Η ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία παγκοσμίως.

Τα παγκόσμια διεθνή έσοδα από τον τουρισμό αναμένεται να φθάσουν τα περίπου 2 τρισ. δολάρια το 2020 σύμφωνα με πηγές της βιομηχανίας. Δεδομένου ότι τα πιθανά έσοδα είναι μεγάλα, η τεχνολογία, τα τελευταία χρόνια, βρίσκεται στo επίκεντρο της εξέλιξης του τουρισμού. Chatbots, ρομπότ και άλλες μορφές τεχνητής νοημοσύνης παρέχουν στους χρήστες πληροφορίες και εξατομικευμένες προτάσεις ταξιδιών και διακοπών.

Η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου (face recognition) ανοίγει τις πόρτες – μερικές φορές κυριολεκτικά – στην εξοικονόμηση χρόνου, ενώ τα δωμάτια των ξενοδοχείων που είναι εξοπλισμένα με Internet-of-things (IoT) επιτρέπουν στους επισκέπτες να βιώνουν διαφορετικές εμπειρίες. Η αλυσίδα Hilton εγκαθιστά ιδιόκτητη πλατφόρμα βασισμένη σε IoT για τους καλεσμένους τους.

Παρόμοια προσέγγιση ακολουθείται από ένα μεγάλο brand στην Ελλάδα για την παροχή υπηρεσιών κατά παραγγελία στους επισκέπτες του. Η Amazon, από την άλλη, έχει εισάγει την Alexa for Hospitality. Τα ξενοδοχεία, έχοντας πρόσβαση σε δεδομένα που συλλέγει ο (voice assistant) φωνητικός βοηθός με ανώνυμο τρόπο, μπορούν να παρέχουν καλύτερες υπηρεσίες.

Έτσι, για παράδειγμα, εάν ένα ξενοδοχείο διαπιστώσει ότι οι επισκέπτες που χρησιμοποιούν αυτές τις συσκευές επιθυμούν να έχουν προτάσεις για εστιατόρια, μπορεί να αποφασίσει να προσθέσει περισσότερες προτάσεις ως μέρος των δεξιοτήτων της Alexa. Θα πρέπει δε, να αναμένουμε περισσότερες από αυτές τις υπηρεσίες και στην Ελλάδα, ειδικά από αλυσίδες ξενοδοχείων που επικεντρώνονται στον επιχειρηματικό τουρισμό.

Οι αεροπορικές εταιρείες, επίσης με τη σειρά τους, υιοθετούν τις νέες τεχνολογικές τάσεις. Ορισμένες από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες έχουν δημιουργήσει ένα συνεργατικό χώρο εργασίας για το προσωπικό τους, ώστε να συνεργάζονται με εξωτερικές εταιρείες, startups και accelerators. Αεροπορική εταιρία ήδη χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για το σχεδιασμό της καμπίνας των αεροσκαφών με πολύ γρήγορο, αλλά, κυρίως, ευέλικτο τρόπο.

Το ταξίδι παράγει ένα τεράστιο όγκο δεδομένων σε όλα τα σημεία επαφής και ιστορικά ο τουριστικός κλάδος δεν αξιοποίησε αυτά τα δεδομένα στο βαθμό που θα έπρεπε. Τώρα οι εταιρίες επενδύουν σε τεχνητή νοημοσύνη και machine learning για να αξιοποιήσουν τα δεδομένα. Υπάρχουν online ταξιδιωτικά γραφεία στην Ελλάδα που προσφέρουν σήμερα πάνω από 150 εκατ. προσφορές τιμών στους ταξιδιώτες (για τα ταξίδια τους) ανά ημέρα.

Αυτό δεν θα ήταν ποτέ εφικτό χωρίς το machine learning και την ανάλυση τεράστιου όγκου δεδομένων σε πραγματικό χρόνο! Εταιρείες όπως η Booking.com, η Airbnb, η Skyscanner που διαμορφώνουν ήδη την ελληνική τουριστική βιομηχανία έχουν πρόσβαση σε τεράστιο όγκων δεδομένων που αφορούν στα μελλοντικά ταξίδια των πιθανών πελατών τους ανά τον κόσμο και τις προτιμήσεις τους και κατά συνέπεια στο monetization αυτής της πληροφορίας.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η Google, εδω και δυο χρόνια, με το Google Flights αποτελεί πλέον άμεση απειλή για τους παραδοσιακούς φορείς του τουρισμού. Και αν εισέλθει η Amazon με άμεσο τρόπο στην τουριστική αγορά – όπως έκανε με τον κλάδο της λιανικής – θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη απειλή για όλους τους τουριστικούς παίκτες, συμπεριλαμβανομένων των εταιρειών metasearch και των online ταξιδιωτικών πρακτορείων.