Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το φετινό IT Directors’ Forum, στις 15 Οκτωβρίου στο Κτήμα Πεντελικό. Δυναμικό δεν αποδείχθηκε μόνο το ΙΤ, αλλά και το ίδιο το συνέδριο, αφού η προσέλευση ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Στο επίκεντρο βρέθηκαν οι έννοιες του Lean IT και του Web 2.0 ενώ η συζήτηση μεταξύ εκπροσώπων του business και του ΙΤ οδήγησε στο συμπέρασμα ότι οι δύο πλευρές, όχι μόνο δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν, αλλά είναι σύμμαχοι προς ένα κοινό στόχο: τη δημιουργίας επιχειρηματικής αξίας.

Ο Aλέξης Δαυίδ, Πρόεδρος του ΕΙΠ και της ΕΕΔΕ, «χαιρέτισε» τους συνέδρους μέσα από μία πρόσκληση. Παρότρυνε τους Διευθυντές Πληροφορικής να καταλήξουν σε μία συμφωνία με το business ως προς το τις προσδοκίες και τους στόχους τους και να εξελιχθούν οι ίδιοι σε «συνέταιρους» της Διοίκησης, χωρίς να περιορίζουν το ρόλο τους στη μείωση του κόστους.

Στην ίδια κατεύθυνση παραπέμπουν και τα στοιχεία πρόσφατης έρευνας της Gartner στην οποία αναφέρθηκε ο Α. Δαυίδ. Σύμφωνα με αυτήν, ως βασικές προτεραιότητες του Business ξεχωρίζουν η βελτίωση των επιχειρησιακών διαδικασιών, του κόστους και της αποτελεσματικότητας του ανθρώπινου δυναμικού. Αντίστοιχα, οι CIOs εστιάζουν στη σύνδεση των προτεραιοτήτων του ΙΤ και του Business, στη μείωση του κόστους της Πληροφορικής και στην ολοκλήρωση έργων που στηρίζουν την επιχειρησιακή ανάπτυξη. 

Κeynote
Dr. John Sviokla
Η επιχείρηση «πετάει στα σύννεφα»
Ο Dr. John Sviokla
, καθηγητής του Harvard Business School και Global Managing Director Καινοτομίας και Ερευνας της Diamonds Management & Technology Consultants, έθεσε το ερώτημα σχετικά με το ποια θα πρέπει να είναι η τοποθέτηση του CIO απέναντι στον κόσμο των social networks. Αν και υπάρχουν σαφείς λόγοι για να περιορίζει κανείς το τι μπορούν να αναρτήσουν οι εργαζόμενοι μιας εταιρείας σε social media sites, μια ολοκληρωτική απαγόρευση καταργεί κάποιες απίστευτες ευκαιρίες για μάθηση, πειραματισμό και -με λίγη τύχη- δημιουργία πραγματικής αξίας για την επιχείρηση. Η άρνηση, λοιπόν, των social media αποτελεί ένα μεγάλο λάθος -ιδίως αν πρόκειται για απόφαση που έλαβε ο CIO.

Ο J. Sviokla ανέφερε παραδείγματα δύο εταιρειών που ήδη δημιουργούν νέες πηγές εσόδων μέσα από τα social media. Η Blentech, μια εταιρεία που πουλάει ένα εντελώς τυποποιημένο προϊόν (μπλέντερ), έχει καταφέρει να διαφοροποιηθεί αξιοποιώντας το YouTube. Αναρτώντας βίντεο στα οποία το μπλέντερ αλέθει τα περιεχόμενα επιλογής του κοινού (από i-phones μέχρι…αυτοκίνητα) προσελκύει περισσότερους από 7,5 εκατ. θεατές! Αλλους 10 εκατ. συνδρομητές αριθμεί μία μακιγιέζ προδιαγραφών «κοπέλας της διπλανής πόρτας» η οποία αναρτεί βίντεο με οδηγίες για μακιγιάρισμα.

Ο J. Sviokla πρότεινε ότι κάθε CIO θα πρέπει να αντιμετωπίσει τα social media ως καλή ευκαιρία για την αύξηση των εσόδων της εταιρείας του. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να ορίζονται συγκεκριμένοι στόχοι, όπως:
α) βελτίωση της παραγωγικότητας – αύξηση της αποτελεσματικότητας των πωλήσεων, προσέλκυση/διατήρηση προσωπικού, διεύρυνση της αποτελεσματικότητας των διαφημιστικών ενεργειών.
β) μείωση των εξόδων – δυνατότητα για αυτοεξυπηρέτηση του πελάτη και για γρηγορότερη/οικονομικότερη τεκμηρίωση
γ) αύξηση εσόδων – αύξηση μεγέθους της μέσης παραγγελίας
δ) πελατειακή ικανοποίηση – αξιοποίηση των «από στόμα σε στόμα» συστάσεων και απόκριση σε μεταβαλλόμενες ανάγκες
ε) καινοτομία.

Πρόσθεσε ακόμα ότι η κοινωνική δικτύωση θα εξελιχθεί και πως στο άμεσο μέλλον τα σχετικά sites θα συνδυάζουν τα καλύτερα από τα δομημένα δεδομένα με το καλύτερο περιεχόμενο που δημιουργούν οι ίδιοι οι χρήστες. Η εξέλιξη αφορά όμως και το ίδιο το ανθρώπινο είδος. Το «μακρύ ταξίδι» από την εποχή του χαλκού πλησιάζει πλέον την εποχή του… σύννεφου. Στο περιβάλλον του cloud computing, όσο πιο συνδεδεμένος είναι ο άνθρωπος, τόσο γρηγορότερα μαθαίνει. Αντίστοιχα, οι κοινωνίες που έχουν βαθύτερα μέσα για την απορρόφηση και την κατανομή του κινδύνου, αναπτύσσονται ταχύτερα και καλύτερα.


Η βελτιστοποίηση ξεκινά από το desktop
Ο Κώστας Γκρίτσης, Senior Consultant της Microsoft Ελλάς, επικεντρώθηκε στο θέμα της βελτιστοποίησης του desktop ως μέσου για τη μείωση του κόστους και την αύξηση της παραγωγικότητας. Αναγνώρισε ότι στο επίκεντρο του ΙΤ δεν βρίσκεται πλέον το ίδιο το desktop, αλλά ο εργαζόμενος που το χρησιμοποιεί. Ο Διευθυντής Πληροφορικής καλείται να αντεπεξέλθει στη διττή πρόκληση του να παρέχει την αυξημένη ευελιξία που επιζητά ο χρήστης αλλά και να πληροί τις αυστηρές προδιαγραφές ασφάλειας, συμμόρφωσης και κόστους.

Ο δρόμος για το βελτιστοποιημένο desktop -αλλά και το Dynamic IΤ γενικότερα- περνά από κάποιους ενδιάμεσους σταθμούς. Στο αρχικό επίπεδο, η υποδομή είναι ασυντόνιστη και οι διαδικασίες εκτελούνται «με το χέρι.» Στο επίπεδο της τυποποίησης, η διαχείριση της υποδομής Πληροφορικής γίνεται βάσει κάποιας περιορισμένης αυτοματοποίησης. Στο «εκλογικευμένο» επίπεδο, η διαχείριση της κεντροποιημένης υποδομής ΙΤ γίνεται με τη μέγιστη αυτοματοποίηση.

Στο τελικό επίπεδο του Dynamic IT, η διαχείριση είναι πλήρως αυτοματοποιημένη, η χρήση των πόρων είναι ευέλικτη και το IΤ δεσμεύεται προς το Business μέσω SLAs. Κάθε επιχείρηση καλείται να καθορίσει ποιο από αυτά τα επίπεδα συμβαδίζει καλύτερα με τους στόχους της και, ανάλογα, να στοχεύσει προς το επίπεδο της εκλογίκευσης -και του δραματικού περιορισμού των δαπανών- ή του Dynamic IT -και της επιπρόσθετης, αυξημένης ευελιξίας.

Η Πρόκληση της Επιχειρηματικής Τεχνολογίας
Ο Κωνσταντίνος Κάππος, Γενικός Διευθυντής Τεχνολογιών Πληροφορικής του OTE, επεσήμανε ότι η τεχνολογία δεν αφορά πλέον μόνο τη λειτουργία μιας επιχείρησης, αλλά επίσης τη στρατηγική και το σχεδιασμό της. Η επανάσταση της μαζικής επεξεργασίας δεδομένων μετατράπηκε σε επανάσταση των επικοινωνιών και της διάδοσης της πληροφορίας, η οποία επηρεάζει ραγδαίως ανθρώπινες συνήθειες και διανοίγει νέες δυνατότητες. Στο πλαίσιο αυτό, η τεχνολογία είναι αναγκαία συνθήκη επιτυχημένης εφαρμογής επιχειρηματικών πρωτοβουλιών.

Κάποιες από τις βασικότερες αρχές και προκλήσεις της σύγχρονης επιχειρηματικής ηγεσίας είναι η διατήρηση της επαφής με την πραγματικότητα σε πραγματικό χρόνο, η κερδοφόρα αύξηση μεριδίων και η ενεργητική, εντατική διοίκηση. Παράλληλα, βασικά καθήκοντα και συνεισφορά της τεχνολογικής ηγεσίας αποτελούν η σύνδεση της τεχνολογίας στις διαδικασίες λήψης επιχειρηματικών αποφάσεων, η ολοκλήρωση εσωτερικών και εξωτερικών πληροφοριών και η ταχύτητα επικοινωνίας πληροφορίας.

O K. Κάππος επεσήμανε τη συνεισφορά της τεχνολογίας στην υποστήριξη των ηγετών ώστε να κάνουν σωστές εκτιμήσεις σχετικά με το μέλλον των επιχειρήσεών τους. Η εκτίμηση μελλοντικών εξελίξεων και η εξομοίωση των ευκαιριών και κινδύνων που αυτές συνεπάγονται, αποτελούν ένα από τα ισχυρότερα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που μπορεί να αποδώσει η τεχνολογία στην επιχείρηση. Επιπλέον, η καθιέρωση συστηματικής ενημέρωσης, αξιόπιστης λειτουργίας και έγκαιρης διάθεσης εργαλείων ανάλυσης, αποτελεί κύρια προτεραιότητα του σύγχρονου CIO.

Ακόμα, ο συνδυασμός των κατάλληλων εξωτερικών πληροφοριών με τις εσωτερικές επιχειρησιακές, αποτελεί κλειδί επιτυχημένης πορείας στην αγορά. Η επιχείρηση θα πρέπει, για παράδειγμα, να είναι σε θέση να αξιοποιεί αξιόπιστες πληροφορίες για μερίδια αγοράς, ικανότητες ανταγωνιστών, ανάγκες πελατών κ.λπ. Παράλληλα, η ροή της ενημέρωσης είναι πλέον σημαντικότερη από την ίδια την πληροφορία. Η ταχύτητα επικοινωνίας και ενημέρωσης αυξάνεται εκθετικά: περιοδικότητες καταργούνται και αντικαθίστανται από ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο. Τέλος, η τεχνολογία συνεισφέρει στη συστηματική μέτρηση της προστιθέμενης αξίας, αφού αξιολογεί και μετρά την επιχειρησιακή δράση και επιχειρηματική επιτυχία.


Το ΙΤ μετά την κρίση
Ως τομείς Πληροφορικής με κρίσιμο ρόλο στην απελευθέρωση της επιχείρησης από την οικονομική κρίση αναφέρθηκαν οι διαδικασίες, η αρχιτεκτονική και η ασφάλεια. Ο Kevin Bailey, Director, Product Marketing EMEA της Symantec Corporation, παρατήρησε ότι, αν και ο προϋπολογισμός Πληροφορικής των περισσότερων επιχειρήσεων μειώθηκε μέσα στο 2009, δεν ισχύει το ίδιο για τις επενδύσεις στον τομέα της ασφάλειας. Εκεί, μάλιστα, το κέντρο βάρους μετατοπίστηκε από τα συστήματα στην ίδια την πληροφορία και τη διαχείρισή της.

Ο Κοσμάς Κίτσος, Country Presales Manager, HP Enterprise Business της Hewlett-Packard Hellas, επεσήμανε τη στροφή προς την ενοποιημένη υποδομή (converged infrastructure) η οποία χαρακτηρίζει, μεταξύ άλλων, και τα data center της επόμενης γενιάς. Στο μελλοντικό περιβάλλον της επικράτησης του Virtualization σε όλα τα επίπεδα, κεντρικές προκλήσεις αποτελούν ο ορισμός του τι δεν θα πρέπει να εικονικοποιηθεί και του πώς θα επιτευχθεί η ενιαία παρουσίαση όλων των επιμέρους εικονικών στοιχείων. Ο Eddy Pauwels, Director of Product Marketing International της Serena, αναφέρθηκε στις κυρίαρχες προτεραιότητες των CIOs: τη μείωση του κόστους και τη βελτίωση των επιχειρησιακών διαδικασιών.

Απαραίτητο για την επίτευξη των παραπάνω είναι το λογισμικό του Business Process Management το οποίο θα πρέπει ωστόσο να γίνει πιο “lean” -δηλαδή, πιο εύκολο στην ανάπτυξη, με χαμηλότερο κόστος εγκατάστασης και γρηγορότερη επιστροφή στην επένδυση. Ο Πάνος Γιαλελής, Διευθύνων Σύμβουλος της IntelliSolutions, επέστησε την προσοχή και στην παράμετρο του Business Service Management ως προσέγγισης που επιτρέπει την κατανόηση και την πρόβλεψη του αντίκτυπου της τεχνολογίας στο business και τη μείωση του κόστους Πληροφορικής. Πρόκειται για έναν τρόπο σκέψης και δράσης που επιτρέπει τη σύνδεση της στρατηγικής του ΙΤ με την αντίστοιχη του Business.

Τέλος, ο Γιώργος Κουτίτσας, Partner της Spirit, ανέφερε την επιχειρησιακή αρχιτεκτονική ως το θεμελιώδες πρώτο βήμα στην κατεύθυνση του BPM. Η Enterprise Architecture επιτρέπει τη σημαντική εξοικονόμηση κόστους, τη μείωση του χρόνου που απαιτείται για την ανάπτυξη νέων προϊόντων, τη μείωση των κινδύνων ΙΤ και, πρωτίστως, τη μεγιστοποίηση των στρατηγικών επιχειρησιακών οφελών.

Case Study: ΕΒΓΑ
Ολοκλήρωση και Παραγωγικότητα
Ο Χρύσανθος Παύλου,
Διευθυντής Πληροφοριακών Συστημάτων της ΕΒΓΑ, παρέθεσε το Case Study της εταιρείας του στον τομέα της Ολοκλήρωσης. Επιχειρηματική ανάγκη της ΕΒΓΑ αποτελούσε η βελτίωση της εξυπηρέτησης πελατών, η μείωση / βελτιστοποίηση του κόστους λειτουργίας μέσω της βελτίωσης του σχεδιασμού, η βελτιστοποίηση της πολιτικής προώθησης προϊόντων, ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός & διαχείριση παραγωγικής διαδικασίας και η εφαρμογή Επιχειρηματικής Ευφυΐας (Business Intelligence). Η ΕΒΓΑ αναζητούσε μία διεθνή λύση all-in-one η οποία να καλύπτει τις ανάγκες του κλάδου Τροφίμων & Ποτών.

Μέσα από το Microsoft Dynamics – AX το οποίο και εγκατέστησε, έχει παρατηρήσει σημαντική βελτίωση όσον αφορά την παρακολούθηση οικονομικών μεγεθών με βάση Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, την παρακολούθηση & εξαγωγή αποτελεσμάτων ανά Business Unit, την ανάλυση κόστους & κέρδους σε όλη την ιεραρχία του οργανισμού, το σχεδιασμό και την παρακολούθηση κόστους & στόχων σε συνθήκες έντονης εποχικότητας, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα, τη γρηγορότερη αντίδραση στις απαιτήσεις του πελάτη, την ιχνηλασιμότητα και την υποστήριξη λήψης αποφάσεων.


Κeynote
Νiel Nickolaisen
Ενα «Απλό Μικρό Μοντέλο»

Νiel Nickolaisen, CIO και Director of Strategic Planning της Headwaters, παρουσίασε ένα μοντέλο ευθυγράμμισης στόχων το οποίο ανέπτυξε μέσα από την πολυετή του εμπειρία στο χώρο του ΙΤ. Πρόκειται για το Simple Little Model, το οποίο είναι απλό -αλλά όχι και εύκολο. Το μοντέλο αυτό αποτυπώνεται σε ένα τετράγωνο πίνακα με τέσσερα τεταρτημόρια. Φέρει την έννοια της διαφοροποίησης στον κάθετο άξονα και εκείνη της κρισιμότητας για τη λειτουργία (Mission Critical) στον οριζόντιο.

Ο Διευθυντής Πληροφορικής καλείται να κατατάξει τα επιμέρους έργα και τις σχετικές τεχνολογίες στα τέσσερα αυτά τεταρτημόρια. Το κρισιμότερο ερώτημα στο οποίο θα πρέπει να απαντήσει είναι το τι αποτελεί παράγοντα διαφοροποίησης. Προκειμένου να προσδιορίσει το παραπάνω, θα πρέπει να απαντήσει σε πέντε υποερωτήματα:
1. Ποιους υπηρετούμε και τι χρειάζονται/επιθυμούν περισσότερο;
2. Τι παρέχουμε για να τους βοηθήσουμε;
3. Ποιος ο καλύτερος τρόπος για να παράσχουμε το παραπάνω;
4. Πώς ξέρουμε ότι επιτυγχάνουμε;
5. Πώς θα πρέπει να οργανωθούμε ώστε να παρέχουμε την παραπάνω υπηρεσία;

Αφού εντοπιστούν όσα είναι κρίσιμα για τη λειτουργία και όσα αποτελούν στοιχεία διαφοροποίησης, θα πρέπει να γίνει μία ανάλυση των ευκαιριών και τον τυχόν κενών που προκύπτουν. Θα πρέπει να ιεραρχηθούν τα κενά που θα πρέπει να καλυφθούν και οι ευκαιρίες που θα πρέπει να επιδιωχθούν. Ο Nickolaisen έδωσε και ένα παράδειγμα χρήσης του μοντέλου στο πλαίσιο αντικατάσταση συστήματος ERP μίας εταιρείας συσκευασμένων καταναλωτικών αγαθών. Τα έσοδα της επιχείρησης αυτής προέρχονταν από πολλαπλά κανάλια και το παλιό της σύστημα δεν παρείχε ικανοποιητική διαφάνεια, ούτε υψηλό βαθμό αυτοματοποίησης.

Σημαντικά σημεία της μεταμόρφωσης την οποία υπέστη, ήταν η μετατόπιση του στοιχείου των analytics από το κάτω αριστερό τεταρτημόριο στο επάνω δεξιό. Στο ίδιο τεταρτημόριο της διαφοροποίησης τοποθετήθηκαν και η διαχείριση των καναλιών και των προϊόντων. Αντίστοιχα, στο κάτω δεξιό τεταρτημόριο των κρίσιμων λειτουργιών τοποθετήθηκαν τα συστήματα ERP και CRM καθώς και η νομική δομή. Μετά από τον παραπάνω επαναπροσδιορισμό των προτεραιοτήτων, μειώθηκαν δραματικά οι χρόνοι και απλουστεύθηκαν σημαντικά οι επιχειρησιακές διαδικασίες.

Case Study: DSGI
Managed Operations με πελατοκεντρική κατεύθυνση
Σύμφωνα με τον Παναγιώτη Ηλιόπουλο, Διευθυντή Πληροφορικής, DSGI South-East Europe A.E.B.E, 4 εκατομμύρια πελάτες περνούν κάθε χρόνο τις πόρτες των καταστημάτων της αλυσίδας Κωτσόβολος και ElectroWorld, η οποία ανήκει στο DSGi Group και πραγματοποίησε για το 2008 κύκλο εργασιών 500 εκατ. ευρώ. Με στόχο τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πελατών της μέσω της συνολικής βελτίωσης της απόδοσης του οργανισμού, η εταιρεία αποφάσισε να επενδύσει σε τρεις τομείς:

α) Διαχείριση Αιχμών Ζήτησης, β) Διαχείριση Εσωτερικών Διαδικασιών και Διαχείριση και Διάχυση Γνώσης. Ενα κοινό πεδίο στους προαναφερόμενους τομείς ήταν το σύστημα διαχείρισης πελατών, για το οποίο η εταιρεία προτίμησε ως προμηθευτή την Entersoft. Η υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης CRM λύσης είχε ως στόχο τη δημιουργία στοχευμένων marketing campaigns, την υποστήριξη του call center, τη σύνδεση με το σύστημα διαχείρισης γνώσης για τα προϊόντα και τη διαδικασία υποστήριξης μετά την πώληση, η οποία περιλαμβάνει το Service Management και το Products Installation Management.

Τα οφέλη από την υλοποίηση του έργου ήταν πολλαπλά. Ο Π. Ηλιόπουλος αναφέρθηκε ενδεικτικά στον τομέα του Product Installation Management, όπου επιτεύχθηκε μια πλήρης αυτοματοποίηση σε μια διαδικασία που περιλαμβάνει περισσότερες από 20.000 εγκαταστάσεις ανά μήνα από 1.500 πιστοποιημένους εγκαταστάτες σε όλη την Ελλάδα. Ο Π. Ηλιόπουλος απέδωσε κατά κύριο λόγο την επιτυχία του έργου στην κουλτούρα και τη στρατηγική της επιχείρησης.


Keynote
Steve Bell & Mike Orzen
IT: Χρυσωρυχείο ή Λερναία Υδρα;
Η μείωση του business «waste» είναι ο βασικός στόχος του συστήματος Lean IT, το οποίο έχει δημιουργηθεί για να εφαρμόζεται στις διαδικασίες Πληροφορικής. Οι Steve Bell & Mike Orzen βλέπουν σημαντικά εμπόδια στην προσπάθεια εναρμόνισης του IT με το business. Παρομοίασαν μάλιστα την προσπάθεια αυτή με τη Λερναία Υδρα που κάθε της κεφάλι είναι και ένα πρόβλημα. Σύμφωνα με τους δύο ομιλητές, το business βλέπει το IT ως ένα πολύπλοκο σύστημα, δυσκίνητο και με μεγάλες δαπάνες σε αποτυχημένα έργα. Το σύστημα Lean IT αφαιρεί τα στοιχεία που επιβαρύνουν το σύστημα IT και άρα το κάνει περισσότερο ευκίνητο και ευπροσάρμοστο και λιγότερο κοστοβόρο.

Ο Steve Bell παρομοίασε την υποδομή IT με ένα χρυσωρυχείο για την επιχείρηση. Ωστόσο, όπως συμβαίνει και με τα πραγματικά χρυσωρυχεία, η διαδικασία μέχρι να πάρουμε το καθαρό χρυσάφι είναι δύσκολη. Διπλά αρχεία, εφαρμογές που λειτουργούν χωρίς να προσφέρουν και διαδικασίες που υπάρχουν χωρίς να συνεισφέρουν στην παραγωγή, είναι το μετάλλευμα που θα πρέπει να καθαριστεί για να μείνει ο χρυσός. Το ενδιαφέρον είναι ότι στην περίπτωση της IT υποδομής η δύσκολη εργασία του καθαρίσματος δεν χρειάζεται να γίνεται για κάθε εξόρυξη μεταλλεύματος.

Panel Discussion
Business και IT: Μαζί δεν κάνουνε και χώρια δεν μπορούνε
Δύσκολα πλέον θα φανταζόμασταν μια θέση εργασίας χωρίς PC στις σύγχρονες επιχειρήσεις. Ωστόσο, αυτό δε συνεπάγεται ότι πράγματι υφίσταται η αντιστοίχιση και ακόμα περισσότερο πως όταν υφίσταται το PC αξιοποιείται για τη βελτίωση της παραγωγικότητας, την αύξηση της επιχειρηματικής γνώσης και συνολικά τη βελτίωση της επιχειρηματικής λειτουργίας.

Δυστυχώς, σε πολλές περιπτώσεις οι άνθρωποι που είναι υπεύθυνοι για την τροφοδότηση των μηχανών με δεδομένα αντιδρούν σε αυτήν την υποχρέωση ή ανάλογα με την πολιτική της εταιρείας μπορεί να μην την εκλαμβάνουν σαν υποχρέωση. Ενα δεύτερο πρόβλημα είναι η επιλογή των πληροφοριακών συστημάτων που θα αναλάβουν το ρόλο του επιχειρηματικού συμβούλου. Η βιομηχανία λογισμικού βρίσκεται ακόμα μακριά από την απλοποίηση και έτσι στόχος της κάθε επιχείρησης είναι να επιλέξει λύσεις που της προσθέτουν τη λιγότερη πολυπλοκότητα. Αν η επιλογή δεν είναι η σωστή, η πολυπλοκότητα προσθέτει έξοδα και τα έξοδα δημιουργούν παράπονα και αντιδράσεις.

Αρα, πριν από την οποιαδήποτε επένδυση σε πληροφοριακά συστήματα, θα πρέπει να υπάρχει μια δέσμευση από κάθε εργαζόμενο ότι θα κάνει το καλύτερο που μπορεί για την επιτυχία του έργου και επιπλέον να έχει οριστεί ένας σαφώς καθορισμένος προϋπολογισμός και μια μελέτη σκοπιμότητας.

Προϋπολογισμοί, συνεργασία και καινοτομία
Οσον αφορά το θέμα του προϋπολογισμού, σύμφωνα με τον Μ. Μαζαράκη, Group CFO της TITAN, «Εκτός από έναν προϋπολογισμό που αφορά το λειτουργικό κομμάτι της IT υποδομής, σε κάποιες εταιρείες για τις οποίες η Πληροφορική μπορεί να δημιουργήσει καινοτομία, θα πρέπει να προβλέπεται και προϋπολογισμός για έρευνα και ανάπτυξη». Από εκεί και πέρα χρειάζεται μια μεθοδολογία που θα επιτρέψει στη Διεύθυνση Πληροφορικής να συνεργαστεί με τις άλλες διευθύνσεις, με κοινό στόχο την καλύτερη αξιοποίηση του προϋπολογισμού βάσει των αναγκών.

Σύμφωνα με τον Χ. Τριζόγλου, Γενικό Δ/ντή Επιτελικών Υπηρεσιών της ΔΕΗ, «Το πρώτο βήμα, όπως σε κάθε συνεργασία είναι η αποκατάσταση επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων. Από εκεί και πέρα, οι ενδιαφερόμενες πλευρές θα πρέπει να κάτσουν σε ένα τραπέζι και να ορίσουν κοινούς στόχους, ενώ στη συνέχεια ρόλος του τμήματος Πληροφορικής είναι να πετύχει τους στόχους με τα λιγότερο πολύπλοκα συστήματα. Παράλληλα, προς αποφυγή παρεξηγήσεων, είναι σημαντική η διαμόρφωση δεικτών, οι οποίοι αντικειμενικά θα μετρούν τα αποτελέσματα στη διαδρομή προς το στόχο».

Ο Δ. Μαντάος, Oικονομικός & Διοικητικός Δ/ντης της Sefco Zeelandia, συμπλήρωσε ότι «θα πρέπει η Διεύθυνση IT να βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο του οργανογράμματος με τις υπόλοιπες σημαντικές Διευθύνσεις και άρα να μιλάει απευθείας με τη Γενική Διεύθυνση. Επισήμανε ότι αντιθέσεις εμφανίζονται περισσότερο ανάμεσα στη Διεύθυνση Πληροφορικής και την Εμπορική Διεύθυνση και λιγότερο με την Οικονομική Διεύθυνση». Οπως και σε όλους σχεδόν τους τομείς, η οικονομική κρίση έχει δημιουργήσει ένα ιδιαίτερο περιβάλλον.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι πλέον οι χημικές αντιδράσεις είναι περισσότερο απρόβλεπτες γιατί δεν γίνονται υπό κανονικές συνθήκες. Σύμφωνα με τον Δ. Καραϊσκάκη, Διευθυντή Διεύθυνσης Τεχνολογικών Συστημάτων και Υπηρεσιών της ΕΧΑΕ, «η κρίση φαίνεται να μένει στο παρελθόν και η βασική της απαίτηση που ήταν η μείωση του κόστους να μεταβάλλεται σε έλεγχο του κόστους. Επομένως, το IT πρέπει να αποδεικνύει για κάθε επένδυση σε ποια διαδικασία του business είναι ωφέλιμη. Παράλληλα, ανοίγεται και ένα παράθυρο προς υπηρεσίες outsourcing, οι οποίες εξασφαλίζουν καλύτερο έλεγχο των εξόδων.

Τέλος, θα πρέπει να στρέψουμε τη ματιά μας στο Green IT -και για περιβαλλοντικούς λόγους, αλλά και για μειώσουμε περαιτέρω τα λειτουργικά μας έξοδα».
Σε μια περίοδο που όλοι μιλούν για επιβίωση μέσα από καινοτομία, ο Γ. Παπίδης, Διευθυντής Διαχείρισης Εφαρμογών Πληροφορικής της ΟΤΕ, θεωρεί ότι «η καινοτομία δεν είναι μόνο θέμα του IT, αλλά ολόκληρης της επιχείρησης. Το IT μπορεί και πρέπει να εντάσσει στη λειτουργία του καινοτομικά εργαλεία που θα βοηθήσουν το business, αλλά αυτά από μόνα τους δεν είναι αρκετά για να καινοτομήσει η επιχείρηση».

Την άποψη αυτή στήριξε και ο Π. Γουλάκος, Financial Manager Greece-Cyprus της 3M λέγοντας ότι «η καινοτομία πρέπει να είναι στο DNA της κάθε επιχείρησης, οπότε μέσα από αυτήν την οπτική κάθε Διεύθυνση, άρα και η Διεύθυνση IT, θα πρέπει να συνεισφέρει. Ωστόσο, η χρήση καινοτομικών εφαρμογών IT δεν εξασφαλίζει καινοτομία, καθώς οι ίδιες εφαρμογές χρησιμοποιούνται και από δεκάδες άλλες επιχειρήσεις».


Τα ΙΤ tools κάνουν τη ζωή μας ευκολότερη
Στις λύσεις automation εστίασε ο Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Product Manager της Relational, προκειμένου να αποφορτίσει το έργο του διαχειριστή. Το virtualization και το cloud computing είναι δύο τάσεις που σύμφωνα με τον Κ. Παπαγεωργίου θα διαμορφώσουν σημαντικά το ρόλο του IT manager τα ερχόμενα χρόνια και θα έχουν σημαντική συνεισφορά στη μείωση των λειτουργικών εξόδων. Ο Βλάσης Παπαπαναγής, Sales & Marketing Director της SPSS, τόνισε την αξία της ανάλυσης των πληροφοριών, η οποία λαμβάνει χώρα μετά τη συλλογή τους και θα πρέπει να εφαρμόζεται πριν από τη λήψη αποφάσεων.

Πρακτικά, τα εργαλεία ανάλυσης μπορούν να προσφέρουν στην εταιρεία εμπεριστατωμένες προβλέψεις και να της επιτρέψουν να χαράξει με μεγαλύτερη ασφάλεια τη μελλοντική της πορεία. Αν και στο πάνελ του συνεδρίου οι CIOs και CFOs έδειξαν διάθεση για σύγκλιση, σύμφωνα με τον Σπύρο Ρέτζεκα, ITS Division Head της Qualco, η ώρα του budgeting είναι πάντα δύσκολη. Υπάρχουν, ωστόσο, μεθοδολογικά εργαλεία που επιτρέπουν την ευκολότερη υλοποίηση της σύγκλισης σε όλους τους τομείς επενδύσεων, καταγράφοντας απαιτήσεις, στόχους, προϋπολογισμό μέσα από τη διαφορετική οπτική τόσο του business όσο και το IT και στη συνέχεια δημιουργώντας ένα roadmap προς την επίτευξη των στόχων.

Η αξία των analytics, η συνεισφορά τους στην αξιολόγηση της συμπεριφοράς του πελάτη και στη δημιουργία στοχευμένων ενεργειών υπογραμμίστηκε από τον Σπύρος Ντοβα, Presales Manager, EnterpriseDIS Division της SingularLogic, ο οποίος αναφέρθηκε στο σχετικό έργο Customer Loyalty Lifecycle στην Ολυμπιακή Αεροπορία.

Πληροφορική με, ή άνευ, «χαρτοφυλακίου»
Απέχει αρκετά από την υλοποίηση το paperless office, σύμφωνα με τον Βαγγέλη Μυτάκο, Software & Solutions Manager, Imaging & Printing Group, HP Middle East, Mediterranean & Africa region της HP. Περισσότερες από 200 δισεκατομμύρια σελίδες περνούν ετησίως από την ψηφιακή στην αναλογική μορφή, δηλαδή εκτυπώνονται. Σύμφωνα με τα στοιχεία της HP, περίπου το 6% των εσόδων μιας εταιρείας δαπανάται στον τομέα imaging & printing. Επιπλέον, για κάθε ένα δολάριο που δαπανάται για την εκτύπωση μιας σελίδας, 9 δολάρια δαπανώνται για τη διαχείρισή της.

Οι εταιρείες θέλουν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα και προτιμούν ένα μοναδικό προμηθευτή για τη διαχείριση των υπηρεσιών εκτύπωσης. Τα Managed Printed Services, σύμφωνα με την HP, είναι μια τάση που έρχεται να εδραιωθεί στην αγορά, γιατί μπορεί να καλύψει ανάγκες στους τομείς της μείωσης του κόστους λειτουργίας, της πράσινης επιχειρηματικότητας και της βελτίωσης της παραγωγικότητας.

Σύμφωνα με τον Ηλία Αγγελίδη, Technical Support Manager της Algosystems, στον κόσμο του outsourcing μεγιστοποιείται η ανάγκη της επιχείρησης για τον έλεγχο της ποιότητας του παρόχου. Επομένως, η εταιρεία χρειάζεται πλέον τα απαραίτητα εργαλεία για να προσλαμβάνει όλα τα δεδομένα που θα της επιτρέπουν να γνωρίζει πόσο καλά ο εκάστοτε εξωτερικός συνεργάτης κάνει σωστά το έργο του. Στον ψηφιακό κόσμο, η αναλογική πληροφορία αποτυπωμένη σε χαρτί έχει ακόμα σημαντική παρουσία.

Η διαχείριση των εκτυπώσεων, σύμφωνα με την Μυρτώ Παπαθάνου, Βusiness Unit Manager Printing, Projects & Services BU της CPI είναι ένας τομέας που μπορεί να δημιουργήσει πολλαπλά οικονομικά οφέλη για την επιχείρηση, είτε με μείωση του άμεσου κόστους της εκτύπωσης, είτε του έμμεσου κόστους της διαχείρισης του κύκλου του εξοπλισμού και των αναλώσιμων.

Στο ίδιο μήκος κύματος συντονίστηκε και o Ανδρέας Κυλικάς, Γενικός Διευθυντής της Lexmark, ο οποίος τόνισε ότι η αξιοπιστία του συνεργάτη στη διαχείριση ψηφιακών εκτυπώσεων είναι καθοριστική, καθώς η εταιρεία που έχει επιλέξει μια τέτοια λύση εκτός από τη μείωση του κόστους, επιθυμεί και την αδιάλειπτη λειτουργία της.

Λειτουργική αριστεία
Το IT και το business μπορούν και πρέπει να συγκλίνουν. Υπάρχουν, άλλωστε, εκατοντάδες λύσεις που μπορούν να βοηθήσουν το IT να κάνει καλύτερα το έργο του. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Αναστάσιο Αλέφαντο, Head of IT Operations του ΔΑΑ, βασικός στόχος του IT θα συνεχίσει να είναι το operational excellence. Οι λύσεις που υλοποιούνται είναι απαραίτητο να λειτουργούν απρόσκοπτα και να εκτελούν το έργο που τους έχει ανατεθεί. Επομένως, πριν από οποιαδήποτε εφαρμογή, οι άνθρωποι του IT θα πρέπει να είναι σίγουροι ότι έχουν κάνει τη σωστή επιλογή. Διαφορετικά, υπάρχει κίνδυνος απώλειας της εμπιστοσύνης της εταιρείας. Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με μία θερμή, διαδραστική συζήτηση μεταξύ των Keynote Speakers και του κοινού.