«Νέες τεχνολογίες, καινούργιες προσδοκίες και αυξημένες απαιτήσεις» θα μπορούσε να είναι ο πρόλογος κάθε στελέχους ΙΤ, σχετικά με το πώς βλέπει τον σύγχρονο ρόλο του.

Πηγή: McKinsey, Απόδοση: Χριστίνα Ροζάκη / xrozaki@boussias.com

Στην πέμπτη έρευνα της McKinsey για το Business Technology, τα στελέχη μιλούν για την προσφορά μεγαλύτερης αξίας από το ΙΤ και για τις στρατηγικές των IT managers που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη και καινοτομία. Η έρευνα διεξήχθη με τη συμμετοχή 864 στελεχών, συμπεριλαμβανομένων CIOs, CTOs και άλλων ανώτερων στελεχών του ΙΤ, καθώς και C-level στελεχών από άλλα τεχνολογικά τμήματα. Τα ερωτήματα περιλάμβαναν την υιοθέτηση των ανερχόμενων τεχνολογιών και την επίπτωση του ΙΤ στις διοικητικές πρακτικές.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, οι απαιτήσεις από το ΙΤ είναι εντονότερες από ποτέ. Παρόλο που είναι πολλοί οι οργανισμοί που εκφράζουν ικανοποίηση για τα τμήματα ΙΤ της εταιρείας τους, τα στελέχη ΙΤ αντιμετωπίζουν νέα εμπόδια, καθώς τους ζητιέται να συνεισφέρουν στη δημιουργία μεγαλύτερης αξίας.

Επίσης, δέχονται πιέσεις για να δημιουργήσουν κέρδος μέσα από τις τεχνολογίες μετασχηματισμού όπως το cloud, και για να βοηθήσουν στη μεταμόρφωση των δεδομένων σε πληροφορία, ώστε να στηρίξουν την ανάπτυξη και να οδηγήσουν την καινοτομία. Ολα αυτά, μάλιστα, εκτυλίσσονται σε ένα άκρως, πλέον, απαιτητικό περιβάλλον, καθώς ο ανταγωνισμός δημιουργεί νέες τεχνολογίες και καινούργια προϊόντα.

Ανταγωνιστικές απαιτήσεις
Οι δυναμικές ανταγωνισμού αλλάζουν μέσα από την τεχνολογία, η οποία συχνά είναι δίκοπο μαχαίρι: αφενός το ΙΤ είναι ένα όπλο στη μάχη του ανταγωνισμού, αφετέρου αποτελεί και μια πηγή «αναστάτωσης» όταν χρησιμοποιείται από ανταγωνιστές. Στην έρευνα, τα στελέχη ανέφεραν δύο απειλές που τροφοδοτούνται από την τεχνολογία: την αύξηση των πελατειακών απαιτήσεων και τις αλλαγές στα κόστη παράδοσης.

Φέτος, μάλιστα, καθώς οι επιχειρήσεις αρχίζουν να υπολογίζουν μια επιστροφή στην ανάπτυξη, δύο ακόμη ανησυχίες εμφανίστηκαν: τα νέα προϊόντα και υπηρεσίες των ανταγωνιστών, και οι επιπρόσθετες υπηρεσίες που δεν ανήκαν μέχρι τώρα στην επιχειρηματική τους ακτίνα (όπως, λ.χ., όταν εταιρείες τηλεπικοινωνιών προσφέρουν υπηρεσίες cloud).

Τα καλά νέα
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα ανέφεραν ότι το ΙΤ εξελίσσεται σε κάτι παραπάνω από ένα απλό cost centre. Σήμερα, μόλις ένα 23% αναφέρει ως μοναδική προσφορά του ΙΤ την παράδοση υπηρεσιών στο μικρότερο δυνατό κόστος (συγκριτικά με ένα 25% το 2009, και 33% το 2008).

Αντιθέτως, όλο και περισσότερα στελέχη – και μη – του ΙΤ περιμένουν από το ΙΤ να βοηθήσει στην ανάπτυξη της επιχειρησιακής απόδοσης (39%) και στην διαφοροποιημένη απόδοση (21%). Αυτές οι προσδοκίες αντανακλώνται και στις πεποιθήσεις των στελεχών αναφορικά με τις τρέχουσες προτεραιότητες του ΙΤ για την επιχείρησή τους: δυο από τις τρεις προτεραιότητες στρέφονται γύρω από τη χρήση του ΙΤ για τη βελτίωση της επιχειρηματικής απόδοσης (Σχεδιάγραμμα 1).


O IT-ακροβάτης
Αντιμέτωποι με απαιτήσεις από πολλές πλευρές, οι ΙΤ leaders ανταποκρίνονται με ακροβασίες. Οπως είχαν απαντήσει και πέρυσι, έτσι και φέτος, συνεχίζεται η μείωση του λειτουργικού κόστους του ΙΤ, ωστόσο, έχουν μειωθεί οι απαιτήσεις για περαιτέρω μειώσεις συγκριτικά με την περασμένη χρονιά, όταν οι απαιτήσεις ήταν μεγαλύτερες. Τα καλά νέα είναι ότι οι εταιρείες είναι δεσμευμένες στην επένδυση νέων δυνατοτήτων ΙΤ, με το 55% των στελεχών να τονίζουν ότι οι εταιρείες τους θα αυξήσουν τις επενδύσεις στο ΙΤ το 2011.

Ενα ποσοστό ύψους 18% αναμένει μια άνοδο κατά 10%, ενώ το ένα τρίτο των αποκρινόμενων περιμένουν αύξηση στις επενδύσεις τους κατά 6%. Μάλιστα, ένα ποσοστό μεταξύ 20 και 25% από στελέχη του ΙΤ και μη, υποστηρίζει ότι είναι εξαιρετικά ικανοποιημένο από την ικανότητα του ΙΤ να συνεργάζεται με business στελέχη σε τεχνολογικές ιδέες ή έργα. Αντίστοιχα, όμως, ένα 40% λέει ότι δεν είναι καθόλου ή είναι ελάχιστα ικανοποιημένο με την αποτελεσματικότητα του ΙΤ σε αυτό το ζήτημα.

Διαχείριση του μέλλοντος
Οι ΙΤ leaders σημειώνουν δυο τεχνολογικά ζητήματα ως τα σημαντικότερα για να αντιμετωπίσουν τις νέες ανάγκες: την ενοποίηση δεδομένων και analytics με τις επιχειρηματικές αποφάσεις, και την καλύτερη εκμετάλλευση των νέων πλατφορμών cloud computing. Οι συμμετέχοντες που έχουν ενοποιήσει data και analytics στη διαδικασία λήψης αποφάσεων λένε ότι τα πιο σημαντικά πλεονεκτήματα είναι η ανακάλυψη νέας γνώσης (39%), οι σημαντικά βελτιωμένες προβλέψεις για μελλοντική απόδοση (34%), καθώς και η ταχύτερη λήψη αποφάσεων (29%).

Παρά την αισιοδοξία για την αυξημένη χρήση πληροφοριών στη λήψη αποφάσεων, οι συμμετέχοντες, επίσης, ανέφεραν και τα εμπόδια που εμφανίζονται στην ευρύτερη υιοθέτηση (Σχεδιάγραμμα 2).

Τα cloud πλεονεκτήματα
Τα πιθανά πλεονεκτήματα του cloud computing έχουν αρχίσει να επηρεάζουν τους business leaders, λόγω της ευελιξίας που προσφέρει το cloud. Πάνω από το 80% των ΙΤ στελεχών δήλωσε ότι οι εταιρείες τους χρησιμοποιούν ή πειραματίζονται με την τεχνολογία cloud. Ενα 63% λέει ότι οι εταιρείες τους χρησιμοποιούν κάποιας μορφής εφαρμογές που στηρίζονται στο cloud για καθημερινές λειτουργίες, και ότι στους επόμενους 12 με 18 μήνες θα αυξήσουν τις εφαρμογές και τα πιλοτικά προγράμματα cloud. Ωστόσο, η αναμενόμενη επέκταση έχει μερικά εμπόδια, και η ευθύνη για να τα ξεπεράσουν πέφτει στους ώμους των IT leaders.

Στην ερώτηση για τα εμπόδια στην υιοθέτηση του cloud, τόσο τα στελέχη του ΙΤ όσο και του business ανέφεραν πολλά ζητήματα, όπως φαίνονται στο Σχεδιάγραμμα 3. Τα στελέχη που δεν προέρχονται από το ΙΤ αναφέρουν την έλλειψη οργανωτικής ενημερότητας ως πρωταρχική, ξεπερνώντας και το θέμα της ασφάλειας – κάτι που υπογραμμίζει την πεποίθηση των ηγετών ότι το cloud μπορεί να προσφέρει μεγάλη αξία και ότι τα πιθανά ρίσκα είναι ελεγχόμενα.