Η MWC Barcelona άνοιξε σήμερα τις πύλες της στους επισκέπτες και το NetFAX σας παραθέτει, με την αρωγή της Χριστίνας Πατσιούρα, Senior Analyst, Emerging Technologies της GSMA, τις κυριότερες τάσεις που θα χαρακτηρίζουν τη φετινή έκθεση, αλλά και πώς αυτά θα επηρεάσουν το παγκόσμιο τηλεπικοινωνιακό γίγνεσθαι στο εγγύς μέλλον.

5G, τεχνητή νοημοσύνη και ΙοΤ: όπως τα 2-3 τελευταία χρόνια αυτές θα είναι οι βασικές τεχνολογικές τάσεις που θα χαρακτηρίζουν την MWC Barcelona (γνωστή έως τώρα ως Mobile World Congress). «Το φετινό θέμα του MWC είναι το Intelligent Connectivity – δηλαδή ο συνδυασμός AI, IoT και 5G – και αναμένεται να δούμε πώς αυτές οι τεχνολογίες, η κάθε μία ξεχωριστά αλλά και ο συνδυασμός τους, έχουν προχωρήσει σε πιο ώριμες εφαρμογές» αναφέρει η Χ. Πατσιούρα. «Σίγουρα στην έκθεση θα δούμε πολλά νέα κινητά τηλέφωνα και συσκευές, ωστόσο το MWC έχει να κάνει κυρίως με τις τηλεπικοινωνίες και τον ευρύτερο κλάδο κινητών εφαρμογών» συμπληρώνει.

Το 5G είναι εδώ (αλλά είναι νωρίς ακόμα…)
Ήδη πριν την έναρξη της έκθεσης είχαν γίνει οι πρώτες ανακοινώσεις για συσκευές και modem της πέμπτης γενιάς δικτύων. Το 5G μπαίνει σιγά-σιγά στην καθημερινότητά μας, με τις δοκιμές του να εντείνονται από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους σε όλον τον κόσμο. Οι περισσότερες χώρες έχουν αναπτύξει ήδη ένα πλάνο για τα εθνικά τους δίκτυα 5G, με τις ΗΠΑ και την Ασία να ηγούνται αλλά και την Ευρώπη να επιταχύνει τα σχέδιά της.

«Το 5G τρέχει και στις τρεις ηπείρους με διαφοροποιήσεις. Η Αμερική, για παράδειγμα, δίνει βαρύτητα στα Fixed Wireless Access (FWA) ήτοι το ασύρματο 5G στο σπίτι, η Ευρώπη εστιάζει στην αξιοποίηση του 5G για τις κάθετες αγορές και κυρίως τη βιομηχανία, ενώ η Ασία, με βασικούς παίκτες την Κίνα και τη Ν. Κορέα, επικεντρώνεται στις καταναλωτικές εφαρμογές (entertainment, ΑR & VR κ.λπ.) του 5G» επισημαίνει η Χ. Πατσιούρα.

Αυτό που επισημαίνουν οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, ωστόσο, είναι ότι η έλευση του 5G δεν θα καταργήσει το 4G,το οποίο θα συνεχίσει να υπάρχει παντού και να είναι εξαιρετικά σημαντικό στις αναπτυσσόμενες οικονομίες και ανερχόμενες αγορές που δεν είναι τόσο αναπτυγμένες (όσο αυτές της Β. Αμερικής και της Βόρειας και Δυτικής Ευρώπης). Συν τις άλλοις το 5G απαιτεί πολύ μεγάλες επενδύσεις από τους παρόχους και γι’ αυτό θα πρέπει τα οφέλη να είναι εξακριβωμένα και ορατά ώστε να προχωρήσουν στην αναβάθμιση των υπάρχοντων δικτύων σε 5G άμεσα.

Σίγουρα για τις χώρες που θέλουν να ηγηθούν είναι και ένα ζήτημα κύρους να είναι αυτές οι πρώτες που θα το κάνουν σε επίπεδο πόλεων ή και ολόκληρης της χώρας. Το 5G φέρνει πολλές νέες δυνατότητες για τις επιχειρήσεις στις κάθετες αγορές, όπως πχ τη βιομηχανία, τις μεταφορές, την εφοδιαστική αλυσίδα. Σημαντική είναι η νέα τάση των «ιδιωτικών δικτύων» ή αλλίως private networks, στη μορφή του network slicing, όπου κόβεις το δίκτυο και το φάσμα σε «φέτες», δίνοντας τη δυνατότητα στις μεγάλες εταιρείες να ελέγχουν το δικό τους slice. «Και για να το κάνεις αυτό γρήγορα και αποδοτικά χρειάζεσαι την τεχνητή νοημοσύνη».

Σημαντική η αρωγή της τεχνητής νοημοσύνης
H τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί μια από τις περισσότερο ανερχόμενες τάσεις στην εποχή μας, με τη εκδοχή της στα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα να έχει να κάνει περισσότερο με την αυτοματοποίηση. «Οι πάροχοι τηλεπικοινωνιών προσφέρουν υπηρεσίες στους μεγάλους πελάτες τους βάσει των συμβολαίων και των SLAs που έχουν υπογράψει.

Δεν θα μπορούν, ωστόσο, να παρακολουθούν τον κάθε πελάτη τους ξεχωριστά. Χρειάζεται να φτιάξουν ένα αυτοματοποιημένο σύστημα κι εδώ είναι που έρχεται να βοηθήσει η τεχνητή νοημοσύνη. Μια ακόμα χρήση της γίνεται κατά τη συντήρηση των υπαρχόντων δικτύων, αλλά και κατά το σχεδιασμό των νέων, όπως και στη αξιοποίηση των chatbots, για τη διαχείριση των πελατών, μια τάση που αρχίσει να εντείνεται» αναφέρει η Χ. Πατσιούρα.

Το ΙοΤ συνεχίζει την εξέλιξή του
Το ΙοΤ θα συνεχίσει να έχει δυναμική παρουσία στην έκθεση, όπως μας συνηθίζει τα τελευταία χρόνια, καθώς πρόκειται για μια τεχνολογία που αναπτύσσεται και προχωρά. Έχει άλλωστε δημιουργηθεί ένα ολόκληρο οικοσύστημα γύρω από αυτό: υπάρχουν οι πάροχοι με τις κάρτες SIM που τις τοποθετούν σε κάθε συσκευή που συνδέεται, υπάρχουν οι εφαρμογές και οι πλατφόρμες που μεταφέρουν τις πληροφορίες και φυσικά υπάρχει και το hardware (αισθητήρες, συσκευές, οτιδήποτε μπορεί να συνδεθεί).

«Κάποιες εταιρείες κάνουν κομμάτια όλων των παραπάνω, κάποιες κάνουν τα πάντα». Καθώς, ωστόσο, το κόστος σύνδεσης – και το περιθώριο κέρδος για τους παρόχους – είναι μικρό, λαμβάνοντας υπόψη ότι και ένα δίκτυο 2G ή 3G μπορεί να καλύψει εν γένει τις απαιτήσεις συνδεσιμότητας μιας συσκευής ΙοΤ, είναι πλέον κατανοητό ότι οι πάροχοι θα προσθέσουν αξία χάρη στις εξειδικευμένες εφαρμογές και τις υπηρεσίες που θα παρέχουν στους πελάτες τους.