Η επιλογή της σωστής πλατφόρμας MDM έχει γίνει ένα από τα πιο «πιεστικά» ζητήματα που αντιμετωπίζουν τα τμήματα IT σήμερα. Μία λύση MDM πρέπει να εξυπηρετεί τις ανάγκες της επιχείρησης σε σημαντικούς τομείς, όπως η ασφάλεια, η μειωμένη πολυπλοκότητα, οι τεχνικές δυνατότητες και η επιχειρησιακή ευελιξία, ενώ ταυτόχρονα θα υποστηρίζει ένα σύνολο χρηστών που απαιτούν περισσότερη παρουσία και ανεξαρτησία από πριν.

Η διαχείριση του αυξανόμενου mobile εργατικού δυναμικού έχει γίνει μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις – και υψίστης σημασίας -των Διευθύνσεων Πληροφορικής. Οι χρήστες αναζητούν την «ελευθερία» της επιλογής τους, όσον αφορά στις συσκευές που χρησιμοποιούν, ωστόσο η επιπλέον ελευθερία επιφέρει πρόσθετους κινδύνους για την ασφάλεια, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί προηγουμένως ανεξερεύνητα θέματα σε σημαντικούς τομείς, όπως η συμμόρφωση, η ευθύνη των δεδομένων και η υποστήριξή τους.

Με τη σωστή, όμως, λύση διαχείρισης φορητών συσκευών (Mobile Device Management – MDM), οι Διευθυντές Πληροφορικής μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις, ενώ ταυτόχρονα αυξάνουν την παραγωγικότητα των εργαζομένων, προσφέροντας μια ενισχυμένη και ασφαλή πρόσβαση mobile. Τι είναι, λοιπόν, αυτό που πρέπει να αναζητήσουν οι Διευθυντές Πληροφορικής όταν επιλέγουν μία λύση MDM μέσα από την πληθώρα των διαθέσιμων επιλογών;

Οι σημερινοί χρήστες θέλουν να μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις προσωπικές τους συσκευές – ανεξάρτητα από τη μάρκα και την πλατφόρμα τους – για κρίσιμες επιχειρηματικές εφαρμογές που τους επιτρέπουν την πρόσβαση σε εταιρικά e-mail, στοιχεία εταιρικών λογαριασμών, εταιρικά έγγραφα και ότι άλλο μπορεί να χρειαστούν, οπουδήποτε και αν βρίσκονται και οποιαδήποτε στιγμή. Οι εταιρείες θέλουν να μπορούν να υποστηρίξουν αυτή την ελευθερία των χρηστών – ουσιαστικά για να παραμείνουν ανταγωνιστικές – και ταυτόχρονα οι επιχειρήσεις αξιολογούν την εξοικονόμηση πόρων και χρημάτων που σχετίζονται με το να επιτρέπουν στους εργαζόμενους να χρησιμοποιούν τις προσωπικές τους συσκευές.

Ωστόσο, υποστηρίζοντας την ελεύθερη επιλογή των χρηστών, οι οργανισμοί πρέπει επίσης να προστατεύουν τα εταιρικά δεδομένα και τα εταιρικά δίκτυα. Κάτι που περιπλέκει ακόμη περισσότερο τα πράγματα η διαθεσιμότητα και ο πολλαπλασιασμός των εξελιγμένων λειτουργικών συστημάτων, καθώς παρέχουν αυξημένες δυνατότητες που επιτρέπουν τόσο των ατομικό χρήση όσο και τις επιχειρήσεις να είναι ακόμη περισσότερο mobile και παραγωγικοί.

BYOD
Πολλοί οργανισμοί υποστηρίζουν, πλέον, το «Bring your own device». Σύμφωνα με έρευνες, το 89% των εταιρειών διαθέτουν φορητές συσκευές συνδεδεμένες στο εταιρικό δίκτυο, ενώ το 65% υποστηρίζουν τη σύνδεση των προσωπικών συσκευών των εργαζομένων. Σχεδόν το 80% αναφέρει ότι υπάρχουν περισσότερες από διπλάσιες προσωπικές συσκευές συνδεδεμένες στο εταιρικό δίκτυο σε σχέση με πριν από δύο χρόνια.

Επίσης, η IDC προβλέπει ότι θα υπάρξει τεράστια αύξηση στην ανάπτυξη του BYOD και παραθέτει πέντε βασικούς λόγους: βελτιώσεις στον έλεγχο του κόστους, στο ηθικό των εργαζόμενων, την παραγωγικότητα, την ελευθερία και την ευελιξία τους. Οι πάροχοι MDM βλέπουν μεγάλες ευκαιρίες στην παροχή λύσεων που υποστηρίζουν τα βασικότερα λειτουργικά συστήματα για smartphones και tablets, συμπεριλαμβανομένων του BlackBerry, του iOS και του Android.

Καταναλωτής vs. επιχειρήσεις
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις σχετικά με το BYOD είναι ότι πολλές από τις βασικές πλατφόρμες, όπως το iOS και το Android, έχουν σχεδιαστεί, πρωτίστως, ως καταναλωτικά προϊόντα και επομένως δεν προσφέρουν απαραίτητα το επίπεδο ασφαλείας που απαιτεί μία επιχείρηση ή που ένας οργανισμός έχει ως πρότυπο. Μέρος των απαιτήσεων από μια λύση MDM είναι να μπορεί να «συμπληρώσει» τις εταιρικές αδυναμίες σε μερικές από τις πιο καινούριες πλατφόρμες λειτουργικών συστημάτων.

Μία ακόμη πρόκληση είναι και το ξεκαθάρισμα μεταξύ επιχειρησιακού και προσωπικού. Οι χρήστες αναμένεται να χρησιμοποιούν μία μόνο συσκευή και για τα δύο, βάζοντας σε κίνδυνο τα εταιρικά δεδομένα – είτε λόγω κλοπής είτε λόγω απώλειας της συσκευής. Οι χρήστες απαιτούν να έχουν μία μόνο συσκευή, ωστόσο το IT πρέπει να είναι σε θέση να ελέγχει τα εταιρικά δεδομένα και την εταιρική ασφάλεια.

Απουσία καθιερωμένων βέλτιστων πρακτικών
Σύμφωνα με την IDC, πολλοί οργανισμοί δυσκολεύονται να ξεκινήσουν ένα πρόγραμμα BYOD. Για πολλούς οργανισμούς, η εφαρμογή προληπτικών προγραμμάτων στις εταιρείες τους αποτελεί πρόκληση καθώς πολλές επιχειρήσεις ακόμη αγωνίζονται για το συνολικό mobility, που συμπεριλαμβάνει βέλτιστες πρακτικές για τη διαχείριση κινδύνων, πολιτικές για το mobility και συνολικές στρατηγικές. Οι προμηθευτές και οι πάροχοι υπηρεσιών εστιάζουν στην εμπορευματοποίηση του IT από τεχνολογικής άποψης και δεν έχουν, δυστυχώς, κάνει αρκετές κινήσεις για να εκπαιδεύσουν τους πελάτες τους σε σημαντικά ζητήματα, όπως η διαχείριση του κινδύνου, οι πολιτικές και η χάραξη μιας κοινής πορείας.

Η «εκρηκτική» αύξηση στην αγορά – μαζί με την έλλειψη ξεκάθαρης πορείας της- έχει δημιουργήσει έναν κορεσμό προμηθευτών που προσφέρουν λύσεις MDM, ενώ τα προϊόντα και τα χαρακτηριστικά τους αλλάζουν δραματικά με ταχείς ρυθμούς και οι βέλτιστες πρακτικές ακόμη καθορίζονται. Επομένως, είναι σίγουρα ρίσκο για τους πελάτες να επιλέξουν έναν προμηθευτή χωρίς εκτενή εμπειρία που μπορεί τελικά να μην καταφέρει να τους υποστηρίξει στο μέλλον.

Τι πρέπει να προσφέρει μια λύση MDM
Η ευκαιρία – και η πρόκληση – είναι να κάνουμε τους εργαζόμενους και τους οργανισμούς πιο παραγωγικούς μέσω ενισχυμένου mobility και εκτενούς χρήσης προσωπικών συσκευών. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτό αποτελεί μια τάση που ήρθε για να μείνει: οι διαχειριστές του IT χρειάζονται από τις λύσεις MDM να μπορούν να προσφέρουν ασφάλεια, δυνατότητες διαχείρισης, επεκτασιμότητα και την σταθερότητα που χρειάζεται σε αυτή τη νέα προσπάθεια.

Επομένως, η ασφάλεια αποτελεί μακράν τον κύριο λόγο που οι οργανισμοί σκέφτονται να υιοθετήσουν μια λύση MDM, ενώ ακολουθούν η μεγαλύτερη αποδοτικότητα των mobile ταχυτήτων, ο έλεγχος των αποθεμάτων και η εξοικονόμηση δαπανών.Και επειδή η ασφάλεια είναι η κυρίαρχη ανησυχία, πρέπει οπωσδήποτε να βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων όταν αξιολογείται μια λύση MDM. Παρακάτω θα δούμε μερικούς σημαντικούς παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψιν όταν επιλέγεται μία λύση MDM:
• Λειτουργικότητα: για παράδειγμα, πόσο καλά μπορεί η λύση να διαχειριστεί τις πλατφόρμες mobile, όπως iOS, Android και BlackBerry.
• Χαρακτηριστικά ασφαλείας.
• Φήμη και αξιοπιστία του προμηθευτή.
• Υποστήριξη από τον προμηθευτή, όπως τεχνική, πωλήσεις και υποστήριξη λογαριασμών.
• Δυνατότητες διαχείρισης.
• Διαθεσιμότητα πλήρους λύσης.
• Ευελιξία της λύσης ως προς τη διαχείριση IT και άλλων αναγκών.

Κατά την επιλογή ενός παρόχου MDM είναι φρόνιμο να εστιάσουμε στη δύναμη και τη φήμη του στην αγορά. Η χρήση smartphones και tablets για το εργατικό δυναμικό μόνο θα αυξηθεί από εδώ και στο εξής και η σημασία της θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο. Η επένδυση που θα γίνει τώρα σε μια πλατφόρμα mobility θα αποτελέσει στρατηγική κίνηση και η λύση MDM πρέπει να παρέχει μακροπρόθεσμα θεμέλια για μεγάλο μέρος της τωρινής και την μελλοντικής στρατηγικής mobility ενός οργανισμού.

Ενα εργαλείο MDM πρέπει επίσης να προσφέρει μία λίστα επιλογών όπως η δυνατότητα για:
• Ασφαλή υιοθέτηση νέων ή υπαρχόντων συσκευών.
• Διαμόρφωση μίας ή περισσότερων συσκευών για την ενίσχυση των επιχειρησιακών πολιτικών και διαδικασιών.
• Συλλογή και ανάλυση σχετικού hardware και λογισμικού, όπως τύπος συσκευής, μοντέλο, σειριακός αριθμός, μνήμη και εγκατεστημένες εφαρμογές.
• Καταγραφή δικτύου μεταφοράς, τηλεφωνικού αριθμού και ρυθμίσεις δεδομένων περιαγωγής.
• Ασφάλιση των δικτύων των πελατών, μέσω ασφαλών πολιτικών και περιορισμών.
• Επιβολή περιορισμών, όπως πρόσβαση σε app stores, χρήση κάμερας και ασφάλεια του browser.
• Καθορισμός της πολυπλοκότητας των password για ξεκλείδωμα συσκευών, καθώς και του αριθμού των αποτυχημένων προσπαθειών πριν τα δεδομένα της συσκευής διαγραφούν.
• Κεντρική διαχείριση όλων των φορητών συσκευών μέσω ενός μόνο interface.
• Ασφαλής εφαρμογή επιχειρησιακών ρυθμίσεων, όπως Microsoft Exchange, Wi-Fi, VPN, LDAP, και ρύθμιση και εφαρμογή εξωτερικών email, όπως POP και IMAP.
• Εύκολο screenshot προβληματικών περιοχών και επισύναψη και αποστολή του στο τμήμα υποστήριξης για γρηγορότερη διαχείριση και επίλυση.
• Δυνατότητα για data plan management, συμπεριλαμβανομένων ενημερώσεων σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας για την αποφυγή περιττών δαπανών.


Το μέλλον του MDM
Οταν εξετάζουμε μία λύση MDM που μπορεί εύκολα να προσαρμοστεί σε ένα ρευστό περιβάλλον, η μακροχρόνια επιτυχία απαιτεί κάποιο βαθμό ενσωμάτωσης μεταξύ MDM και των υπόλοιπων IT διαδικασιών και υποδομών. Παρακάτω θα δούμε μερικές από τις καλύτερες βέλτιστες πρακτικές MDM.Γνωρίστε τους κανονισμούς της βιομηχανίας σας.

Πολλές από τις αποφάσεις σας θα απορριφθούν από την ίδια την αγορά σας. Για παράδειγμα, στο χώρο της υγείας, χρειάζεται η συμμόρφωση με τις απαιτήσεις των υγειονομικών αρχών. Εχοντας αυτές τις «γνώσεις» μπορείτε να δημιουργήσετε τις δικές σας πολιτικές σχετικά με εταιρικές συσκευές, προσωπικές συσκευές, συσκευές iOS και συσκευές Android.

Απαίτηση κωδικού πρόσβασης. Από όλους τους τρόπους προστασίας των συσκευών σας, η απαίτηση κωδικών πρόσβασης συνήθως «επιφέρει» τα καλύτερα αποτελέσματα με την μικρότερη προσπάθεια. Οι μικρές συσκευές, όπως τα tablets και τα smartphones, είναι πιο εύκολο να χαθούν, επομένως οι πιθανότητες να βρεθούν σε «λάθος χέρια» είναι πολύ περισσότερες.

Περιορίστε τα χαρακτηριστικά των συσκευών ανάλογα με τις ανάγκες. Αν η βιομηχανία σας το απαιτεί, μπορεί να χρειαστεί αν απενεργοποιήσετε ορισμένα χαρακτηριστικά των συσκευών. Για παράδειγμα, μπορεί να χρειαστεί να απενεργοποιήσετε τη φωτογραφική μηχανή για να προστατεύσετε εταιρικά δεδομένα και πληροφορίες. Το λειτουργικό σύστημα, εδώ, παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς τα χαρακτηριστικά των συσκευών είναι διαφορετικά. Για παράδειγμα, μπορεί να θέλετε να «εμποδίσετε» τους χρήστες iOS από το αποθηκεύσουν δεδομένα στο iCloud ή να έχουν πρόσβαση στο Siri, όταν η συσκευή είναι κλειδωμένη.

Παραμείνετε ενήμεροι σχετικά με τις εφαρμογές. Οι διάφορες εφαρμογές μπορούν να βελτιώσουν την παραγωγικότητα σημαντικά, αλλά μπορούν, επίσης, να αφήσουν τον οργανισμό εκτεθειμένο σε απειλές. Μερικές από αυτές επιτρέπουν στους χρήστες να αποθηκεύουν έγγραφα εκτός ελέγχου της εταιρείας, κάτι που ναι μεν είναι πιο εύκολο για τους ίδιους, αλλά ταυτόχρονα εγείρει ερωτήματα σχετικά με το τι θα συμβεί αν ο εργαζόμενος απολυθεί ή παραιτηθεί.

Πρώτα ενημερώστε και έπειτα αποκαταστήστε τις παραβιάσεις στις πολιτικές. Οταν οι χρήστες κάνουν κάποια ενέργεια που παραβιάζει τις πολιτικές τις εταιρείας, είναι καλό να ενημερώνονται. Παρόλο που πιθανόν η εταιρεία έχει την ικανότητα να ενεργήσει άμεσα, μια καλύτερη προσέγγιση είναι να τους αποσταλεί πρώτα ένα μήνυμα που θα τους δώσει την ευκαιρία να αποκαταστήσουν το λάθος τους, πριν η εταιρεία προβεί σε άλλες ενέργειες.

«Δοκιμάστε» τις πολιτικές σας. Πριν αναπτύξετε και εφαρμόσετε μια πολιτική συμμόρφωσης στους χρήστες σας, πρέπει πρώτα να τη δοκιμάσετε με τους χρήστες. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό ειδικά αν διαθέτετε πολλούς εργαζόμενους που θα την χρησιμοποιούν.
Παρακολουθήστε τις συσκευές σας. Αφού οι πολιτικές έχουν εφαρμοσθεί, είναι συνετό να βεβαιωθείτε ότι οι χρήστες τις ακολουθούν και τις σέβονται, «παρακολουθώντας» τη χρήση των συσκευών τους.

Εν κατακλείδι
Η επόμενη «μεγάλη» μετάβαση στην τεχνολογία συμβαίνει τώρα και αυτή είναι η μετάβαση σε ένα «παγκοσμιοποιημένο» εργατικό δυναμικό. Σύμφωνα, μάλιστα, με την IDC, το 2012 ήταν η χρονιά της mobile «υπεροχής». Το άλλο σημαντικό κομμάτι αυτής της μετάβασης είναι η λεπτή γραμμή μεταξύ προσωπικού και εταιρικού. Οι χρήστες έχουν πλέον τις δικές τους συσκευές και θέλουν να τις χρησιμοποιούν τόσο για προσωπικές όσο και για επαγγελματικές εφαρμογές.

Οι εταιρείες πρέπει να υποστηρίζουν αυτή την «bring your own device» προσέγγιση, γιατί α) οι χρήστες θα χρησιμοποιήσουν τη συσκευή τους έτσι κι αλλιώς, διακινδυνεύοντας ακόμη περισσότερο την εταιρική ασφάλεια, και β) η αύξηση της κινητικότητας των εργαζομένων μπορεί να επιφέρει πολλαπλά οφέλη στον οργανισμό, όσον αφορά την αυξημένη επιχειρησιακή ευελιξία, παραγωγικότητα και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Επομένως, το mobile μέλλον είναι μπροστά μας και πλέον αρχίζουμε να το βλέπουμε να παίρνει σχήμα.

Για τις Διευθύνσεις Πληροφορικης και για τους διαχειριστές, οι προκλήσεις της αυξημένης ελευθερίας και του mobility των χρηστών είναι θέματα που πρέπει να εξεταστούν διεξοδικά, συμπεριλαμβανομένων της συμμόρφωσης, της υποστήριξης και του ελέγχου και της διαχείρισης του κόστους. Το να διαθέτει μία εταιρεία μία εύρωστη, πολλαπλή λύση MDM γίνεται συνεχώς όλο και πιο απαραίτητο για τους οργανισμούς IT και θα γίνει ακόμη πιο σημαντικό στο μέλλον. Κατά την αξιολόγηση των λύσεων που προσφέρουν οι πάροχοι, είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει μεγάλη συνοχή μεταξύ των διάφορων χαρακτηριστικών που προσφέρονται. Το MDM είναι εδώ για να μείνει.

Μια περιεκτική λύση MDM παρέχει αποτελεσματική διαχείριση κινδύνου, ελαχιστοποιεί τις απειλές για την ασφάλεια, εξασφαλίζει τη συμμόρφωση στις εταιρικές πολιτικές και καθορίζει/ρυθμίζει τη συμπεριφορά των εργαζομένων – χωρίς να εμποδίζει τις επιχειρησιακές δραστηριότητες. Μία λύση MDM επιτρέπει τους χρήστες να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τις προσωπικές τους συσκευές για να αυξήσουν την παραγωγικότητα και την αποδοτικότητα.