Την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου διεξήχθη στη Βαρκελώνη το μεγαλύτερο συνέδριο στον κόσμο του mobile. Εκεί, περισσότεροι από 1.700 εκθέτες παρουσίασαν σε ένα εκθεσιακό χώρο 94.000 τετραγωνικών μέτρων και σε 80.000 επισκέπτες από 200 διαφορετικές χώρες, ότι πιο σύγχρονο και καινοτομικό στην αγορά του mobility.

Βαρκελώνη, του απεσταλμένου μας Γιώργου Γιαννακέα

Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, το MWC εστιαζόταν σε μεγάλο βαθμό σε κλασικές υπηρεσίες τηλεπικοινωνίας. Στη φετινή έκθεση, όμως, ήταν κάτι περισσότερο από εμφανές ότι το mobile επεκτείνεται σε ένα πολύ πιο ευρύ οικοσύστημα.

Φορητές συσκευές
Οι φορητές συσκευές γίνονται ισχυρότερες, ταχύτερες και καλύτερες. Επιπλέον, γίνονται και φορετές. Τα wearables, όπως καταγράφηκε στο συνέδριο, θα αποτελέσουν μέσα στην επόμενη πενταετία ένας από τους κύριους μοχλούς ανάπτυξης για τους κατασκευαστές και θα γίνουν μέρος της καθημερινότητάς μας. Τοποθετημένες στο σώμα μας, θα συγκεντρώνουν στοιχεία σχετικά με ζωτικές λειτουργίες και τις συνήθειές μας, από τους χτύπους της καρδιάς έως τα χιλιόμετρα που διανύσαμε.

mHealth
Οι φορετές συσκευές ανήκουν στους καταλύτες μιας επανάστασης που συντελείται στο χώρο του υγείας με την έλευση του mobile. Το mHealth αποτελούσε μια από τις κυριότερες τάσεις της έκθεσης, υποστηρίζοντας την επίτευξη στόχων υγείας με την αρωγή φορητών συσκευών και ασύρματων τεχνολογιών. Τα οφέλη για την τρίτη ηλικία (και όχι μόνο) πολλά.

internet.org
Η έκθεση μας έδωσε μια καλή εικόνα και για το τι μέλλει γενέσθαι, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το internet.org. Αυτό αποτελεί τον καρπό μιας συνεργασίας διεθνώς αναγνωρισμένων εταιρειών και φορέων, που έχει ως σκοπό τη ταχύτερη online σύνδεση των 4 δισ. συνανθρώπων μας που δεν έχουν πρόσβαση στο Internet. Στόχος είναι μέχρι τις αρχές της επόμενης δεκαετίας, όλος ο πλανήτης να είναι onlne: επτά δισεκατομμύρια άνθρωποι συνδεδεμένοι στο δίκτυο, όλοι μέρος ενός οργανισμού.

Εκτιμάται ότι για επιτευχθεί αυτός ο στόχος θα χρειαστούν επενδύσεις τουλάχιστον ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων, οι οποίες θα χρειαστεί να γίνουν από εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, εταιρείες τεχνολογίας και κυβερνήσεις. Για να υλοποιηθεί αυτός ο φιλόδοξος στόχος και να δικτυωθεί όλος ο πλανήτης απαιτείται δωρεάν Internet και σχεδόν δωρεάν smartphones. Οσον αφορά το δεύτερο τα πράγματα δρομολογήθηκαν ήδη στην έκθεση. To Mozilla foundation, για παράδειγμα, παρουσίασε το smartphone των 25 δολαρίων, το οποίο διαθέτει επεξεργαστική ισχύ και δυνατότητες που θα …ζήλευε το ΙΤ πριν από μερικά χρόνια. Για το δωρεάν Internet χρειάζεται ένας εκ βάθρων ανασχεδιασμός του επιχειρηματικού μοντέλου για τους operators

Mobile payments
Οι συναλλακτικές μέθοδοι που εφαρμόζονται για την αγορά αγαθών και υπηρεσιών εξελίσσονται συνεχώς. Το κανονικό και πλαστικό χρήμα δίνει σιγά-σιγά τη θέση του στα mobile payments και στο ψηφιακό νόμισμα (bitcoin). Αναμφίβολα, η υιοθέτηση των mobile payments τόσο στην Ελλάδα όσο και στις αναπτυγμένες χώρες του δυτικού κόσμου παρουσιάζει μια σταθερή, αλλά σχετικά αργή αύξηση, κυρίως λόγω ζητημάτων που σχετίζονται με την ασφάλεια και την επιφυλακτικότητα του αγοραστικού κοινού. Οι αναπτυσσόμενες χώρες έχουν αρχίσει, ήδη, να εφαρμόζουν νέους τρόπους μεταφοράς και διαχείρισης των χρημάτων, επαναπροσδιορίζοντας ουσιαστικά την έννοιά τους.

Η διακίνηση χρημάτων μέσω κινητού και χωρίς τη μεσολάβηση των παραδοσιακών τραπεζών αποτελεί πραγματικότητα εδώ και χρόνια στην Αφρική, κυρίως μέσα από τη χρήση φθηνών feature phones. Οι αναπτυσσόμενες χώρες μπήκαν κατευθείαν στην εποχή του mobile, προσπερνώντας την πρόσβαση στο Internet μέσω του desktop ή του laptop. Και χρησιμοποιούν τα mobile payments, χωρίς να έχουν μπει καν στην τράπεζα ή να έχουν δει ποτέ πιστωτική κάρτα. Το 2009 η Ericsson είχε κάνει μια τολμηρή πρόβλεψη, εκτιμώντας ότι πάνω από 50 δισ. συσκευές θα έχουν συνδεθεί στο Internet of Things έως το 2020.

Στη Βαρκελώνη επανήλθε παρουσιάζοντας εκτενώς μια πολύ ενδιαφέρουσα υπηρεσία, μέσω της οποίας θα είναι εφικτή η διακίνηση χρημάτων μέσα από το κινητό, το ίδιο εύκολα όσο να στέλνεις ένα SMS. Μέσα από την πλατφόρμα της η Ericsson συνδέει τράπεζες/πιστοληπτικούς οργανισμούς και παρόχους κινητής τηλεφωνίας, δημιουργώντας ένα οικοσύστημα που θα δίνει τη δυνατότητα σε οποιονδήποτε operator μέσα από ένα consumer facing app να παρέχει ασφαλείς υπηρεσίες πληρωμών και ένα δομημένο και διαβαθμιζόμενο σύστημα πιστότητας, με cross selling υπηρεσιών και προϊόντων.

Οπότε σε ένα app, όχι πολύ διαφορετικό από τα self-care apps των operators που έχουμε συνηθίσει, o χρήστης θα μπορεί, εκτός από αγορά και διαχείριση τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, να πραγματοποιεί κάθε είδους συναλλαγή και να παίρνει πόντους loyalty για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε συναλλαγής. H λύση mcommerce της Ericsson έχει, ήδη, λανσαριστεί στη Ρουάντα και τα σχέδια για επέκτασή της είναι μεγαλεπήβολα. Παράλληλα, η Samsung σε συνεργασία με το Paypal επέκτειναν τη συνεργασία τους λανσάροντας στο νέο Galaxy S5 μια βιομετρική υπηρεσία αναγνώρισης δακτυλικών αποτυπωμάτων που θα χρησιμοποιείται είτε για πιστοποίηση ταυτότητας και διενέργεια τραπεζικών συναλλαγών είτε απλώς ως password.

Η ελληνική παρουσία
Εντονη ήταν και φέτος η ελληνική παρουσία, καθώς, για δεύτερη συνεχή χρονιά και υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδος (ΣΕΚΕΕ), περισσότερες από 35 ελληνικές εταιρείες είχαν την ευκαιρία να εκθέσουν τα προϊόντα και τις ιδέες τους σε ένα κοινό από όλο τον κόσμο. Τα κρατικά περίπτερα που φιλοξενούν στον ίδιο χώρο πολλές εταιρείες είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο σε αυτές τις εκθέσεις. Το γεγονός ότι φτάσαμε στο 2013 για να αποκτήσουμε κάτι τέτοιο, είναι περισσότερο λόγος για ενδοσκόπηση, παρά αφορμή για πανηγυρισμούς.

Εκτός από τις εταιρείες που συμμετείχαν στο ελληνικό περίπτερο (link HAMAC), σημαντική παρουσία είχαν οι «παραδοσιακοί» και μεγαλύτεροι παίκτες. Είτε με πολύ στρατηγικά τοποθετημένο περίπτερο (Upstream), είτε με μεγάλη φαντασμαγορική παρουσία (Internteq και πολύ περισσότερο Globo), είτε με πολύ σεμνή -σε σχέση με την περσινή φαντασμαγορική – προσέγγιση (Velti), οι ελληνικές εταιρείες κοιτούν προς τις αγορές του εξωτερικού – κυρίως τις αναπτυσσόμενες – και βρίσκουν πρόσφορο έδαφος.

Τι μέλλει γενέσθαι
Αν επαληθευτούν τα φιλόδοξα σχέδια που παρουσιάστηκαν στην έκθεση για την online σύνδεση για όλους, τότε θεωρείται σίγουρο ότι και στην Ελλάδα, μέσα στην επόμενη πενταετία, όλοι – ανεξαρτήτως ηλικίας και βιοτικού επιπέδου – θα έχουμε πρόσβαση στο Internet από φορητές συσκευές. Από οδοντόβουρτσας μέχρι αυτοκίνητα και από γυαλιά μέχρι mini wearables, όλα τα brands καλούνται άμεσα να διαχειριστούν πολλαπλά touch points με τους καταναλωτές, και να σχεδιάσουν ξεχωριστές υπηρεσίες, ενώ δεν έχουν καλά-καλά λύσει το πρόβλημα των apps και δεν έχουν δεήσει να φτιάξουν mobile optimized sites.. Το μέλλον σίγουρα αναμένεται να είναι πολύ ενδιαφέρον, ακόμα και αν δεν επαληθευτούν όλες οι τάσεις που καταγράψαμε στην έκθεση.