Οι CIOs των περισσότερων οργανισμών έχουν συνειδητοποιήσει, ήδη, ότι ο ρόλος τους σήμερα περνά από μια μεταβατική φάση, όπου όλα είναι ρευστά. Το cloud, το mobile, τα social media και τα analytics αποτελούν ισχυρές μετασχηματιστικές δυνάμεις που φέρνουν μαζικές αλλαγές στο ΙΤ.
Η μετατροπή του ΙΤ σε μια διαμοιρασμένη λειτουργία σε όλη την επιχείρηση μπορεί να ξεθωριάσει το ρόλο του CIO. Αυτή είναι η μια πλευρά του νομίσματος. Η άλλη είναι ότι δημιουργείται, ταυτόχρονα, η ευκαιρία για τον CIO να αποτελέσει τον καταλύτη για τον μετασχηματισμό της επιχείρησης, έναν έμπιστο σύμβουλο που θα βοηθήσει την εταιρεία του να πλοηγηθεί στο ψηφιακό επιχειρησιακό περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτού του νέου του ρόλου, παρατίθεται ο παρακάτω μίνι οδηγός επιβίωσης, ο οποίος θα βοηθήσει το CIO να επαναπροσδιορίσει το ρόλο του.
Αλλαγές χωρίς πανικό
Οι αλλαγές δημιουργούν ευκαιρίες. Το περιβάλλον αβεβαιότητας που χαρακτηρίζει τις μέρες μας επιτρέπει σε έναν CIO να καθορίσει τι σημαίνει ο ρόλος του για την εταιρεία του. Oι CIOs βρίσκονται σήμερα σε ιδιαίτερη θέση, καθώς ο ρόλος τους εξελίσσεται. Τέτοιες μεταβολές δεν καταγράφονται σε άλλα τμήματα της εταιρείας, όπως στο λογιστήριο, όπου τα πράγματα είναι, πάνω-κάτω, τα ίδια, τρίμηνο ανά τρίμηνο, έτος ανά έτος. Τα πράγματα με τον CIO, ωστόσο, είναι λίγο διαφορετικά. Μπορεί να καθορίσει ο ίδιος τι ρόλο θα παίξει στον οργανισμό του.
Αξιολόγηση διαδικασιών
Στο IT ακούγεται (και εφαρμόζεται) συχνά ο κανόνας του 80/20: ήτοι 80% του χρόνου και των πόρων για τη διασφάλιση της λειτουργίας και 20% για την καινοτομία. Σε κάθε περίπτωση η καινοτομία είναι απαραίτητη σε όσους θέλουν να μετασχηματίσουν το ρόλο τους ως CIO. Σίγουρα, δεν θα γίνουν θαύματα αν αλλάξει αυτή η αναλογία, αλλά αξίζει τον κόπο για έναν CIO να πειραματιστεί με αυτήν, προσαρμόζοντας την ανά περίπτωση (υπέρ της καινοτομίας). Είναι σημαντικό για έναν CIO να αξιολογεί κατά διαστήματα τις διαδικασίες που του αναλογούν. Χρειάζεται να εντοπίζει εκείνες τις περιοχές που του σπαταλούν τον περισσότερο χρόνο και να αναζητάει τρόπους που θα εξορθολογίζουν και θα αυτοματοποιούν τις εσωτερικές διαδικασίες του ΙΤ. Αυτή η αυτοματοποίηση μπορεί να επιτρέψει στους CIOs να αφιερώσουν περισσότερο ποσοστό του χρόνου τους στην καινοτομία.
Εντοπισμός ταλέντων και δημιουργία ομάδας κρούσης
Η τοποθέτηση των κατάλληλων ανθρώπων στις σωστές θέσεις μπορεί να βοηθήσει έναν CIO ώστε να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στην καινοτομία. Είναι σημαντικό για έναν CIO να αναγνωρίσει τα ταλέντα των διαφόρων στελεχών της ομάδας του, να εξασφαλίσει ότι τους έχει τοποθετήσει στις σωστές θέσεις και να τους ζητήσει να βρουν τρόπους που θα τους επέτρεπαν να αφιερώσουν λιγότερο χρόνο στην υποστήριξη και περισσότερο στην καινοτομία. Σε κάθε περίπτωση, βοηθά η δημιουργία μιας «Ομάδας Κρούσης του ΙΤ», η οποία θα εστιάζει στην έρευνα και στην ανάπτυξη. Αν ένας CIO δημιουργήσει ομάδες από στελέχη όμοιας ιδιοσυγκρασίας και τους αναθέσει ένα συγκεκριμένο στόχο, μπορεί να πετύχει καλύτερα το επιθυμητό αποτέλεσμα. Η θετική σκέψη και οι θετικές δράσεις οδηγούν σε περισσότερες θετικές σκέψεις και ιδέες. Επιπλέον, δημιουργείται το ενδιαφέρον για την διεξαγωγή ενεργειών που θα αυξάνουν την παραγωγικότητα.
Οχι στο «Οχι!»
Παραδοσιακά, ένα μεγάλο μέρος του ρόλου του CIO αφιερώνεται στη μείωση του κόστους της επιχείρησης. Σε πολλές περιπτώσεις, αυτό συνεπάγεται το γνωστό «Οχι», το οποίο αποτελεί, συχνά, την πρώτη αντίδραση στα αιτήματα των χρηστών. Ωστόσο, από το να περιοριστεί κανείς σε ένα ψυχρό «Οχι», είναι καλύτερο να κατανοήσει το πρόβλημα του χρήστη και να κοιτάξει να βρει μια λύση. Διότι διαφορετικά οι σημερινοί χρήστες θα τον παρακάμπτουν. Αυτό δεν θα συμβεί αν οι CIOs δείξουν περισσότερο κατανόηση και δώσουν με τη στάση τους την εντύπωση ότι ενδιαφέρονται και μπορούν να βοηθήσουν.
Ενεργοποίηση δράσεων και διακυβέρνηση στρατηγικής
Η αφαίρεση του «Οχι» από το λεξιλόγιο δεν σημαίνει ότι ο CIO γίνεται ανεύθυνος. Σημαίνει ότι η κεντρικοποίηση και ο έλεγχος δεν πρέπει να καθοδηγούν τις δράσεις του. Αντιθέτως, πρέπει να αγκαλιάσει περισσότερο την ιδέα της «ενεργοποίησης και διακυβέρνησης». Άλλωστε, οι χρήστες χρησιμοποιούν τα iPads και τα smartphones τους, είτε αρέσει στους CIOs είτε όχι. Aν το IT επιμένει να προσπαθεί να ελέγχει, να κεντρικοποιεί και να μπλοκάρει τα πάντα, τότε θα αποτύχει. Tότε τα δεδομένα δεν θα ελέγχονται, η ασφάλεια θα διαρραγεί και η πολυπλοκότητα θα αυξηθεί. Δεν πρέπει να παρεμποδίζεται η επιχειρηματική δράση, αλλά να διευκολύνεται…
«Απεγκλωβισμός» από το γραφείο
Η αλλαγή του τρόπου που το IT υποστηρίζει και εξυπηρετεί την επιχείρηση απαιτεί μια πραγματική κατανόηση των αναγκών της εταιρείας.
Αυτό δεν μπορεί να γίνει όταν παραμένει κανείς «εγκλωβισμένος» μέσα σε ένα γραφείο. Σήμερα, το budget απομακρύνεται από τον CIO και πηγαίνει περισσότερο στους ιδιοκτήτες της εταιρείας. Είναι σημαντικό για τον CIO να καταλαβαίνει καλύτερα την επιχείρηση, να μάθει την αργκό και να αντιληφθεί πραγματικά τον κάθετο χώρο, για τον οποίο είναι υπεύθυνος. Ο μόνος τρόπος να το κάνει είναι να βγει από το γραφείο και να πάει στο πεδίο, στο μέτωπο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Αναζήτηση υποστήριξης από τη διοίκηση
Ενας CIO δεν μπορεί να μετασχηματίσει το ΙΤ μόνος του. Πρέπει να έχει την υποστήριξη από τη διοίκηση της εταιρείας. Η οποία πρέπει να κατανοήσει και να αντιληφθεί, με την αρωγή του CIO, ότι ο μετασχηματισμός του ΙΤ είναι μια διαδικασία που δεν γίνεται στο …σκοτάδι. Ο μετασχηματισμός του ΙΤ σε επιχειρηματικό συνεργάτη δεν είναι κάτι που γίνεται σε ένα χρόνο. Πρέπει να γίνει βάσει ενός καλά μελετημένου πλάνου. Παραδοσιακά, το IT αποτελεί μια «αντιδραστική» επιχείρηση και δεν συμμετέχει ενεργά στην επιχειρηματική δράση. Χρειάζεται ο CIO να εξηγήσει το πλάνο του, αλλά και να πάρει το input της διοίκησης για τον τρόπο που το ΙΤ μπορεί να γίνει καλύτερος επιχειρηματικός συνεργάτης. Τέλος, χρειάζεται να μετράει τις επιτυχίες του και να ενημερώνει τη διοίκηση γι’ αυτές.
Συζήτηση με συνεργάτες
Καθώς ο CIO εμπλέκεται περισσότερο στις επιχειρηματικές δράσεις, δεν πρέπει να περιορίζεται στην κατανόηση των προκλήσεων των εσωτερικών φορέων. Οφείλει να κάτσει στο ίδιο τραπέζι μαζί με τους πελάτες, τους συνεργάτες και τους προμηθευτές της εταιρείας του. Να μάθει τι γίνεται στην επιχείρησή του και πώς μπορεί να τη βοηθήσει, ώστε να γίνει καλύτερος συνεργάτης.
Ταχύτατη προτυποποίηση
Σχεδιασμός χωρίς φειδώ, εκκίνηση με προσεκτικά βήματα, γρήγορο ξεπέρασμα της αποτυχίας, κατάλληλη κλιμάκωση. Οταν ένας CIO αναλαμβάνει νέα projects χρειάζεται να τα …προσγειώσει στους επιχειρηματικούς στόχους, να εφαρμόσει απλές μετρήσεις, να παλέψει για την υποστήριξη από μια διοίκηση που μπορεί να τον καθοδηγήσει στο σωστό δρόμο και στη λήψη τακτικών αποφάσεων για το project. Η πιλοτική φάση πρέπει να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατό, ενώ το feedback των χρηστών μπορεί να οδηγήσει στη σωστή μελλοντική κατεύθυνση.
Ο CIO του μέλλοντος θα θυμίζει περισσότερο μια …καπιταλιστική επιχείρηση – υποστηρίζοντας τις αρχές που δημιουργούν μια σταθερή επένδυση, καθορίζοντας τα όρια στα οποία πρέπει να κινούνται οι συμφωνίες και οδηγώντας τις επενδύσεις, τη στελέχωση και την στρατηγική υποστήριξη, με βάση τις συχνά μεταβαλλόμενες ανάγκες και την αναδυόμενη αξία των ανεξάρτητων πρωτοβουλιών.