Κάθε μήνα, πρόσωπα της επικαιρότητας αποκρίνονται σε 7 «προκλήσεις» που τους θέτει το netweek, με κύριο άξονα την τεχνολογία και όχι μόνο… Σ’ αυτό το τεύχος, με αφορμή την παρουσίαση ενός καινοτομικού -και χρήσιμου λόγω κορωνοϊού- AR/VR app της Malvi για τον τουρισμό, καλεσμένη μας είναι η Managing Partner του δημιουργικού γραφείου της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη, Μαρία Μαλινδρέτου-Βήκα.
Επαυξάνεται η πραγματικότητα, άραγε;
Ναι, η πραγματικότητα, μπορεί να επαυξηθεί! Ίσως να ακούγεται ως δυστοπικό σενάριο ταινίας ή βιβλίου, όμως όπως κάθε νέα τεχνολογία εξαρτάται από τη χρήση της, για τον αν θα έχει αρνητική ή θετική επίπτωση στην ζωή μας. Οι συγκεκριμένες τεχνολογίες μπορούν να βοηθήσουν στην εξέλιξη πολλών και διαφορετικών τομέων: τουρισμός, ιατρική, εκπαίδευση, αρχιτεκτονική, λιανικό εμπόριο -ηλεκτρονικό και μη- είναι μερικά μόνο παραδείγματα.
Η ιδέα για το συγκεκριμένο project ξεκίνησε όταν μας ζητήθηκε από τη ΔΕΘ Helexpo να αναλάβουμε τον σχεδιασμό ενός περιπτέρου, στο πλαίσιο της Hotelia. Δεδομένου ότι μας αρέσει να πειραματιζόμαστε και έχοντας ήδη κάποια εμπειρία με VR / AR τεχνολογίες, αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε μία πρόταση που συνδέει τις παραπάνω τεχνολογίες με την αρχιτεκτονική και το marketing.
Στόχος της πρότασης ήταν, αρχικά, να παρέχουμε στους επαγγελματίες του τουρισμού ένα εργαλείο για την όσο το δυνατόν ρεαλιστικότερη απεικόνιση του χώρου τους μέσω VR, ώστε ο εν δυνάμει επισκέπτης να είναι απόλυτα σίγουρος για την επιλογή του συνδυάζοντας την αρχιτεκτονική του ξενοδοχειακού δωματίου με τεχνολογίες επαυξημένης πραγματικότητας (AR) που βοηθούν στην ταχύτερη και καλύτερη εξυπηρέτηση του επισκέπτη.
Για την υλοποίηση χρειαστήκαμε περίπου τρεις μήνες. Αξιοποιήσαμε πλήρως το δυναμικό του γραφείου, ενώ το μεγαλύτερο άγχος όλων μας ήταν το project να δουλέψει ακριβώς όπως το είχαμε φανταστεί. Η απαραίτητη για την υλοποίηση τεχνολογία είχε γίνει διαθέσιμη στην αγορά μόλις τον Απρίλιο του 2019, οπότε δεν είχαμε περιθώρια για εκτενείς δοκιμές. Ουσιαστικά, το τελικό τεστ έγινε την πρώτη μέρα της έκθεσης: όλα δούλεψαν όπως τα είχαμε προβλέψει και, στο τριήμερο που διήρκεσε, περισσότεροι από 700 επισκέπτες δοκίμασαν αυτή την εμπειρία στο περίπτερο.
Όλα της φιλοξενίας δύσκολα
Στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που όλοι βιώνουμε, ο τουρισμός είναι ένας από τους κλάδους με τις μεγαλύτερες οικονομικές απώλειες. Παράλληλα, μία από τις σημαντικές δυσμενείς συνέπειες είναι οι ακυρώσεις όλων των διεθνών και τοπικών κλαδικών εκθέσεων.
Ένας από τους τρόπους που μπορεί να αξιοποιηθεί η παραπάνω τεχνολογία είναι για την παρουσίαση ενός καταλύματος, σε όποιο τουριστικό πρακτορείο το ζητήσει. Φορώντας γυαλιά VR, ο τελικός χρήστης μπορεί να «μεταφερθεί» στο ξενοδοχείο, για να περιηγηθεί στους εξωτερικούς και εσωτερικούς του χώρους. Πρόκειται για μία τεχνολογική πρόταση που -ακόμα και στις υπάρχουσες συνθήκες- μπορεί να βοηθήσει στην προώθηση ενός τουριστικού προϊόντος ή στη δημιουργία συνεργασιών.
Παράλληλα, εφαρμογές AR, που ενσωματώνονται πολύ εύκολα σε ένα ήδη υπάρχον δωμάτιο ξενοδοχείου, μπορούν να βοηθήσουν κατά πολύ στη μείωση των φυσικών αλληλεπιδράσεων προσωπικού και επισκεπτών, άρα και στη μείωση των επαφών, που είναι υπεύθυνες για την εξάπλωση του ιού. Ο χρήστης αρκεί να σκανάρει έναν κωδικό ή κάποιο σύμβολο, τοποθετημένο στρατηγικά, μέσα στο δωμάτιο. Άμεσα, χρησιμοποιώντας την κάμερα του κινητού του, μπορεί να περιηγηθεί στο δωμάτιο και να χρησιμοποιήσει πολλές διαφορετικές υπηρεσίες (οδηγίες για διαδρομές, ενημερώσεις δράσεων στην περιοχή, room service, laundry service, κτλ.).
Τα καλά και συμφέροντα
Οι τεχνολογίες XR (Extended Reality – εκτεταμένη πραγματικότητα) οι οποίες περιλαμβάνουν το VR (Virtual Reality), το AR (Augmented Reality) και το MR (Mixed Reality) είναι εργαλεία που έχουν αρχίσει να ενσωματώνονται σε πολλούς τομείς της καθημερινότητάς μας. Μπορούν να ενισχύσουν σημαντικά το marketing μιας επιχείρησης σε όλους τους κλάδους, καθώς προσφέρονται ως εργαλεία προβολής περιεχομένου χρήσιμου στον χρήστη. Όταν το περιεχόμενο είναι «ζωντανό» και αλληλεπιδραστικό, όταν προσφέρει χρήσιμη πληροφορία και βοηθά τον χρήστη να αντιληφθεί καλύτερα ένα προϊόν ή μία υπηρεσία, τότε είναι σίγουρο ότι μπορεί να φέρει εξαιρετικά αποτελέσματα. Όμως, όπως συμβαίνει με κάθε νέα τεχνολογία, το XR είναι άλλο ένα νέο «εργαλείο». Η προστιθέμενη αξία έρχεται από τον τρόπο που αυτά χρησιμοποιούνται, ώστε να παρέχουν χρήσιμο περιεχόμενο και να καλύπτουν κάποια ανάγκη του εκάστοτε κοινού.
Η εξατομίκευση είναι πολύ σημαντικό στοιχείο στο digital marketing (κι από τις πιο δραστικές αλλαγές που συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια σε σωρεία επαγγελματικών κλάδων). Τα εργαλεία που εμείς αξιοποιήσαμε δίνουν πολλές δυνατότητες προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν τα χρησιμοποιούμε μόνο επειδή πρόκειται για κάτι καινούριο ή καινοτόμο, αλλά κυρίως γιατί μπορούν να συμβάλουν ενεργά στην ανάπτυξη μιας επιχείρησης.
Η ισχύς εν τη ενώσει, είπαμε;
Για τον τρόπο με τον οποίο έχουμε επιλέξει να δουλεύουμε, αυτή είναι η σημαντικότερη διαπίστωση. Στη Malvi ασχολούμαστε με τόσα διαφορετικά αντικείμενα (αρχιτεκτονική, branding, στρατηγική και marketing, δημιουργία περιεχομένου, digital design και πολλά ακόμα), τα οποία λειτουργούν συνδυαστικά, μόνο εφόσον όλα τα μέλη της ομάδας δουλεύουν για έναν κοινό στόχο σε κάθε project. Η ομάδα αποτελείται από διαφορετικές ειδικότητες, που όμως όλες αντιλαμβάνονται την έννοια του όλου. Από τον σχεδιασμό ως την υλοποίηση, είναι σημαντικό να έχουν ενεργή συμμετοχή όλα τα μέλη του γραφείου σε όλα τα στάδια. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος -που έχουμε δοκιμάσει και λειτουργεί για εμάς-, ο οποίος επιτρέπει την καλύτερη αξιολόγηση ιδεών και πιθανών κατευθύνσεων, πριν από το στάδιο της υλοποίησης.
Το μέλλον αόρατο;
Ολοκληρώνοντας το project στη Hotelia, αποδείξαμε ότι είναι μία ιδέα που μπορεί να υλοποιηθεί. Αυτό ήταν το πρώτο βήμα ουσιαστικά, το proof of concept. H υποψηφιότητα μας ως finalist στα 4th International VR Awards (η βράβευση και η επιλογή του νικητή γίνεται τον Νοέμβριο) και η πρόταση από την AIXR -The Academy of International Extended Reality- να γίνουμε μέλη της, την οποία με μεγάλη τιμή και χαρά αποδεχτήκαμε, ήρθαν να επιβεβαιώσουν αυτή την πεποίθηση.
Αυτή την περίοδο βρισκόμαστε στη διαδικασία του μετασχηματισμού της ιδέας μας σε προϊόν. Σύντομα, δεδομένης της κατάστασης, πιστεύουμε πως θα έχουμε beta version του προϊόντος στα χέρια, ώστε να αναζητήσουμε την αντίστοιχη χρηματοδότηση, για την τελική υλοποίηση.
Ό-ο-ο-ο-ο-όμορφη, Θεσσαλονίκη…
Το είδος της δουλειάς που κάνουμε, βοηθάει πολύ στο να μην είναι ο τόπος διαμονής άμεσα εξαρτώμενος από τον τόπο υλοποίησης ενός project. Άλλωστε, λόγω της περιόδου που διανύουμε, μόνο τους τελευταίους μήνες είδαμε πολύ μεγάλη αύξηση της τηλεργασίας σε όλο τον πλανήτη. Στο γραφείο μας, για παράδειγμα, μόνο ένα μέρος της συνολικής δουλειάς αναφέρεται σε τοπικό επίπεδο. Με τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας μπορούμε να δουλέψουμε για οποιονδήποτε και να είμαστε οπουδήποτε. Εκτός Ελλάδας ήταν ήδη πολύ διαδεδομένες οι συνεργασίες αυτής της μορφής, από καιρό. Τώρα, σιγά-σιγά, αυτή η τάση έρχεται και στην Ελλάδα, με τον πελάτη να μη θεωρεί τη φυσική παρουσία ως προαπαιτούμενο για συνεργασία.
Συνεπώς, το να μένεις στη Θεσσαλονίκη ή οπουδήποτε, δεν μειώνει ή αυξάνει απαραίτητα τις δυνατότητες δουλειάς. Το πολύ θετικό σε αυτή την περίπτωση είναι ότι, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες, υπάρχει η δυνατότητα να αναζητήσεις το αντίστοιχο πελατολόγιο, οπουδήποτε στον κόσμο. Το πρόβλημα πάντα εμφανίζεται μόνο όταν κανείς μένει στατικός ή αδρανής.
Make a wish
Από προσωπική εμπειρία, αυτό που μπορώ να πω με σιγουριά είναι πως ό,τι και να σκεφτώ, πάντα θα έρχεται η πραγματικότητα να το αλλάζει. Έτσι, το μόνο που εύχομαι πλέον, είναι να παραμένουμε καλά και υγιείς, για να έχουμε τις αντοχές και την όρεξη να δημιουργούμε καινούργια και ενδιαφέροντα project.