Tο κρίσιμο και εξαιρετικά επίκαιρο θέμα της ενσωμάτωσης της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση συζητήθηκε στο πάνελ «ΑΙ και Εκπαίδευση: Επενδύοντας στις δεξιότητες της νέας εποχής» κατά τη διάρκεια του 3rd Quo Vadis AI Act το οποίο πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 18 Ιουνίου στο Divani Caravel Hotel. Tο συνέδριο συνδιοργανώθηκε από το Ινστιτούτο για το Δίκαιο Προστασίας της Ιδιωτικότητας, των Προσωπικών Δεδομένων και την Τεχνολογία, το Ινστιτούτο για τη Δικαιοσύνη και την Ανάπτυξη του European Public Law Organization (EPLO) και την Boussias Events, ενώ την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία της η Α.Ε. Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.

Τη σχετική συζήτηση συντόνισε ο Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής ΙΟΒΕ και Καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ενώ σε αυτήν συμμετείχε ο Κυριάκος Πιερρακάκης, υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, η Κλειώ Σγουροπούλου, καθηγήτρια στο Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Διευθύντρια του Ερευνητικού Εργαστηρίου «Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Συστημάτων Ηλεκτρονικής Μάθησης» και μέλος του ΔΣ ΕΔΥΤΕ και ο Αθανάσιος Κυριαζής, Γενικός Γραμματέας Έρευνας και Καινοτομίας στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Παίρνοντας τον λόγο ο υπουργός Παιδείας, στάθηκε αρχικά στις προκλήσεις που παρουσιάζονται. «Πρέπει να σχεδιάσουμε ένα σύστημα εκπαίδευσης για ένα παιδάκι το οποίο τώρα μπαίνει στην πρώτη δημοτικού και θα το προετοιμάσει όταν βγει στα 18 από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για έναν κόσμο που δεν υπάρχει. Χρειάζεται να αντιληφθούμε ότι πλέον, εξαιτίας της τεχνολογικής ανάπτυξης και της αύξησης του προσδόκιμου ζωής, οι άνθρωποι θα κάνουν περισσότερες από μία καριέρες».

Αναφορικά με τις αλλαγές που θα φέρει η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στον τομέα της εκπαίδευσης, ο κ. Πιερρακάκης τόνισε: «Το πιο ευεργετικό στοιχείο που μπορούμε να κάνουμε με τη Τεχνητή Νοημοσύνη στο σχολείο είναι η εφαρμογή της προσωποποιημένης μάθησης. Με τη βοήθεια του αλγόριθμου θα εντοπίζονται οι αδυναμίες του μαθητή και με συγκεκριμένες ασκήσεις, θα του δίνεται βοήθεια.

Θα δούμε εργαλεία ΤΝ με τη μορφή σε προσωποιημένων βοηθών. Φτιάχνουμε το “ψηφιακό φροντιστήριο” που θα ενσωματώσει όλη την ύλη με στοχευμένα βίντεο και στοχευμένο περιεχόμενο για κάθε παιδί, έτσι θα μπορέσουμε να έχουμε έναν ψηφιακό βοηθό, ο οποίος θα έχει εξασκηθεί στην ίδια ύλη κι έτσι θα βοηθάει το μαθητή» ανήγγειλε ο υπουργός.

Διαδραστικοί πίνακες
Στη συνέχεια ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς θα έχουν εγκατασταθεί στην κάθε τάξη διαδραστικοί πίνακες από την πέμπτη τάξη του Δημοτικού και πάνω. Τέλος, ο υπουργός Παιδείας ξεκαθάρισε ότι ο πυρήνας της εκπαιδευτικής διαδικασίας ήταν και θα παραμείνει ο δάσκαλος και ο καθηγητής και η τεχνολογία θα λειτουργεί βοηθητικά, ενώ πρόσθεσε ότι η επιτυχία της Τεχνητής Νοημοσύνης θα κριθεί στο αξιακό και επιχειρησιακό κομμάτι. Στη συνέχεια τον λόγο πήρε η Κλειώ Σγουροπούλου, χαρακτηρίζοντας πολύ σημαντικό το γεγονός ότι η κυβέρνηση πλέον έχει προσφέρει πλέον πολλά εργαλεία στη διάθεση των εκπαιδευτικών σημειώνοντας ότι: «Το υπουργείο τρέχει πολλά προγράμματα τα οποία περιλαμβάνουν ψηφιακούς πόρους με τη συμμετοχή της τεχνητής νοημοσύνης». Ακόμα, τόνισε ότι η συνιστώσα είναι ο εκπαιδευτικός, ενώ πρόσθεσε πως αν αξιοποιήσουμε τα εργαλεία που διαθέτουμε, με έναν ηθικό και υπεύθυνο τρόπο θα έχουμε καλά αποτελέσματα. Τέλος, από την πλευρά του, ο Αθανάσιος Κυριαζής, σημείωσε πως: «Η εκπαίδευση είναι ένας τομέας που δεν αφομοιώνονται εύκολα αλλαγές, όπως κάπου αλλού. Παρά το γεγονός ότι η εκπαίδευση έχει να κάνει με το μέλλον και τους νέους. Θα πρέπει οι καθηγητές να εκπαιδευτούν στα νέα δεδομένα. Βλέπουμε περιπτώσεις στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση που οι μαθητές είναι πιο μπροστά από τους καθηγητές. Απαιτείται μεγάλη προσπάθεια. Το τι θα πετύχουμε εξαρτάται από την προσπάθεια. Η αργή προσαρμογή δεν εμφανίζεται μόνο στο ελληνικό σύστημα. Απλώς σε άλλες χώρες είναι πιο ευέλικτα και δε τα περιμένεις όλα από το υπουργείο και τον υπουργό».

Στη συνέχεια, ο κ. Κυριαζής σημειώσει ότι: «Πάνω απ’ όλα είναι ο εκπαιδευτικός και ο άνθρωπος. Το είδαμε στον κορωνοϊό που τα παιδιά ζητούσαν να επιστρέψουν στην τάξη. Η τεχνολογία θα είναι βοηθός του καθηγητή και του δασκάλου. Προσωπικά είμαι αισιόδοξος επειδή είμαι υπέρ της τεχνολογίας, θα πρέπει όμως να γίνει με έναν τρόπο που βοηθά τον καθηγητή και τον μαθητή».