Μια από τις σταθερά επαναλαμβανόμενες και αυτοεπιβεβαιούμενες διαπιστώσεις, ειδικά τα τελευταία χρόνια, είναι ότι… «ο τζάμπας πέθανε!» Μ’ άλλα λόγια, τίποτα δεν δίνεται δωρεάν πια, στον (ψηφιακό και όχι μόνο) κόσμο. Ακόμα και η «δωρεάν» συμμετοχή και αλληλεπίδρασή μας στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης προϋποθέτει αφενός αποδοχή των όρων χρήσης, αφετέρου άδεια αξιοποίησης κάποιων δεδομένων μας εκ μέρους τους – ευτυχώς, οι πρόσφατες Πράξεις της ΕΕ βάζουν πλέον κάποια όρια στην αδιαφάνεια και την ασυδοσία. Όμως, να που ανοίγεται νέο πεδίο δόξης λαμπρό σε έναν εντελώς καινούριο και πολλά υποσχόμενο τομέα, την Τεχνητή Νοημοσύνη. Όλοι, λίγο ως πολύ, έχουμε «παίξει» με το ChatGPT της OpenAI, το Duet της Google κι άλλες, αντίστοιχες πλατφόρμες, θαυμάζοντας τις εντυπωσιακές δυνατότητές τους. Όπως όλα δείχνουν, αυτό το πανηγύρι μάλλον δεν θα συνεχιστεί για πολύ: πριν από λίγες ημέρες, τόσο η πρώτη, όσο και η δεύτερη ανακοίνωσαν τη δυνατότητα εμπορικής χρήσης αυτών των εργαλείων, με καλύτερες επιδόσεις από πλευράς ταχύτητας και ασφάλειας, αλλά και ανάλογη συνδρομή. Προφανώς, πρώτος στόχος είναι οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί (η ονομασία ChatGPT Enterprise, του πρώτου, είναι απολύτως χαρακτηριστική) και το κόστος ανά χρήστη και ανά μήνα είναι (τι σύμπτωση!) το ίδιο, 30 €!.
Το ερώτημα είναι τι πρόκειται να γίνει με τον υπόλοιπο κόσμο, όλους εμάς που δοκιμάσαμε τις νέες δυνατότητες, «γλυκαθήκαμε» και θέλουμε να συνεχίσουμε να τις αξιοποιούμε στη νέα εποχή που ανατέλλει. Οι εκδοχές που έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους στα διεθνή ΜΜΕ είναι δυο: είτε με βάση την πορεία της εμπορικής χρήσης θα αποφασιστεί η επιβολή «τέλους» και στην απλή, προσωπική χρήση, είτε το free θα παραμείνει, αλλά με αρκετά υποβαθμισμένες δυνατότητες – ωθώντας τους χρήστες έμμεσα προς τις αναβαθμισμένες συνδρομητικές υπηρεσίες. Το μοντέλο είναι γνωστό και δοκιμασμένο από δεκαετίες στον κόσμο του λογισμικού και της παροχής δικτυακών υπηρεσιών. Μετά τη δωρεάν δοκιμή για ένα διάστημα, κάποτε έρχεται η ώρα του λογαριασμού…
Κι αν στις περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες ο ισχυρός ανταγωνισμός ρίχνει γρήγορα το κόστος προς όφελος του καταναλωτή εδώ, με παίκτες μετρημένους στα δάκτυλα του ενός χεριού καθώς οι απαιτούμενες επενδύσεις είναι τεράστιες, αυτό το ενδεχόμενο απέχει πολύ…