H κότα έκανε τ’ αυτό ή το αυγό την κότα; Ο «παλιός» άκουγε από παιδάκι αυτόν τον γρίφο -εξήντα τόσα χρόνια πίσω, λέμε τώρα- και πάντα γελούσε με το ερώτημα… έπρεπε να μεγαλώσει αρκετά για να καταλάβει ότι όχι μόνο δεν είναι καθόλου αστείο να το βρει κανείς, αλλά παρόμοια ερωτήματα συνεχίζουν και σήμερα να ψάχνουν απαντήσεις, έστω κι αν το αντικείμενό τους δεν έχει πια σχέση με κότες και αυγά, αλλά με Τεχνητή Νοημοσύνη και πατέντες…

Όμως, ας τα πάρουμε από την αρχή: στα τέλη Απριλίου, φέτος, το Αμερικανικό Γραφείο Πατεντών & Σημάτων USPTO, εξέδωσε μια απόφαση (ο «παλιός» τη διάβασε στο Verge), που απέρριπτε το αίτημα να αναγνωριστεί ως εφευρέτης ένα σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης, το DABUS, ως «σχεδιαστής» ενός τροφοδοχείου κι ενός προβολέα. Το επιχείρημα του Γραφείου για την απόρριψη ήταν πως, αυτός ο χαρακτηρισμός -βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας- μπορεί να δοθεί μονάχα σε φυσικά πρόσωπα, ενώ ο αντίλογος των δημιουργών του DABUS ήταν πως αυτά υπήρχαν, αλλά στο παρασκήνιο – κάποιοι άνθρωποι είχαν προφανώς προγραμματίσει το σύστημα, για να κάνει ό,τι έκανε. Ανάλογα αρνητικές ήταν οι γνωματεύσεις τόσο του βρετανικού Γραφείου Πνευματικής Ιδιοκτησίας (IPO), όσο και του Ευρωπαϊκού Γραφείου Πατεντών (EPO).

Τελειώσαμε; Όχι, βέβαια! Το θέμα κάθε άλλο παρά λήξαν μπορεί να θεωρηθεί – είμαστε μονάχα στα ορεκτικά… Όσο περισσότερο θα χρησιμοποιούμε τις δυνατότητες του περί την Τεχνητή Νοημοσύνη οικοσυστήματος, για να ενισχύσουμε τη δημιουργικότητά μας (σ’ όποιον τομέα βάλετε στο νου, από τη μηχανική και τα μαθηματικά ως τη μουσική, το design και τον κώδικα) τόσο θα επανέρχεται στην επικαιρότητα το ερώτημα, σε ποιον θα πάει ο έπαινος ή ο ψόγος, στη μηχανή ή στον άνθρωπο πίσω από αυτήν; Ως τώρα, πήγαινε στον δεύτερο, αλλά όσο εξελίσσονται τα πράγματα και φουντώνει το computational creativity (υπολογιστική δημιουργικότητα;) δίνοντας αποτελέσματα που ποτέ δεν θα μπορούσε να δώσει ένας άνθρωπος μόνος του, τόσο θα προκύπτουν νέα ερωτήματα γι’ αυτό το μείζον νομικό και κοινωνικό θέμα. Θέλετε παράδειγμα; Σκεφτείτε το embedded λογισμικό, που «κυβερνάει» τα αυτόνομα οχήματα ή τους αυτοματισμούς στα «έξυπνα» εργοστάσια. Τώρα μόλις ξεκινάμε, είπαμε.