Ο Γιώργος Καζάκος και η Ζάνια Ηλιάδη, βασικοί συντελεστές του Eberus, εξηγούν πώς ένα καινοτόμο προϊόν φιλοδοξεί να κάνει προσιτή την τρισδιάστατη απεικόνιση σε επιχειρήσεις και ιδιώτες εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή στο eCommerce και όχι μόνο, όπου -χάρη σ’ ένα πρωτότυπο συνδρομητικό μοντέλο- τα εντυπωσιακά αποτελέσματα δεν κοστίζουν μια περιουσία.
Έχετε, άραγε, αναρωτηθεί ποτέ (όπως συνέβη μ’ εμένα, κάμποσες φορές) πώς γίνεται να βγαίνουν τόσο τέλεια σε εμφάνιση τα προϊόντα στις ψηφιακές διαφημίσεις, από αυτοκίνητα ως συσκευασίες καφέ κι από ηλεκτρικές συσκευές ως παπούτσια; Που, μάλιστα, μπορεί να είναι και διαδραστικά, όπως συνέβη πρόσφατα σε διαφήμιση γνωστής μπίρας, στην οποία μπορούσες να περιστρέψεις με το ποντίκι σου το κουτάκι προς όλες τις κατευθύνσεις; Φωτογραφία δεν είναι, βεβαίως, αλλά τόσος ρεαλισμός, πάλι, είναι δυνατόν;
Είναι και παραείναι, όπως αποδείχθηκε…
Ψάχνοντας και ρωτώντας, πας στην πόλη, λένε. Κι έτσι, ένα ωραίο πρωινό βρέθηκα να μιλάω για εφαρμογές 3D, eye candies και law of diminishing returns, με ξεναγούς στον θαυμαστό κόσμο των τριών διαστάσεων τον Γιώργο Καζάκο και τη Ζάνια Ηλιάδη, το power couple που βρίσκεται πίσω από το Eberus (www.eberus.com), το καινοτόμο προϊόν μιας σχετικά μικρής (μόλις πέντε άτομα οι μόνιμοι συνεργάτες της, συμπεριλαμβανομένου του ζεύγους και του βασικού developer – συνοδοιπόρου τους, Σταμάτη Αρώνη, συν τέσσερις εξωτερικοί) αλλά πολύ δυναμικής startup, η οποία απλώνεται σε δυο γειτονικά διαμερίσματα, στην Κυψέλη. Κι αν η νεοφυής (που, επισήμως, είναι η ΙΚΕ CGPackshots) έχει πίσω της μόλις 15 μήνες ζωής, το δικό τους προσωπικό παρελθόν είναι μακρύ και πλούσιο: Ειδικός (με θητεία και ως καθηγητής, στην ΑΚΤΟ) στα 3D graphics ο πρώτος, διακοσμήτρια εσωτερικών χώρων με μακρά θητεία σε οικοδομές και ανακαινίσεις αλλά και 3D-lover, η δεύτερη, δεν άργησαν να περάσουν στο χώρο της διαφήμισης, στήνοντας πριν από 14 χρόνια ένα 3D studio, με το όνομα CGWorks (από το Computer Generated, τα δυο πρώτα γράμματα), προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες των διαφημιστικών εταιριών στο στατικό 3D (CGI-llustration), δηλ. όχι για animation. Σήμερα, είναι από τα γνωστότερα στο είδος του, έχει κερδίσει βραβεία και η φήμη του έχει ξεπεράσει τα σύνορα – δικά τους «δείγματα γραφής» περιλαμβάνονται σταθερά τα τρία τελευταία χρόνια στο Book of the Year, με τα 200 καλύτερα 3D studios της Ευρώπης, του γνωστού «οργάνου» της συγκεκριμένης αγοράς, Archive, που φτάνει σ’ όλες τις διαφημιστικές εταιρίες.
Τρία (προϊόντα) σε ένα (λογισμικό)
Η επαφή με τη διαφημιστική αγορά τους έκανε να αντιληφθούν τις ανάγκες της και σταδιακά να δημιουργήσουν το Eberus (προφέρεται Ίμπερους), την καινοτόμο πλατφόρμα που μπορεί να δώσει τρία διαφορετικά προϊόντα (σε αντίθεση με τον διεθνή ανταγωνισμό, που υπάρχει μονάχα σε κάθε κατηγορία ξεχωριστά), αν την τροφοδοτήσεις μ’ ένα 3D μοντέλο: στατικές εικόνες (render) υψηλής ανάλυσης, βιντεάκια πλήρους περιστροφής (όλα σε πραγματικό χρόνο) και τρισδιάστατες διαδραστικές παρουσιάσεις που μπορείς να μοιραστείς με άλλους, στο Διαδίκτυο.
Το MVP ετοιμάστηκε τον Ιούνιο του ’17 προκαλώντας ενδιαφέρον και φέρνοντας τις πρώτες παραγγελίες. Πέντε μήνες αργότερα, τον Νοέμβριο, έκανε επισήμως την εμφάνισή του στην ελληνική αγορά, που -για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους- δεν ήταν ακόμα εντελώς έτοιμη για τη νέα εποχή. Έτοιμα ήταν και τα 3D μοντέλα κι όλα τα χρειαζούμενα – εξ ου και η παρουσία 3D artist, στην ομάδα του Eberus. Να διευκρινίσουμε εδώ ότι, όλα τα προϊόντα ξεκινάνε από 3D models που έχουν δημιουργηθεί στον υπολογιστή, ελάχιστες είναι οι εξαιρέσεις…
Αφορμή, πάντως, για την προσπάθεια ήταν η ανάγκη των εταιριών, κυρίως καταναλωτικών ειδών, σε περιεχόμενο («το Α και το Ω», το χαρακτηρίζει ο Γιώργος Καζάκος, από πλευράς σημασίας) κατάλληλο για την προώθηση των προϊόντων τους στην αγορά. Η παλιά καλή φωτογραφία συνεχίζει να χάνει έδαφος, καθώς η τεχνολογία δίνει πλέον καλύτερες, ευκολότερες και πιο οικονομικές λύσεις, στην προσπάθεια το κάθε προϊόν να φαίνεται πιο ελκυστικό, όμορφο, ποιοτικό και χωρίς φυσικές ατέλειες στα μάτια του πελάτη / καταναλωτή, δηλ. καλύτερο απ’ ό,τι είναι στην πραγματικότητα.
Οι μεγάλες δυνατότητες του 3D
«Το 3D μπορεί να το κάνει αυτό, προσφέροντας την καλύτερη εκδοχή του πραγματικού προϊόντος σε μορφή ψηφιακού κλώνου, ενώ παράλληλα μπορεί να καλύψει κι άλλες ανάγκες, καθώς είναι ένα υλικό multi-purpose: με το ίδιο αρχείο μπορείς να καλύψεις τυχόν ανάγκη για βίντεο, να κάνεις λήψη στατικής φωτογραφίας, να δημιουργήσεις διαδραστικό περιεχόμενο κι άλλα πολλά, χωρίς να χρειάζεται ο πελάτης να ξαναπεράσει για κάθε μικρο-αλλαγή όλη τη διαδικασία της φωτογράφισης και επεξεργασίας, χάνοντας χρόνο και χρήμα», εξηγεί ο Γιώργος Καζάκος, CEO της CGPackshots. «Αντιληφθήκαμε αρχικά την ανάγκη, ως CGWorks, όταν έρχονταν και μας ζητούσαν renders – τέλειες απεικονίσεις των προϊόντων τους, προκειμένου να τα χρησιμοποιήσουν για marketing, βελτιώνοντας την εμπειρία του πελάτη…». Είναι τόσο δύσκολο αυτό; «Και δύσκολο, γιατί χρειάζεται γνώσεις, αλλά και πολύ ακριβό! Οι επαγγελματίες χρησιμοποιούν εξειδικευμένα προγράμματα με ακριβά licenses και πολύ ισχυρά μηχανήματα για να πετύχουν αυτό που ζητάει ο πελάτης… Το 3D δημιουργήθηκε για τις ανάγκες του σινεμά, να βλέπει ο θεατής κάτι και να μαγεύεται, αυτό που λέμε eye candy – εκεί χρειάζεσαι όλη αυτή την υποδομή. Όμως, όταν μιλάμε για ένα κουτάκι καλλυντικού, που θέλεις να κάνεις render, δεν έχει νόημα… Εδώ, λοιπόν, έχει εφαρμογή αυτό που λέμε «law of diminishing returns», για ελάχιστη βελτίωση, χρειάζεσαι μεγάλο κόπο και πολύ χρήμα…»
Κάνουμε βατό το 3D στους μη-3Dάδες…
Κι εδώ μπαίνει στο παιχνίδι το Eberus… Που έρχεται να γεφυρώσει το χάσμα, με μια πρωτότυπη αντιπρόταση, σε μορφή συνδρομητικής πλατφόρμας, η οποία (κατά τον συνομιλητή μας) καλύπτει τις ανάγκες του 70% της αγοράς (χαρακτηριστικό παράδειγμα, η αγορά των eShops), δεν απαιτεί τρομερή υποδομή εκ μέρους του χρήστη, ούτε άπειρες εργατοώρες (στην πράξη, ο χρόνος υλοποίησης είναι ελάχιστος) και προσφέρει real time graphics, οπτικά εφάμιλλα με τα non-real time, σε πολύ προσιτή τιμή. «Δίνουμε το first best, αλλά προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε χρήστη…» τονίζει ο Γιώργος Καζάκος. «… ενώ με τα real-time γραφικά δίνουμε διαδραστικότητα επιτρέποντας στον χρήστη να χειρίζεται τα πάντα από τον υπολογιστή, το tablet ή το κινητό του – μπορούμε, επίσης, να προσθέσουμε πληροφορίες, ήχους, κείμενα ή φωτογραφίες, απογειώνοντας το περιεχόμενο», συμπληρώνει η Ζάνια, που είναι η Sales & Marketing Director της εταιρίας. «Με δυο λόγια, κάνουμε το 3D βατό και στους μη-3Dάδες» μου λένε μ’ ένα στόμα. «Προσφέρουμε τις δυνατότητες του 3D στις μάζες – ουσιαστικά, μιλάμε για τον εκδημοκρατισμό του 3D…”
Και το κόστος αυτού; «Ξεκινάμε προωθώντας την πλατφόρμα με δυο επίπεδα χρήσης, το βασικό και το premium. Πάνω από αυτά, υπάρχει το enterprise, όπου όλα είναι κατόπιν συμφωνίας, και παρακάτω ένα freemium επίπεδο – η διαφορά είναι στις ποσότητες. Σχεδιάζουμε επίσης τη δημιουργία ενός διεθνούς marketplace, αργότερα, εστιασμένου στο 3D, ξεκινώντας από το δικό μας οικοσύστημα, με έτοιμο προς χρήση και οικονομικά προσιτό περιεχόμενο». Χαμογελούν…
Η ώρα περνάει γρήγορα… Σηκώνομαι και συνειδητοποιώ πως είπαμε μεν πολλά για την τεχνολογία και την πλατφόρμα, αλλά όχι και για την ίδια τη startup. «Πάμε, τηλεγραφικά!», τους παρακινώ κι οι απαντήσεις έρχονται κατά ριπάς: Συμμετέχουν στη θερμοκοιτίδα THEA το τελευταίο εξάμηνο, στηρίχτηκαν εξαρχής από έναν angel investor (λένε τα καλύτερα για τον Αριστείδη Τσαλδάρη της Event+) και ήδη βρίσκονται σε συνομιλίες με τρία ελληνικά VCs, ζητώντας υποστήριξη στην ανάπτυξη και το marketing της εταιρίας. «Θετικό είναι το κλίμα, αλλά δεν ξέρουν το αντικείμενο, τα νερά είναι ακόμα αχαρτογράφητα– ανοίγουμε δρόμο, συνεχίζουμε να εξελισσόμαστε!», ήταν το καταληκτικό τους σχόλιο.