«Είχαμε δύο πολύ καλούς μηχανικούς λογισμικού που δούλευαν πάνω σε ενδιαφέρουσες λύσεις, αλλά αποχώρησαν και ξεκίνησαν δικιά τους εταιρεία».

Παρόμοιες περιπτώσεις συμβαίνουν όχι σπάνια, αλλά, τα τελευταία χρόνια, όλο και πιο συχνά. Ικανοί μηχανικοί λογισμικού με πλούσιες ιδέες ασφυκτιούν στον φορμαλισμό των μεγάλων εταιρειών και, κάποια στιγμή, αναζητούν τον δικό τους επιχειρηματικό δρόμο. Συχνά οι εταιρείες κρατούν επιφυλακτική στάση έναντι του φαινομένου αυτού, θεωρώντας πως έτσι χάνουν πολύτιμους συνεργάτες, μαζί με τις ιδέες τους, άσχετα από το γεγονός πως δεν θα τις εκμεταλλεύονταν ποτέ. Κάποιες φορές, μάλιστα, η αποχώρηση με στόχο τη δημιουργία ξεχωριστής επιχειρηματικής δράσης αντιμετωπίζεται ως κίνηση εναντίωσης προς τον παλιό εργοδότη, αφού ότι καινούργιο δημιουργηθεί μοιραία θα οφείλεται και στις άμεσες ή έμμεσες εμπειρίες που αποκτήθηκαν σε προηγούμενους εργασιακούς χώρους.

Η αντιμετώπιση αυτή δημιουργεί μια διάθεση καταστολής πολλών νεωτερισμών, ιδεών και γενικότερα τάσεων προς το καινούργιο και διαφορετικό μέσα στις εταιρείες συστήματα, που ακολουθούν, πιθανώς, σταθερές διαδικασίες και νόρμες για πολλά χρόνια. Η ακριβώς αντίθετη αντιμετώπιση ονομάζεται «ενδοεπιχειρηματικότητα» (intraprise) και αρχίζει να αποκτά ιδιαίτερη απήχηση τελευταία. Ενδοεπιχειρηματικότητα σημαίνει την ανάληψη επιχειρηματικής δράσης εντός του εταιρικού περιβάλλοντος, αξιοποιώντας δυνατότητες και ταλέντα που υπάρχουν διαθέσιμα σε μια εταιρεία. Οι «ενδο-επιχειρηματίες» είναι εργαζόμενοι σε εταιρείες οι οποίοι σκέφτονται και δρουν επιχειρηματικά μέσα στο ίδιο το εταιρικό περιβάλλον.

Eταιρείες αναγνωρίζουν τελευταίως την αξία της ενδοεπιχειρηματικότητας, κατανοώντας πως έτσι κερδίζουν διπλά, αφενός αξιοποιώντας στο έπακρο το ανθρώπινο δυναμικό αφετέρου αποφεύγοντας την διαφυγή των ικανότερων στελεχών τους προς αναζήτηση νέων ευκαιριών. Η Ευρωπαϊκή Ένωση τρέχει, ήδη, προγράμματα με στόχο την ανάπτυξη και ενίσχυση της ενδοεπιχειρηματικότητας (http://www.intraprise-project.eu, από όπου και ο ορισμός της ενδοεπιχειρηματικότητας). Το μόνο που χρειάζεται είναι η αποδοχή της αντίληψης πως το μέλλον μιας εταιρείας μπορεί να μην κρύβεται μόνο στα σχέδια των υψηλόβαθμων στελεχών, αλλά και στις ιδέες νέων και ικανών εργαζομένων.