Η hellas online είναι έτοιμη να παρουσιάσει τη δική της πρόταση για υπηρεσίες cloud καταδεικνύοντας, όπως εξηγεί στο netweek ο Φώτης Κωνσταντέλλος, Chief Commercial Officer της εταιρείας, την πρόθεσή της να παίξει ηγετικό ρόλο στο πραγματικό convergence IT και Τηλεπικοινωνιών.

nw: Είστε στη διαδικασία παρουσίασης μιας πολύ σημαντικής υπηρεσίας, η οποία έχει δείξει ότι μπορεί να φέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη στους πελάτες. Ταυτόχρονα όμως, απαιτεί και μια ιδιαίτερα σημαντική επένδυση από πλευράς της εταιρείας παροχής της υπηρεσιών. Είναι αυτή η κατάλληλη στιγμή για ένα τόσο σημαντικό launch;

Φώτης Κωνσταντέλλος: Πιο κατάλληλη στιγμή από αυτή δεν θα μπορούσε να υπάρχει, καθώς η κάθε επιχείρηση που θα επιλέξει την αντίστοιχη λύση αποκτά δυο πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα. Από τη μια δεν απαιτείται κάποια τεράστια upfront επένδυση για την αγορά νέας τεχνολογικής υποδομής για να καλύψει τις νέες ανάγκες.

Ταυτόχρονα όμως, αποκτά και απίστευτη ευελιξία, επιτυγχάνοντας σημαντικές οικονομίες κλίμακας αποκτώντας τους πόρους που χρειάζεται η επιχείρηση ανά πάσα στιγμή. Είναι γεγονός ότι βιώνουμε μια ιδιαίτερα δύσκολη οικονομική συγκυρία αλλά, για την εταιρεία μας, αποτελεί μια απόφαση που έχουμε λάβει εδώ και πολύ καιρό και πιστεύουμε ότι η υπηρεσία είναι η επόμενη μέρα στις ελληνικές τηλεπικοινωνίες και το momentum του λανσαρίσματος είναι ιδανικό  σε σχέση  με την κατάσταση που βιώνουν οι επιχειρήσεις.

Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι οι εταιρείες οι οποίες δεν έχουν στο DNA τους την Πληροφορική και δεν έχουν προχωρήσει σε επενδύσεις για την υποδομή τους, είναι αυτές που το έχουν πιο πολύ ανάγκη αυτή τη στιγμή. Οι IT-dependent επιχειρήσεις, όπως είναι για παράδειγμα οι τράπεζες, έχουν θωρακιστεί σε ζητήματα ΙΤ υποδομών και, σε αυτή τη φάση, ίσως δεν έχουν τόσο μεγάλη ανάγκη από μια τέτοια υπηρεσία.

Από την άλλη όμως, υπάρχει μια σειρά από επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν σημαντικές απαιτήσεις σε θέματα υποδομής, αφού περνούν για παράδειγμα από την μη ψηφιακή στη ψηφιακή αποθήκευση και οι ανάγκες τους σε ψηφιακό αποθηκευτικό χώρο γιγαντώνονται. Ολα αυτά καταδεικνύουν ότι η στιγμή είναι η κατάλληλη για την παρουσίαση του cloud offering της hellas online.

nw: Θεωρείτε ότι οι επιχειρήσεις είναι έτοιμες για τη μετάβαση στο cloud; Εχουν ξεπεράσει ζητήματα όπως είναι η αποθήκευση των εμπιστευτικών δεδομένων;

Φώτης Κωνσταντέλλος: Η πολυετής συνεργασία μας, τόσο με καταναλωτές όσο και με επιχειρήσεις, μας έχει δώσει τη δυνατότητα να μάθουμε ποιες είναι οι ανησυχίες τους. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε αυτό το σημείο να αναφέρω ότι η υπηρεσία που παρέχουμε δοκιμάζεται και εσωτερικά από τη δική μας διεύθυνση Πληροφορικής.

Τρία είναι τα κομμάτια που συνθέτουν την εν λόγω υπηρεσία και αποτελούν και τα σημεία τα οποία ενδιαφέρουν κατά προτεραιότητα τους πελάτες. Το ένα κομμάτι είναι ο χρόνος στον οποίο εκτελείται η όποια διεργασία. Αναφερόμαστε σε υπηρεσίες cloud, που αφορούν σε επεξεργαστική ισχύ, σε backup ή σε storage.

Ο πελάτης μας αυτή τη στιγμή είναι οι επιχειρήσεις, οι οποίες ενδιαφέρονται για την ταχύτητα με την οποία θα μπορoύν να δουλεύουν και, πιο συγκεκριμένα, αν μπορούν να πραγματοποιούν όλες τις διαδικασίες που έκαναν μέχρι εκείνη τη στιγμή με την ίδια ταχύτητα. Το δεύτερο κομμάτι είναι η ασφάλεια, που αφορά στο πού βρίσκονται τα δεδομένα της εταιρείας και οι τυχόν κίνδυνοι που υπάρχουν.

Τέλος, το τρίτο κομμάτι απόλυτου ενδιαφέροντος αφορά στο πώς θα γίνει η μετάβαση στη νέα πραγματικότητα αλλά και τις αναφορές που θα υπάρχουν σε σχέση με το business του πελάτη. Αυτοί οι τρεις άξονες είναι που γνωρίζουμε ότι συχνά προβληματίζουν τους πελάτες και πάνω σε αυτούς χτίσαμε την υπηρεσία. Πρόκειται για μια μοναδική υπηρεσία για την ελληνική αγορά, που μας δίνει ένα ιδιαίτερα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

nw: Παρέχετε κάποιο SLA για τις υπηρεσίες σας και τι περιλαμβάνει αυτό;

Φώτης Κωνσταντέλλος: Η διασύνδεση ανάμεσα στο σημείο παρουσίας και τις cloud υποδομές που καλύπτουν τις ανάγκες του πελάτη μπορεί να έχει διαφορετικές τεχνολογίες και διαφορετικές χωρητικότητες. Μπορεί, για παράδειγμα, αν μια επιχείρηση έχει μικρές απαιτήσεις, η διασύνδεση να παρέχεται μέσω μιας ADSL σύνδεσης ή, όταν μιλάμε για μεγαλύτερες ανάγκες, μέσω οπτικών ινών, στις οποίες έχουμε επενδύσει περισσότερο σαν hellas online.

Επειδή οι τηλεπικοινωνίες είναι στο DNA της hellas online έχουμε αποκτήσει την απαραίτητη τεχνογνωσία που είναι και ο λόγος για τον οποίο μπορούμε να παράσχουμε SLA  end-to-end. Αυτό σημαίνει ότι η υπηρεσία έχει σχεδιαστεί για να παρέχει ασφάλεια στον πελάτη, σαν να ήταν μέσα στο ιδιόκτητο δίκτυο της επιχείρησης.

Το end-to-end σημαίνει ότι οποιοδήποτε πρόβλημα υπάρχει για την υπηρεσία και μπορεί να αφορά στη διασύνδεση ή στην cloud υπηρεσία αυτή καθαυτή, υπεύθυνη είναι η hellas online. Η διασύνδεση και η υποστήριξη αποτελούν δομικό λίθο της υπηρεσίας και, ξεκινώντας από αυτό, μπορούμε να την υποστηρίξουμε απόλυτα και στο σύνολό της.

Από όλα τα παραπάνω, μπορεί κανείς να καταλάβει ότι στην ουσία η παροχή των υπηρεσιών cloud αποτελεί την εξέλιξη της υπάρχουσας δραστηριότητας της hellas online, που ικανοποιεί τις σύγχρονες ανάγκες των πελατών. Κάτι τέτοιο είναι εφικτό πλέον γιατί υπάρχουν οι απαραίτητες διασυνδέσεις, αλλά και η ευελιξία των νέων συστημάτων Πληροφορικής που παρέχουν την απαραίτητη υποδομή.

nw: Ποιες είναι οι επιχειρήσεις στις οποίες απευθύνεστε με τις cloud υπηρεσίες σας;

Φώτης Κωνσταντέλλος: Ο ιδιωτικός τομέας είναι αυτός που έχει δεχθεί τη μεγαλύτερη πίεση  σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία για τη χώρα μας και η επίτευξη ανάπτυξης των επιχειρήσεων αλλά με ιδιαίτερα προσεκτική διαχείριση κόστους  είναι το ζητούμενο της εποχής.

Συνεπώς, δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο μέγεθος στο οποίο απευθυνόμαστε, αλλά θεωρούμε ότι οι παρεχόμενες cloud υπηρεσίες αφορούν κυρίως σε μικρομεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις. Βρισκόμαστε ήδη σε πιλοτική φάση των υπηρεσιών μας με συγκεκριμένο αριθμό πελατών μας, οι οποίοι τις δοκιμάζουν στο συνολό τους.

Τα μέχρι τώρα αποτελέσματα είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητικά. Ενώ θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι αν και πολλοί είναι αυτοί που μπορούν να δώσουν υπηρεσίες cloud μέσω του Internet, εντούτοις δεν μπορούν να εγγυηθούν με SLA το κομμάτι της συνδεσιμότητας, που αποτελεί και καίριο κομμάτι της υπηρεσίας.


nw: Ποιος είναι ο τρόπος με τον οποίο βλέπετε να γίνεται η υιοθέτηση των υπηρεσιών  που προσφέρετε;

Φώτης Κωνσταντέλλος: Η στόχευση της υπηρεσίας έχει γίνει με βάση τη λογική του να μπούμε στα «παπούτσια» του ανθρώπου που σχεδιάζει όλα τα θέματα που σχετίζονται με την Πληροφορική σε κάθε επιχείρηση. Ετσι, θεωρούμε ότι σαν εκκίνηση για να μπορέσουν να ξεπεραστούν όλες οι ανησυχίες για τις παρεχόμενες υπηρεσίες, πρέπει να προτιμάται η επιλογή του backup ή του storage. Αυτός είναι και ο τρόπος με τον οποίο θα αποκτήσει εμπιστοσύνη στις παρεχόμενες υπηρεσίες ο πελάτης και με αυτόν τον τρόπο θα προχωρήσει και στο κομμάτι της υπολογιστικής ισχύος.

Πιο συγκεκριμένα, από τη στιγμή που η διεύθυνση Πληροφορικής θα έχει δει τις δυνατότητες που παρέχει το storage και το backup και θα έχει καλυφθεί σε ζητήματα ταχύτητας και ασφάλειας αλλά και γενικότερα λειτουργικότητας, είναι σίγουρο ότι θα περάσει και στο κομμάτι της υπολογιστικής ισχύος για να μπορέσει να καλύψει και τις ανάγκες της ανάπτυξης εφαρμογών που έχει η επιχείρηση.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που δεν υπάρχουν οι απαραίτητοι πόροι στην υποδομή για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος ανάπτυξης εφαρμογών, οπότε η ύπαρξη υποδομής στο cloud, η οποία δεν επηρεάζει σε τίποτα την τοπική υποδομή, αποτελεί μια πραγματική ευκαιρία για ανάπτυξη, αλλά και δοκιμή των εφαρμογών.

Εχοντας δει ότι όλα λειτουργούν κανονικά, υπάρχει η δυνατότητα είτε να ενσωματωθεί η εφαρμογή στην υποδομή της εταιρείας, ή ακόμη και η cloud υποδομή να συνδεθεί με την τοπική.

nw: Ποιο είναι το επόμενο στάδιο στις παρεχόμενες cloud υπηρεσίες της hellas online;

Φώτης Κωνσταντέλλος: Το επόμενο βήμα υπηρεσιών που σκοπεύουμε να προσφέρουμε αφορούν στην παροχή εφαρμογών μέσω του cloud. Ετσι για παράδειγμα, αντί κάποια επιχείρηση να έχει το ERP ή το CRM της σε τοπική υποδομή, θα μπορεί να τα μεταφέρει στο cloud. Να σημειωθεί σε αυτό το σημείο ότι είμαστε ήδη έτοιμοι να παράσχουμε την αντίστοιχη δυνατότητα.

Αυτή τη στιγμή, οι υπηρεσίες που παρέχουμε έχουν χτιστεί με τη λογική του IaaS (Infrastructure as a Service). Από την στιγμή βέβαια που έχουμε υλοποιήσει αυτό το μοντέλο, είναι πολύ λογικό να μεταβούμε και στο SaaS (Software as a Service). Με την αλλαγή στο SaaS, αλλάζει και το μοντέλο της τιμολόγησης των πελατών.

Οι περισσότερες εταιρείες Πληροφορικής που παρέχουν τις εφαρμογές, ακολουθούν ένα μονολιθικό μοντέλο τιμολόγησης, κάτι που δεν ισχύει στη δική μας περίπτωση, όπου η παροχή της εφαρμογής θα γίνεται με τη λογική υπηρεσίας. Με αυτόν τον τρόπο, αλλάζουν επίσης τα δεδομένα κλιμάκωσης, καταπολεμάται η πειρατεία και εξαλείφεται το upfront κόστος αγοράς μιας εφαρμογής. Είναι μεγάλος ο αριθμός των εταιρειών Πληροφορικής που διαθέτουν εφαρμογές off-the self και θέλουν να προχωρήσουν στο νέο μοντέλο, αλλά μέχρι σήμερα δεν είχαν πού να απευθυνθούν.

Η hellas online μπορεί να αποτελέσει το συνεργάτη τους σε αυτό τον τομέα και να μπορέσουμε μαζί να χτίσουμε πραγματική αξία για τους τελικούς πελάτες μέσω μιας ολοκληρωμένης λύσης που θα έχει υποστήριξη με όποιο τρόπο επιλέξει ο πελάτης. Μπορεί, για παράδειγμα, να θέλει να έχει εξ ολοκλήρου την υποστήριξη ο πελάτης, μπορεί να την έχουμε εμείς, ή να υπάρχει ένα μικτό μοντέλο.

Περνώντας στο κομμάτι της ανάπτυξης των μικρότερων εφαρμογών, θα πρέπει να γίνει σαφές ότι η hol δεν είναι εταιρεία ΙΤ και δεν έχει στόχο να παίξει αυτό το ρόλο. Συνεργαζόμαστε και μπορούμε να συστήσουμε εταιρείες μέσα στον όμιλό μας, για να παράσχουμε για παράδειγμα το integration για πελάτες που θα θέλουν λύση με το κλειδί στο χέρι, που θα περιλαμβάνει και τυχόν εφαρμογές που χρησιμοποιούν.

Σε αυτή την περίπτωση, καλούμαστε να δώσουμε συνολική λύση και διαθέτουμε τον αντίστοιχο μηχανισμό για να κάνουμε το απαραίτητο customization και να παραδώσουμε στον πελάτη αυτό που επιθυμεί.

nw: Η διαδικασία του customization μπορεί να αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα στη διαδικασία της πώλησης; Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει από κάποιο συνεργάτη;

Φώτης Κωνσταντέλλος: Είναι ένα ζήτημα, το οποίο βάζουμε κάτω μαζί με τον πελάτη. Ο τρόπος προσέγγισης της πώλησης, στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στο σχεδιασμό των υπηρεσιών που καλύπτουν όσο το δυνατόν τις ανάγκες του πελάτη τη δεδομένη στιγμή.

Αν, για παράδειγμα, ένας πελάτης χρειάζεται ένα SLA της τάξης του 99,99%, εξετάζουμε σε πρώτη φάση αν μπορεί να το πετύχει με την υπάρχουσα διασύνδεση ή αν απαιτείται κάποια αναβάθμιση. Ολη αυτή η διαδικασία σχεδιασμού γίνεται με την επίβλεψη του τμήματος pre-sales, που είναι μια ομάδα μηχανικών αφοσιωμένη στη δημιουργία λύσεων για τον πελάτη.

Στη φάση του σχεδιασμού πραγματοποιείται ένας πολύ προσεκτικός υπολογισμός του κόστους της νέας λύσης σε σχέση με την ήδη υπάρχουσα ώστε να γνωρίζει ο εκάστοτε ενδιαφερόμενος τα οφέλη που θα υπάρχουν. Μάλιστα, ο υπολογισμός αφορά σε βάθος χρόνου και έτσι μπορεί ο πελάτης να έχει εικόνα για το κόστος της κάθε δυνατής λύσης μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.

Οσον αφορά στο κομμάτι των εξωτερικών συνεργατών, θα πρέπει να σημειώσω ότι εξετάζουμε πολύ λίγες περιπτώσεις συνεργατών, για τους οποίους θα πρέπει να πειστούμε ουσιαστικά ότι έχουν το επίπεδο υποστήριξης και εξειδίκευσης που επιθυμούμε ώστε να μπορέσουμε να συνεργαστούμε.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι πρόκειται για υπηρεσίες που προσφέρονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και για τις οποίες δεν θέλουμε να υπάρχει το παραμικρό ενδεχόμενο για δημιουργία αρνητικών εντυπώσεων.

nw: Πόσο ευέλικτη είναι η τιμολόγηση των cloud υπηρεσιών της hellas online;

Φώτης Κωνσταντέλλος: Ολες οι παράμετροι είναι ανοικτές. Για παράδειγμα στην περίπτωση του storage, το stepping ξεκινά με χωρητικότητα του 1Gbyte, που είναι εξαιρετικά προσιτό, και κλιμακώνεται σε steps των Terra byte. Στο κομμάτι της υπολογιστικής ισχύος, υπάρχουν αμέτρητοι συνδυασμοί CPU, RAM και αποθηκευτικού χώρου, εξυπηρετώντας κάθε ανάγκη του πελάτη είτε σε χαρακτηριστικά είτε σε τιμή.

Η τιμολόγηση μπορεί να γίνει σε επίπεδο μήνα, κάτι που αποτελεί μια εξαιρετικά ευέλικτη πρόταση καθώς τα χαρακτηριστικά μπορούν να μεταβάλλονται βάση των αναγκών από μήνα σε μήνα με αυτόματη αναπροσαρμογή και του μηνιαίου τιμήματος.


Οι βασικές υπηρεσίες cloud της hellas online

Η hellas online προσφέρει τρεις βασικές υπηρεσίες cloud, οι οποίες εντάσσονται στο μοντέλο Infrastructure as a Service (IaaS) και προσφέρουν πρόσβαση σε υπολογιστική ισχύ, αποθηκευτικό χώρο και ΙΤ υποδομή, ανάλογα με τις ανάγκες σας.
1. hol virtual cloud server (VCS)
2. hol cloud storage
3. hol cloud backup

1. hol cloud server (VCS)
Η υπηρεσία hol virtual cloud server σας δίνει τη δυνατότητα να «χτίσετε» από ένα virtual cloud server έως και ολόκληρες «φάρμες» με virtual cloud servers, μέσα στις οποίες τα μηχανήματα επικοινωνούν όπως στο εσωτερικό δίκτυο LAN μιας επιχείρησης. Αρχιτεκτονική

Αξιοποιώντας την υποδομή της Cisco και την παγκοσμίως αναγνωρισμένη πλατφόρμα εικονοποίησης (virtualization) της VMware, η υπηρεσία hellas online virtual cloud server σας επιτρέπει να προσθέτετε ή να αφαιρείτε πόρους υπολογιστικής ισχύος άμεσα και ανάλογα με τις ανάγκες σας. Εχει σχεδιαστεί με γνώμονα να παρέχει υψηλή διαθεσιμότητα, αυτόματο failover και standard backup.

2. hol cloud storage
Η υπηρεσία hol cloud storage είναι μία επεκτάσιμη και οικονομική λύση για την ασφαλή αποθήκευση και την online διαχείριση των αρχείων της επιχείρησής σας από όπου κι αν βρίσκεστε. Εύκολη στην ενεργοποίηση και στη διαμόρφωσή της, με δυνατότητες collaboration και sharing, η υπηρεσία σας βοηθά να μειώσετε τα κόστη  για αποθηκευτική υποδομή και, παράλληλα, να αυξήσετε την  παραγωγικότητα των εργαζόμενών σας, παρέχοντάς τους ένα σύγχρονο και δυναμικό εργαλείο.

Αρχιτεκτονική
Η υπηρεσία hol cloud storage, έχει υλοποιηθεί, με γνώμονα:
• τη μέγιστη δυνατή απόδοση
• την υψηλή διαθεσιμότητα
• την εύκολη επεκτασιμότητα
• την ασφάλεια των δεδομένων

hol cloud storage – extension
Η βασική έκδοση της υπηρεσίας hellas online cloud storage που λειτουργεί ως επιπρόσθετος εξωτερικός δίσκος, ο οποίος είναι προσβάσιμος μέσω δικτύου (MPLS – VPN και Internet). Παρέχει δυνατότητα πρόσβασης σε απεριόριστο αποθηκευτικό χώρο μέσω REST API, S3 και WebDav.

hol cloud storage – SOHO
Η έκδοση της υπηρεσίας που απευθύνεται σε επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους και επιτρέπει την πρόσβαση και χρήση κοινόχρηστων directories σε πολλαπλούς χρήστες. Η υπηρεσία είναι προσβάσιμη στους χρήστες μέσω Web 2.0 ή Windows client και η διαχείριση αυτής γίνεται μέσω του hellas online management platform (dashboard).

hol cloud storage – enterprise
Η έκδοση της υπηρεσίας που εξυπηρετεί τις αυξημένες ανάγκες μεγάλων επιχειρήσεων, δεδομένου ότι επιτρέπει την πρόσβαση και χρήση κοινόχρηστων directories σε απεριόριστους χρήστες. Η υπηρεσία είναι προσβάσιμη στους χρήστες μέσω Web 2.0 ή Windows client και η διαχείριση αυτής, γίνεται μέσω του hellas online management platform (dashboard).

3. hol cloud backup
Η υπηρεσία hellas online cloud backup, βασίζεται σε προϊόν της εταιρείας Asigra και αποτελεί την ιδανική εταιρική backup λύση στο σύννεφο.

Αρχιτεκτονική
Η υπηρεσία hol cloud backup αποτελείται από τα εξής μέρη:
• hol cloud backup DS-System: βρίσκεται στο Data Center και αποθηκεύει κρυπτογραφημένα δεδομένα από διαφορετικούς DS-Clients
• hol cloud backup DS-Client: τοποθετείται στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης. Ο DS-Client συλλέγει δεδομένα από διαφορετικά
μηχανήματα χωρίς την χρήση agents και τα μεταφέρει στο DS-System.