Ο Marcel Noordman, COO Ericsson Business Consulting Global, μίλησε στο netweek για τις αποφάσεις που καλούνται να λάβουν οι πάροχοι τηλεπικοινωνιών για να προχωρήσουν στο μέλλον.

Net Week: Ποιες είναι οι τάσεις στα δίκτυα των παρόχων τηλεπικοινωνιών;

Marcel Noordman: Μια σημαντική τάση που παρατηρούμε είναι η σύγκλιση, η οποία και επηρεάζει τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών με δύο ξεχωριστούς τρόπους. Ο πρώτος είναι ότι πολλοί νέοι «παίκτες» -τα media, η διαφήμιση, κ.λπ.-  εισέρχονται στις τηλεπικοινωνίες. Και, φυσικά, μαζί με τους παίκτες προκύπτει και η πολυπλοκότητα, που επεκτείνεται στη λειτουργία, τα επιχειρηματικά μοντέλα και τα δίκτυα.

Τα all-IP δίκτυα είναι μια τεχνολογική τάση που προκύπτει από τη σύγκλιση. Επίσης, σημαντικός για τους παρόχους είναι ο επανασχεδιασμός των διαδικασιών τους, ώστε η επαφή τους με τον πελάτη να είναι ομαλή και ενιαία.

Net Week: Ποιες οι αλλαγές που επιφέρει η σύγκλιση τηλεπικοινωνιών και Πληροφορικής σε λειτουργικό επίπεδο;

Marcel Noordman: Είναι γεγονός ότι κάποιοι πάροχοι εστιάζουν περισσότερο στην Πληροφορική, ενώ άλλοι στο δίκτυο. Στο πλαίσιο της σύγκλισης, προκύπτει η ανάγκη για ανάπτυξη νέων λύσεων υποστήριξης και υπηρεσιών Πληροφορικής για τους παρόχους Τηλεπικοινωνιών. Οι νέες αυτές λύσεις δεν αφορούν πλέον μόνο τη δίκτυο, αλλά και την ολοκλήρωση, καθώς και όλες τις σχετιζόμενες διαδικασίες.

Κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας κατά την προσθήκη νέων κόμβων στο επίπεδο των υπηρεσιών είναι να δίνεται η δέουσα προσοχή στις σχετικές διαδικασίες. Υπάρχουν έργα που αποτυγχάνουν και ευκαιρίες που πηγαίνουν χαμένες επειδή οι πάροχοι δεν θίγουν το θέμα αυτό και δεν προβαίνουν σε ανασχεδιασμό διαδικασιών όταν αυτός είναι απαραίτητος. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ένας από τους μεγαλύτερους παρόχους τηλεπικοινωνιών στην Ευρώπη αναθεωρεί, αυτή τη στιγμή, τις διαδικασίες και τους επιχειρησιακούς του στόχους και εξετάζει προτάσεις ανασχεδιασμού επιχειρησιακών διαδικασιών, διαχείριση αλλαγής, κ.λπ.

Net Week: Τα ποσοστά διείσδυσης της κινητής τηλεφωνίας αυξάνουν διαρκώς. Ποια είναι κάποια από τα killer-applications που θα δώσουν ώθηση στην κινητή στο μέλλον;

Marcel Noordman: Τα κρισιμότερα συστατικά είναι αυτά της ευρυζωνικής πρόσβασης και περιεχομένου, όπως το mobile TV. Καθώς η αγορά των mobile data ωριμάζει, προκύπτουν τα κατάλληλα επιχειρησιακά μοντέλα για τις υπηρεσίες μετάδοσης τηλεοπτικού περιεχομένου. Πρόκειται για ένα μοντέλο που είναι βιώσιμο και από πλευράς οικονομικών στοιχείων, αφού προσθέτει ένα αυξητικό, μόνο, κόστος στο ήδη υπάρχον δίκτυο 3G. Το κόστος αυτό είναι, άλλωστε, πολύ μικρό σε σχέση με τα επιπρόσθετα έσοδα που προκύπτουν.

Η κινητή τηλεφωνία καθιστά ακόμα δυνατή τη διάθεση των υπηρεσιών που επιθυμεί ο καταναλωτής ανεξάρτητα από το που βρίσκεται μία δεδομένη χρονική στιγμή. Το Broadband είναι, βέβαια, η απαραίτητη συνθήκη που επιτρέπει το παραπάνω. Οι υπηρεσίες τηλεόρασης μέσω κινητού θα είναι σίγουρα διαφορετικές από την παραδοσιακή τηλεόραση. Τα επιχειρησιακά μοντέλα είναι λογικό να εστιάσουν σε λύσεις όπως το video-on-demand ή η συνδρομητική πρόσβαση σε τηλεοπτικό περιεχόμενο. Κρίσιμα είναι τα συστατικά της εξατομίκευσης της υπηρεσίας και της διαδραστικότητας.

Net Week: Οι πάροχοι τηλεπικοινωνιών θα πρέπει να εστιάζουν στην ανάπτυξη του δικού τους δικτύου ή στη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών τους;

Marcel Noordman: Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες αποφάσεις που καλείται να λάβει ένας πάροχος. Το σημαντικό είναι να επιλέξει μεταξύ των δύο και να καθιερώσει μία ξεκάθαρη στάση και στρατηγική. Ένας πάροχος μπορεί να απολαύσει σημαντικά έσοδα είτε διαθέτοντας ένα αξιόπιστο δίκτυο σε άλλους παρόχους είτε εστιάζοντας στο μάρκετινγκ της προώθησης υπηρεσιών τηλεπικοινωνίας.

Κάποιοι πάροχοι θεωρούν ότι είναι προτιμότερο να έχουν τον πλήρη έλεγχο όλων των σταδίων που αφορούν τη δημιουργία, το λανσάρισμα, την παροχή και την τιμολόγηση μίας υπηρεσίας ώστε αυτή να χαρακτηρίζεται από την τελειότητα. Όπως και σε κάθε αγορά που ωριμάζει, η αλυσίδα αξίας της αγοράς των τηλεπικοινωνιών αναπροσαρμόζεται ώστε κάθε παίκτης να αφοσιώνεται στο στοιχείο εκείνο που μπορεί να βελτιστοποιήσει όσον αφορά την οικονομία κλίμακας και την προστιθέμενη αξία.