«Ένα μέλλον που είναι ήδη εδώ » θα μπορούσε να ήταν το συμπέρασμα του συνεδρίου για το Insuretech 2018 που διοργάνωσε ο όμιλος BOUSSIAS.
Το συνέδριο εστίασε στις καινοτόμες λύσεις και εφαρμογές τεχνολογιών αιχμής οι οποίες μετασχηματίζουν τον ασφαλιστικό κλάδο συνδυάζοντας την διεθνή εμπειρία, τις τάσεις και επιτεύξεις στον κλάδο διεθνώς, με στόχο να υπάρξει ενεργή συνεισφορά και σύνθεση στην συνισταμένη των νέων τάσεων για τη ρεαλιστική και σύγχρονη αναβάθμιση της αγοράς στην Ελλάδα.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός (Digital Transformation) του ασφαλιστικού κλάδου, που αφορά τις καινοτόμες λύσεις που προτείνει η τεχνολογία της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, λύσεις οι οποίες οδηγούν σε προσωποποιημένες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας αλλά και βοηθούν στην προσέλκυση νέων πελατών (βλ. millennials) αναλύθηκε κατά κόρον από τους σύνεδρους. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, πλέον, αφορά τις εταιρείες , τους πελάτες και τη διαμεσολάβηση σε όλα τα επίπεδα.
Τον χαιρετισμό του συνεδρίου έκανε ο πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Eurolife. O Α. Σαρρηγεωργίου τόνισε ότι η 4η βιομηχανική επανάσταση θα φέρει θεαματικές αλλαγές στην ασφάλιση που εκτός από τις καλύψεις , θα μετατοπίσει το ενδιαφέρον στην πρόβλεψη και την πρόληψη. Η φύση των προϊόντων αλλάζει, με το Insurance on Demand αλλά και την ασφάλιση πάνω στη χρήση να κάνουν την εμφάνισή τους σε μία sharing economy.
Ψηφιακός μετασχηματισμός και διαμεσολάβηση
Στο πάνελ των διαμεσολαβητών επισημάνθηκε η ανάγκη να χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία και ο ψηφιακός μετασχηματισμός υπέρ της διαμεσολάβησης. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα αναγκάσει τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές να προσαρμοστούν στις τεχνολογικές εξελίξεις προκειμένου να είναι ανταγωνιστικοί. Οι Δημήτρης Γαβαλάκης (Γεν.Γραμματέας & Πρόεδρος Επιτροπής Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών, ΕΕΑ) και John Croker, Διευθύνων Σύμβουλος της Cromar Insurance Brokers, τόνισαν ότι η τεχνολογική προσέγγιση βοηθά στην σωστή πληροφόρηση για τους πελάτες τους. Σήμερα το 65% του χρόνου αφορά τη διαχείριση και όχι τις πωλήσεις.
Ο κ. Λελεδάκης, Πρόεδρος ΕΑΔΕ & ΠΣΑΣ τόνισε ότι η τεχνολογία προσφέρει απίστευτες ευκαιρίες στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές και πρέπει να τους οδηγήσει σε μία Phygital (physical and Digital) προσέγγιση των πελατών. Άλλωστε οι millenials, οι νέοι πελάτες, είναι εθισμένοι στην ψηφιακή τεχνολογία. Ο Ιωάννης Τοζακίδης, Πρόεδρος ΠΣΣΑΣ (Συντονιστές), αναφέρθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι η διαμεσολάβηση είναι η πρώτη που έρχεται σε επαφή με τον καταναλωτή και χρειάζεται τις τεχνολογικές εφαρμογές για να τον προσεγγίσει. Ωστόσο επεσήμανε ότι η τεχνολογία για τη διαμεσολάβηση είναι σημαντική αλλά δεν είναι πανάκεια.
Ο Ι. Τοζακίδης ανέφερε ότι χρειάζεται να καθιερωθεί το e-learning για τον διαμεσολαβητή και τον manager. Επιπλέον, o Διευθυντής Εταιρικής Επικοινωνίας Marketing και δημοσίων σχέσεων της Εθνικής Ασφαλιστικής, Γιάννης Σηφάκης στην ομιλία του επεσήμανε ότι αλλάζει το τοπίο των πελατών και η αγοραστική συμπεριφορά. Η ασφαλιστική αγορά μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού προχωρά προς το εξατομικευμένο σέρβις. Οι νέες τεχνολογίες θα πρέπει να υιοθετηθούν άμεσα από τις εταιρείες. Το 75% των νέων πελατών ζητούν η εταιρεία να είναι τεχνολογικά ανεπτυγμένη. Εκείνοι (νέοι πελάτες) είναι οι κυρίαρχοι του παιχνιδιού. Γι’ αυτό οι εταιρείες θα πρέπει να προχωρήσουν στη χρήση πολλών μέσων πώλησης.
Νέο ψηφιακό μοντέλο και ψηφιακό οικοσύστημα
O Γεν. Διευθυντής και υπεύθυνος digital transformation και ΙΤ της Interamerican, Ξενοφών Λιαπάκης, αναφερόμενος στα επιχειρηματικά μοντέλα που δημιουργεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός επεσήμανε ότι η ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει φέρει αλλαγές στην συμπεριφορά των καταναλωτών. Οι εταιρείες αλλάζουν ώστε να προσαρμοστούν στην τεχνολογία.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι προτεραιότητα για την ασφαλιστική βιομηχανία. «Πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που δουλεύουμε. Η «επόμενη ημέρα» θα είναι βασισμένη στο blockchain , στα robotics και στα νέα business models. Mε το PSD2 μπορούμε να μετατρέψουμε το site μας σε business place. Χρειάζεται να δημιουργήσουμε νέα portals ώστε να συνεργαζόμαστε με τα οικοσυστήματα» δήλωσε ο κ. Λιαπάκης και αναφέρθηκε στις δράσεις της Interamerican σε ότι αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
O Εμπορικός Διευθυντής της Groupama, Κ. Σεμερτζόγλου, αναφερόμενος στις ψηφιακές εξελίξεις δήλωσε ότι το μέλλον της ασφάλισης είναι στο service στον πελάτη. Η ραγδαία πληροφορία φέρνει ραγδαίες εξελίξεις. Τα αυτοκίνητα θα είναι όλα συνδεδεμένα και με τεχνολογίες που θα ξέρουν πως οδηγάμε και πως πρέπει να μας ασφαλίσουν.
O Ιωάννης Βασιλάτος (Γεν. Διευθυντής και Digital Transformation Officer της Eurolife) ανέφερε ότι οι εξελίξεις είναι «τσουνάμι» και οι εταιρείες πρέπει να προσέξουν σε ποιο σημείο θα βρεθούν. Πάνω στο «κύμα» της τεχνολογίας παράγουν αξία και η επένδυση στη τεχνολογία οδηγεί στην ανάπτυξη. Ο Ι. Βασιλάτος τόνισε ότι η εταιρεία συνεργάζεται με πολύ μεγάλα ονόματα στο χώρο της τεχνολογίας, όπως η Salesforce και η Accenture.
O κ. Δελένδας (Γεν. Διευθυντής Πωλήσεων και Εκπαίδευσης) αφού επεσήμανε ότι σε πρόσφατες έρευνες ο ασφαλιστικός κλάδος βρίσκεται χαμηλά στις προτιμήσεις του κοινού, τόνισε ότι σήμερα η πλειονότητα των πελατών είναι υβριδικοί καταναλωτές. Ψάχνουν online αλλά φοβούνται την ηλεκτρονική συναλλαγή και θέλει να πάει στο κατάστημα. Το 50% που αγοράζουν offline έψαξαν online.
Προσέγγιση στους millenials και τις νεότερες γενιές πελατών
Στο πάνελ που συμμετείχαν οι Τατιάνα Δικαστοπούλου (Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια Marketing & Ανάπτυξης Εργασιών του Ομίλου Eurolife), Δρ Σάββας Τζανής (διευθύνων σύμβουλος της Imperial Group), Bασίλης Τουλιάς (Head of the Health Business Line της Interamerican) και Γ. Φουφόπουλος (Sales Inspector της Εθνικής Ασφαλιστικής) οι ομιλητές στάθηκαν ιδιαίτερα στις προτιμήσεις της νέας γενιάς (Millenials) και στην προσέγγιση που θα πρέπει να γίνει από τις εταιρείες μέσα από τα δίκτυα διανομής και τα νέα προϊόντα που θα πρέπει να δημιουργηθούν.
Κοινός παρονομαστής είναι ότι η τεχνολογία θα έχει κυρίαρχο ρόλο στις ασφαλιστικές εξελίξεις και θα πρέπει να ενσωματωθεί ταχύτατα ώστε να εξυπηρετεί και τον πελάτη και την εταιρεία σε όλα τα βήματα από την πώληση, την εξυπηρέτηση μέχρι την αποζημίωση. Επισημάνθηκε επίσης ότι δεν υπάρχει αντίφαση μεταξύ του ρόλου του ασφαλιστικού συμβούλου και της τεχνολογικής πλατφόρμας αφού ο ασφαλιστικός σύμβουλος επιστρατεύει και την συναισθηματική πώληση και προσέγγιση ενώ η τεχνολογία βοηθά στην ταχύτητα στην πώληση.
Η πορεία προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό
Στελέχη των ασφαλιστικών εταιρειών αναφέρθηκαν στις εσωτερικές κινήσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Από την AXA ο CIO, Δημήτρης Τρανούδης, δήλωσε ότι από το 2017 ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί βασικός μοχλός ανάπτυξης της εταιρείας. Αναφέρθηκε στις υπηρεσίες που έχει δημιουργήσει η AΧΑ και δημιουργούν υπεραξίες για τα προιόντα της.
Από την Εθνική Ασφαλιστική, ο Γεώργιος Κώστας (ΙΤ applications Director) αναφέρθηκε στην προσέγγιση της εταιρείας στα Analytics , τις αλλαγές στο CRM με στόχο να βρίσκεται πάντα κοντά στον πελάτη. Για την Ergo Ασφαλιστική και την Τάνια Παπαδοπούλου (Head of PMO and Strategic Initiatives) o ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί βασικό στόχο του ομίλου και βοήθησε ιδιαίτερα στην ενοποίηση με την Αγροτική Ασφαλιστική. Οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν αντιληφθεί ότι οι ανάγκες του πελάτη για καινοτομία είναι πολύ μεγάλες.
Ο κ. Παπαθανασίου (CIO Groupama Officer) επεσήμανε ότι ήδη η εταιρεία εργάζεται πάνω σε μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης για επίλυση ζημιών και ανακάλυψη ασφαλιστικής απάτης. Εισάγεται σε ειδικά εργαλεία ανάλυσης εσωτερικών διαδικασιών. Καθιερώνει πιλοτικά προγράμματα (IoT) για σπίτι και αυτοκίνητο ενώ επεσήμανε ότι δεν έχουν αξιοποιήσει τα κανάλια πωλήσεων μέσω social media. O κ. Mαργαρίτης (CIO Allianz Hellas) ανέφερε ότι το compliance με τις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά και ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι «εκ των ουκ άνευ».
Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα καλό επίπεδο web services και η εταιρεία δίνει έμφαση στην αρχιτεκτονική IT. Σύμφωνα με τον Βασίλη Πιερράκο (Insurance IT Advisor Ernst&Young) «ο ασφαλιστικός κλάδος περνά το κατώφλι θεμελιωδών αλλαγών. Παρόλο που εξελίσσεται δεν έχουμε δει αλλαγές στο κομμάτι των προϊόντων. Θα αλλάξει και αυτό. Ο κλάδος αντιμετωπίζει ένα τσουνάμι αλλαγών, αλλά θα απαιτήσει μία διαφορετική αντίληψη από τις ασφαλιστικές εταιρίες. Γήρανση πληθυσμού, κλιματολογικές αλλαγές, τεχνολογία, blockchain στις συναλλαγές. Smart appliances, wearable treck, smart devices. Διεθνείς συναλλαγές με blockchain. Smart sences, manage risk, new business models είναι οι νέοι όροι στην ασφάλιση».
Ευκαιρία για την ασφαλιστική αγορά αποτελεί το cyber insurance δήλωσε η Άννυ Τρύφων (ERB Insurance Brokers). H πιθανότητα να παραβιαστούν τα δεδομένα μίας εταιρείας είναι 1/4 . Το κόστος των εταιρειών το 2019 για να αντιμετωπίσουν τις cyber επιθέσεις θα είναι 2 τρισεκατομμύρια δολάρια. Αυτό είναι ευκαιρία για εμάς.
O Σωτήρης Παπαντωνόπουλος-Μαντόπουλος (Insurance Market) αναφέρθηκε στην πορεία της πλατφόρμας Insurance Market και πως χρησιμοποιώντας μοντέλα και τεστ κατάφερε να αυξήσει την εμπιστοσύνη των πελατών και να μειώσει την ΄΄ακυρωσιμότητα΄΄».
Στις άμεσες (instant) πληρωμές αναφέρθηκε ο country manager της Revolut, Δημήτρης Λιτσικάκης. Η εταιρεία του συνεργάζεται με την Hellas Direct. O Δ. Λιτσικάκης αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη των πελατών για ‘έξυπνες’ ασφαλίσεις και αποζημιώσεις που θα γίνονται μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα. Ταυτόχρονα δήλωσε ότι η Revolut πήρε άδεια για τραπεζικές εργασίες στην Ευρώπη.
Ο Κώστας Γκρέκης (όμιλος Inform) αναφέρθηκε στη διαδικασία συνδυασμού τεχνολογιών για την δημιουργία των ηλεκτρονικών υπογραφών στις υπογραφές συμβολαίων, ενώ οι Αhmed Hammeed και Paolo Fedele (Τractable) αναφέρθηκαν σε εφαρμογές που δημιούργησαν μέσω αλγορίθμων και τεχνητής νοημοσύνης για την εξ’ αποστάσεως ανάλυση επιπέδου ζημιάς στα αυτοκίνητα, τον έλεγχο τιμών των ανταλλακτικών, τον καθορισμό κόστους επισκευών στο αυτοκίνητο. Το συνέδριο-ημερίδα έκλεισε με την τοποθέτηση του Jesper Ulse, πάνω στις εφαρμογές του Blockchain για τα ‘έξυπνα συμβόλαια’ και στις ασφαλίσεις peer to peer..