Ο οδικός χάρτης της ψηφιοποίησης αποτυπώθηκε στο 14ο IT Directors Forum που πραγματοποιήθηκε στις 23 Οκτωβρίου στο Συνεδριακό Κέντρο της Εθνικής Ασφαλιστικής, υπό την διοργάνωση του περιοδικού Netweek, της BOUSSIAS.

Έχοντας ως αφετηρία την παγκόσμια τάση για connectivity, το 14ο συνέδριο των IT Leaders ανάλυσε τις σημερινές και τις επερχόμενες τεχνολογίες, λύσεις και πρακτικές πληροφορικής, οι οποίες μπορούν να αναβαθμίσουν τόσο την ενδοεπιχειρησιακή λειτουργία, το συντονισμό και την παραγωγικότητα των ανθρώπων, όσο και εν τέλει την ικανοποίηση των πελατών. Το συνέδριο ξεκίνησε με την παρουσίαση της έρευνας “The State of the CIO in Greece 2019” που διεξήχθη από την Global Link. Σύμφωνα με τον Ηλία Σκορδά (Research Director της Global Link) συμμετείχαν 172 στελέχη εκ των οποίων το 80% πιστεύει πως η οικονομική κατάσταση της εταιρείας του είναι καλή ή και πολύ καλή, ενώ το 78% θεωρεί πως την επόμενη χρονιά θα είναι ακόμα καλύτερη, διαπιστώνοντας πως η αισιοδοξία επέρχεται, σταθερά ανερχόμενη στην ελληνική αγορά.

Στους ραγδαίους μετασχηματισμούς που έρχονται, χάρη στον συνδυασμό των εκθετικών τεχνολογιών, επικεντρώθηκε η ομιλία του Matthew Griffin (Founder & CEO της 311 Institute). Παρουσιάζοντας συγκεκριμένα παραδείγματα νέων τεχνολογικών επιτευγμάτων εξήγησε πως η εξέλιξή τους είναι διασυνδεδεμένη, συνεπώς η πρόοδος ενός κλάδου επηρεάζει αναπόφευκτα και τους υπόλοιπους.

Αλλαγή, το πρώτο βήμα προς την ψηφιοποίηση
«Το μέλλον είναι ήδη εδώ, απλά δεν είναι ομοιόμορφα κατανεμημένο» δήλωσε, χρησιμοποιώντας το γνωστό ρητό του William Gibson, ο Παναγιώτης Κοκκώνης (NetApp BDM σε Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα στην Alef Distribution CZ). «Η τεχνολογία αποτελεί μοχλό για τη μετάβαση από το παραδοσιακό τοπίο, σε αυτό που ονομάζεται digital» σημείωσε χαρακτηριστικά η Μαρία Πικραμένου (Υποδιευθύντρια Τεχνικής Διεύθυνσης της Space Hellas).

Στην παρουσίαση του, ο Martin Pluschke (Founder & Chairman of the Management Board της CodeCamp: N) επισήμανε πως η αλλαγή αποτελεί το πρώτο βήμα προς την ψηφιοποίηση. Μια αλλαγή που θα έχει ως βασικό άξονα τον άνθρωπο και θα καθοδηγείται από ξεκάθαρους στόχους.

«Αυτή τη στιγμή πραγματοποιείται μια τεχνολογική επανάσταση. Συμβαίνει γύρω μας. Το παραδοσιακό business έχει αλλάξει και είναι σημαντικό να δούμε πως θα τοποθετηθούμε σε αυτή την αλλαγή», ανέφερε ο Παναγιώτης Κουρής(CEO της Office Line), δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στον ανθρώπινο παράγοντα.

«Μην επιδιώκετε απλά την επιτυχία, αλλά να έχετε ως στόχο την παραγωγή αξίας», είχε πει ο Αϊνστάιν, τα λόγια του οποίου ανέφερε ο Omer Porus (Senior Solution Architect της Red Hat) συνδέοντας τα με το customer value. Στη συνέχεια ανέλυσε τις δυνατότητες των containers και συγκεκριμένα του Kubernetes.

«Μέχρι το 2020, το 40% του IT spending θα γίνεται σε consumption based μοντέλα» επισήμαναν στην κοινή τους παρουσίαση ο Γιώργος Καριώτογλου (Presales Engineer της Infinitum) και ο Θανάσης Μπάρλας (HPE Presales Manager σε Ελλάδα και Κύπρο), εξηγώντας τους λόγους που οδηγούν τους οργανισμούς σε consumption based μοντέλα.

Τα πλεονεκτήματα της ψηφιακής υπογραφής, έναντι της ιδιόχειρης, ανέδειξε ο Σπύρος Κόλλιας (Senior Solution Architect της Byte Computer S.A.), καθώς πλέον η νομική ισχύ των δύο υπογραφών είναι ισοδύναμη.

Την άφιξη 5G, που θα επιτρέψει και την χρήση των διασυνδεδεμένων συσκευών, ανέλυσε ο Ανδρέας Ενωτιάδης (CTO for Vodafone Global and LGI, Cisco EMEAR SP).

Κοινή παρουσίαση πραγματοποιήθηκε από τους Ηλία Αγγελίδη (Τεχνικό Διευθυντή Πληροφορικής και Επικοινωνιών της Algosystems) και την Εύη Κράλλη (Διευθύντρια Πωλήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών της Algosystems), ώστε να παρουσιαστούν συγχρόνως και η εμπορική και η τεχνολογική πλευρά του θέματος της ασφάλειας του οργανισμού.

«Τα πάντα βρίσκονται κάτω από μια επίθεση, η οποία δεν αφορά μόνο τους υπολογιστές, αλλά πλήττει και τα κινητά, τα data centers κ.λπ.», επισήμανε ο Βασίλης Νικολόπουλος (Security Engineer της Check Point Software Technologies) τονίζοντας πως οι επιθέσεις, πλέον, είναι πολυμορφικές.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Νικήτα Κλαδάκη (Information Security Director της NetBull) οι hackers χρησιμοποιούν πλέον και το AI για το social engineering, την δημιουργία malware, και την αυτοματοποίηση του hacking. Τα μαθήματα που αποκόμισε από την έναρξη μιας fintech ασφαλιστικής επιχείρησης, εν μέσω της κρίσης, μοιράστηκε ο Αλέξης Πανταζής (Co-Founder & Executive Director της Hellas Direct), ενώ ο Σταύρος Δανιήλ (Head of IT της TUI) περιέγραψε το ταξίδι του ψηφιακού τους μετασχηματισμού, στο οποίο κομβικό σημείο αποτέλεσε η διαχείριση εγγράφων.


Insides από τους ειδικούς
Κυρίαρχο ρόλο στο συνέδριο είχαν τα πάνελ συζήτησης που απαρτίστηκαν από διευθυντικά στελέχη, αλλά και ειδικούς του χώρου της τεχνολογίας. Το πρώτο C-level πάνελ είχε τίτλο “ΙΤ strategy design and implementation” και συμμετείχαν ο Ιωάννης Βασιλάτος (Chief Digital Transformation & Growth Officer της Eurolife ERB), ο Κωνσταντίνος Ν. Γιαλελής (Διευθυντής της Διεύθυνσης Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών της ΔΕΔΔΗΕ), ο Ηλίας Ν. Κυριακάκης (Μέλος ΔΣ του Grecotel), ο Ευάγγελος Πελεκάνος (Διευθυντής Πληροφορικής του Ομίλου Ελλάκτωρ), ο Σάββας Τορτοπίδης (Διευθυντής Πληροφορικής στον Διαμαντή Μασούτη). Συντονίστρια ήταν η Αλεξάνδρα Λεφοπούλου, Δημοσιογράφος.

Συζητήθηκαν θέματα όπως οι προκλήσεις που υπήρξαν στην ψηφιοποίηση των οργανισμών, οι ιδιαιτερότητες του κάθε κλάδου, καθώς και τα σχέδια για το μέλλον.

Το δεύτερο C-level πάνελ είχε τίτλο “Tech-enabled customer” και συμμετείχαν ο Δρ. Ξενοφών Λιαπάκης (Γενικός Διευθυντής Ψηφιακού Μετασχηματισμού & Πληροφορικής του Ομίλου Interamerican και Πρόεδρος του Hellenic CIO Forum), ο Αλέξανδρος Ζιώμας (εν Ενεργεία Διευθυντής Επιχειρηματικής Μονάδας Πληροφοριακών Συστημάτων & Τηλεπικοινωνιών του Διεθνή Αερολιμένα Αθήνας), ο Γεώργιος Μαρίνος (Head of Digital Transformation Division της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος), ο Ιωάννης Παπίδης (Chief Technology and Business Change Officer της Dixons South-East Europe), η Μαρία Νασιάκου (Group CRM & e-commerce Director της Vivartia) και ο Ανέστης Πετρίδης (Group CIO και Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της Eurobank). Συντονιστής ήταν ο Μιχάλης Μωραϊτης (Πρόεδρος Ελληνικού Ινστιτούτου Πληροφορικής (ΕΙΠ-ΕΕΔΕ)).

Συζητήθηκαν οι σχεδιασμοί που πρέπει να γίνουν για να ικανοποιηθούν οι ανάγκες των tech enabled customers και η μετατροπή της κουλτούρας που αυτές οι αλλαγές επιφέρουν.

Το τρίτο C-level πάνελ είχε τίτλο “Resilient and Risk-Free Organization” και συμμετείχαν η Βίκυ Αθανασιάδου (Chief Technology Officer του Ομίλου Βιοχάλκο, ο Σωτήρης Μπράβος (Group CIO και Business Processes & IT Manager στα Πλαστικά Θράκης ABEE), ο Γεώργιος Νασούλης (Deputy General Manager / Group CIO της Τράπεζα Πειραιώς), ο Παναγιώτης Πανούσος (Διευθυντής Πληροφορικής & Επικοινωνιών στον ΔΕΣΦΑ), ο Κώστας Πέτρου (CIO της Watt+Volt) και ο Σπυρίδων Τζαμτζής (Group IT Director της Alpha Bank). Συντονιστής ήταν ο Παναγιώτης Αναστασάκης (Managing Director της Priority Quality Consultants).

Σε αυτό το πάνελ συζητήθηκε ο τρόπος αντιμετώπισης που απαιτείται στα σύνθετα ρίσκα που αναλαμβάνει ο κάθε κλάδος ώστε να παραμείνει ανθεκτικός και δόθηκαν πολύτιμες συμβουλές για τους οργανισμούς.

Το IT Experts’ πάνελ είχε τίτλο “Trends and IT Solutions” και συμμετείχαν ο Εμμανουήλ Νέτος (Γενικός Διευθυντής στους Pylones), ο Κωνσταντίνος Κράνης ( Branch Manager της ESET), η Αλεξάνδρα Ράπτη (Γενική Διευθύντρια & co-founder της IT Synergy), ο Νίκος Αγγουρής (Partner, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες στην ΕΥ), η Άννα Μακρή (Products & Solutions General Manager της Singularlogic) με συντονιστή τον Γιάννη Ριζόπουλο, Δημοσιογράφο. Συζητήθηκαν τα βασικά χαρακτηριστικά μιας καλά προετοιμασμένης και προφυλαγμένης επιχείρησης ή ενός οργανισμού και η ειδική αντιμετώπιση που χρειάζονται οι connected customers.

Δρ. Ξενοφών Λιαπάκης, Πρόεδρος του Hellenic CIO Forum
Ο Δρ. Λιαπάκης, CTIO στην PeopleCert, ήταν μέλος του Executive Board της Interamerican (κατά την περίοδο διξαγωγής του συνεδρίου) και του IT Policy Board των θυγατρικών της Achmea στην Ευρώπη. Παράλληλα είναι πρόεδρος του Hellenic CIO forum, μέλος του EuroCIO, μέλος του SAS Community Advisory Board και μέλος της επιτροπής πληροφορικής της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ).

    Πως εκπαιδεύετε το προσωπικό σας ώστε να είναι έτοιμο να ασπαστεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό;

Στην Interamerican ξεκινήσαμε το ταξίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού περίπου πριν 10 χρόνια, αναγνωρίζοντας από πολύ νωρίς τον ρόλο που θα διαδραματίσει η τεχνολογία, καθώς και τη σημασία της ανάλυσης και χρήσης των δεδομένων στη λήψη ορθών και γρήγορων αποφάσεων, στη νέα ψηφιακή εποχή που έρχεται.

Καταλάβαμε νωρίς ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι κουλτούρα και όχι μόνο τεχνολογία.

Καταλάβαμε επίσης από πολύ νωρίς την ανάγκη που προκύπτει για νέους ρόλους και ταλέντα στον οργανισμό.

Για τον λόγο αυτό επενδύσαμε σημαντικά όχι μόνο στην τεχνολογία αλλά κυρίως στο ανθρώπινο δυναμικό της εταιρίας, εκπαιδεύοντας τους ανθρώπους μας σε νέες τεχνολογίες και μεθοδολογίες, χτίζοντας τα ταλέντα που έλειπαν και τα οποία απαιτεί η νέα αυτή εποχή.

Όπως κάναμε πάντα έτσι και εδώ ξεκινήσαμε εκπαιδεύοντας όλη τη διεύθυνση πληροφορικής, τους business ρόλους που θα έπαιρναν μέρος στις ομάδες, τους business stakeholders και φυσικά το top management της εταιρίας, έτσι ώστε όλοι να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με το νέο μοντέλο εργασίας.

Η απάντηση λοιπόν στις νέες προκλήσεις για εμάς είναι η εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού έτσι ώστε να μπορεί να προσαρμοσθεί με αποτελεσματικότητα στις ανάγκες της νέας ψηφιακής εποχής που αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς.


Γιάννης Παπίδης, Chief Technology & Business Change Officer, Κωτσόβολος (Dixons SE Europe A.E.B.E.)
Ο κ. Γιάννης Παπίδης έχει σήμερα την θέση του Chief Technology & Business Change Officer στον Κωτσόβολο (Dixons SE Europe A.E.B.E.). Έχει διατελέσει Δ/ντής Πληροφορικής στον Όμιλο ΟΤΕ (IT Customer Systems ΟΤΕ/Cosmote) οδηγώντας σημαντικά μετασχηματιστικά έργα τόσο σε συστήματα διαχείρισης της εμπειρίας του πελάτη όσο και σε συστήματα Λειτουργίας Πεδίου και υποδομών.

    Ποιους τρόπους χρησιμοποιείτε για να κατανοήσετε καλύτερα τις ανάγκες του πελάτη;

Η κατανόηση των αναγκών του πελάτη και η προσωποποιημένη εξυπηρέτηση είναι η βάση για μία πελατοκεντρική προσέγγιση. Η προσέγγισή μας είναι πολυσχιδής και διαμορφώνεται μέσα από ένα 360° μοντέλο εξυπηρέτησης, που για να λειτουργήσει σωστά συγχρονίζουμε όλα τα functions της εταιρείας.

Εστιάζοντας στο κομμάτι των τεχνολογικών εφαρμογών, η καθημερινή διάδραση με εξειδικευμένους συνεργάτες, μας έχει φέρει στο σημείο να προσφέρουμε την προσωποποιημένη εμπειρία σε όλες μας τις συναλλαγές. Κάθε ευκαιρία επαφής με τον πελάτη αντιμετωπίζεται, όχι μόνο ως μια ευκαιρία πώλησης, αλλά ως μια ευκαιρία για την εμβάθυνση της σχέσης και συλλογής πληροφοριών που αφορούν τις επιθυμίες του πελάτη. Η υποδομή που το διαχειρίζεται είναι το Microsoft Dynamics CRM το οποίο είναι υλοποιημένο στο Azure Cloud. Σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα συστήματα της αρχιτεκτονικής πληροφορικής, δίνονται σημαντικές omni-channel δυνατότητες που λειτουργούν ενιαία σε κάθε κανάλι και κάθε συσκευή του δικτύου μας.

Διαθέτουμε την εξειδίκευση, αλλά και τη γνώση 69 ετών, ώστε να προσφέρουμε την εξυπηρέτηση που αξίζει σε κάθε καταναλωτή. Μέσα από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας, «καλομαθαίνουμε» τους πελάτες και δίνουμε τη δυνατότητα μίας καλύτερης ζωής.

Γιώργος Νασούλης, Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής, Group CIO, Όμιλος της Τράπεζας Πειραιώς
Ο Γιώργος Νασούλης είναι Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής, Group CIO στον Όμιλο της Τράπεζας Πειραιώς. Επίσης είναι μέλος του Δ.Σ. της ΔΙΑΣ Α.Ε. και έχει διατελέσει πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΕΙΠ) και μέλος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρίας Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ).

    Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια της Τράπεζας Πειραιώς σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό της;

Όπως όλες οι τράπεζες και όλα τα industries, δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Προσπαθούμε να υιοθετήσουμε ένα τριετές πλάνο, το οποίο βέβαια έχει να κάνει και με τον ψηφιακό μετασχηματισμό και με την αρχιτεκτονική IT συστημάτων, αλλά κυρίως με το business priority. Άρα κοιτάμε τις προτεραιότητες του business, τη στρατηγική της τράπεζας, εναρμονίζουμε την στρατηγική της πληροφορικής με αυτά και προχωράμε στον ψηφιακό μετασχηματισμό που είναι κάτι απαραίτητο για να πάει η τράπεζα ένα βήμα μπροστά.

Martin Pluschke, Founder & Chairman of the Management Board, CodeCamp: N GmbH
Ο Martin Pluschke είναι ο ιδρυτής και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του CodeCamp: N, ενός talent incubator και θυγατρικής του Nürnberger Versicherung. Επίσης είναι μέλος του examination board του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, καθώς και καθηγητής στους τομείς της διαχείρισης προϊόντων και του ψηφιακού μετασχηματισμού στο Berufsbildungswerk der Deutschen Versicherungswirtschaft (BWV). Συγχρόνως είναι μέλος της ομάδας εμπειρογνωμόνων για το “Digital Cities Challenge” της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

    Ποιες είναι οι βασικές ικανότητες που πρέπει να κατέχουν οι άνθρωποι σε μια επιχείρηση ώστε να επιτευχθεί ένας ομαλός ψηφιακός μετασχηματισμός;

Καταρχάς μην προσλαμβάνεται το προσωπικό βάση των ικανοτήτων τους, προσλάβετε τους βάση της προσωπικότητας τους. Οι ικανότητες διδάσκονται, η συμπεριφορά όχι. Χρειάζεστε ανθρώπους με περιέργεια. Πιστεύω πως αυτή είναι μια πολύ σημαντική ικανότητα. Επίσης δεν πρέπει να φοβούνται τις νέες τεχνολογίες, γιατί όταν μιλάμε για τον ψηφιακό μετασχηματισμό πολλοί αναφέρονται σε αυτόν σα να πρόκειται για μια απειλή. Δεν πρόκειται όμως για απειλή, πρόκειται για μια μεγάλη ευκαιρία. Μπορεί να καταργεί κάποιες θέσεις εργασίας, συγχρόνως όμως δημιουργεί πολλές ευκαιρίες. Επίσης σημαντικό μέρος της ψηφιοποίησης είναι η συνεργασία, η “sharing is caring” πλευρά των ανθρώπων που αλληλοεπιδρούν σε αυτόν των ψηφιακό κόσμο.