Η LAMDA HELLIX δεν χρειάζεται συστάσεις. Η πορεία της τα τελευταία δέκα χρόνια την έχει καθιερώσει σε έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες της αγοράς data center στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Με συνεχείς επενδύσεις σε υποδομές και πολλές διεθνείς βραβεύσεις, η εταιρεία αποδεικνύει πως η επιτυχία είναι αποτέλεσμα σοβαρής και συστηματικής προσπάθειας.
Η διευθυντική ομάδα της LAMDA HELLIX – Απόστολος Κάκκος (Chairman & CEO), Αλέξανδρος Μπεχράκης (Director, Commercial Operations), Γιάννης Νούλης (Director, Integration & Consulting Services), Δημήτρης Κάνταρος (Director, Data Center Operations) και Θωμάς Σκαπέρδας (Director of Financial & Corporate Development) – μιλάει στο netweek για τις τάσεις της αγοράς, τις συνεχείς αλλαγές στις ανάγκες των επιχειρήσεων, αλλά και τις ευκαιρίες στην ελληνική οικονομία.
netweek: Λαμβάνοντας υπόψη την εμπειρία σας, θα θέλαμε να απευθύνουμε μια ερώτηση «κλειδί» σε όλη τη διευθυντική ομάδα: Τα data centers αποτελούν για εσάς μια αγορά σε ανάπτυξη ή μια αγορά «φούσκα»;
Απόστολος Κάκκος: Τα data centers αποτελούν οπωσδήποτε μια αγορά που αναπτύσσεται, όχι μόνο στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που ενεργοποιούμαστε, αλλά και παγκοσμίως. Η ανάπτυξη αυτή έρχεται ως αποτέλεσμα των εξελίξεων στο επιχειρείν. Τα data centers επηρεάζονται και αυτά, από τις έντονες τάσεις των τελευταίων ετών. Η διάδοση των φορητών συσκευών, η εισαγωγή της κινητικότητας των εργαζομένων και των νέων μοντέλων εργασίας, η επικράτηση του outsourcing στις υπηρεσίες IT, η εξάπλωση της χρήσης εργαλείων Business Analytics, η ραγδαία ανάπτυξη του cloud computing, όλα αυτά οδήγησαν εκθετικά στη συλλογή, διακίνηση, αποθήκευση και επεξεργασία δεδομένων.
Αυτή με τη σειρά της έφερε ανάπτυξη στη δική μας αγορά. Ωστόσο, θα ήθελα να διευκρινίσω, πως η ανάπτυξη των τελευταίων ετών έφερε αντιστοίχως και αλλαγές στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τα data centers, τόσο εμείς στη LAMDA HELLIX, όσο και οι επιχειρήσεις. Θεωρώ ότι υπάρχει μια ξεκάθαρη στροφή στις απαιτήσεις και αξιώσεις των επιχειρήσεων από το data center. Οι πελάτες σήμερα, περισσότερο από ποτέ, γνωρίζουν ακριβώς τι χρειάζονται και αναζητούν την καλύτερη δυνατή λύση.
Αλέξανδρος Μπεχράκης: Προσωπικά εστιάζω την αλλαγή στο εξής: Οι πελάτες θέλουν λύσεις. Ανεξάρτητα από το μέγεθός τους, την αγορά στην οποία δραστηριοποιούνται ή τον τρόπο που χρησιμοποιούν την πληροφορία, το data center είναι στο κέντρο των υπηρεσιών που παρέχει το ΙΤ στα άλλα τμήματα του οργανισμού. Υπό αυτήν την έννοια, το data center είναι περισσότερο υπηρεσία παρά προϊόν για τον πελάτη. Γι’ αυτό κι εμείς, στη LAMDA HELLIX, το αντιμετωπίζουμε ως μια υπηρεσία – δηλαδή με την ευελιξία, την επεκτασιμότητα και τις ειδικές προδιαγραφές που χρειάζεται ξεχωριστά κάθε επιχείρηση.
Γιάννης Νούλης: Θα ήθελα να συμπληρώσω πως αυτή η προσέγγιση δεν είναι εύκολη, ούτε είναι κάτι που απλώς «προκύπτει» κάποια στιγμή. Απαιτεί συνολική θεώρηση και ειδικό mindset. Έχουμε καλλιεργήσει βαθιά αυτήν την αντίληψη, η οποία διέπει όλη την ομάδα μας. Αυτή η αντίληψη δημιουργήθηκε από το ξεκίνημα της εταιρείας, το 2002, και έχει εμποτίσει τον τρόπο που σκεφτόμαστε και λειτουργούμε. Είμαστε εδώ για να δώσουμε μια καλή υπηρεσία. Για την ακρίβεια, είμαστε εδώ για να δώσουμε την καλύτερη δυνατή υπηρεσία στον πελάτη μας. Όπως ακριβώς τη χρειάζεται για να μπορέσει να αξιοποιήσει την πληροφορία και να δομήσει τις δικές του εσωτερικές υπηρεσίες που θα βοηθήσουν την επιχείρηση να αναπτυχθεί.
netweek: Έχει αλλάξει, λοιπόν, η μορφή του data center;
Α. Μπεχράκης: Θεωρώ πως η ίδια η έννοια του data center έχει αλλάξει – ή, καλύτερα, έχει μετεξελιχθεί. Αυτό που ονομάζουμε «κέντρο δεδομένων», σήμερα καλείται να ικανοποιήσει πολύ πιο σύνθετες ανάγκες μέσα στην επιχείρηση. Πάνω στο data center «τρέχουν» οι εφαρμογές που επεξεργάζονται και παράγουν ουσιαστική πληροφορία. Κι αυτή η πληροφορία είναι διαθέσιμη σε διάφορα τμήματα της επιχείρησης: τη διοίκηση, την έρευνα και ανάπτυξη νέων προϊόντων, το marketing, την εξυπηρέτηση πελατών, το λογιστήριο, τη διανομή, τη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού κ.λπ. Πρόκειται για πληροφορία που μπορεί να βοηθήσει την επιχείρηση να λάβει κρίσιμες επιχειρηματικές αποφάσεις γρηγορότερα, να κινηθεί στρατηγικά σε νέες αγορές, να προσεγγίσει νέους πελάτες, να σχεδιάσει νέα προϊόντα ή να επανεξετάσει εσωτερικές διαδικασίες της. Το data center έχει εξελιχθεί σε κέντρο επιχειρηματικής ευφυϊας. Και με τη νέα του μορφή, αποτελεί ένα από τα πλέον νευραλγικά και κρίσιμα στοιχεία της επιχείρησης.
Δ. Κάνταρος: Αυτό νομίζω είναι που έχει κάνει πιο σημαντική από ποτέ την απαίτηση των πελατών μας για αδιάλειπτη λειτουργία των συστημάτων τους. Για πολλούς είναι αδιανότητο ότι οι υποδομές τους θα μπορούσαν να μην είναι διαθέσιμες, έστω και για μερικά λεπτά στη διάρκεια ενός έτους. Εμείς νιώθουμε ότι έχουμε δικαιωθεί, γιατί η προσήλωση που έχουμε στην αδιάλειπτη λειτουργία του data center μας, από την πρώτη στιγμή που ξεκινήσαμε πριν πάνω από μια δεκαετία έως σήμερα, έχει οδηγήσει στην επίτευξη 100% διαθεσιμότητας. Δεν είναι εύκολο, αλλά η προσπάθεια αξίζει τον κόπο τόσο οι πελάτες μας, όσο και διεθνείς φορείς, το έχουν αναγνωρίσει αυτό και το έχουν επιβραβεύσει.
netweek: Πρόσφατα ανακοινώσατε το Athens-2, χαρακτηρίζοντάς το ως το «κέντρο της υπεροχής». Ο χαρακτηρισμός ήταν σε αυτό το πλαίσιο;
Γ. Νούλης: Ναι, η έννοια του ήταν ακριβώς αυτή. Θέλαμε να προσφέρουμε στην αγορά ένα data center που δεν είναι απλώς «μεγάλο» και «αξιόπιστο», αλλά σχεδιασμένο εξ αρχής για να εξυπηρετεί τη νέα γενιά αναγκών και υπηρεσιών που γεννιούνται στη σύγχρονη επιχείρηση. Το Athens-2 μπορεί να υποστηρίξει συστήματα υψηλής υπολογιστικής πυκνότητας. Πληροί τις προδιαγραφές του Uptime Institute για διαθεσιμότητα Tier ΙΙΙ και για redundant υποδομές που εγγυώνται τη συνεχή λειτουργία των συστημάτων που φιλοξενεί. Το αρθρωτό περιβάλλον του παρέχει ευελιξία ως προς τις προσφερόμενες υπηρεσίες, επιτρέποντας σε επιχειρήσεις κάθε μεγέθους να απολαμβάνουν απόλυτη ασφάλεια και υψηλή διαθεσιμότητα στο σωστό κόστος, ανάλογα με το μέγεθος και τις ανάγκες τους. Επιπλέον, προσφέρει ένα ουδέτερο, ως προς τις τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις, περιβάλλον, δημιουργώντας ένα σημείο «συνάντησης» ανάμεσα σε επιχειρήσεις και παρόχους, επιτρέποντας την ανάπτυξη νέων συνεργασιών με χαμηλότερο κόστος και σε λιγότερο χρόνο. Επίσης, ενσωματώνει ένα ευέλικτο, εργονομικό και σύγχρονο περιβάλλον εργασίας για τις επιχειρήσεις που χρειάζονται λύσεις επιχειρησιακής συνέχειας. Και, φυσικά, έχει δοθεί μεγάλο βάρος στο θέμα της ενεργειακής απόδοσης.
Δ. Κάνταρος: Εδώ θέλω να τονίσω ότι το Athens-2 έχει δώσει πραγματικά μεγάλη έμφαση στην ενεργειακή απόδοση και είναι ένα από ελάχιστα data centers στον κόσμο που έχουν αποκτήσει την πιστοποίηση LEED v4 Gold για τη σχεδίαση και κατασκευή τους από το U.S. Green Building Council. Η πιστοποίηση αυτή είναι αναγνωρισμένη διεθνώς ως ο σημαντικότερος δείκτης στην αξιολόγηση και πιστοποίηση «πράσινων» εγκαταστάσεων, που αναγνωρίζει τις βέλτιστες πρακτικές στο σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία ενεργειακά αποδοτικών κτιρίων.
Α. Κάκκος: Το Athens-2 είναι ένα πραγματικό κέντρο υπεροχής, σε όλα τα σημεία του. Θα μπορούσαμε να αναφερθούμε εκτενώς στα μοναδικά χαρακτηριστικά του, τις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις και την πανευρωπαϊκή καινοτομία του. Στην πραγματικότητα, όμως, το Athens-2 είναι κάτι περισσότερο. Είναι ένα ολοκληρωμένο data center «επόμενης γενιάς», ουδέτερο προς παρόχους τηλεπικοινωνιών και υπηρεσιών cloud, που σχεδίασε το τμήμα Intergation & Consulting της LAMDA HELLIX και αποτελεί μια λύση για την επιχείρηση του σήμερα και του αύριο. Ταυτόχρονα, τοποθετεί την Ελλάδα ψηλά στον παγκόσμιο χάρτη των προορισμών data center. Αυτό, από μόνο του, είναι μεγάλη υπόθεση.
netweek: Θεωρείτε πως η Ελλάδα έχει τις ευκαιρίες ή τη δυνατότητα να εξάγει υπηρεσίες σε αυτήν την αγορά;
Α. Μπεχράκης: Οπωσδήποτε. Tο έχουμε, ήδη, κάνει και μάλιστα πολύ επιτυχημένα. Η γεωγραφική θέση της χώρας είναι μοναδική και κομβική, ως προορισμός data center. Μπορεί να εξυπηρετήσει στρατηγικά τρεις ηπείρους. Επίσης, διαθέτουμε ανθρώπους με σοβαρές σπουδές και εξειδίκευση, που μπορούν να διαχειριστούν δύσκολα έργα και να υποστηρίξουν σύνθετα υπολογιστικά περιβάλλοντα. Αν υπάρχει κάποια πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπίσουμε, αυτή είναι ίσως το κλίμα. Οι υψηλές θερμοκρασίες δημιουργούν επιπλέον απαιτήσεις στη διαχείριση της ψύξης και της ενέργειας. Και αυτό, όμως, μπορεί να αντιμετωπιστεί σχετικά εύκολα εφόσον υπάρχει η ανάλογη τεχνογνωσία.
Γ. Νούλης: Να συμπληρώσω πως η Ελλάδα είναι ευνοημένη από φυσικούς πόρους που, αν αξιοποιηθούν σωστά, προσφέρουν εναλλακτικούς τρόπους διαχείρισης της ενέργειας. Άνεμος, νερό και ήλιος αποτελούν μοναδικές πηγές εναλλακτικής ενέργειας που μπορεί να τροφοδοτήσουν επαρκώς ένα data center. Σε αυτόν τον τομέα, μάλιστα, υλοποιούμε ένα σχετικό έργο για λογαριασμό της ΕΔΕΤ.
netweek: Αναφέρεστε στο data center του Λούρου;
Γ. Νούλης: Ναι, αυτό είναι ένα data center που λειτουργεί και ψύχεται με νερό που αντλείται από το ποτάμι. Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί παράδειγμα βέλτιστης πρακτικής στην κατανάλωση ενέργειας στο data center – και έναν ισχυρό αντίλογο στο επιχείρημα πως η Ελλάδα μειονεκτεί λόγω κλίματος. Εμείς καταφέραμε και προσπελάσαμε αυτήν την πρόκληση με επιτυχία και δημιουργήσαμε ένα πρωτοποριακό data center με εξοικονόμηση ενέργειας κατά περίπου 70%. Εκτιμάται πως η εξοικονόμηση ενέργειας θα συμβάλλει αντίστοιχα στην εξοικονόμηση 169.000 ευρώ ανά έτος (περίπου 12.000 ευρώ ανά rack ανά έτος). Επίσης, το γεγονός ότι το data center της ΕΔΕΤ στο ποταμό Λούρο θα στεγάζεται σε ειδικά containers, τα οποία κατασκευάζονται στην Ελλάδα, δίνει μια άλλη προοπτική στη συγκεκριμένη λύση.
netweek: Xαιρόμαστε που θίξατε το θέμα της κατανάλωσης ενέργειας. Τι είναι αυτό που την κάνει τόσο σημαντική σε ένα data center;
Α. Μπεχράκης: Ο βασικότερος λόγος είναι η ευθύνη απέναντι στο περιβάλλον. Σύμφωνα με διεθνή έρευνα του 2010, τα data center είναι «υπεύθυνα» για το 1,3% της παγκόσμιας κατανάλωσης ενέργειας, ενώ η κατανάλωση ενέργειας στα data center αυξήθηκε κατά 56% μέσα σε μια πενταετία (2005-2010). Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, η κατανάλωση ενέργειας στο data center αντιστοιχεί περίπου στο 3% της συνολικής κατανάλωσης! Βλέπουμε, λοιπόν, μια ραγδαία αυξητική τάση που μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες στον πλανήτη. Η υπεύθυνη κατανάλωση ενέργειας στο data center δεν είναι επιλογή, είναι μονόδρομος για κάθε πάροχο στην αγορά που δραστηριοποιούμαστε. Και η LAMDA HELLIX αντιλαμβάνεται το μέρος της ευθύνης που της αναλογεί με το παραπάνω.
Δεν πρέπει, επίσης, να ξεχνάμε ότι η αυξημένη κατανάλωση ενέργειας σημαίνει αυξημένα κόστη λειτουργίας, τα οποία τελικά θα καταλήξουν στον πελάτη. Ένα ενεργειακά αποδοτικό data center έχει χαμηλότερο κόστος λειτουργίας. Γι’ αυτό σχεδιάζουμε data center με στόχο τη βέλτιστη δυνατή ενεργειακή απόδοση. Τα δύο μεγάλα data centers μας στην Αττική εξυπηρετούν απόλυτα αυτόν τον στόχο. Μάλιστα, έχουν PUE σημαντικά χαμηλότερο του παγκόσμιου μέσου όρου. Την ίδια προσοχή δίνουμε και στα data center που κατασκευάζουμε για πελάτες.
Δ. Κάνταρος: Στην πράξη, συγκεντρώνουμε και αναλύουμε δεδομένα σχετικά με την κατανάλωση ενέργειας τα τελευταία 7 χρόνια και δρούμε αναλόγως. Έχουμε συμβάλει στη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης των πελατών μας κατά 25%, ποσοστό που ισούται με 3.000 τόνους εκπομπής αερίων του Θερμοκηπίου ετησίως. Εκπαιδεύουμε τους ανθρώπους μας σε πρακτικές για την ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης ενέργειας ενώ, παράλληλα, είμαστε μέλη του EU Code of Conduct από το 2006 και έχουμε δεσμευτεί να παρακολουθούμε διαρκώς την ενεργειακή μας αποδοτικότητα και να λαμβάνουμε μέτρα, όπου χρειάζονται. Το υπεύθυνο επιχειρείν έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας και έχουμε τιμηθεί με βραβεία, εθνικά και πανευρωπαϊκά, για την πολιτική που ακολουθούμε.
Γ. Νούλης: Θα ήθελα να υπογραμμίσω, όμως, πως είναι εξίσου σημαντικό για τους πελάτες να γνωρίζουν ακριβώς πόση ενέργεια καταναλώνει το data center που χρησιμοποιούν, είτε πρόκειται για ιδιόκτητο data center είτε για φιλοξενία των συστημάτων τους σε υποδομή κάποιου παρόχου. Με τη χρήση ειδικών εφαρμογών, οι επιχειρήσεις μπορούν να συγκεντρώνουν και να αναλύουν δεδομένα σχετικά με την κατανάλωση ενέργειας, τόσο συνολικά στην υποδομή, όσο και επιμέρους ανά σύστημα. Η καταγραφή και ανάλυση αυτών των δεδομένων μπορεί να βοηθήσει την επιχείρηση να ετοιμάσει αναλυτικές αναφορές σχετικά με την κατανάλωση ενέργειας, να παραμένει συμβατή με την πολιτική της απέναντι στο περιβάλλον, να λάβει τεκμηριωμένες αποφάσεις σε σχέση με τον εξοπλισμό και τις συνεργασίες της ή να προβεί σε νέες επενδύσεις και βελτιώσεις.
netweek: Ας σταθούμε στο κομμάτι των συνεργασιών. Τα data center αποτελούν, συχνά, ένα πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη επιχειρηματικών συνεργασιών, έτσι δεν είναι;
Θωμάς Σκαπέρδας: Στο τρέχον οικονομικό κλίμα, για αρκετές επιχειρήσεις, η ανάπτυξη συνεργασιών λειτουργεί καταλυτικά στην προσπάθειά τους να αυξήσουν τους τομείς δραστηριότητας τους και να επεκταθούν σε νέες αγορές. Επιδιώκουμε την προώθηση των συνεργασιών, είτε πρόκειται για οργανισμούς εντός Ελλάδας είτε μεταξύ Ελλάδας και ξένων επιχειρήσεων. Πιστεύουμε πως η συνεργασία μπορεί να ανοίξει δρόμους και να συμβάλει στην επιτυχία και τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Επιπλέον, μέσω των data centers μας, δίνουμε την ευκαιρία σε ελληνικές επιχειρήσεις να αναπτύξουν ή να βελτιστοποιήσουν υπηρεσίες που θα προσελκύσουν εταιρίες από το εξωτερικό με αποτέλεσμα την τόνωση της εξωστρέφειας που το ελληνικό επιχειρείν έχει ανάγκη στις μέρες μας.
Α. Κάκκος: Με αυτήν την αφορμή, θα επανέλθω στο θέμα της εξαγωγής υπηρεσιών και των επενδύσεων. Πιστεύω πως η βιομηχανία του data center προσφέρεται σαν προορισμός για προσέλκυση επενδύσεων στη χώρα μας. Αρκεί να αναφέρω ότι πρόσφατη έρευνα εκτιμά πως η παγκόσμια αγορά υπηρεσιών data centers, τα επόμενα 2 χρόνια, θα αναπτυχθεί κατά 56%, φτάνοντας τα 36 δισεκατομμύρια ευρώ. Η Ελλάδα διαθέτει στρατηγική θέση, φυσικούς πόρους και τεχνογνωσία για να διαχειριστεί σημαντικές επενδύσεις που θα συμβάλλουν στην αύξηση του ΑΕΠ, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την εξυγίανση της ελληνικής οικονομίας. Είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να αφήσουμε να πάει χαμένη. Η LAMDA HELLIX κινείται ήδη στρατηγικά προς το εξωτερικό, αξιολογώντας αγορές που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για επενδύσεις και παρουσιάζοντας τις ανταγωνιστικές υπηρεσίες που έχει αναπτύξει και που ανταποκρίνονται στα αυστηρότερα διεθνή standards σε υποψήφιους πελάτες. Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε σε ανταγωνιστικές λύσεις, να παρακολουθούμε στενά την παγκόσμια αγορά και να καινοτομούμε. Είναι ένα στοίχημα για την εταιρεία και τους ανθρώπους της, που μας οδηγεί σε μια σταθερά ανοδική πορεία.