Οι διαπραγματευτές της ΕΕ συμφώνησαν σε μία τελική version για το νομοσχέδιο ύψους 43 δισ. ευρώ με σκοπό την αύξηση της παραγωγής ημιαγωγών στην Ευρώπη και μείωση της έκθεσής της σε διαταραχές της αλυσίδας ανεφοδιασμού εν μέσω των αυξανόμενων εντάσεων με την Κίνα.  Η συμφωνία λαμβάνει χώρα τη στιγμή που η κυβέρνηση Μπάιντεν ασκεί πιέσεις για περισσότερους περιορισμούς ως προς την πώληση προηγμένου εξοπλισμού τσιπ προς την Κίνα, κορυφαίο κέντρο παγκόσμιας παραγωγής ημιαγωγών.

«Η ευρωπαϊκή έκδοση έχει ως στόχο να διπλασιάσει το παγκόσμιο μερίδιο αγοράς μας έως το 2030 στο 20% και να παράγει τους πιο σύγχρονους και ενεργειακά αποδοτικούς ημιαγωγούς την Ευρώπη, προσελκύοντας σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις. Τώρα, κινητοποιούμε μία τεράστια δημόσια χρηματοδότηση ταυτόχρονα με το ρυθμιστικό πλαίσιο προκειμένου να μετατρέψουμε αυτό το όραμα σε πραγματικότητα», όπως ανέφερε ο Επίτροπος της Ε.Ε. για την Εσωτερική Αγορά Τιερί Μπρετόν.

Ένα από τα πιο δύσκολα σημεία της διαπραγμάτευσης ήταν ο προϋπολογισμός αφότου οι χώρες της ΕΕ έκοψαν 400 εκατ. ευρώ από το αρχικό σχέδιο της Κομισιόν, το οποίο προέβλεπε την επαναδιοχέτευση κεφαλαίων από τον κοινοτικό προϋπολογισμό για την έρευνα στην παραγωγή ημιαγωγών. Οι διαπραγματευτές κάλυψαν το έλλειμα με κεφάλαια εκτός του προϋπολογισμού για την έρευνα, σύμφωνα με πηγές.

Σημειώνεται ότι η Νότια Κορέα ενέκρινε ένα νομοσχέδιο στις 30 Μαρτίου το οποίο προβλέπει περισσότερες φοροαπαλλαγές για επιχειρήσεις που επενδύουν στην παραγωγή ημιαγωγών. Πέρυσι, οι ΗΠΑ ενέκριναν νομοσχέδιο που παρέχει 50 δισ.δολάρια σε ομοσπονδιακό χρήμα για τη στήριξη της εσωτερικής παραγωγής τους σε ημιαγωγούς και την εξειδίκευση του εργατικού δυναμικού που χρειάζεται για τη συγκεκριμένη βιομηχανία. Η συμφωνία αυτή θα μετατραπεί σε νόμο όταν εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τις χώρες της ΕΕ.

Σήμερα, το μερίδιο της Ευρώπης στην παγκόσμια αγορά ημιαγωγών αξίας 440 δισ. ευρώ είναι μόλις10%, με αποτέλεσμα η ΕΕ να βασίζεται αυτή τη στιγμή σε ημιαγωγούς που κατασκευάζονται στο εξωτερικό. Από τώρα και έως το τέλος της δεκαετίας, η ζήτηση σε ημιαγωγούς αναμένεται να διπλασιαστεί και ο κλάδος θα αξίζει πάνω ένα τρισεκατομμύριο δολάρια.