Σε σημαντικό θεσμό του κλάδου της Πληροφορικής εξελίσσεται το IT Directors Forum, το ετήσιο συνέδριο του netweek, καθώς για τρίτη χρονιά συγκέντρωσε πλήθος Διευθυντών Πληροφορικής και στελεχών από τον ευρύτερο χώρο των ΤΠΕ. Το IT Directors' Forun, που διοργανώθηκε στις 10 Οκτωβρίου στο Sofitel είχε ως θέμα την καινοτομία στο ΙΤ και κεντρικό ομιλητή τον Tom Koulopoulos, διάσημο Innovation-thought leader.

<‘Σελίδα 1: The future-state CIO: the Next Evolutionary Step’>
Ο Γιώργος Καρανικολός, μέλος του ΔΣ του ΣΕΠΕ, απεύθυνε χαιρετισμό στο συνέδριο, χαρακτηρίζοντας το IT Directors Forum θεσμό για τον κλάδο της Πληροφορικής και μάλιστα σε μία καίρια περίοδο. «Η καινοτομία», υποστήριξε, «είναι ένα από τα βασικά αιτήματα του κλάδου», ενώ επεσήμανε ότι η ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών «είναι ικανή και αναγκαία συνθήκη για την πρόοδο της χώρας και της οικονομίας».

Πρόκειται λοιπόν για ένα ζωτικής και εθνικής σημασίας ζήτημα, πόσο μάλλον από τη στιγμή που οι επιδόσεις της χώρας μας είναι πολύ πίσω από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης.  Ο Γ. Καρανικολός τέλος επανέλαβε την πάγια θέση του ΣΕΠΕ για σύσταση ανεξάρτητου υπουργείου Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, ως το βήμα που «θα λύσει το πρόβλημα του κεντρικού  συντονισμού».

The future-state CIO: the Next Evolutionary Step
Ο πρώτος ομιλητής του συνεδρίου, ο Mark Hall, Founder & General Manager of the CIO Executive Council & CIO, CXO Media,  αναφέρθηκε στην παρουσίασή στο μελλοντικό ρόλο του CIO και την εξέλιξή του από επικεφαλής του τμήματος ΙΤ σε business strategist, με θέση στο συμβούλιο της εταιρείας του.

Σύμφωνα με τον Mark Hall, οι CIOs χωρίζονται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες ανάλογα με το ρόλο τους στην εταιρεία. Τον «Function Head», δηλαδή τον επικεφαλής του τμήματος ΙΤ, ο ρόλος του οποίου εστιάζει στην παροχή αξιόπιστων και αποτελεσματικών υπηρεσιών Πληροφορικής. Τον «Transformational Leader», ο οποίος εστιάζει στη δημιουργία αλλαγής στην εταιρεία του μέσα από το μετασχηματισμό των διαδικασιών και τέλος τον Business Strategist. Αυτός ο CIO εστιάζει στη δημιουργία στρατηγικών που θα προσδώσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Οι σύγχρονοι Διευθυντές Πληροφορικής αντιπροσωπεύουν ένα μίγμα αυτών των κατηγοριών. Το αναπόφευκτο βήμα είναι η μετατόπιση του βάρους από την τεχνολογία στο επιχειρείν.

Ο Mark Hall παρότρυνε τους συνέδρους να αναρωτηθούν τρία πράγματα: «Πώς ξοδεύουν το χρόνο τους, αν είναι οι προτεραιότητές τους ευθυγραμμισμένες με τις προτεραιότητες της επιχείρησης και τέλος, αν αναπτύσσουν τις ικανότητές τους όσο αναπτύσσεται το επάγγελμα». Συνέχισε παρουσιάζοντας μία πολύ ενδιαφέρουσα έρευνα σχετικά με τις προτεραιότητες των Διευθυντών Πληροφορικής αλλά και τις ιδιαίτερες δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξουν.

Ο Mark Hall έκλεισε την ομιλία του παραθέτοντας την «to-do» λίστα των CIOs που επιδιώκουν να αναπτυχτούν ως Business Strategists. Η λίστα αυτή περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την αφιέρωση περισσότερου χρόνου στη συνεργασία με τα υπόλοιπα στελέχη και τους πελάτες της εταιρείας και λιγότερο με το προσωπικό του ΙΤ, την κατάκτηση της εμπιστοσύνης του business, τη δημιουργία ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος -και όχι απλώς τον περιορισμό του κόστους κ.α.
<‘here’>


<‘Σελίδα 2: ICT in a Converged and Mobilised world – The New Frontier of Co-Creation Experience’>
ICT in a Converged and Mobilised world
Ο Giovanni Strocchi, Head of Business Product Marketing της Vodafone Group, αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι σημερινοί ICT managers, καθώς παρατηρείται μια πραγματική επανάσταση σε επίπεδο σύγκλισης και φορητότητας της επικοινωνίας. Σύμφωνα με τον G. Strocchi, οι τάσεις της αγοράς είναι και αυτές που διαμορφώνουν τις ανάγκες και τις απαιτήσεις.

Ετσι, οι πελάτες επιθυμούν να μειώσουν τα τηλεπικοινωνιακά κόστη κτήσης και κατευθύνονται προς συνέργιες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, αλλά και τη χρήση νέων τεχνολογιών, όπως το VoIP, για να μειώσουν τις δαπάνες. Ταυτόχρονα επιθυμούν την απλότητα και την ευελιξία στις επικοινωνίες και σε αυτό το πνεύμα εξετάζονται λύσεις outsourcing και remote hosting των εφαρμογών και των υπηρεσιών δικτύου.

Με δεδομένα τα επιχειρηματικά οφέλη του Internet και των φορητών επικοινωνιών, οι πελάτες επιθυμούν την ενοποίηση των silos και ως εκ τούτου οι ενοποιημένες επικοινωνίες φαντάζουν αρκετά ελκυστικές σε τέτοιες περιπτώσεις. Την ίδια ώρα, όπως επισημαίνει ο G. Strocchi,το mobile voice έχει αποδειχθεί πολύ επιτυχημένο. Η πρόσβαση των δεδομένων του PC και των φορητών email αυξάνονται επίσης ραγδαία. Ωστόσο,  προκύπτει επιτακτική η απαίτηση για περαιτέρω διεύρυνση της απλής και προσωπικής φύσης των φορητών επικοινωνιών.

Επιπρόσθετη τάση του κλάδου, κατά τον G. Strocchi  είναι η εξάρτηση των τηλεπικοινωνιών από λογισμικά. Το άνοιγμα των υπηρεσιών τηλεπικοινωνίας και η ενοποίησή τους με τα επιχειρηματικά συστήματα του ΙΤ θα προσφέρουν ευκαιρίες για αυξημένη επάρκεια.

Οσον αφορά τη Vodafone, ο επικεφαλής του Business Product Marketing ανάφερε ότι η εταιρεία δημιουργεί ένα ενοποιημένο προϊόν έτοιμο να ανταποκριθεί στις συνολικές επιχειρηματικές επικοινωνίες και έδωσε έναν ορισμό για το τι ακριβώς αντιπροσωπεύει η σύγκλιση για την εταιρεία: α) ίδιας ποιότητας υπηρεσίες εντός και εκτός γραφείου, β) ένας αριθμός, ένας λογαριασμός και ένα έμπιστο κέντρο υποστήριξης, γ) διαχείριση του συνολικού κόστους κτήσης για τη φωνή και τα δεδομένα σε σταθερή και κινητή τηλεφωνία και τέλος δ) αποδείξεις για την μελλοντική πορεία προς την εξέλιξη.

The New Frontier of Co-Creation Experience
Ο Χρήστος Σταμέλος, Διευθυντής Ολοκληρωμένων Εργων, Technology Solutions Group της HP Hellas, ξεκαθάρισε από την αρχή ότι θα μιλήσει για την καινοτομία.

Προέτρεψε το κοινό να σκεφτεί από τη δεκαετία του 90 μέχρι και σήμερα την έννοια της καινοτομίας και ποιο είναι το νόημά της. Μίλησε για την αβεβαιότητα που περιλαμβάνεται στη λέξη και εξέφρασε την πεποίθηση ότι μάλλον θα πρέπει να καταργηθεί. Τα προηγούμενα χρόνια η καινοτομία, σαν ανθρώπινη διαδικασία και η τεχνογνωσία σαν ανθρώπινη εμπειρία μετακινούνταν σιγά σιγά στους εξής χώρους: η μεν καινοτομία προς την εύρεση λύσης και η τεχνογνωσία σε ένα «οικοσύστημα».

Σήμερα, παρατήρησε ο Χρήστος Σταμέλος βρισκόμαστε σε ένα διαφορετικό όχι τεχνολογικό ούτε τεχνολογικό αλλά πολιτισμικό επίπεδο. Η έννοια καινοτομία πλέον είναι πλήρως συσχετιζόμενη με την εμπειρία. Η τεχνογνωσία έχει ξεφύγει από τα κλειστά όρια του μικρόκοσμου και όλα θεωρούνται global. Επίσης επισήμανε ότι ο καθένας από τους συμμετέχοντες στο συνέδριο έχει τη βεβαιότητα ότι θα έχει ότι θέλει, όποτε το θέλει και σε οποιαδήποτε συσκευή, πολυεπεξεργάσιμο, να το βλέπει από διαφορετικές γωνίες και παράλληλα να κουβαλάει μαζί του την επαγγελματική του ζωή.

Ολα αυτά κατά τον Χρήστο Σταμέλο που συνιστούν μια πολυπλοκότητα, αποτέλεσμα μιας πολιτιστικής ανάπτυξης, αξιώνουν από τους τεχνολόγους και τους διαχειριστές των τεχνολογικών συστημάτων τον σχεδιασμό, την απλοποίηση, την επέκταση και τέλος την διαχείριση.
<‘here’>


<‘Σελίδα 3: IT Management as a Vision for Innovation – Managing the Business of IT – Sourcing Governance Framework: Innovating the governance of IT for business results’>
IT Management as a Vision for Innovation
Ο Gregor Petri, Sr. Director, Enterprise IT & Service Management της CA ΕMEA, αναφέρθηκε στον άτυπο πόλεμο που διάγει ένας CIO. Η ημερήσια διάταξη ενός Διευθυντής Πληροφορικής κατακλύζεται από ανησυχίες για τεχνολογικά επιτεύγματα, διεύρυνση δικτύου, ασφάλεια, προσαρμοστικότητα στο επιχειρείν και διαθεσιμότητα των πόρων, ανθρώπινων και υλικών.

Σύμφωνα με τον Gregor Petri μέχρι πρόσφατα το ΙΤ διαχειριζόταν μονάχα θέματα υποδομής και πόρων του ίδιου του τμήματος. Τώρα πια όμως οι διαφορές μεταξύ των υπηρεσιών του ΙΤ και των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων έχουν ελαχιστοποιηθεί. Μια νέα προσέγγιση για την διαχείριση των υπηρεσιών το ΙΤIL V3 service lifecycle έχει κάνει την εμφάνισή της. Πιο απαιτητική από ποτέ εμφανίζεται μια νέα ολιστική προσέγγιση των πραγμάτων. Απαιτείται ένα νέο μοντέλο ενοποιημένων υπηρεσιών.

Managing the Business of IT
Ο Tukun Chatterjee, ΕΜΕΑ Global Sales Director της Compuware, ξεκίνησε την παρουσίασή του αναλύοντας τις πέντε κορυφαίες προτεραιότητες της διαχείρισης του τμήματος Πληροφορικής για το 2008:  Η ενοποίηση του ΙΤ με τους επιχειρηματικούς στόχους, οι βελτιώσεις στις διαδικασίες που οφείλονται στο ΙΤ, η διαχείριση των κινδύνων και η διασφάλιση της επιχειρηματικής συνέχειας, η αύξηση της ικανοποίησης των εσωτερικών χρηστών και ο έλεγχος των δαπανών του τμήματος Πληροφορικής. Και φυσικά κάνει για ακόμη μια φορά την εμφάνισή της η πρόκληση της διαχείρισης των πληροφοριών.

Ο Τ. Chatterjee αναφέρθηκε και στα πλεονεκτήματα του Application Portfolio Management μερικά από τα οποία είναι: απελευθερώνεται το budget για innovation ενώ ταυτόχρονα μειώνονται οι δαπάνες για τα λειτουργικά κόστη. Επικουρεί στην προετοιμασία για συγχωνεύσεις και εξαγορές και προλειαίνει το έδαφος για την εφαρμογή virtualization.

Μειώνει τα λειτουργικά κόστη και βελτιστοποιεί τη διανομή των πόρων. Τέλος με το APM βελτιώνεται η διαχείριση του budget και του συνολικού σχεδιασμού του ΙΤ.  Στη συνέχεια ο Τ. Chatterjee ανάλυσε τα απαραίτητα βήματα για τη διαχείριση του ΙΤ ως επιχειρηματική δραστηριότητα. Η ευθυγράμμιση του ΙΤ με το business παραμένει βασικό ζητούμενο.

Στο ίδιο πνεύμα πρέπει να γίνεται διαχείριση των εισερχόμενων απαιτήσεων αλλά και διαχείριση των επενδύσεων σε portfolios. Ταυτόχρονα το ανθρώπινο δυναμικό πρέπει να τυγχάνει βέλτιστης διαχείρισης ενώ η αξία του τμήματος Πληροφορικής πρέπει να προβάλλεται σε κάθε ευκαιρία.

Sourcing Governance Framework: Innovating the governance of IT for business results
Ο Jan Helgering, Partner and Senior VP of Operations της Quint Wellington Redwood, προσέγγισε το θέμα του νέου προσώπου που πρέπει να επιδεικνύει το τμήμα Πληροφορικής. Τόνισε ότι ο προσανατολισμός του πρέπει να γίνει πελατοκεντρικός, να είναι επαρκές και ευέλικτο και να μπορεί να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των καιρών. Στο σημείο αυτό ο κ. Helgering ανάλυσε την βασική μέριμνα που πρέπει να έχει ένα τμήμα Πληροφορικής και δεν είναι άλλη από την διακυβέρνησή του.

Απαραίτητα συστατικά της διακυβέρνησης του ΙΤ είναι η γνώση των πελατών και της αγοράς και η βέλτιστη ενοποίηση ανάμεσα στην ζήτηση και την προσφορά. Το ΙΤ governance αποτελεί μια λειτουργία που επικεντρώνεται στον συντονισμό και τον έλεγχο της προσφοράς και της ζήτησης των προϊόντων και των υπηρεσιών του ΙΤ. Ο κ. Helgering ανάλυσε την πλευρά της ζήτησης και των απαιτήσεων που συνήθως περιλαμβάνει τους επιχειρηματικούς τομείς και τμήματα της εταιρείας που σχετίζονται με τους πελάτες.

Από την άλλη η πλευρά της προσφοράς μπορεί να περιλαμβάνει τον προμηθευτή των εσωτερικών υπηρεσιών, έναν προμηθευτή των εξωτερικών υπηρεσιών ή ακόμα και ένα συνδυασμό των προηγούμενων. Καταλήγοντας ο εκπρόσωπος της Quint μίλησε για την προσφορά της διακυβέρνησης του ΙΤ με τρεις διαφορετικούς τρόπους: α) η λειτουργία της διακυβέρνησης προωθεί την ευελιξία της εταιρείας, β) η λειτουργία της διακυβέρνησης προωθεί την εταιρική συνεργασία και γ) η λειτουργία της διακυβέρνησης προωθεί την τυποποίηση.
<‘here’>


<‘Σελίδα 4: The Future of Business Intelligence Information Revolution – Usability and the user experience: Reducing life-cycle costs for IT projects’>
The Future of Business Intelligence Information Revolution
Ο Allan Russell, Head of Global Risk Practice της SAS, αναφέρθηκε στις εξαγορές που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια και έχουν οδηγήσει σε ολοκληρωμένες πλατφόρμες. Μάλιστα οι εταιρείες συνηθίζουν να κτίζουν σε βάσεις BI. Ωστόσο το ερώτημα παραμένει: γιατί είναι πραγματικά απαραίτητο το Business Intelligence;

Σύμφωνα με τον Α. Russell το ΒΙ είναι σημαντικό για τη λήψη αναφορών, για τη λήψη Key Performance Indicators, για τον προγραμματισμό και την κατανόηση αλλά εκτός από όλα αυτά συμβάλλει στη λήψη καλύτερων αποφάσεων. Και φυσικά οι βέλτιστες αποφάσεις θεωρούνται αυτές που αυξάνουν τα έσοδα, μειώνουν το κόστος και διαχειρίζονται τους κινδύνους. Ο εκπρόσωπος της SAS συνέδεσε το Business Intelligence με τα Analytics και την διαχείριση των διαδικασιών τονίζοντας την καταλυτική τους συνδρομή στην λήψη αποφάσεων για τη βελτίωση της επιχειρηματικότητας.

Κάνοντας μια αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν, ο Α. Russell είπε ότι η διαχείριση των analytics, σε γενικές γραμμές, γινόταν παρασκηνιακά και οι πληροφορίες μοιράζονταν σε μερικά άτομα. Ενώ τώρα πια βγαίνουν στην επιφάνεια και έχουν απευθείας αντίκτυπο στην απόδοση της εταιρείας. Αποτελούν ξεκάθαρα και απτά πλεονεκτήματα που η διαχείριση μπορεί να εντοπίσει.

Usability and the user experience: Reducing life-cycle costs for IT projects
Στην 3η ενότητα του συνεδρίου με θέμα τις «Πρακτικές υπολογισμού της επιτυχίας», πρώτος στο βήμα ανέβηκε ο Dr William Gribbons, Director Human Factors and Information Design του Πανεπιστημίου Bentley των Η.Π.Α. Ο Dr Gribbons στην παρουσίασή του, αναφέρθηκε στη χρηστικότητα (Usability) και την εμπειρία του χρήστη αλλά και στο ρόλο που διαδραματίζει το IT σ’ αυτό.

Από την πολυετή του εμπειρία, ο Dr Gribbons παρατηρεί ότι μόλις τα τελευταία 5 με 7 χρόνια η κοινότητα IT προσανατολίζεται στον πελάτη, στον τελικό χρήστη. Ο βαθμός με τον οποίο ένα σχέδιο συστημάτων ευθυγραμμίζεται με τις φυσικές δυνατότητες και απαιτήσεις του χρήστη αποτελεί κατά τον Dr Gribbons τον ορισμό της χρηστικότητας, η οποία συχνά βασίζεται σε μετρικές που έχουν να κάνουν με το ένστικτο, την ευκολία εκμάθησης, τη μείωση των σφαλμάτων και την ευθυγράμμιση με τους στόχους των χρηστών.

Σε έναν τέλειο κόσμο, οι στόχοι του χρήστη με αυτούς του IT θα βρίσκονταν σε πλήρη ευθυγράμμιση, όμως ο φόρτος εργασίας και η ένταση στη διαδικασία είναι ανάλογα της αξίας που προσδιορίζεται από την εμπειρία. Το πέρασμα από την ισχυρή τεχνολογία στη χρήσιμη τεχνολογία αλλά και η κατασκευή πρωτοτύπου αποτελούν για τον Dr Gribbons βασικές παραμέτρους.

Οπως στην επιστήμη της ανθρωπολογίας οι ερευνητές ζώντας με ιθαγενείς κατανοούν την κουλτούρα τους, έτσι και στο χώρο του IT απαραίτητη κρίνεται η επικοινωνία με τον κόσμο, η συγκέντρωση δεδομένων και η τροφοδότηση στη συνέχεια της πληροφορίας στην εταιρεία ώστε να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες που θα καταστήσουν το προϊόν χρήσιμο. Με την εμπειρία του στις συμβουλευτικές υπηρεσίες αλλά και διαθέτοντας υπόβαθρο στη γνωσιακή ψυχολογία, ο Dr Gribbons «εικονικοποιεί» την εμπειρία του χρήστη και διακρίνει σ’ αυτή πέντε επίπεδα: το βιολογικό, το στάδιο που αφορά τη διαδικασία πριν την προσοχή (pre-attentive), το νοητικό επίπεδο, το μεταγνωσιακό, το επίπεδο εμπιστοσύνης και το συναίσθημα (emotion).

Για το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας που αφορά τη χρηστικότητα, ο Dr Gribbons διακρίνει μία υπερβολή στην ανάπτυξη των συστημάτων και παρατηρεί πως θα πρέπει να είμαστε περισσότερο απλοϊκοί. Οι δυνατότητες του συστήματος θα πρέπει να μειώνουν τις δαπάνες κατάρτισης και υποστήριξης, να αυξάνουν τις ευκαιρίες για καινοτομία, να βελτιώνουν την ικανότητα στρατολόγησης νέων υπαλλήλων αλλά και να αυξάνουν την αποδοχή και τη χρήση του, μειώνοντας την αντίσταση στην αλλαγή, καθώς αν τα συστήματα ήταν πιο απλοϊκά, ο κόσμος θα ήταν περισσότερο πρόθυμος να τα χρησιμοποιήσει.

Ο Dr Gribbons στην ομιλία του προέτρεψε το κοινό να ενσωματώσει τον χρήστη στο κέντρο της διαδικασίας ανάπτυξης του ΙΤ. Τα καίρια σημεία είναι ο προσδιορισμός και οι προτεραιότητες των συμπεριφορών «in play» για διαδραστική εμπειρία, ο σχεδιασμός ενός χάρτη όσον αφορά τη φυσική εμπειρία, τις δυνατότητες και τις προτιμήσεις των χρηστών, αλλά και η υποστήριξη των περιοχών εκείνων όπου ο φόρτος εργασίας είναι υπερβολικός και οι αναπόφευκτες συγκρούσεις παραμένουν.
<‘here’>


<‘Σελίδα 5: Dynamic Data Center… a challenge – Ο αντίκτυπος της ύφεσης στο χώρο του IT’>
Dynamic Data Center… a challenge
Το Dynamic Data Center και Dynamic Data Center Challenge ήταν το θέμα της παρουσίασης του Γιάννη Κουκούτση, IT Architecture Consultant της Fujitsu Siemens Computers. Το Dynamic Data Center για την Fujitsu Siemens αποτελεί τη στρατηγική με την οποία μπορούν να υλοποιήσουν Service oriented υποδομές, χρησιμοποιώντας τεχνικές όπως virtualization και automation και στηριζόμενοι σε υποδομές τελευταίας τεχνολογικής αιχμής. Μ’ αυτό τον τρόπο είναι δυνατό να καταλήξουν σε ένα data center που να αντιδρά δυναμικά στις επιχειρηματικές ανάγκες, αποτελώντας το πρώτο πραγματικό βήμα για την επίτευξη του λεγόμενου business agility (επιχειρηματική ευελιξία).

Τούτο πρακτικά μεταφράζεται στην δημιουργία ισορροπίας ανάμεσα στην επιχειρηματική απόδοση και ταχύτητα με την οποία αντιδρά η επιχείρηση και στις ανάγκες της. Επειδή όμως οι ανάγκες θα πρέπει να προβλέπονται, ο κύριος Κουκούτσης υποστήριξε ότι δεν αρκεί μία τεχνολογία που να αντιδρά και να έχει δυνατότητες αλλά χρειάζονται δυναμικές διαδικασίες -οι οποίες πάντα πρέπει να αυτοβελτιώνονται- καθώς και άνθρωποι που θα προβλέπουν τι θα γίνει σε μία επιχείρηση και τις ανάγκες που μπορεί να παρουσιαστούν ώστε να χτίζουν εγκαίρως τις κατάλληλες υποδομές.

Ο Γ. Κουκούτσης, αναφερόμενος στο μοντέλο της Gartner για την ωριμότητα του data center, παρατήρησε ότι σήμερα δεν έχουμε αγγίξει το virtualization και μέχρι τώρα, σε productive επίπεδο, είναι κάτω από 40%. Οι τάσεις της σημερινής αγοράς επιβάλλουν ένα IT χτισμένο σε Service orientated architecture -όσον αφορά το software- το οποίο όμως χρειάζεται service oriented infrastructure από κάτω, κάτι που αποτελεί έναν από τους στόχους της Fujitsu Siemens.

Τέλος ο Γ. Κουκούτσης αναφέρθηκε στις διαδικασίες του Dynamic Data Center Challenge της Fujitsu Siemens κατά τις οποίες στο αρχικό στάδιο της προετοιμασίας, μαζί με τις εταιρείες, συμφωνούνται οι περιοχές στις οποίες θα επικεντρωθούν και ανακαλύπτονται πιθανά Projects που μπορούν να αποδώσουν βάσει της εμπειρίας τους. Ακολουθούν τα discovery workshop όπου μαζί με τους ανθρώπους των εταιρειών, καθορίζεται η περαιτέρω αξιολόγηση ώστε να καταλήξουν σε κάποια value studies που αποδεικνύουν ότι είναι εφικτό να πετύχουν κέρδος της τάξεως τουλάχιστον 40%.

Ο αντίκτυπος της ύφεσης στο χώρο του IT
Την επίδραση της οικονομικής κρίσης και της επερχόμενης ύφεσης στον τομέα της Πληροφορικής επέλεξε να αναλύσει στην παρουσίασή του ο Ορέστης Τσακαλώτος, CEO της Qualco. Τα budget όλων των εταιρειών αναμένεται να πιεστούν σε σκληρό βαθμό και οι επενδύσεις στην Πληροφορική κατά τον Ο. Τσακαλώτο, θα είναι από τους πρώτους στόχους για περικοπές εξόδων και επενδύσεων.

Την τελευταία δεκαετία, ο ρόλος του IT μέσα στις επιχειρήσεις έχει εξελιχθεί πολύ σημαντικά και τα τμήματα Πληροφορικής έχουν έρθει πιο κοντά στο Business. Η επίδραση του IT στο λειτουργικό κόστος ενός οργανισμού είναι μικρή σε σχέση με άλλους τομείς -είτε της παραγωγής είτε των πωλήσεων- αντίθετα με την άποψη που συνήθως συμμερίζονται οι CEO’s για το κόστος του ΙΤ.

Μάλιστα, καθώς οι επενδύσεις (και όχι οι περικοπές) στην Πληροφορική είναι αυτές που θα συμβάλλουν στη βελτίωση των αποτελεσμάτων, ο Ο. Τσακαλώτος έθεσε το ερώτημα: «μήπως οι περικοπές στο IT ισοδυναμούν με περικοπές στην παραγωγικότητα και κατ’ επέκταση σε μη βελτιστοποιημένες διαδικασίες;» Η σημερινή κρίση και η επερχόμενη ύφεση μπορούν να αποτελέσουν μία ευκαιρία για έναν οργανισμό να «χτίσει» και να προετοιμαστεί για το αύριο, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία προκειμένου να αυξήσει την παραγωγικότητα, να βελτιώσει τις διαδικασίες, να μειώσει τα λειτουργικά έξοδα και να μεγιστοποιήσει κέρδη και επενδύσεις, καθορίζοντας και αυξάνοντας τους ρυθμούς υγιούς ανάπτυξης.

Παρακολουθώντας τις διεθνείς εξελίξεις, τις νέες κατευθύνσεις της Πληροφορικής και τη σχέση της με το business, η Qualco πιστεύει ότι είναι πλέον η κατάλληλη στιγμή να εφαρμοσθεί μία νέα θεώρηση της Πληροφορικής -που κατευθύνεται από το Business και όχι από την τεχνολογία- η οποία θα αποτελέσει εργαλείο βελτίωσης των επιχειρησιακών δραστηριοτήτων.
<‘here’>


<‘Σελίδα 6: Αποφάσεις καινοτομίας – Μεγιστοποιώντας την αξία των δεδομένων’>
Αποφάσεις καινοτομίας
Η Γιοβάννα Φωτοπούλου, Product Manager της Relational, στην παρουσίασή της αναφέρθηκε σε σημαντικές αποφάσεις που μπορούν παράλληλα να είναι και καινοτόμες μέσα από τα εργαλεία Business Intelligence. Σε έρευνα που διεξήγαγε η Gartner το 2007 ανάμεσα σε 1400 CIOs, μόνο το 36% πιστεύει ότι η διοίκηση κάθε εταιρείας έχει τη σωστή πληροφορία για να διοικήσει την επιχείρηση αποτελεσματικά και να πετύχει τους στόχους της.

Για να επιτευχθούν οι στόχοι και οι προτεραιότητες, οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις θα πρέπει να διαθέτουν ακριβή στοιχεία, να έχουν γρήγορη και εύκολη πρόσβαση στην πληροφορία μέσα από σύγχρονα εργαλεία Business intelligence και να λαμβάνουν αποφάσεις που στηρίζονται σε πραγματικά δεδομένα. Το τμήμα IT από την άλλη καλείται να χτίσει τα data integration centers, να διαχειριστεί την ασφάλεια και την πρόσβαση των χρηστών, να σχεδιάσει την αρχιτεκτονική της πληροφορίας ενώ παράλληλα πρέπει να βρίσκει τρόπους να περιορίζει το κόστος και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της επιχείρησης οι οποίες διαρκώς αλλάζουν.

Προκειμένου λοιπόν να συγκεντρωθούν όλα τα απαραίτητα δεδομένα, οι εταιρείες παγκοσμίως επενδύουν σημαντικά ποσά στην απόκτηση κατάλληλων εργαλείων (ERP, CRM κ.λπ.), τα οποία όταν είναι πολλά και πολυσύνθετα, το IT τμήμα καλείται να τα ενοποιήσει προκειμένου να βγει η σωστή πληροφορία προς την εταιρεία. Ωστόσο η πλειοψηφία των στελεχών, όπως προκύπτει από έρευνες, δεν χρησιμοποιεί αυτά τα εργαλεία είτε γατί ο όγκος της πληροφορίας είναι πολύ μεγάλος και διάσπαρτος σε πολλαπλές πηγές δεδομένων, επομένως δύσκολα προσβάσιμος είτε γιατί τα δεδομένα είναι ελλιπή και μη ενημερωμένα, με αποτέλεσμα τα στελέχη να δρουν σύμφωνα με το ένστικτο και την προσωπική τους εμπειρία.

Η πρόκληση λοιπόν για σωστά ενημερωμένες αποφάσεις φαντάζει ακόμα μεγαλύτερη και η πληροφορία στην σημερινή εποχή, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η Γ. Φωτοπούλου αποτελεί δύναμη αλλά και στρατηγική περιουσία κάθε επιχείρησης.

Το ζητούμενο επομένως είναι το κάθε μέλος της επιχείρησης να έχει πρόσβαση σε κάθε πηγή δεδομένων χρησιμοποιώντας μία ευέλικτη, αξιόπιστη και εύχρηστη πλατφόρμα που θα είναι και ταυτόχρονα αποδοτική για όλους.

Μεγιστοποιώντας την αξία των δεδομένων
Ο Βλάσσης Παπαπαναγής, Sales & Marketing Director της SPSS BI Greece ξεκίνησε την παρουσίασή του κάνοντας μία σύντομη αναφορά στην ιστορία της SPSS και στην πολυετή της εμπειρία καθώς η τεχνολογία της έχει αξιοποιηθεί και έχει προσφέρει λύσεις σε κορυφαίες επιχειρήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. H διαφορά μεταξύ κεντρικών εργαλείων ανάλυσης (όπως τα reports) και της τεχνολογίας Predictive Analytics είναι σαφής κατά τον Β. Παπαπαναγή, καθώς με την τελευταία αξιοποιούνται οι πληροφορίες, προβλέπονται μελλοντικές καταστάσεις και λαμβάνονται έτσι οι καλύτερες επιχειρηματικές αποφάσεις.

Όσο περνάνε τα χρόνια, ο όγκος των βάσεων δεδομένων αυξάνει συνεχώς και σημαντικά ποσά ξοδεύονται όχι μόνο στο πόσο προσβάσιμη είναι η πληροφόρηση αλλά και στο πόση ανάλυση μπορεί να γίνει πάνω στις βάσεις δεδομένων. Η τεχνολογία Predictive Enterprise προσδιορίζει τη μέγιστη αξία των στοιχείων, κατανοεί την επιχείρηση, προβλέπει τα αποτελέσματα και μετατρέπει τη γνώση σε ενέργεια για τη βελτιστοποίηση της λήψης αποφάσεων σε όλους τους τομείς των λειτουργιών της επιχείρησης. Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Παπαπαναγής, όσοι επενδύουν σε Predictive Analytics επενδύουν σε μία τεχνολογία που μπορεί να διαβάζει τα δεδομένα, να τα αναλύει και να τα γυρίζει πίσω στο σύστημα.
<‘here’>


<‘Σελίδα 7: Ανθρώπινο κεφάλαιο και εταιρικός μετασχηματισμός – Από τη θεωρία στην πράξη: Η τεχνολογική επανάσταση και η πολυπλοκότητα της καινοτομίας’>
Ανθρώπινο κεφάλαιο και εταιρικός μετασχηματισμός
Ο Αθανάσιος Παπαγγελής, Τεχνικός Διευθυντής της NGLS αναφέρθηκε στην παρουσίασή του στην εκπαίδευση και στην επίδρασή της στη διαδικασία μετασχηματισμού των εταιρειών αλλά και στο ρόλο που διαδραματίζει το τμήμα ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού στις εταιρείες.

Το τμήμα ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού ασχολείται με προβλήματα που αφορούν την εταιρεία όπως τον κύκλο εργασιών των υπαλλήλων, την μεταφορά γνώσης, τη διαχείριση της αλλαγής. Η ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού βασίζεται στην αρχή ότι οι εργαζόμενοι είναι οντότητες γνώσης καθώς και ότι η διαδικασία εκπαίδευσης μπορεί να μετασχηματιστεί με συγκεκριμένες δράσεις, όπως τις εκπαιδευτικές παρεμβάσεις, την προσωπική ανάπτυξη, την ανάπτυξη της ομάδας και της οργάνωσης, χρησιμοποιώντας συστήματα όπως το εσωτερικό δίκτυο (Intranet) και το e-learning, προκειμένου να συνδέσει τους ανθρώπους με τα συστήματα και τις διαδικασίες.

Ως real world benefits ο Α. Παπαγγελής ανέφερε τις εκπαιδευτικές ανάγκες που προέρχονται από συγκεκριμένους στρατηγικούς στόχους, τις προϋποθέσεις κατάρτισης που αναλύονται πλήρως και καθίστανται κατανοητές πριν από οποιαδήποτε επένδυση καθώς και τον καθορισμό των ιδιοτήτων και των αναγκών που ήδη υφίστανται. Αυτοί οι «κανόνες» εξασφαλίζουν όπως χαρακτηριστικά είπε ο Α. Παπαγγελής ότι το σωστό πρόσωπο βρίσκεται στη σωστή θέση και καλύπτουν το κενό των αναγκαίων δεξιοτήτων.

Επιχειρώντας μία «ανατομία» στο εργαλείο που υποστηρίζει την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, ο Α. Παπαγγελής διακρίνει επίπεδα τα οποία περιλαμβάνουν από τις αρχικές πληροφορίες στις οποίες ο εργαζόμενος πρέπει να έχει πρόσβαση (individual learner), εκτιμήσεις και τεστ (course management system) μέχρι πιστοποιήσεις και αναλύσεις για την ικανότητα των εργαζομένων, υποστήριξη σε σύνθετες πρακτικές business (Sophisticated Learning Management System) και ποιοτικές πληροφορίες προς την επιχείρηση όπως για τη στρατολόγηση εργαζομένων, τη διαχείριση της απόδοσης και των αποζημιώσεων (Integrated Talent Management Systems).

Από τη θεωρία στην πράξη: Η τεχνολογική επανάσταση και η πολυπλοκότητα της καινοτομίας
Για το κλείσιμο των εργασιών του, το IT Directors Forum επέλεξε να πραγματοποιήσει μία διαδραστική συζήτηση με το κοινό την οποία συντόνιζε ο Tom Koulopoulos και συμμετείχαν οι Dr.William Gribbons και Mark Hall.

Τι είναι αυτό που θα οδηγήσει στην επόμενη επανάσταση όσον αφορά την τεχνολογία ήταν το ερώτημα που έθεσε ο κ. Koulopoulos, και ο Dr.Gribbons υποστήριξε ότι η επόμενη γενιά, διαθέτοντας μία αντίληψη τελείως διαφορετική από τις «γενιές της γραφομηχανής», θα επιβάλει την αλλαγή και χωρίς να δείξει καμία ανεκτικότητα θα μας σπρώξει πολύ γρήγορα σε έναν καινούργιο κόσμο. Επιπλέον, οι outsourcing παγκοσμιοποιημένες επιχειρήσεις και ο τρόπος που θα επιλέξουν για να αναπτύξουν πλήρως τις δυνατότητες που τους προσφέρονται αποτελούν έναν ακόμα σημαντικό παράγοντα που θα οδηγήσει στην τεχνολογική επανάσταση.

Ο Mark Hall αναφέρθηκε στην κοινωνικότητα των επιχειρήσεων και στο social networking που θα επιδείξει η νέα γενιά, επικοινωνώντας με τους πελάτες με τρόπο τέτοιο που θα τους «αγγίζουν» (όπως π.χ. η Coca-Cola). Όταν το ερώτημα απευθύνθηκε στο κοινό, ελάχιστοι ήταν αυτοί που δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν την κοινωνική δικτύωση, την ώρα που στις Η.Π.Α. το ποσοστό των επιχειρήσεων που δραστηριοποιείται σ’ αυτό τον τομέα αγγίζει μόλις το 10%, ποσοστό ωστόσο μεγάλο σε σχέση με ένα χρόνο πριν.

Απαντώντας σε ερώτηση του κοινού σχετικά με τις εικονικές συναντήσεις, ο Dr. Gribbons, αναφέρθηκε στην προσωπική του εμπειρία αφού διδάσκει σε εικονική αίθουσα με εικονικούς μαθητές από όλο τον κόσμο. Αυτό που επεσήμανε ήταν ότι ενώ κάτι τέτοιο είναι τεχνολογικά εφικτό και η αγορά το ζητάει εντούτοις δεν παράγει αξία ενώ και ο Hall- αναφερόμενος κι αυτός στην ακαδημαϊκή του εμπειρία- δήλωσε ότι η φυσική παρουσία προσφέρει μία εγγύτητα που η τεχνολογία δεν μπορεί να παρέχει.

Τον όρο empathy (συμπόνια-κατανόηση) χρησιμοποίησε ο Mark Hall απαντώντας σε ερώτηση του κ. Koulopoulos σχετικά με τον τρόπο που η καινοτομία δίνει αξία και προέτρεψε το κοινό να καταλάβει ότι εργάζεται σύμφωνα με τον CIO αλλά και να σκέφτεται ολόκληρη την αλυσίδα αξίας: από κάτω μέχρι πάνω όπου βρίσκεται ο πελάτης.

Ο Dr. Gribbons, τέλος επεσήμανε ότι η τεχνολογία αποτελεί ένα μέσο για την υποστήριξη ενός στόχου. Συχνά όμως αντιμετωπίζεται σαν η μόνη λύση με αποτέλεσμα να χάνεται η ευκαιρία για καινοτομία και παρότρυνε τους συμμετέχοντες να μην φοβούνται να εγκαταλείψουν την επιτυχία προκειμένου να καινοτομήσουν.
<‘here’>


<‘Σελίδα 8: ΙΤ in the Innovation Zone’>
ΙΤ in the Innovation Zone
Ο Tom Koulopoulos, Innovation Thought-Leader, επιβεβαίωσε, με την παρουσίασή του, τον τίτλο του keynote speaker μαγνητίζοντας το κοινό τόσο με τα λεγόμενά του όσο και με τη «σκηνική» του παρουσία. Σε μία κατάμεστη αίθουσα, παραστατικός και άμεσος, απευθύνθηκε στους παρευρισκόμενους και τους ρώτησε αν νιώθουν ότι είναι οι πολύ σημαντικοί επαγγελματίες και επισήμανε ότι μόνο με αυτήν την πεποίθηση πρέπει να βαδίζουν.

Ο T. Koulopoulos θεωρεί ότι οι CIOs έχουν ένα φακό και μέσα από αυτόν βλέπουν τα πράγματα, και ξεκαθάρισε ότι θα προσπαθήσει να «φωτίσει» λιγάκι όλα αυτά που συμβαίνουν σήμερα στο επιχειρηματικό και εταιρικό περιβάλλον. Ξεκίνησε λέγοντας ότι αν και γίνεται πολύ λόγος για την καινοτομία, η λέξη από μόνη της δεν σημαίνει τίποτα.

Σκοπός είναι να ανακαλύψουμε τι κρύβεται πίσω από αυτήν τη λέξη. Με μια δόση χιούμορ, που χαρακτήρισε ολόκληρη την παρουσίασή του, έκανε την ρητορική ερώτηση για το αν μπορεί κάποιος να προβλέψει το μέλλον και φυσικά η απάντηση ήταν ένα βροντερό όχι. Με αυτό το δεδομένο δεν μπορεί να δημιουργηθεί μια εταιρεία με προοπτική να αντιμετωπίσει το μέλλον, αλλά μόνο για να επιβιώσει στις όποιες μελλοντικές συνθήκες. Και φυσικά υπάρχει μια μεγάλη διαφορά και ευδιάκριτη διαφορά. Και αυτό γιατί η εταιρεία που μπορεί να επιβιώσει είναι αυτή που μπορεί να καινοτομήσει τη στιγμή που προκύπτει η ανάγκη και η επιχειρηματική ευκαιρία.

Ο T. Koulopoulos τόνισε την ανάγκη να συμβιβαστούμε με την ιδέα της αβεβαιότητας, καθώς και ότι δουλειά ενός CIO είναι να διασφαλίσει, όσο το δυνατόν περισσότερο, την ασφάλεια της εταιρείας. Επίσης, αναφέρθηκε στην τάση των ανθρώπων να συγχέουν την εφεύρεση με την καινοτομία. Τα στοιχεία που έδωσε για το τι ακριβώς είναι η καινοτομία φάνηκαν να ξαφνιάζουν το κοινό, αφού καινοτομία σε μικρά ποσοστά θεωρούνται: ένα ριζοσπαστικό προϊόν (14%), μια ριζοσπαστική διαδικασία (13%), μια αυξητική αλλαγή (19%) και μια βελτίωση μιας παρασκηνιακής διαδικασίας (8%). Αντίθετα ένα νέο όραμα ή μια νέα στρατηγική πραγματώνει την έννοια του innovation σε ποσοστό 45%.

Παράλληλα αναφέρθηκε σε μια τάση που έχουν όλοι οι άνθρωποι να πιστεύουν ότι έχουν «σπάσει» τον κώδικα. Μπορεί κάτι τέτοιο να είναι καλό για την αυτοεκτίμηση και τον εγωισμό, αλλά έχει και αρνητικές συνέπειες: με αυτή τη στάση ελαχιστοποιούνται οι πιθανότητες δράσης έξω από αυτά που ήδη γνωρίζουμε και η πιθανότητα της καινοτομίας πέρα από τις παρούσες συγκυρίες. Η καινοτομία, σύμφωνα με τον T. Koulopoulos, θα πρέπει να είναι μια διαδικασία μετρήσιμης αλλαγής και το ΙΤ ο θεμέλιος λίθος αυτής της διαδικασίας. Μάλιστα δεν παρέλειψε να αναφερθεί σε επτά σημαντικά μαθήματα που αφορούν την καινοτομία και τις δράσεις του τμήματος Πληροφορικής.

Ως νούμερο ένα ανάφερε τη διαδικασία που υπερβαίνει το προϊόν καθώς δεν πρόκειται για απλές ενέργειες R&D αλλά για επιχειρηματική καινοτομία. Στο νούμερο δύο κατέταξε τη δημιουργία μιας εμπειρίας και διευκρίνισε ότι  καινοτομία είναι οι online αγορές. Ως τρίτο μάθημα είναι η επιλογή των καλών ιδεών, ενώ ως τέταρτο προέτρεψε τους παρευρισκόμενους να… αποτύχουν γρήγορα. Φυσικά το αιτιολόγησε απόλυτα, λέγοντας ότι από μια ταχύτατη πτώση αποκομίζει κάποιος σημαντικά οφέλη.

Το να προετοιμάζεται μια εταιρεία για το άγνωστο βρίσκεται στην πέμπτη θέση των σημαντικών μαθημάτων και παρέχει την δυνατότητα να αποφεύγονται οι μελλοντικές δυσάρεστες εκπλήξεις. Μόνο με το να προκαλούνται τα συμβατικά αποτελέσματα, που αποτελεί και το έκτο μάθημα, μπορεί να προχωρήσει κάποιος στο επόμενο στάδιο που είναι απόλυτα συνδεδεμένο μα το να μπορεί να εγκαταλειφθεί h όποια προηγούμενη επιτυχία και να προσβλέπει στην επόμενη.

Συμπερασματικά ο T. Koulopoulos τόνισε τη σημασία να παρακάμπτονται τα ηλικιακά όρια και τα στελέχη της Πληροφορικής να μένουν νέα στη νοοτροπία και τη φιλοσοφία τους.
<‘here’>


<‘Σελίδα 9: Panel discussion: Η διεύθυνση Πληροφορικής στο επίκεντρο της επιχειρησιακής καινοτομίας’>
Panel discussion: Η διεύθυνση Πληροφορικής στο επίκεντρο της επιχειρησιακής καινοτομίας
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε το πάνελ συζήτησης με θέμα «η Διεύθυνση Πληροφορικής στο επίκεντρο της επιχειρησιακής καινοτομίας». Καταρχήν τα στελέχη τοποθετήθηκαν ως προς τον ορισμός της καινοτομίας. Ο Θεοδόσης Κωνσταντινίδης, Γενικός Διευθυντής Τεχνικής και Τεχνολογικής Υποστήριξης των ΕΛΤΑ υποστήριξε ότι η καινοτομία είναι η διαδικασία αλλά και το αποτέλεσμα.

Ομως δεν είναι μόνο αυτά. Είναι η μετατροπή μιας ιδέας σε ένα εμπορικό προϊόν ή μια υπηρεσία. Εξέφρασε την πεποίθηση ότι δεν υφίσταται η λογική της καινοτομίας για την καινοτομία και αυτό συνάδει με το πνεύμα της Ε.Ε που υπαγορεύει ότι όταν η καινοτομία δεν μπορεί να «εμποροποιηθεί» ούτε χρηματοδοτείται, ούτε υποστηρίζεται. Αρα η καινοτομία είναι η διαδικασία της μετατροπής της ιδέας σε ένα απτό και μετρήσιμο αποτέλεσμα.

Ο Αθανάσιος Λούτσος, CIO της ING, αναφερόμενος στην καινοτομία, τόνισε ότι πρόκειται για κάτι που παράγει πραγματικά αξία όχι μόνο για την εταιρεία αλλά και για τους εργαζόμενούς της, για το επιχειρηματικό περιβάλλον, για την κοινωνία την ίδια, για τους stakeholders αλλά και τους πελάτες. Ισχυρή ένδειξη για το πότε υπάρχει πραγματική καινοτομία είναι το κατά πόσο μια εταιρεία έχει καταφέρει να υπερκεράσει τον ανταγωνισμό ή ακόμα περισσότερο, κάτι που μια εταιρεία έχει χρησιμοποιήσει στο παρελθόν, έχει χρησιμοποιηθεί στη συνέχεια και από παρεμφερείς κλάδους.

Ο Γιώργος Μερσιάδης, Διευθυντής Πληροφορικής στα Ελληνικά Πετρέλαια, συμφώνησε απολύτως με τους συναδέλφους του, οι οποίοι τοποθετήθηκαν πριν από αυτόν, αλλά πρόσθεσε ότι η καινοτομία πρέπει να αποτελεί κάτι που είναι άμεσα υλοποιήσιμο και απτό και μάλιστα πρέπει να γίνεται επί της παρούσης, ενώ σε βάθος χρόνου πρέπει να φαίνονται τα αποτελέσματά του.

Ο Κωνσταντίνος Χολέβας, ΙΤ/IS & Processes Manger της ΑΓΕΤ Ηρακλής, διευκρίνισε ότι καινοτομία αποτελεί οτιδήποτε προσθέτει αξία σε μια επιχείρηση. Κατά την εκτίμησή του, στο χώρο της Πληροφορικής, τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια η καινοτομία θα είχε να κάνει ολοένα και περισσότερο με… ολοένα και λιγότερα.

Σε ερώτηση του συντονιστή του πάνελ, Νικόλα Κονδάκη, για το αν το innovation μπορεί να εξοικονομήσει κόστος, ο Γ. Μερσιάδης απάντησε ότι η εξοικονόμηση κόστους είναι κάτι για το οποίο πιέζονται καθημερινά στον τομέα της Πληροφορικής. Αλλά τελικά η αξία η οποία προκύπτει δεν είναι από τη μείωση του κόστους -τη μείωση των προϋπολογισμών- αλλά από το πώς διαχειρίζονται πολύ πιο ευθύγραμμα το περιβάλλον το οποίο έχουν ώστε να προσφέρει αποτελεσματικότητα στο επιχειρείν.

Στην ίδια λογική ο Θ. Κωνσταντινίδης, ξεκαθάρισε ότι η καινοτομία δεν είναι μόνο μείωση του κόστους. Υπάρχει ένας δείκτης που δεν είναι το return on Investment αλλά το «return on innovation», που σημαίνει τι αποδίδουν οι καινοτόμες διαδικασίες σε μια επιχείρηση. Για να ενισχύσει το επιχείρημά του ο Θ. Κωνσταντινίδης ανάφερε ότι από τις 100 μεγαλύτερες εταιρείες που υπήρχαν στην Αμερική το 1900, το 2000 είχαν επιβιώσει μόνο 3-4. Οι υπόλοιπες όφειλαν τον αφανισμό τους στο ότι είχαν αδυναμία να καινοτομήσουν. Αρα η καινοτομία πρέπει να αντιμετωπίζεται όχι σαν ένα βραχυπρόθεσμο όφελος αλλά ως μακροπρόθεσμη επένδυση για την επιβίωση ενός οργανισμού.

Για το κόστος που μπορεί να έχει η καινοτομία μίλησε ο Α. Λούτσος, καθώς το ερώτημα κρίθηκε επίκαιρο. Οπως εξήγησε σήμερα εξαιτίας των οικονομικών συγκυριών, οι εταιρείες καλούνται να περικόψουν κάποια κονδύλια. Και αυτά που συνήθως περικόπτονται, είναι αυτά για την καινοτομία – είτε για νέα προϊόντα, είτε για νέες υπηρεσίες. Αυτό συμβαίνει γιατί την καινοτομία, στους περισσότερους οργανισμούς, την μετράνε ως ποσοστό επί των πωλήσεων.

Επομένως, σε κρίσεις σαν την τωρινή, αφού πέφτουν οι πωλήσεις, το σχετικό κόστος της καινοτομίας αυξάνει. Κάτω από αυτές τις συνθήκες αν ερωτώντο ένας Οικονομικός Διευθυντής ποιο θα έπρεπε να  είναι το κόστος της καινοτομίας, στην καλύτερη περίπτωση θα έλεγε πολύ μικρό και στη χειρότερη μηδαμινό.

Ο Α. Λούτσος εξήγησε ότι η κατάσταση δεν είναι καθόλου έτσι, γιατί αν εξεταστούν οι εταιρείες που παραδοσιακά και σε βάθος χρόνου έχουν καινοτομήσει θα διαπιστωθεί ότι είχαν μεγάλα κονδύλια για την καινοτομία. Αυτό που πρέπει να εξετάζεται είναι όχι το κόστος της καινοτομίας, αλλά το να χάσει κάποιος την ευκαιρία να καινοτομήσει και να το κάνει τελικά ο ανταγωνισμός.

Με την παραδοχή ότι δεν είναι  οικονομικής κατεύθυνσης, ο Γ. Μερσιάδης εξέφρασε την πεποίθηση ότι η καινοτομία για μία επιχείρηση είναι ο μονόδρομος της ανάπτυξης και εξήγησε ότι πρόκειται για μία λειτουργία σύγκλισης σε τρεις κατηγορίες: στη στρατηγική, την οργάνωση και τέλος στα πληροφοριακά συστήματα.

Ο Γ. Μερσιάδης τόνισε  ότι αυτή είναι η τρισδιάστατη επιτυχία της καινοτομίας και ότι αυτό είναι που ως στελέχη της Πληροφορικής θα πρέπει να εκμεταλλευτούν για να βοηθήσουν τον οργανισμό, αφενός να τους καταλάβει και αφετέρου να επενδύσει στις ικανότητές τους.

Η συζήτηση ζωήρεψε όταν το κοινό απηύθυνε ερωτήσεις προς τους συμμετέχοντες στο πάνελ. Ο Ιωάννης Καραθανάσης, από τα Ελληνικά Ναυπηγεία, ζήτησε από το πάνελ να αναφέρει συγκεκριμένα πώς συνέβαλε το ΙΤ σε μια καινοτομία της επιχείρησής, αλλά όχι στο τμήμα Πληροφορικής.

Πρώτος απάντησε ο Γ. Μερσιάδης που ανάφερε ως μία από τις καινοτομίες που πραγματοποιήσανε στα Ελληνικά Πετρέλαια την πλήρη αυτοματοποίηση των λειτουργιών παραλαβής και παράδοσης των αργών και των προϊόντων. Επιπρόσθετα καινοτόμησαν στο θέμα της παρακολούθησης των περιβαλλοντικών ρίπων μέσα στα εργοστάσια. Και τέλος τα Ελληνικά Πετρέλαια, αύξησαν τα επίπεδα ασφαλείας τόσο για τα έμψυχο δυναμικό όσο και για το άψυχο υλικό.

Ο Κ. Χολέβας τόνισε ότι πρέπει το ΙΤ να βγει από τον παραδοσιακό του ρόλο, αυτό του τεχνικού. Να περάσει στην άλλη πλευρά, να γίνει μέρος του core business. Στην ΑΓΕΤ Ηρακλής, βλέποντας ένα μεγάλο κενό στον τρόπο με τον οποίο υλοποιούνταν η αξία μέσα στην εταιρεία, πρότειναν μια μεθοδολογία υλοποίησης έργων, «κομμένη και ραμμένη» στις ανάγκες της συγκεκριμένης εταιρείας. Γιατί, όπως εξήγησε, καμία μεθοδολογία από τις προϋπάρχουσες δεν φαινόταν να δίνει την αξία της αρχικής ιδέας στον τελικό χρήστη. Ετσι παραβιάζοντας τα αυστηρά όρια του ΙΤ πέρασαν στην πρόταση μιας ολοκληρωμένης διαδικασίας έργου.

Στο ίδιο ερώτημα ο Α. Λούτσος διευκρίνησε ότι για να θεωρηθεί κάτι καινοτόμο πρέπει να συγκρίνεται με το περιβάλλον που δραστηριοποιείται μία εταιρεία. Αναφέρθηκε σε δύο παραδείγματα-λύσεις που εφαρμόζονται στην ING. Ουσιαστικά, μαζί με τη Διεύθυνση Operators, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, εφαρμόζουν διαδικασίες Lin 6 Sigma σε όλο το εύρος της εταιρείας. Αυτό βέβαια, όπως ξεκαθάρισε, δεν είναι καινοτόμο. Ωστόσο στο εύρος που το εφαρμόζει αυτή τη στιγμή η ING σε όλη την Ευρώπη προφανώς έχει κάποια χαρακτηριστικά καινοτομίας.

Το δεύτερο παράδειγμα, αν και η ασφαλιστική εταιρεία ακόμα στην αρχή αυτής της αλλαγής, είναι ότι εξαιτίας από τη μία της μεγάλης πίεσης που ασκείται από τις διεθνείς συγκυρίες και από την άλλη από τους πελάτες, οι οποίοι ζητάνε ευκολότερο τρόπο επαφής και αλληλεπίδρασης, είναι στο σημείο που εξετάζουν λύσεις, που μπορεί να έχουν εφαρμοστεί σε άλλους κλάδους, αλλά είναι καινοτόμες στον ασφαλιστικό κλάδο. Πρόκειται για λύσεις ηλεκτρονικής αίτησης και ηλεκτρονικής υπογραφής, οι οποίες ουσιαστικά θα αλλάξουν το μοντέλο πώλησης της εταιρείας.
<‘here’>