Ο Ιωάννης Τσαβδαρίδης, Διευθυντής Πληροφορικής & Ψηφιακής Τραπεζικής στη Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου, είναι το πρόσωπο-κλειδί πίσω από το ραγδαίο μετασχηματισμό της, τα τελευταία χρόνια, με έναν τρόπο θα μπορούσε να είναι πρότυπο για άλλους τραπεζικούς οργανισμούς.

Ο Ιωάννης Τσαβδαρίδης, Διευθυντής Πληροφορικής & Ψηφιακής Τραπεζικής στη Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου, είναι το πρόσωπο-κλειδί πίσω από το ραγδαίο μετασχηματισμό της, τα τελευταία χρόνια, με έναν τρόπο θα μπορούσε να είναι πρότυπο για άλλους τραπεζικούς οργανισμούς.

Χρόνιο… φίλο της τεχνολογίας και ανήσυχο πνεύμα που πάντοτε έχει κατά του το “κάτι παραπάνω” από το αυτονόητο, θα μπορούσα να χαρακτηρίσω τον κ. Τσαβδαρίδη, έτσι όπως τον έχω γνωρίσει μέσα από το netweek. Τη χρονική αυτή περίοδο, στόχος του είναι ο εκ βάθρων ψηφιακός εκσυγχρονισμός της Συνεταιριστικής Τράπεζας Ηπείρου, ο οποίος θα τη θέσει αυτόματα ανάμεσα στις πλέον μοντέρνες περιφερειακές -και όχι μόνο- τράπεζες στην Ελλάδα.

netweek: Ποια είναι τα έργα που “τρέχουν” αυτή τη στιγμή και πότε θα είναι live για τους πελάτες σας;
Ιωάννης Τσαβδαρίδης: To σημαντικότερο έργο που “τρέχουμε” είναι η μετάπτωση στο νέο core banking σύστημα, το όποιο είναι εντελώς διαφορετικό από το προηγούμενο. Είναι πολύ μοντέρνο σύστημα, τόσο σχεδιαστικά, όσο και τεχνολογικά και ο στόχος μας είναι να είναι live την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου. Αυτή τη στιγμή (τέλος Απριλίου) βρισκόμαστε στην παραμετροποίηση του συστήματος και ήδη έχουν λάβει χώρα και αρκετές μεταπτώσεις, με στόχο να γίνουν όλα σωστά το Σαββατοκύριακο που θα επιλέξουμε να μεταβούμε εξ ολοκλήρου στο νέο core banking σύστημά μας.
Παράλληλα με το core banking σύστημα συνδέεται το e-banking σύστημα της Τράπεζας, το οποίο αναβαθμίζεται, επίσης, για να προσφέρει πολλές περισσότερες υπηρεσίες από αυτές που παρείχαμε προηγουμένως. Νέες υπηρεσίες είναι, για παράδειγμα, το άνοιγμα νέου λογαριασμού, υποστήριξη νέων τύπων πληρωμών, η ανάκτηση κωδικών απομακρυσμένα, χωρίς να υπάρχει ανάγκη επίσκεψης σε κατάστημα της Τράπεζας.

Το e-banking αναβαθμίζεται λειτουργικά για να υποστηρίζει και υπηρεσίες corporate banking, οι οποίες δεν υποστηρίζονταν προηγουμένως. Η αναβάθμιση της τραπεζικής αποκλειστικά για επιχειρήσεις θα κάνει ντεμπούτο ταυτόχρονα με το νέα κεντρικό σύστημα μας στις αρχές Ιουλίου.
Σημαντική θα είναι η αναβάθμιση του mobile banking για την Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου. Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα, θα έλεγα υποτυπώδες, σύστημα mobile banking, με περιορισμένες δυνατότητες – κάνεις μεταφορές, πληρωμές, βλέπεις την κίνηση του λογαριασμού σου. Αντίθετα, το νέο μας τραπεζικό σύστημα με ΑPΙs μας επιτρέπει να εμπλουτίσουμε τις συναλλαγές μας και στο mobile.
Όλες οι παραπάνω ριζικές αλλαγές είναι προγραμματισμένο να πραγματοποιηθούν στις 3 Ιουλίου.

Ποιες είναι οι προσδοκίες σας από την αναβάθμιση του mobile banking, με δεδομένο ότι η Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου είναι μια περιφερειακή τράπεζα; Οι πελάτες σας θα έχουν και δυνατότητα digital onboarding;
Όπως σωστά αναφέρατε, η Τράπεζά μας είναι μια περιφερειακή τράπεζα. Όμως, έχουμε έναν στρατηγικό επενδυτή, το Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης Επικούρησης Ασφαλιστών και Προσωπικού Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων (ΤΕΑ-ΕΑΠΑΕ), τα μέλη του οποίου, θα ήθελαν να εξυπηρετούνται από σημεία σε όλη την Ελλάδα. Αυτή η απαίτηση είναι συμβατή με τον μεγάλο στόχο της Τράπεζας να πάρει άδεια λειτουργίας και εκτός περιφέρειας, έτσι ώστε να αποκτήσουμε καταστήματα στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Μέχρι να γίνει αυτό, η εξυπηρέτηση των μελών και των πελατών του στρατηγικού μας επενδυτή θα πρέπει να συνεχίσει να γίνεται. Έτσι, μέσα στο τριετές πλάνο ανάπτυξης που έχουμε καταρτίσει, το 2022 προβλέπεται το digital onboarding. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι τέλος του 2021, αρχές του 2022 θα διαθέτουμε digital onboarding.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι ήδη από το 2017 είχαμε επιχειρήσει να υλοποιήσουμε ένα σχετικό σύστημα για την πιστοποίηση πελατών απομακρυσμένα, τότε όμως το εποπτικό σύστημα, λόγω των κανονισμών που ήταν σε ισχύ, δεν μας το επέτρεψε.
Το mobile banking που θα κάνει ντεμπούτο στις αρχές Ιουλίου, υποστηρίζει τέτοιες υπηρεσίες και με την αναβάθμιση του στο τέλος του έτους θα είναι δυνατό και το digital onboarding απομακρυσμένα.
Δεν το κρύβουμε ότι είμαστε φίλοι με την τεχνολογία και θέλουμε να είμαστε ανάμεσα στους πρωτοπόρους στην υιοθέτηση νέων συστημάτων.

Καταλαβαίνω ότι όλα αυτά αποτελούν μια σημαντικές αλλαγές για την Τράπεζα, η οποία αποκτά σταδιακά πανελλήνια εμβέλεια, ενώ παράλληλα αναβαθμίζεται με καταλυτικό τρόπο το user experience, η εμπειρία χρήσης που απολαμβάνουν οι πελάτες σας από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρετε.
Στόχος μας είναι ο πελάτης να μην χρειάζεται να επισκεφθεί κάποιο κατάστημα για κανένα λόγο. Πέρα από αυτό, μέσα στις επιδιώξεις μας είναι ο πελάτης να μην χρειάζεται να παρουσιαστεί σε υποκατάστημα και για άλλες εργασίες, όπως για παράδειγμα, για τη σύναψη δανείου. Στο πλαίσιο αυτό, ένα από τα έργα που “τρέχουμε” τώρα -είμαστε στη φάση αναζήτησης της εταιρείας που θα κάνει την υλοποίηση- είναι οι ψηφιακές υπογραφές. Με τις ψηφιακές υπογραφές, θα επιτύχουμε ο πελάτης να μπορεί να υπογράψει μια σύμβαση απομακρυσμένα. Αυτό συνδέεται βέβαια άρρηκτα με το ψηφιακό onboarding, μέσω του οποίου θα έχει γίνει η ταυτοποίησή του.

Τις ψηφιακές υπογραφές τις χρησιμοποιούμε ήδη στη Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου, σε επίπεδο Εκτελεστικών Διευθυντών, αλλά θέλουμε να τις εφαρμόσουμε σε κάθε επίπεδο, συμπεριλαμβανομένων πελατών, καθώς αυτό θα μας επιτρέψει, επιπλέον, να εξοικονομίσουμε πόρους. Η πρόκληση εδώ είναι η αλλαγή της κουλτούρας, καθώς αλήθεια είναι ότι δεν είμαστε, σε ό,τι αφορά το ανθρώπινο δυναμικο, γνώστες των νέων αυτών τεχνολογιών. Οι περισσότεροι συνάδελφοι έχουν “ανδρωθεί” επαγγελματικά στη δική μας Τράπεζα και τώρα τους δίνεται η ευκαιρία να γνωρίσουν πολλές και σημαντικές αλλαγές στον τρόπο εργασίας.

Είστε σε φάση μετατροπής της Συνεταιριστικής Τράπεζας Ηπείρου σε σύγχρονη fintech, κύριε Τσαβδαρίδη;
Αυτό ακριβώς το ζήτημα είναι πεδίο γόνιμων συζητήσεων με το management της Τράπεζας. Εγώ, θα επιθυμούσα η Τράπεζα να είναι όσο το δυνατόν πιο ευέλικτη σε αποφάσεις που ωθούν τη μετατροπή της σε όσο το δυνατόν πιο “ψηφιακή”, έτσι ώστε να εκμεταλλευτούμε το μικρότερο μέγεθος μας και να καινοτομήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση πιο γρήγορα από τις μεγαλύτερες τράπεζες. Η αλλαγή της επιθυμίας για την παρουσία του πελάτη στην Τράπεζα ή της επιθυμίας να γίνονται οι εκτυπώσεις σε πραγματικό χαρτί, απαιτεί προσπάθεια και χρόνο. Με τον τρόπο αυτό, ένα μέρος της ευελιξίας που έχουμε χάνεται κατά τη διαδικασία υιοθέτησης μιας νέας κουλτούρας. Από την άλλη μεριά, έχουμε τη δυνατότητα σε συγκεκριμένους τομείς να είμαστε ταχύτεροι και με μεγαλύτερη ευελιξία κινήσεων από ό,τι ένας μεγάλος Οργανισμός.

Οπότε έχετε και αυτόν τον ρόλο, να μεταλαμπαδεύσετε μια νέα κουλτούρα στην Τράπεζα.
Είμαι τυχερός, γιατί πέρασα από την Εγνατία τη δεκαετία του ‘90 και μετά, από την Ασπίς, όπου είχαμε κάνει αρκετά πράγματα που ήταν πρωτοποριακά για την εποχή, με χρήση τεχνολογίας. Αυτά προσπαθούμε να περάσουμε εντός του Οργανισμού σήμερα. Οφείλω να τονίσω εδώ βέβαια -προς επιβεβαίωση της ευελιξίας που υπάρχει στην Τράπεζα- ότι έχουμε ελευθερία να δοκιμάσουμε λύσεις, ακόμη και αν αυτες δεν βγουν ποτέ σε παραγωγικό περιβάλλον, για να αποκτήσουμε γνώση και εμπειρία.

Μιλήστε μας για τους συνεργάτες από τον κλάδο της Πληροφορικής στο έργο ψηφιακού μετασχηματισμού της Συνεταιριστικής Τράπεζας Ηπείρου.
Για την ανάπτυξη του νέου core banking συστήματος, του mobile app και του e-banking επιλέξαμε την Natech που ειδικεύεται σε στην παροχή υπηρεσιών πληροφορικής στον χρηματοπιστωτικό τομέα. Η εταιρεία είναι στρατηγικός συνεργάτης μας, για πολλά έτη, ενώ και το γεγονός ότι εδρεύει στα Ιωάννινα παίζει για εμάς σημαντικό ρόλο. Οι λύσεις που μας παρέχουν είναι, σχεδόν, αυτό που αποκαλούμε “tailor-made”.

Για το σχεδιασμό του έργου εργαζόμαστε με δύο κοινές ομάδες με τον προμηθευτή, μια τεχνική και μια επιχειρηματική. Διενεργούμε ελέγχους στο σύστημα, προτείνουμε αλλαγές, ζητάμε αλλαγές και τις επιβλέπουμε. Καθώς το σύστημα αυτό θα “τρέξει” πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην ουσία είμαστε η τράπεζα που διαμορφώνει το τελικό προϊόν.

Το εναλλακτικό μηχανογραφικό κέντρο, το οποίο είμαστε υποχρεωμένοι να διαθέτουμε για την περίπτωση καταστροφής, έχει υλοποιηθεί με τη συνεργασία της IBM. Ολοκληρώσαμε πρόσφατα τη διαβάθμιση των email για την ασφάλεια των δεδομένων (data loss prevention) ακόμη και όταν αυτά λαμβάνονται από φορητές συσκευές (mobile device management). Επίσης, ολοκληρώνεται μέσα στο Μάιο το backup των δεδομένων που έχουμε off-site.

Εξάλλου, πρέπει να είμαστε η μοναδική συνεταιριστική τράπεζα που διαθέτει αυτή τη στιγμή Security Operation Center, το οποίο διενεργεί monitoring για επιθέσεις Cyber Security 24/7. Για αυτό συνεργαζόμαστε με την εταιρεία Netbull. To σύστημα που χρησιμοποιούμε είναι σε θέση να προβλέπει και πιθανές απειλές με Machine Learning.
Τέλος, είμαστε η πρώτη συνεταιριστική τράπεζα συμβατή με την ΑΑΔΕ για την επικαιροποίηση στοιχείων ενός χρήστη που είναι πελάτης μας. \