Το σύστημα BΙC Artificial Intelligence of Things είναι η βάση της πλατφόρμας The Next BIC Thing, μέσα από την οποία η εταιρεία αξιοποιεί τεχνολογίες πληροφορικής για την εξέλιξη προϊόντων της, όπως είναι οι γνωστές (σε όλους, νομίζω) ξυριστικές μηχανές BIC. O Γιώργος Γεωργάκης, με ρόλο Project Leader για το Smart Shaver, εξηγεί τον τρόπο.

Ακόμη και εκείνοι με όχι και τόσο μεγάλη φαντασία, μπορούν να κατανοήσουν τις ευκαιρίες που προσφέρουν τεχνολογίες όπως το Internet of Things και η Ανάλυση Δεδομένων, αμφότερες οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν στην ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων όπως, για παράδειγμα, μια έξυπνη ξυριστική μηχανή. Ο Γιώργος Γεωργάκης, Digital & New Technologies Manager στη BIC, είναι κάτι περισσότερο από πειστικός για την αξία τους.

Πώς θα μπορούσε ένα πασίγνωστο προϊόν, καθιερωμένο στη συνείδηση των καταναλωτών για δεκαετίες, να μεταμορφωθεί σε εργαλείο ανάπτυξης νέων και βελτίωσης υφισταμένων; Πέρα από τον (απαραίτητο) κόπο, αυτό κάνει τη διαφορά είναι ο τρόπος. Το σύστημα BΙC Artificial Intelligence of Things είναι η βάση της πλατφόρμας The Next BIC Thing, μέσα από την οποία η εταιρεία αξιοποιεί τεχνολογίες πληροφορικής για την εξέλιξη προϊόντων της, όπως είναι οι γνωστές (σε όλους, νομίζω) ξυριστικές μηχανές BIC. O Γιώργος Γεωργάκης, με ρόλο Project Leader για το Smart Shaver, εξηγεί τον τρόπο στους αναγνώστες του netweek.

Πώς προήλθε η ιδέα για την κατασκευή ενός έξυπνου ξυραφιού; Ρωτώ υπό την έννοια ότι εισάγετε τη χρήση IoT σε έναν τομέα που δεν το αναμένει κανείς, σε αντίθεση με την χαρακτηριστική μη-χρήση της τεχνολογίας σε περισσότερο mainstream εφαρμογές.
Κατά την διάρκεια του 2019, η BIC άρχισε την ψηφιακή της μεταμόρφωση. Το παγκόσμιο κέντρο έρευνας και ανάπτυξης στην Αθήνα, που μέχρι τότε ήταν υπεύθυνο για το σχεδιασμό και ανάπτυξη των καινοτομιών στα ξυριστικά, μετονομάστηκε σε Global Development Center (GDE) μέρος του Group Insights and Innovation (GII), καθώς ανέλαβε και την ανάπτυξη των γραφικών υλών. Στο επίκεντρο της ανάπτυξης προϊόντων υπήρχε πάντα ο χρήστης και ο στόχος μας ήταν να ενισχύσουμε αυτή την προσέγγιση με τις ψηφιακές τεχνολογίες. Η καινοτομία με την χρησιμοποίηση δεδομένων είναι η αντικειμενικότερη προσέγγιση για την δημιουργία ξυριστικών με ανθρωποκεντρική σκοπιά. Στο GI&I πάντα χρησιμοποιούσαμε εξειδικευμένα πάνελ ξυρισμάτων και εθνογραφικές έρευνες, ώστε να αξιολογούμε την επίδοση στο ξύρισμα των νέων πρωτοτύπων.

Η ιδέα, που προήλθε από τον Σπύρο Γρατσία VP R&D, ήταν να επαυξήσουμε την εμβέλεια των δυνατοτήτων καινοτομίας.
Με την ενσωμάτωση των IoT devices ήμασταν σίγουροι πως μπορούμε να δημιουργήσουμε μια συσκευή που θα καταγράφει περισσότερες παραμέτρους κατά την διάρκεια του ξυρίσματος καθώς χρησιμοποιείται από τους χρήστες στον χώρο τους, χωρίς να επηρεάζει τις συνήθειες χρήσης τους. Παραμέτρους που μέχρι τώρα χρειαζόντουσαν ειδική ερευνητική ομάδα να τις παρατηρήσει και να τις καταγράψει κατά την διαδικασία ξυρίσματος. Με την πλουσιότερη καταγραφή δεδομένων πλέον προσεγγίζουμε την καινοτομία των ξυριστικών από περισσότερες κατευθύνσεις.

Οι τεχνολογίες digital και η χρησιμοποίηση αισθητήρων που υποστηρίζονται από νευρωνικά δίκτυα δεν μεγεθύνει απλά την υπόσταση ενός προϊόντος αλλά την επαυξάνει οργανικά προς πολλές τροχιές. Με την επαύξηση αυτή διογκώνεται αντίστοιχα και το πλήθος δεδομένων που έχουμε στην διάθεση μας, κάνοντας πλουσιότερη την αντίληψη μας για το ποιες πτυχές του προϊόντος έχουν αξία για τον χρήστη και να τις ενσωματώσουμε στα νέα ξυριστικά που σχεδιάζουμε.

Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του συστήματος BΙC Artificial Intelligence of Things που βρίσκεται πίσω από την πλατφόρμα The Next BIC Thing; Ποιοι παράγοντες οδήγησαν και καθόρισαν την ανάπτυξή της;
Το σύστημα αποτελείται από IoT λαβή και IoT βάση που υποστηρίζονται από την εφαρμογή για κινητό. Οι παράγοντες που καθόρισαν την ανάπτυξη των κύριων χαρακτηριστικών ήταν το είδος των δεδομένων που θέλαμε να συλλέξουμε όπως και οι χωροταξικοί περιορισμοί της μορφής της λαβής και βάσης ώστε να ενσωματωθούν τα κύρια ηλεκτρολογικά μέρη και οι αισθητήρες. Η πραγματική καινοτομία είναι η σύζευξη αλγόριθμων τεχνητής νοημοσύνης και συγκεκριμένα τα Deep Neural Networks με τους αισθητήρες που βρίσκονται στην λαβή. Με τους αισθητήρες και τα εκπαιδευμένα DNN συλλέγουμε δεδομένα για τον αριθμό των περασμάτων της κεφαλής, το σημείο του προσώπου όπου γίνεται το ξύρισμα, την κατεύθυνση της λαβής κατά την διάρκεια του κάθε περάσματος όπως και άλλα πολύτιμα ποσοτικά δεδομένα. Μέσω της εφαρμογής ο χρήστης μοιράζεται μαζί μας καίριες πληροφορίες για τον τύπο δέρματος που έχει, τι είδους προϊόντα χρησιμοποιεί για το ξύρισμα του, αξιολογώντας την κεφαλή με την όποια ξυρίζεται. Υπεύθυνη για την ανάπτυξη των DNN’s είναι η γαλλική Invoxia όπως και για τον σχεδιασμό των ηλεκτρονικών και της εφαρμογής του κινητού.

Ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια ήταν η συλλογή δεδομένων για την εκπαίδευση των DNN. Στην ανάπτυξη νευρωνικών δικτύων είναι απαραίτητο τα δεδομένα που χρησιμοποιούνται για εκπαίδευση αλγορίθμων να είναι ακέραια. Είναι ευρέως γνωστό, και δεν αποτελεί εξαίρεση στο δικό μας έργο, πως το 80% της ανάπτυξης αλγορίθμων έγκειται στην συλλογή των δεδομένων και πως garbage in ισοδυναμεί με garbage out. Κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης χρειάστηκε να συλλέξουμε δεδομένα από πολλούς χρήστες και να τα κατηγοριοποιήσουμε. Μεγάλη πρόκληση ήταν η κατηγοριοποίηση των χρηστών και των ξυριστικών κεφαλών. Με την χρήση QR code μπορούμε να συγκεντρώσουμε τα δεδομένα που αντιστοιχούν σε κάθε χρήστη (ξυριστική κεφαλή που χρησιμοποιήθηκε, σε ποιο τεστ συμμετείχε, πληροφορίες για τον τύπο δέρματος και αξιολόγηση του προϊόντος) κάτω από ένα κοινό σημείο αναφοράς. Έτσι δημιουργήσαμε API’s, την υλοποίηση των οποίων ολοκλήρωσε η ελληνική Satori Analytics. Μέσω των API’s τα δεδομένα μας, που πλέον είναι πολύτιμα, βρίσκονται σε μια κοινή βάση που έχουν πρόσβαση τα εξουσιοδοτημένα μέλη της ομάδας.

Ποια στάδια ακολουθείτε μετά τη συλλογή των πληροφοριών; Πώς γίνεται η επεξεργασία τους και πώς αξιοποιείτε τις δυνατότητες των Analytics και Machine Learning;
Η ανάλυση των δεδομένων γίνεται από την εξειδικευμένη ομάδα αναλυτών (Data Science) του Market & Consumer Insights. Μέσω της εφαρμογής των API’s όλα τα δεδομένα από τα ξυρίσματα βρίσκονται στο Azure cloud της Microsoft. Η μεταφορά τους από το χώρο που πραγματοποιείται το ξύρισμα, στις Ηνωμένες Πολιτείες γίνεται αυτόματα μόλις ολοκληρώσει ο χρήστης την διαδικασία.

Η καινοτομία μας δεν περιορίζεται στα προϊόντα αλλά και στις διαδικασίες μας. Σε τακτά χρονικά διαστήματα συμμετέχουμε διατμηματικά στις συναντήσεις με θεματική «Ρώτησε τα Δεδομένα» (Ask the data sessions) όπου αντιπρόσωποι από όλα τα τμήματα (Design, Marketing, Engineering, Business, Market & Consumer Insights, Skin Care) θέτουν τις ερωτήσεις τους στην ομάδα της Data Science για την ανάλυση τους. Με αυτό τον τρόπο, ο κάθε τομέας μοχλεύει τα δεδομένα για να δημιουργήσει γνώση και καλύτερη κατανόηση της διαδικασίας ξυρίσματος, ποιοι παράγοντες την επηρεάζουν και πως διαμορφώνονται οι παράγοντες ανάλογα με τον τύπο χρήστη. Οι απολήξεις των δεδομένων του εργαλείου ανάλογα με την οπτική που ακολουθεί ο κάθε κλάδος της εταιρείας ακουμπάνε με διαφορετικό τρόπο την έρευνα και ανάπτυξη στην BIC. Τα δεδομένα του εργαλείου χρησιμοποιούνται από ομάδες της BIC στην Γαλλία, Ελλάδα και ΗΠΑ για την ενίσχυση της καινοτομίας στην ανάπτυξη νέων προϊόντων ξυρίσματος.

Ένα χρόνο και λίγο περισσότερο μετά την ανακοίνωση του The Next BIC thing, πώς αυτό έχει επηρεάσει τη σχεδίαση των τελικών προϊόντων, ή ενδεχομένως έχει οδηγήσει σε νέα;
Πλέον έχουμε αποκτήσει μεγαλύτερη γνώση για τις συνήθειες των καταναλωτών, για το πώς επηρεάζουν τα ξυριστικά προϊόντα μας τις συνήθειες τους, ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που τους απασχολούν πριν, κατά και έπειτα από την διάρκεια του ξυρίσματος.
Έχουμε καταφέρει να στηρίξουμε την δημιουργία packaging claims μέσα από την συλλογή των δεδομένων, βελτιστοποιήσαμε την κατανόηση μας για τις συνήθειες των χρηστών και πλέον χρησιμοποιούμε τα δεδομένα αυτά για την δημιουργία των ξυριστικών του μέλλοντος, μετατρέποντας τις εξατομικευμένες ανάγκες τους σε απαραίτητες προϋποθέσεις για τις επόμενες καινοτομίες μας.
Το Smart Shaver κέρδισε δύο παγκοσμίου φήμης βραβεία σχεδιασμού, Red Dot Awards στις κατηγορίες των Connected Devices και Beauty Products, πιστοποιώντας την δυναμική της ομάδας σχεδιασμού.

Ποια άλλα Project ετοιμάζετε στη BIC με αξιοποίηση των ίδιων, ή άλλων τεχνολογιών Πληροφορικής για την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων και λύσεων;
Οι κύριοι εμπορικοί τομείς της BIC είναι οι γραφικές ύλες, οι αναπτήρες και τα ξυριστικά. Κινούμαστε στην οδό του digital transformation ταυτόχρονα και στους τρεις τομείς. To Smart Shaver ήταν η αρχή του. Έχουμε αναπτύξει ένα παρόμοιο εργαλείο για τους αναπτήρες όπου συλλέγουμε δεδομένα για την χρήση τους και την λειτουργία τους. Στις γραφικές ύλες σχεδιάζουμε κάτι διαφορετικό και το μόνο που μπορώ να αποκαλύψω είναι πως είμαστε ενθουσιασμένοι με αυτό που έρχεται.
Τα οφέλη από την χρησιμοποίηση ψηφιακών τεχνολογιών και την ανάλυση των δεδομένων που παράγουν, είναι πολλαπλά. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι μέρος της καθημερινότητας και καίριο εργαλείο για την ανάπτυξη προϊόντων, δημιουργώντας νέες οπτικές προσέγγισης στην καινοτομία με τεράστιες δυνατότητες. Η BIC πρωτοπορεί στην υιοθέτηση τους, αναγνωρίζοντας πως μπορεί να αναπτύξει προϊόντα που ενστερνίζονται ακόμα περισσότερο τα θέλω των ανθρώπων που εμπιστεύονται τα προϊόντα της, καθημερινά.