– Τελευταίο, μα σημαντικό, η πρόθεση και ο στόχος: το feedback σημαίνει ουσιαστικά feedforward, να προχωρήσουμε μαζί πιο αποτελεσματικά μπροστά!