Μια νέα έρευνα της Symantec έδειξε την έλλειψη ετοιμότητας των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων όσον αφορά το disaster preparedness. Ωστόσο, ποτέ δεν είναι αργά να διασφαλίσετε τα δεδομένα σας.

Πηγή: Symantec Απόδοση: Χριστίνα Ροζάκη / xrozaki@boussias.com

Η Symantec ανακοίνωσε πρόσφατα τα αποτελέσματα έρευνάς της για την ετοιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον τομέα του Disaster Recovery. Στόχος της έρευνας ήταν να καταγράψει τις πρακτικές των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, και των πελατών τους, όσον αφορά την προετοιμασία ενός πλάνου disaster recovery.

Η καταστροφή δεν χτυπάει πάντα δυο φορές
Η εικόνα που δημιουργήθηκε ήταν απογοητευτική. Παρά τους εμφανείς κινδύνους, τα πλάνα disaster preparedness δεν έχουν τεθεί ως προτεραιότητα – παρά μόνον στη κόψη του χρόνου, όταν η εταιρεία έχει ήδη έρθει αντιμέτωπη με μια καταστροφή ή απώλεια δεδομένων. Τα στοιχεία αποκαλύπτουν επίσης ότι το κόστος από την έλλειψη ετοιμότητας είναι υψηλό, θέτοντας τις επιχειρήσεις σε κίνδυνο να σταματήσει έως και η λειτουργία τους. Σύμφωνα με την έρευνα, το downtime δεν κοστίζει πολλά χρήματα μόνο στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, αλλά ωθεί επίσης και τους πελάτες τους να διακόψουν τις συνεργασίες μαζί τους.

Εξειδικευμένη γνώση
«Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις δεν έχουν αντιληφθεί ακόμα τον τρομερό αντίκτυπο που μπορεί να έχει μια καταστροφή στις επιχειρήσεις τους. Πάρα τις προειδοποιήσεις, πολλοί φαίνεται να πιστεύουν ότι δεν πρόκειται να συμβεί σε αυτούς», υποστηρίζει ο Γιώργος Ματθαίος, Small Business & Distribution Manager της Symantec.

«Καταστροφές συμβαίνουν και οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις δεν μπορούν να αντέξουν τον κίνδυνο απώλειας των δεδομένων τους ή -ακόμα πιο σημαντικό- της κρίσιμης πληροφορίας τους. Ο απλός προγραμματισμός μπορεί να προσφέρει στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (SMBs) τη δυνατότητα να προστατέψουν τις πληροφορίες τους σε περίπτωση καταστροφής, πράγμα που με τη σειρά του μπορεί να συμβάλλει στην καλλιέργεια εμπιστοσύνης με τους πελάτες τους».

The bigger picture
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, είναι πολλές οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που δεν βλέπουν τη μεγαλύτερη εικόνα και αδυνατούν να κατανοήσουν τη σπουδαιότητα ενός σχεδίου disaster preparedness. Οι μισοί από τους ερωτηθέντες δεν διαθέτουν ένα πλάνο ετοιμότητας. Το 41% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι ποτέ δεν σκέφτηκαν να συγκροτήσουν ένα πλάνο και το 40% δήλωσε ότι το disaster preparedness δεν αποτελεί μέρος των προτεραιοτήτων τους.

Data στον αέρα
Η έρευνα αποκάλυψε επίσης ότι οι βασικές πληροφορίες των περισσότερων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων δεν είναι προστατευμένες. Λιγότερες από τις μισές κάνουν back up τα αρχεία τους σε εβδομαδιαία ή συχνότερη βάση και μόλις 23% των ερωτηθέντων πραγματοποιούν καθημερινό back up. Οι συμμετέχοντες ανέφεραν επίσης ότι μια καταστροφή θα μπορούσε να προκαλέσει την απώλεια των πληροφοριών τους. Στην πραγματικότητα, το 44% των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων δήλωσαν ότι θα έχαναν τουλάχιστον το 40% των δεδομένων τους σε περίπτωση καταστροφής.


Κατόπιν εορτής…
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι μισές από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που έχουν εφαρμόσει πλάνο disaster preparedness, το έκαναν μόνο αφού αντιμετώπισαν διακοπή λειτουργίας ή/και απώλεια δεδομένων. Ενα 52% συγκρότησε πλάνο disaster preparedness τους τελευταίους έξι μήνες, ωστόσο, μόλις το 28% αυτών είχε κάνει test run του πλάνου για recovery – ένα απαραίτητο βήμα στη σωστή προετοιμασία για μια ενδεχόμενη καταστροφή.

Κόστη και ποσοστά
Φυσικά, ανάμεσα στα πιο πιθανά σενάρια μιας καταστροφής, είναι ο σημαντικός οικονομικός αντίκτυπος στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Το μέσο κόστος του downtime για μια μικρή ή μεσαία επιχείρηση είναι 12.500 δολ. την ημέρα. Αυτό το downtime μπορεί επίσης να τις θέσει εκτός λειτουργίας. Επίσης, 44% των πελατών μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, δήλωσε ότι οι προμηθευτές τους είχαν κλείσει μόνιμα λόγω κάποιας καταστροφής. Το 29% των πελατών, είχε χάσει «κάποια» ή «αρκετά» από τα σημαντικά δεδομένα του, ως αποτέλεσμα των επιπτώσεων που έχουν οι καταστροφές στους προμηθευτές τους.

Φυσικά, οι διακοπές λειτουργίας ωθούν και τους πελάτες να αποχωρούν από την επιχείρηση – μάλιστα, ένα 54% των πελατών ανέφερε ότι άλλαξαν προμηθευτή αφού αντιλήφθηκαν ότι διέθεταν αναξιόπιστα υπολογιστικά συστήματα.

5 συμβουλές για τη βελτίωση της ετοιμότητας
Η έρευνα αποκάλυψε ότι ποσοστό 36% των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων έχει σκοπό να αναπτύξει κάποιο πλάνο disaster preparedness στο μέλλον. Καθώς αυτές και άλλες επιχειρήσεις αναπτύσσουν τέτοια πλάνα, η  Symantec προτείνει τα ακόλουθα:
1. Το downtime δεν είναι δαπανηρό μόνο από οικονομική άποψη, αλλά μπορεί επίσης να σημαίνει και την ολοκληρωτική διάλυση μιας επιχείρησης. Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις δεν μπορούν να περιμένουν μέχρι να είναι πολύ αργά, γι’ αυτό χρειάζεται να ξεκινήσουν τον σχεδιασμό ενός πλάνου disaster preparedness άμεσα.
2. Οι φυσικές καταστροφές, οι διακοπές ρεύματος και οι κυβερνοεπιθέσεις μπορούν να συντελέσουν στην απώλεια δεδομένων αλλά και σε οικονομική απώλεια, οπότε οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις πρέπει να διασφαλίσουν ότι τα σημαντικά αρχεία τους διασώζονται όχι μόνο σε έναν εξωτερικό σκληρό δίσκο και/ή σε ένα εταιρικό δίκτυο, αλλά σε μια ασφαλή, off-site τοποθεσία.
3. Εκπαιδεύστε το ανθρώπινο δυναμικό σας, καθώς μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη του downtime. Οι εργαζόμενοι πρέπει να εκπαιδευτούν στις καλύτερες πρακτικές για την ασφάλεια των υπολογιστών και στις απαραίτητες ενέργειες σε περίπτωση που πληροφορίες διαγραφούν κατά λάθος ή δεν μπορούν να εντοπιστούν εύκολα μέσα στα αρχεία τους.
4. Οι τακτικές δοκιμές disaster recovery είναι ανεκτίμητες. Δοκιμάστε το πλάνο σας οποιαδήποτε στιγμή εντοπίσετε κάποια διαφοροποίηση στο περιβάλλον σας.
5. Εάν οι συχνές δοκιμές δεν είναι εφικτές λόγω έλλειψης πόρων και bandwidth, αναθεωρείστε το πλάνο σας για disaster preparedness τουλάχιστον σε τριμηνιαία βάση.