Ποιος υιοθετεί ποιες ITSM και ITIL διαδικασίες;

Του Stephen Mann, Principal Analyst, ITSM.tools, Quick Content Limited και Keynote Speaker στο ΙTSM Conference

Ας ελπίσουμε ότι όλοι έχουν συνειδητοποιήσει ότι το ITIL: α) δεν είναι ένα πρότυπο που πρέπει να τηρείται και β) είναι κάτι που θα πρέπει να «υιοθετείται και να προσαρμόζεται» σύμφωνα με τις ανάγκες.

Αν η εταιρεία σας αξιοποιεί ΙΤIL ή IT Service Management (ITSM) διαδικασίες για να υποστηρίξει λειτουργίες εξυπηρέτησης γραφείου (ή ένα help desk), τότε θα χρειαστείτε ένα μικρό ποσοστό των 26 διεργασιών και των τεσσάρων λειτουργιών του ITIL. Για μένα, μια συχνή κατάσταση που μας κάνει να προβληματιζόμαστε είναι ποιες διαδικασίες υιοθετούνται συνήθως, ποιες όχι και γιατί. Και για να υποστηρίξω την άποψη της «υιοθέτησης περιορισμένων διαδικασιών», εκφράζω συχνά την ακόλουθη σκέψη: «Οι περισσότεροι οργανισμοί κάνουν διαχείριση περιστατικών (incident management) και το κάνουν καλά. Αρκετοί υλοποιούν αρκετά καλά και τις αλλαγές (change). Λιγότεροι διεξάγουν διαχείριση προβλημάτων (problem management) ή – θα έλεγα καλύτερα ότι – «προσποιούνται ότι το κάνουν». Αρκετοί ξεκίνησαν με το Service Level Management, αλλά απέτυχαν να δουν μέσα από αυτό. Άλλοι ίσως να έχουν ξεκινήσει με configuration management και με CMDB, αλλά το βρήκαν πολύ δύσκολο. Στη συνέχεια, πιο πρόσφατα, έγιναν επενδύσεις σε τεχνολογίες self-service, που όμως δεν έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα ως προς την υιοθέτησή τους από τους τελικούς χρήστες. Και η διαχείριση γνώσης (knowledge management), η οποία έχει μεν επιστρέψει στο προσκήνιο, παραμένει δε ένα δισεπίλυτο πρόβλημα». Θα μπορούσα να συνεχίσω και με άλλες διαδικασίες ITIL – όπως, για παράδειγμα, το financial management και το capacity management – αλλά εκτός από τις ήδη αναφερόμενες, τα επίπεδα υιοθέτησής τους υποχωρούν γρήγορα.

Όλα εντάξει;
Η συνιστώμενη προσέγγιση: «υιοθέτησε και προσάρμοσε» ενθαρρύνει τους ανθρώπους να χρησιμοποιούν μόνο αυτό που χρειάζονται να χρησιμοποιήσουν. Αυτό φαίνεται λογικό, αλλά γιατί οι περισσότερες εταιρείες δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσουν τις περισσότερες από τις κοινώς υιοθετημένες διαδικασίες ITIL;
H απλή θεωρία μου είναι ότι απλά δεν χρειάζεται να το κάνουν. Ενώ θα πρέπει λογικά να έχουν κάποια μορφή IT υποστήριξης – ένα help desk, service desk ή κέντρο υποστήριξης – δεν χρειάζεται απαραιτήτως να κάνουν οικονομική διαχείριση ή διαχείριση πόρων. Μπορούν να ζήσουν και χωρίς αυτό, με το μόνο μειονέκτημα ότι πιθανόν ξοδεύουν περισσότερο στο ΙΤ απ’ ό,τι θα έπρεπε – αλλά ποιος πρόκειται να το μάθει αυτό; (ναι, επιτρέψτε μου να κάνω λίγο χιούμορ εδώ).

Από την άλλη, θα υπάρξουν επιπλέον παράγοντες που θα δημιουργούν την ανάγκη για πρόσθετες διαδικασίες. Για παράδειγμα, το μέγεθος μιας εταιρείας και ο κλάδος δραστηριοποίησής της μεταφράζεται πιθανότατα στην εμπλοκή περισσότερων διεργασιών ένεκα του μεγέθους επενδύσεων στο ΙΤ, την πολυπλοκότητα των assets του ΙΤ και της ανάγκης για μεγαλύτερη διακυβέρνηση. Στη συνέχεια θα έχουμε άλλους παράγοντες, όπως οι γεωγραφικές διαφορές ή το επίπεδο IT ή ITSM ωριμότητας της εταιρείας.

Τουτέστιν, μπορούμε ποτέ να μάθουμε τα πραγματικά επίπεδα υιοθέτησης των ITIL διαδικασιών;
Δεν πιστεύω ότι θα μπορέσουμε ποτέ να είμαστε 100% σίγουροι για κάτι που υποτίθεται ότι μας παρέχει μια πραγματική εικόνα των επιπέδων υιοθέτησης –  σίγουρα όχι χωρίς μια μαζική παγκόσμια έρευνα δομημένη ανά γεωγραφική περιοχή, μέγεθος επιχείρησης και κλάδο δραστηριοποίησής της. Οι έρευνες μικρής κλίμακας που περιορίζονται σε «μέλη» είναι, δυστυχώς, προκατειλημμένες. Ειλικρινά, δεν έχω καμία πρόθεση να αμφισβητήσω αυτού του τύπους τις έρευνες, λατρεύω να τις αξιοποιώ, αλλά θα πρέπει να έχουμε γνώση των πιθανών προκαταλήψεων και της έλλειψης συνάφειας που ελλοχεύουν σε αυτές.

Εναλλακτικά, αν ρίξουμε μια ματιά σε μια έρευνα ενός προμηθευτή ΙTSM εργαλείων, πάντα εμπεριέχουν μια προκατάληψη που δημιουργείται από το επιλεγμένο μείγμα πελατών. Όσον αφορά τους προμηθευτές SaaS ITSM εργαλείων συγκεκριμένα, αυτοί μπορούν να δουν ποιοι πελάτες χρησιμοποιούν ποια modules ή δυνατότητες.

Για παράδειγμα, παλιότερα είχα αναφέρει τα ακόλουθα στατιστικά στοιχεία:
-Incident management: 92%
-CMDB: 82%
-Change management:68%
-Service catalog:64%
-Knowledge management:55%
-Problem management:40%
Στην προκειμένη περίπτωση οι πελάτες προέρχονταν από την κύρια enterprise και άνω μεσαία αγορά και ως εκ τούτου ήταν πιο πιθανόν να χρησιμοποιούν περισσότερες ITIL διαδικασίες. Τέλος, η χρησιμοποίηση ενός module ενός εργαλείου δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι ένας πελάτης εκτελεί τη σχετική διαδικασία (ή το αντίστροφο).

Υπάρχει απάντηση;
Όσον αφορά την υιοθέτηση μιας παγκόσμιας διαδικασίας υιοθέτησης σε όλους τους οργανισμούς, από την οποία θα μπορούσαν να επωφεληθούν από τις ITIL και ITSM διαδικασίες δεν μπορεί να γίνει κάτι χωρίς μια μαζική παγκόσμια έρευνα που θα περιλαμβάνει όλους τους κλάδους, μεγέθη επιχειρήσεων και γεωγραφικές περιοχές.
Ωστόσο, αν θέλουμε να κοιτάξουμε απλώς σε μεσαίους οργανισμούς σε χώρες προχωρημένες όσον αφορά την υιοθέτηση των ITIL διαδικασιών – όπως είναι οι ΗΠΑ, η Ολλανδία, η Αυστραλία και η Μ. Βρετανία – τότε θα βλέπαμε πιθανώς ότι οι περισσότερο υιοθετημένες διαδικασίες/δυνατότητες θα ήταν κάπως έτσι:

Incident management: 95%. Γιατί; Διότι οι κλαδικές έρευνες τοποθετούν με συνέπεια το incident management ως την ευρύτερα υιοθετημένη διαδικασία σε ποσοστά μεταξύ 90% και 98%
Change management: 80%. Το change management συνήθως ακολουθεί στη δεύτερη θέση πίσω από το incident management.
Self-service: 80%. Όλες οι μελέτες τοποθετούν το self-service, το οποίο μπορεί να κυμαίνεται από απλές ως πολλαπλές δυνατότητες, στην κλίμακα του 80%, ένεκα του ταχύτατου ρυθμού υιοθέτησής του.
Knowledge management: 80%. Αυτό ισχύει τόσο για το ΙΤ όσο και τους τελικούς χρήστες και έχει παρατηρηθεί, επίσης, μεγάλη αύξηση λόγω του ότι το knowledge management προσφέρεται ως μια δυνατότητα self-service του τελικού χρήστη.
Problem management: 60%. Όχι τόσο γενναιόδωρο ποσοστό, αλλά αν ένας οργανισμός λέει ότι χρησιμοποιεί τεχνικές διαχείρισης προβλημάτων για την αντιμετώπιση ενός σοβαρού συμβάντος, θα αξιοποιήσει το problem management, προληπτικά ή όχι. Μετά το problem management, ακολουθεί μια απότομη πτώση στις διαδικασίες που μας μεταφέρει σε μονοψήφια ποσοστά (λάβετε υπόψη ότι οι παραπάνω αποτελούν πέντε από τις 27 διαδικασίες ITIL). Σημειώστε, επίσης, ότι τα παραπάνω νούμερα δεν προέρχονται από μια απλή έρευνα ή από επιστημονική συγχώνευση ερευνών, αλλά αποτελούν μια προσωπική ανάμειξη στατιστικών που έχω δει όλα αυτά τα χρόνια.

Ίσως να με ρωτούσατε γιατί το service fulfillment δεν περιέχεται στη λίστα – για μένα είναι πολύ δύσκολο να το αντιληφθώ αυτό, δεδομένου ότι η τελευταία μελέτη δείχνει αυτό που ήδη πολλοί από εσάς γνωρίζετε: Το 27% των ερωτηθέντων δεν μπορεί να ξεχωρίσει τα αιτήματα περιστατικών από αυτά των υπηρεσιών και ένα άλλο 26% τα ξεχωρίζει μεν, αλλά να δεν τα μετράει ξεχωριστά (Πηγή: 2016 Technical Support Practices & Salary Report.)

Μη χάσετε το συνέδριο ITSM!
Μη χάσετε την ευκαιρία να συμμετάσχετε το Συνέδριο ΙΤSM στις 2 Φεβρουαρίου 2017 στο Κέντρο Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας “Εξέλιξη”, όπου θα παρακολουθήσετε τέσσερις διεθνείς keynote ομιλητές, μεταξύ των οποίων και ο Stephen Mann ο οποίος θα αναλύσει τους τρόπους με τους οποίους το IT Service Management μπορεί να μετεξελιχθεί σε πρότυπο για όλο το εύρος της επιχείρησης (Enterprise Service Management).

http://www.seeitsmc.gr/

Gartner: smartphones αντί για κάρτες πρόσβασης

Μέσα στο 2016, τα smartphones αξιοποιούνται για identity & access management σε ποσοστό μικρότερο του 5% των οργανισμών. Οι αναλυτές της Gartner εκτιμούν ότι οι τεχνολογίες PACS (physical access control system) θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην αντικατάσταση των legacy συστημάτων για τον έλεγχο πρόσβασης και την περαιτέρω χρήση κινητών συσκευών και cloud στο access and identity management. Επιπλέον, η χρήση των smartphones για σκοπούς identity & access management μπορεί να διευκολύνει τη χρήση βιομετρικών τεχνολογιών για την ασφάλεια των οργανισμών.

Ολοκληρώθηκε το έργο HardAlt στο οποίο ο ΣΕΠΒΕ συμμετείχε ως εταίρος

Το έργο έχει αναπτύξει καινοτόμες ηλεκτρολυτικές νανοδομημένες επικαλύψεις Ni-P και σύνθετου με μήτρα Ni-P, με παρόμοιες ή και ενισχυμένες μηχανικές, τριβολογικές και αντιδιαβρωτικές ιδιότητες, ως εναλλακτική μέθοδο επιμετάλλωσης, αντί του θερμού ψεκασμού και της επιχρωμίωσης. Οι διεργασίες HardAlt καταναλώνουν 5 φορές λιγότερη ενέργεια, έχουν 3 φορές υψηλότερη απόδοση ρεύματος και σχεδόν 3 φορές υψηλότερο ρυθμό αύξησης.Το αποτέλεσμα του έργου ενδιαφέρει εταιρείες ηλεκτρολυτικής επιμετάλλωσης και επικαλύψεων.

H ΗPE εξαγόρασε την SimpliVity

H SimpliVity δραστηριοποιείται στην αγορά των hyper converged πληροφοριακών συστημάτων, η οποία το 2016 έκανε τζίρο 2,4 δισ. δολάρια, με την προοπτική να αυξηθεί ο τζίρος της μέχρι το 2020 στα 6,0 δισ. δολάρια.

Τα hyper converged συστήματα ενσωματώνουν πολλές διαφορετικές λειτουργίες (Cloud-Management, λειτουργίες ασφάλειας και storage, λειτουργίες αυτοματοποίησης) σε μια συσκευή. Η SimpliVity θεωρείται κορυφαία εταιρεία σε αυτήν την αγορά, ενώ πρόσφατα συμπεριλήφθηκε στη λίστα της Forrester Research ως μια από τις κορυφαίες του χώρου μαζί με την ανταγωνίστρια Nutanix.

Δίκτυο παντός καιρού από την WIND

Τα έντονα καιρικά φαινόμενα έθεσαν σε επιφυλακή το Εθνικό Κέντρο Διαχείρισης Δικτύου της WIND που έχει την πλήρη εποπτεία του δικτύου, 24 ώρες το 24ωρο, και συντόνιζε επιτόπου επεμβάσεις από έμπειρους τεχνικούς. Ειδικά τις δύσκολες μέρες από 25/12/2016 έως και 14/01/2017 τα συνεργεία τεχνικών αντιμετώπισαν την πλειοψηφία των έκτακτων περιστατικών που ήταν αυξημένα κατά 200% στις πληγείσες περιοχές σε σχέση με άλλες περιόδους.

Η Coop Italia και η Accenture επαναπροσδιορίζουν την αγοραστική εμπειρία

Η νέα ναυαρχίδα των καταστημάτων της, στην πανεπιστημιούπολη του Μιλάνο στην περιοχή Bicocca, προσφέρει ένα φιλόξενο και καινοτόμο περιβάλλον αγορών. Ενώνει το φυσικό κόσμο με την ψηφιακή τεχνολογία επαναπροσδιορίζοντας την ατμόσφαιρα των τοπικών υπαίθριων αγορών, σε συνδυασμό με καινοτόμες ψηφιακές λύσεις που παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες για τα προϊόντα, βελτιώνοντας ταυτόχρονα την περιήγηση στο κατάστημα. Η Accenture βοήθησε την Coop να επανασχεδιάσει πλήρως το λεγόμενο information architecture του σούπερ μάρκετ. Σε συνεργασία με την Avanade, μια κοινοπραξία της Accenture με τη Microsoft, η Accenture βοήθησε στην υλοποίηση της πληροφοριακής υποδομής, στην ανάλυση και ανάπτυξη point-of-sales σημείων.

Το αποτέλεσμα είναι μια αρθρωτή και ευέλικτη λύση, με την υποστήριξη της cloud πλατφόρμας Microsoft Azure, η οποία μπορεί να επεκταθεί εύκολα σε μεγάλο αριθμό καταστημάτων. Η εμπειρία των πελατών ενισχύεται με την υλοποίηση και λειτουργία διαδραστικών οθονών παρουσίασης τροφίμων καθώς και έξυπνων ραφιών, για να γίνουν οι αγορές πιο στοχευμένες και εξατομικευμένες, παρέχοντας στους πελάτες πληθώρα πληροφοριών για τα προϊόντα. Το project ενσωματώνει μια σειρά τεχνικών λύσεων που αναπτύχθηκαν αρχικά από την Accenture για την COOP στην έκθεση Expo Milano 2015, με βάση σχέδια του Carlo Ratti, καθηγητή του ΜΙΤ και επικεφαλής της Ένωσης Carlo Ratti.

Σημαντικές διαφορές στην υιοθέτηση της ψηφιακής ηγεσίας ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες

Ωστόσο, εξετάζοντας τους Ψηφιακούς Νικητές στην Ευρώπη, τα επίπεδα ψηφιακής ηγεσίας διέφεραν σημαντικά ανάλογα με τη χώρα. Η Γερμανία (41%) και η Ισπανία (22%) ξεπερνούν τον παγκόσμιο μέσο όρο, αφήνοντας πίσω τους τη Γαλλία (15%), τη Ρωσία (3%) και το Η. Βασίλειο (1%).Σύμφωνα με την έρευνα, οι Ψηφιακοί Νικητές: Υιοθετούν τη διαφορετικότητα και τη συμμετοχικότητα: Διεθνώς, οι Ψηφιακοί Νικητές παρουσιάζουν μεγαλύτερη πιθανότητα να έχουν αυξημένη διαφορετικότητα στο εργατικό δυναμικό τους στο μέσο διοικητικό επίπεδο, και έχουν ελαφρώς υψηλότερο ποσοστό εργαζόμενων γυναικών σε σύγκριση με άλλες εταιρείες.

Αναπτύσσουν στελέχη από την γενιά των millennials: Σχεδόν όλες οι ευρωπαϊκές εταιρείες ανέφεραν μικρότερο ποσοστό στελεχών από την γενιά των millennials σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο. Δραστηριοποιούν και αναπτύσσουν τους υπαλλήλους τους: Οι εργαζόμενοι που δουλεύουν σε εταιρείες με προοδευτική κουλτούρα ηγεσίας στελεχών είναι πιο ικανοποιημένοι και δραστήριοι – και έχουν μικρότερες πιθανότητες να φύγουν για μια άλλη εταιρεία σύμφωνα με την έρευνα.

Αξιοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες για βελτίωση της λήψης αποφάσεων: Διεθνώς, 78% των Ψηφιακών Ηγετών λαμβάνουν αποφάσεις με βάση τα δεδομένα, σε σύγκριση με μόνο 55% στο σύνολο όλων των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα. Ενώ μερικές ευρωπαϊκές χώρες ξεπέρασαν άλλες σε αυτή την κατηγορία, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας (72%) και της Γαλλίας (55%), οι περισσότερες ευρωπαϊκές εταιρείες συμφωνούν στο ότι έχουν ανάγκη διαχείρισης για τη βελτίωση των ικανοτήτων τους όσον αφορά στη λήψη αποφάσεων.

Oλοκληρώθηκε με επιτυχία το Channel Technology Event της Dell EMC

Πρόκειται για μια συνάντηση που λαμβάνει χώρα μια φορά το τρίμηνο έχοντας ως στόχο να ενημερώσει τους συνεργάτες της εταιρείας για τα νέα προϊόντα και υπηρεσίες της. Αν και το κλασικό πρόγραμμα της εκδήλωσης περιλαμβάνει ξεχωριστή ενημέρωση των πωλητών και των presales συνεργατών της εταιρείας, στη σημερινή εκδήλωση, την οποία παρακολούθησαν σχεδόν 150 συνεργάτες, έγινε ενημέρωση για τα νέα προϊόντα και λύσεις της Dell EMC – από PCs, έως τερματικά και end storage – ταυτόχρονα σε όλους.  H ενημέρωση των συνεργατών για το νέο πρόγραμμα θα γίνει μέσα σε δύο εβδομάδες μέσα από ένα webcast που θα διοργανώσει η Dell EMC.

Η Ericsson και η Cisco εικονοποιούν το δίκτυο κορμού και IP της Vodafone Hutchison

Μέσω της απλούστευσης του δικτύου και των υποδομών της, η VHA θα αποκτήσει εργαλεία που θα της επιτρέψουν μεγαλύτερη ευελιξία και καινοτομία στον τρόπο εισαγωγής υπηρεσιών στην αγορά, με αποτέλεσμα βελτιωμένη εμπειρία συμμετοχής των πελατών, καθώς και μείωση των λειτουργικών δαπανών και δαπανών κεφαλαίου. Η συμφωνία αποτελεί την πρώτη σημαντική συνεργασία μεταξύ της Ericsson και της Cisco στον τομέα τηλεπικοινωνιακών υποδομών στο cloud.

Η προσφερόμενη λύση, με κοινή αρχιτεκτονική, αποτελείται από το σύστημα Ericsson Hyperscale Datacenter System και από στοιχεία λογισμικού όπως τα Ericsson Cloud Execution Environment, Ericsson Cloud Manager, Cloud SDN controller, σε συνδυασμό με τα Cisco WAN Automation Engine, Cisco Network Services Orchestrator (NSO), Cisco IP Network VNFs συμπεριλαμβανομένων των IOS XR 9000v και Cloud Services Router 1000v, καθώς και φυσικές και εικονικοποιημένες τεχνολογίες ασφαλείας όπως οι Adaptive Security Appliance και η θύρα ασφαλείας Cisco Firepower, σε συνδυασμό με υπηρεσίες και υποστήριξη.

Με τον τρόπο αυτό αξιοποιείται η επιλογή που έκανε η VCA το 2014 όταν ανέθεσε στην Ericsson να αντικαταστήσει και να αναβαθμίσει ολόκληρο το δίκτυο κορμού της VHA, χρησιμοποιώντας, μεταξύ άλλων, τεχνολογία εικονικοποίησης EPC και IMS/φωνής μέσω LTE.

H Μαρία Οικονομίδου αναλαμβάνει τα ηνία της Dell EMC σε Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα

Η νέα Dell EMC, η οποία από 6/2 θα στεγάζεται στα τωρινά γραφεία της Dell Ελλάδος, θα είναι οργανωμένη σε τρία business units – Εnterprise & Infrastructure Solutions Group (servers, storage, δικτυακά προϊόντα), Client Solutions Group (PCs, desktops, notebooks) και τα services (support & professional service) – τα οποία θα αναπτύσσει παράλληλα, κυρίως μέσα από το δίκτυο συνεργατών της. «Παραμένουμε πιστοί στο μοντέλο ανάπτυξής μας μέσω των συνεργατών μας, το οποίο θέλουμε να αναδείξουμε περισσότερο στο μέλλον.

Θα ενδυναμώσουμε το κανάλι και θα δημιουργήσουμε ένα νέο πρόγραμμα για τους συνεργάτες μας το οποίο θα ανακοινώσουμε στα μέσα Φεβρουαρίου» δήλωσε η Μαρία Οικονομίδου, συμπληρώνοντας ότι στόχος της Dell EMC είναι να αυξήσει τα μερίδιά της και στις τρεις γεωγραφικές περιοχές δραστηριοποίησής της, κυρίως στο enterprise κομμάτι, αξιοποιώντας τις συνέργειες των δύο εταιρειών. «Θα εστιάσουμε στην αγορά του shipping (με στόχο να αποτελεί περίπου το 5% του συνολικού τζίρου της νέας εταιρείας το 2017), τους data center service providers, τους υφιστάμενους μεγάλους πελάτες (τράπεζες και telcos), όπως και την αναπτυσσόμενη αγορά ελληνικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται εκτός της χώρας.

Μας ενδιαφέρουν, επίσης, ο ξενοδοχειακός κλάδος, οι φαρμακευτικές εταιρείες, η ιδιωτική εκπαίδευση, το Δημόσιο και οι κατασκευαστικές εταιρείες…Μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης βλέπουμε και στην αγορά της Μάλτας, ειδικά για τον τραπεζικό τομέα, ενώ στις προσωπικές προτεραιότητες μου είναι η αγορά της Κύπρου, όπου φιλοδοξούμε να αυξήσουμε σημαντικά την παρουσία μας» επισήμανε η Μ. Οικονομίδου, συμπληρώνοντας ότι στόχος για την ελληνική αγορά φέτος είναι η «αύξηση των μεριδίων της Dell EMC». Στις εγκαταστάσεις της Dell EMC στην Ελλάδα θα συστεγάζεται το πανευρωπαϊκό contact center για την ανάπτυξη των συνεργατών της εταιρείας, όπως και η VMWare, η οποία θα λειτουργεί ανεξάρτητα από την Dell EMC.