Πότε ένας CIO χρειάζεται να προβαίνει σε τακτικές χειραγώγησης και πότε πρέπει να γίνει …λύκος για να βοηθήσει την ανάπτυξη της εταιρείας και της ομάδας του;

Οταν οι CIOs ακολουθούν τις κλασικές συμβουλές διαχείρισης του IT και τις βέλτιστες πρακτικές, συχνά γίνονται πιο ευάλωτοι στη χειραγώγηση των άλλων. Οι παραδοσιακές συμβουλές λένε στους CIOs να είναι περισσότερο διαφανείς στις πράξεις τους, πιο λογικοί, περισσότερο συνεπείς και να επικεντρώνονται στους στόχους τους. Ωστόσο, αυτό μπορεί να αποβεί μπούμερανγκ, καθώς αυτές οι συμπεριφορές μπορούν να κάνουν τους Διευθυντές Πληροφορικής περισσότερο προβλέψιμους για κάποιον που θέλει να τους χειραγωγήσει.

Αυτοί που θέλουν να επηρεάσουν τους CIOs και να τους καθοδηγήσουν εκεί που θέλουν γνωρίζουν ακριβώς τι συμπεριφορές πρέπει να περιμένουν από αυτούς σε μια συγκεκριμένη κατάσταση, αλλά και τι διαδικασίες είναι πιθανόν να ακολουθήσουν. Αυτή η προβλεψιμότητα αποτελεί σημαντικό μειονέκτημα για τους CIOs όταν κληθούν να αντιμετωπίσουν κάποιον που θέλει να τους θέσει υπό τον έλεγχό του. Ο Μακιαβέλι πιστεύει ότι η εντιμότητα και η διαφάνεια είναι αποδεκτά μόνο όταν κανείς αντιμετωπίζει έναν φίλο.

Ωστόσο, προειδοποιεί ότι σε δύσκολους καιρούς ή όταν τα προσωπικά συμφέροντα υπερισχύουν του γενικότερου καλού, τότε οι φίλοι μπορεί εύκολα να μεταπηδήσουν στην αντίθετη πλευρά και να μετατραπούν σε εχθρούς, αφήνοντας σας εκτεθειμένους. Συμβουλεύει, επίσης, ότι άπαξ και κάποιος διαρρήξει τις σχέσεις εμπιστοσύνης και αρχίζει να γίνεται εχθρικός ή δόλιος, τότε όχι μόνο επιβάλλεται να σταματήσει κανείς να είναι ειλικρινής μαζί του, αλλά είναι και παράτολμο να μην το κάνει αυτό.

Οι Διευθυντές Πληροφορικής που έχουν καλές προθέσεις συχνά ακολουθούν μια προσέγγιση «όλα σε ένα» και μεταχειρίζονται δημοκρατικά όλους τους συναδέλφους με τον ίδιο τρόπο, συνήθως, ως φίλους. Ο Μακιαβέλι πιστεύει ότι όταν συμπεριφέρεται κανείς στους φίλους του με τον ίδιο τρόπο όπως στους εχθρούς ή εν δυνάμει εχθρούς του, τότε βάζει τόσο τον εαυτό του όσο και την εταιρεία του σε μεγάλο κίνδυνο. Πότε, λοιπόν, ένας CIO πρέπει να προβαίνει σε τακτικές χειραγώγησης;

Υπάρχουν τρεις κλασικές περιπτώσεις όπου η χειραγώγηση είναι περισσότερο κατάλληλη από την επιρροή και την ειλικρίνεια και πιο αποτελεσματική από την ισχύ: όταν οι συνάδελφοι του CIO είναι πιο δόλιοι, πιο παράλογοι και πιο ισχυροί από αυτόν. Οι δόλιοι συνάδελφοι έχουν διαρρήξει τις σχέσεις εμπιστοσύνης στο παρελθόν και ως εκ τούτου είναι πολύ πιθανόν να το κάνουν και στο μέλλον. Οι παράλογοι δεν μπορούν να πειστούν από τα δεδομένα ή με τον παραδοσιακό τρόπο. Και οι διοικούντες είναι πιο ισχυροί από τον CIO, δεν επηρεάζονται από τη δύναμή του και απαιτούν τη χρήση εναλλακτικών τακτικών.

Περιστέρι, φίδι ή λύκος;
Οταν οι CIOs προβούν στη χειραγώγηση των υπολοίπων υιοθετούν τις συμπεριφορές ενός περιστεριού, φιδιού ή λύκου. Οι λύκοι είναι έξυπνα όντα που ξέρουν να ελίσσονται. Οι αγέλες λύκων ουρλιάζουν σε πολλαπλές διαφορετικές κατευθύνσεις για να ξεγελάσουν τους αντιπάλους τους και να τους κάνουν να πιστεύουν ότι είναι πολλοί περισσότεροι από αυτούς που φαίνονται. Αποφεύγουν τις μονομαχίες με μεγαλύτερα αρπακτικά, αλλά όταν ένα από αυτά εισβάλει στην περιοχή τους θα σπεύσουν κατά πάνω του και θα επιχειρήσουν μπλοφάροντας να το αναγκάσουν να φύγει.

Τα περιστέρια προωθούν τη δικαιοσύνη και τις δομές. Οι CIOs με συμπεριφορές περιστεριού ωθούνται από μια ισχυρή αίσθηση αξιών και πιστεύω. Διαθέτουν ένα σετ αρχών για το τι είναι σωστό και τι λάθος, το οποίο καθοδηγεί όλες τις ενέργειες τους. Πιστεύουν ότι είναι σημαντικό να κατακτήσουν τις καρδιές και τα μυαλά των άλλων προκειμένου να εξασφαλίσουν τη συνεργασία τους σε οποιαδήποτε πρωτοβουλία τους. Συχνά είναι υπερβολικά ανιδιοτελείς και θέλουν να δημιουργούν ένα εργασιακό περιβάλλον το οποίο θα επιδεικνύει και θα θεσμοθετεί τη δικαιοσύνη για όλους.

Τα στελέχη με συμπεριφορά περιστεριού είναι πιο πιθανό να ανακτήσουν ισχύ όταν η εταιρεία βγαίνει από μια περίοδο ακραίων συγκρούσεων, όπου η εταιρική ηθική μπορεί να έχει τεθεί σε αμφισβήτηση. Οι συμπεριφορές φιδιού χαρακτηρίζονται από την προσαρμοστικότητα και τα τεχνάσματα. Οι CIOs με συμπεριφορά φιδιού καθοδηγούνται από τον ρεαλισμό και είναι πρόθυμοι να προσαρμοστούν όσο γίνεται καλύτερα στις καταστάσεις για να επιτύχουν τα μέγιστη οφέλη. Μελετούν προσεκτικά τις καταστάσεις για να καθορίσουν αν πρέπει να προσαρμόσουν τις μεθόδους που χρειάζεται να ακολουθήσουν για την επίτευξη των στόχων τους ή αν οι στόχοι καθαυτοί πρέπει να αλλάξουν.

Είναι πολύ παρατηρητικοί και ψάχνουν για μοτίβα συμπεριφορών σε άλλους, ώστε να προβλέψουν τις κινήσεις τους και να βρουν την κατάλληλη στιγμή για να κτυπήσουν. Είναι εξαιρετικά μυστικοπαθείς και πρόθυμοι στη χρήση τεχνασμάτων, ενώ αποκαλύπτουν πληροφορίες ή τα πραγματικά κίνητρα τους για κάτι που κάνουν μόνο αν αυτό εξυπηρετεί τους στόχους τους. Αυτοί οι CIOs ευημερούν σε σκοτεινούς οργανισμούς που είναι ανώριμοι, εξαιρετικά πολύπλοκοι ή δυσλειτουργικοί και δεν ακολουθούν συγκεκριμένες διεργασίες και διαδικασίες. Μπορούν να ελιχθούν αποτελεσματικά σε καταστάσεις, όπου αν και υπάρχει έλλειμμα υποδομών οι δουλειές προχωράνε. Οι CIOs με συμπεριφορά φιδιού έχουν λιγότερη τύχη στους «φωτεινούς» οργανισμούς, όπου η υπερβολική προσαρμοστικότητά τους κάνει τις ενέργειες τους να φαίνονται αντιφατικές ή αινιγματικές και ως εκ τούτου προκαλούν δυσπιστία στους άλλους.

Πώς οι CIOs «λύκοι» κερδίζουν τις επιχειρήσεις
Οι CIOs με συμπεριφορά λύκου θα κινηθούν και στα δύο άκρα του φάσματος χειραγώγησης, αναμειγνύοντας τακτικές περιστεριού και φιδιού την ίδια στιγμή, προκειμένου να γίνει η δουλειά τους. Επιδεικνύουν μια μεγάλη αίσθηση των αξιών, αλλά δεν είναι αυστηροί στην τήρηση τους όταν δεν γίνεται η δουλειά τους. Προσπαθούν να είναι ειλικρινείς και αξιόπιστοι, αλλά δεν δέχονται να αποτελούν εύκολο στόχο για άλλους χειραγωγητές. Συνολικά, εστιάζουν πρώτα απ’ όλα σε αυτό που είναι καλύτερο για την επιχείρησή τους, από τα να χρησιμοποιούν την ισχύ χειραγώγησής τους για προσωπικά οφέλη. Η γραμμή ανάμεσα στα δύο άκρα είναι σπάνια ευδιάκριτη, αλλά αυτό είναι που επιδιώκει να κάνει ο λύκος κάθε μέρα.

Η χειραγώγηση μας μεταφέρει βαθιά στη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης συμπεριφοράς, και ορίζεται ως η ικανότητα διαχείρισης καταστάσεων με ικανότητα. Το ενδιαφέρον στην προκειμένη περίπτωση είναι ότι έχει την ίδια ερμηνεία και την ίδια ρίζα με το management. Εχουμε μια τάση να νιώθουμε αρκετά άνετα όταν διαχειριζόμαστε με ικανότητα αντικείμενα, όπως μια μπάλα ή ένα εργαλείο. Αντιθέτως, νιώθουμε περισσότερο άβολα από ότι θα έπρεπε, όταν κληθούμε να διαχειριστούμε σωστά ανθρώπους. Οταν, ωστόσο, οι CIOs καταφέρουν να συνδυάσουν τις φωτεινές τεχνικές της συμπεριφοράς ενός περιστεριού με τα κατάλληλα προσόντα χειραγώγησης τότε μπορούν να μετατραπούν σε λύκους CIOs, κάνοντας καλό τόσο στις ομάδες τους όσο και στην ίδια την επιχείρηση.

The Wolf In CIO’s Clothing
Το άρθρο βασίστηκε στο βιβλίο “The Wolf In CIO’s Clothing’ της Tina Nunno, ερευνήτρια της Gartner, η οποία εξειδικεύεται στην έρευνα και σε δημοσιεύσεις που μπορούν να βοηθήσουν τους CIOs και τις επιχειρήσεις τους, ώστε να αυξήσουν τις επιδόσεις και τη συνεισφορά τους στην ανάπτυξη της εταιρείας. Περισσότερες πληροφορίες για το βιβλίο όπως και την ηλεκτρονική του έκδοση θα βρείτε στη διεύθυνση www.gartner.com/technology/books/wolf-excerpt/index.jsp.