Μπορεί, λόγω COVID-19, τους τελευταίους μήνες να έχουν ανατραπεί σχεδόν τα πάντα από όσα παραδοσιακά γνωρίζαμε για τους χώρους και τους τρόπους εργασίας, όμως υπάρχει ένα Workspace όπου η επιχειρηματικότητα εκτελείται απρόσκοπτα, με έναν ήδη καθιερωμένο τρόπο... as usual.

Η εικονική συνέντευξη που πήραμε από το Workspace της Citrix ήταν προγραμματισμένη να φτάσει σε εσάς περίπου δύο μήνες πριν. Στόχος μας ήταν να καταφέρουμε να αποκομίσουμε από το Workspace τα στοιχεία εκείνα που θα έδειχναν τα οφέλη της απομακρυσμένης εργασίας, αλλά και τον ρόλο που μπορεί να έχει ένα απλό στη χρήση σύστημα εργασίας, βασισμένο στο virtualization εφαρμογών, για το Business Continuity.

Από τότε έως σήμερα πολλά έχουν μεσολαβήσει, όπως για παράδειγμα… μια πανδημία η οποία επέβαλε την εξ’ αποστάσεως εργασία στις επιχειρήσεις που επεδίωκαν να έχουν επιχειρηματική συνέχεια. Σε αυτό το πλαίσιο, η δουλειά μας, να σας εισάγουμε στην κεντρική ιδέα, στον τρόπο λειτουργίας και να παρουσιάσουμε τα οφέλη από την (συν)εργασία μέσω του Workspace θα γίνει ευκολότερα κατανοητή.

Το τι μπορεί να κάνει για τη σύγχρονη επιχείρηση – και μάλιστα καλύτερα από ποτέ- θα μας εξηγήσει παρακάτω το ίδιο το Workspace. Θα ξεκινήσουμε με τις απαραίτητες συστάσεις, για όποιον τις χρειάζεται.

    Νetweek: Γιατί ένα πλάνο επιχειρησιακής συνέχειας είναι σημαντικό;

Citrix Workspace: Στις πανδημίες, οι οδηγίες προς τους υπαλλήλους είναι να εργάζονται από το σπίτι. Όταν συμβαίνουν φυσικές καταστροφές (σεισμοί, πλημμύρες), οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να μεταβούν στο γραφείο – στη χειρότερη περίπτωση, δεν υπάρχει καθόλου γραφείο… Στις έντονες καιρικές συνθήκες (όταν… ρίχνει καρέκλες, έντονη χιονόπτωση), συμβαίνει να μην είναι δυνατή η μετακίνηση προς την εργασία. Ειδικά, σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ο καύσωνας και η έντονη ηλιοφάνεια μπορεί να κάνουν δύσκολη έως και εφιαλτική τη μετάβαση στο γραφείο.

Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, οι εργαζόμενοι παίρνουν οδηγία ή υποχρεώνονται να εργαστούν από το σπίτι. Κατά κανόνα, αλλαγές σαν αυτές γίνονται σε εταιρικό επίπεδο, αλλά σε πρωτοφανείς περιόδους, όπως αυτή που αντιμετωπίζουμε αυτήν τη στιγμή, η εργασία από το σπίτι υπαγορεύεται σε εθνικό επίπεδο. Σε κάθε σενάριο, το κίνητρο για αυτές τις αποφάσεις είναι η ασφάλεια και η υγεία των ανθρώπων.

Ακόμα και σε τέτοιες απροσδόκητες συνθήκες, οι στόχοι των εταιρειών παραμένουν οι ίδιοι: Αύξηση εσόδων, μείωση κόστους, ικανοποίηση πελατών, παραγωγικότητα εργαζομένων και ψηφιακός μετασχηματισμός.
Η τάση, αλλά και η πράξη, σήμερα είναι οι εταιρείες να επικεντρώνονται σε τρόπους που τους επιτρέπουν να συνεχίσουν τις δραστηριότητές τους υπό συνθήκες απρόβλεπτες, ή διαφορετικές από τις κανονικές.

Η ενεργοποίηση του mode λειτουργίας «εργασία από το σπίτι» και η ταυτόχρονη απενεργοποίηση του mode «εργασία από το γραφείο», δημιουργούν μια σειρά προκλήσεις για τους εξ’ αποστάσεως εργαζόμενους, οι οποίοι κατά κανόνα καλούνται να χρησιμοποιήσουν μια ή περισσότερες λύσεις. Τα ερωτήματα που τίθενται είναι εύλογα:

• Μπορώ ακόμα να έχω πρόσβαση στις εφαρμογές και τα δεδομένα μου για να ολοκληρώσω τη δουλειά μου;

• Πώς θα χρησιμοποιήσω την εφαρμογή; Δουλεύει με τον ίδιο τρόπο;

• Τώρα που εργάζομαι εξ αποστάσεως, μπορώ να είμαι εξίσου παραγωγικός;

Πρέπει, επίσης, να δώσουμε έμφαση στις λειτουργίες του τμήματος IT, που είναι οι ήρωες σε τέτοιες περιστάσεις. Οι προκλήσεις για το τμήμα Πληροφορικής της κάθε εταιρείας μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:

• Είναι επαρκείς οι δυνατότητές μας; Μπορούμε να κλιμακώσουμε γρήγορα για να υποστηρίξουμε επιπλέον απαιτήσεις;

• Είναι το περιβάλλον μας αρκετά ευέλικτο ώστε να ανταποκρίνεται δυναμικά στις επιχειρηματικές απαιτήσεις;

• Τι γίνεται με την ασφάλεια, την απόδοση και την αξιοπιστία για τους απομακρυσμένους χρήστες μας;

    NW: Πολλοί οργανισμοί πληροφορικής κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν νέες απαιτήσεις, σε ό,τι αφορά την απομακρυσμένη εργασία, κάτι που συνέβη εν μια νυκτί. Πώς αντιμετωπίσατε τις συνθήκες αυτές και τι αποκομίσατε από αυτές;

CW: Ως Citrix Workspace χρησιμοποιούμε τη δυνατότητα Remote PC Access ως τρόπο σύνδεσης στον υπολογιστή που βρίσκεται στο γραφείο, από τον υπολογιστή που είναι κάπου απομακρυσμένα, στο σπίτι για παράδειγμα. Αυτή η δυνατότητα (Remote PC access), μπορεί να μην αποτελεί μόνιμη λύση, αλλά το μεγαλύτερο πλεονέκτημά της είναι η ταχύτητα υλοποίησης -ρυθμίσαμε 30.000 χρήστες σε 10 ημέρες, χωρίς την ανάγκη επιπλέον hardware (όχι σε μεγάλο βαθμό, τουλάχιστον).

Το Remote PC Access στους υπολογιστές παρέχει άμεση δυναμικότητα σε οργανισμούς, όπου ενδέχεται να μην υπάρχει σχετική πρόβλεψη στο data center, ενώ επιτρέπει ασφαλή πρόσβαση μέσω του Citrix ADC (ex-Netscaler) ή της υπηρεσίας Citrix Gateway χωρίς να απαιτείται η σύνθετη εγκατάσταση και διαχείριση μιας network based λύσης VPN.

Με την Remote PC Access, ο τελικός χρήστης μπορεί να συνδεθεί στον υπολογιστή που βρίσκεται στο γραφείο, χωρίς να απαιτείται επιπλέον virtualization στο data center. Αυτή ήταν πράγματι η αιχμή του δόρατος τους τελευταίους μήνες για τους πελάτες μας σε όλο τον κόσμο και τους βοήθησε να συνεχίσουν την επιχείρησή τους χωρίς κωλύματα από την πρώτη μέρα.

Τι είναι το CVAD (Citrix Virtual Apps & Desktops) service και ποια τα οφέλη του:
• Είναι η λύση cloud μας. Έχει υψηλή διαθεσιμότητα by default και υποστηρίζει on demand scaling up και scaling down. Αν θέλετε να προσθέσετε χρήστες στη βάση δεδομένων σας,… το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να βρείτε το ανθρώπινο δυναμικό! Η εργασία αυτή αφαιρείται από το check list του τμήματος IT.

• Οι πιθανοί περιορισμοί από το Gateway Infrastructure αντιμετωπίζονται με την υπηρεσία GW service που προσφέρεται και περιλαμβάνεται στo CVAD service.Το Citrix Gateway service είναι επίσης κλιμακούμενο και σας δίνει πρόσβαση στα resources σας από το πλησιέστερο σημείο εισόδου.

• Χρειάζεστε περισσότερες άδειες εδώ και τώρα; Συνεχίστε να χρησιμοποιείτε τα resources ακόμη και αν υπερβαίνετε τις ήδη πληρωμένες υπηρεσίες. Η οικονομική συμφωνία θα γίνει σε δεύτερο χρόνο, μετά από συνεννόηση.


Στην περίπτωση που οι απαιτήσεις bandwidth διασύνδεσης με το data center είναι αυξημένες, μπορούμε να προσφέρουμε το Citrix SD-WAN προκειμένου να μειώσουμε τις απαιτήσεις εύρους ζώνης μιας εταιρείας θέτοντας προτεραιότητες, βελτιστοποιώντας και συμπιέζοντας την κίνηση παραδίδοντας τα δεδομένα με ασφάλεια και με υψηλές επιδόσεις.

Τέλος, με την χρήση της λύσης Citrix Gateway Service, υλοποιούμε μια πιο ασφαλή λύση απομακρυσμένης πρόσβασης χωρις τη χρήση VPN. Για οργανισμούς με αυξημένες ανάγκες προστασίας, η υπηρεσία Citrix Access Control προσφέρει extra δυνατότητες όπως περιορισμούς στο copy/paste, downloading, printing, watermarking, web filtering και χρήση browser in the middle.

    ΝW: Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια, έναν τομέα που γίνεται όλο και περισσότερο σημαντικός, όταν όλες οι εργασίες γίνονται online, με ποιο τρόπο διασφαλίζεται;

CW: Δεν εργάζεστε απλώς από το σπίτι. Παίρνετε το γραφείο σας στο σπίτι (ΒΥΟΗ–Bring Your Office Home). Η ασφάλεια δεν αφορά μόνο την προστασία, αλλά και τη δυνατότητα ελέγχου, προσαρμογής και παρακολούθησης.

Η δυνατότητα anti-screen-capture στις πολιτικές του Citrix App Protection είναι χρήσιμες για την αποτροπή λήψης στιγμιότυπων οθόνης από τους εργαζόμενους σας. Στον κόσμο των μη διαχειριζόμενων και συχνά ανασφαλών meeting, webinar και τηλεδιασκέψεων, η προστασία των ευαίσθητων πληροφοριών σας είναι πιο κρίσιμη από ποτέ.

Η δυνατότητα anti-keylogging, κομμάτι της λύσης Citrix App Protection, αποτρέπει τη συλλογή διαπιστευτηρίων και τη λήψη άλλων δεδομένων από προστατευμένες εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένων των διαλόγων ταυτοποίησης (Identity Authentication) του Citrix Workspace. Αυτή είναι μια από τις πιο σημαντικές και ενδιαφέρουσες δυνατότητες της πρόσθετης λύσης στην προστασία εφαρμογών στα Citrix Virtual Apps και Desktops.

Οι περισσότεροι χρήστες χρησιμοποιούν bookmarks για τις SaaS εφαρμογές. Η Citrix μπορεί να τους βοηθήσει οργανώνοντας, καθοδηγώντας και αυτοματοποιώντας την καθημερινή τους εργασία σε μια ενοποιημένη εμπειρία από οποιαδήποτε συσκευή. Οι χρήστες δεν χρειάζεται να προσθέτουν bookmarks για τις εφαρμογές SaaS για να θυμούνται πού να πάνε και να ολοκληρώσουν την εργασία τους. Με τη Citrix, τα εταιρικά δεδομένα προστατεύονται μέσω του Citrix Access Control που ανέφερα νωρίτερα.

Οι ενδεχόμενοι κίνδυνοι περιορίζονται με τη χρήση Security Analytics που προσφέρει η Citrix, για να έχει o IT manager μια ολιστική άποψη και έλεγχο του περιβάλλοντος. Ποιος έχει πρόσβαση στους πόρους, πότε και από πού; Τι είδους πόροι καταναλώνονται; Ποιες συσκευές χρησιμοποιούνται; Όλες αυτές οι μεταβλητές χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία του προφίλ κάθε χρήστη, ενώ ενέργειες πυροδοτούνται αυτόματα, αντιδρώντας ακαριαία σε οποιαδήποτε ασυνήθιστη συμπεριφορά του χρήστη.

Τέλος, τα Performance Analytics παρέχουν εικόνα end-to-end της κατάστασης του δικτύου, της εμπειρίας του χρήστη και τον εντοπισμό αδύνατων σημείων στο δίκτυο, καθώς η εργασία γίνεται από το σπίτι.

    NW: Πώς καθησυχάζετε τους HR manager, πολλοί από τους οποίους βλέπουν την ψηφιοποίηση των θέσεων εργασίας ως «μαύρο κουτί»;

CW: Η απομακρυσμένη εργασία είναι ένα παράδειγμα για το πώς μια σχέση εμπιστοσύνης μπορεί να ωφελήσει μια επιχείρηση. Το να είσαι σε θέση να δουλέψεις έξω από το γραφείο είναι μία από τις σπουδαιότερες επαναστάσεις στο χώρο εργασίας στη σύγχρονη εποχή.

Η πανδημία COVID-19 εκτίναξε την απομακρυσμένη εργασία στην κορυφή της ψηφιακής ατζέντας μετατρέποντάς την, από θέμα συζήτησης ειδικών ομάδων εντός ενός οργανισμού, σε στρατηγική προτεραιότητα για όλους.

Αυτό δεν ελαχιστοποιεί την ανθρώπινη ανάγκη για κοινωνική επαφή. Η συνεργασία και η οικοδόμηση σχέσεων γίνονται με πιο φυσικό τρόπο δια ζώσης. Όμως, με όλους τους υπαλλήλους να εργάζονται στο σπίτι, πολλές εταιρείες μπορούν να λειτουργήσουν το ίδιο ακριβώς, όπως έκαναν πριν τεθούν σε ισχύ οι απαιτήσεις για εργασία από το σπίτι.

    ΝW: Ποια είναι τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει η επιχείρηση χρησιμοποιώντας το Workspace, από άποψη πόρων πληροφορικής, παραγωγικότητας, αλλά και ανθεκτικότητας;

CW: Επειδή σχεδιάζουμε τα προϊόντα μας με βάση την κεντρική διαχείριση, την προβολή και τον έλεγχο εφαρμογών και δεδομένων, η ασφάλεια είναι ενσωματωμένη στον πυρήνα των λύσεων και πρακτικών της Citrix.

Τα Citrix Virtual Apps and Desktops επιτρέπουν την ασφαλή, απομακρυσμένη πρόσβαση σε εφαρμογές και desktops τόσο σε Windows όσο και σε Linux λειτουργικά, από οποιαδήποτε συσκευή, από οποιοδήποτε δίκτυο.
Ένας ψηφιακός χώρος εργασίας, όπως το Citrix Workspace, συγκεντρώνει εφαρμογές, δεδομένα και desktops από διαφορετικά cloud και data center. Αυτό σημαίνει ότι ο ΙΤ manager δεν χρειάζεται να διαχειρίζεται πολλούς vendors, με πολλαπλά πρωτόκολλα ασφαλείας – και οι χρήστες δεν χρειάζεται να θυμούνται πολλά set διαπιστευτηρίων. Απλώς, συνδέονται κεντρικά, μία φορά, με SSO (Single Sign On) και αποκτούν πρόσβαση σε οτιδήποτε χρειάζονται.

Μέσω του ψηφιακού χώρου εργασίας τους, οι χρήστες μπορούν να έχουν πρόσβαση σε όλες τις εφαρμογές, τους υπολογιστές και τα δεδομένα τους με ασφάλεια από οποιαδήποτε συσκευή, σε οποιοδήποτε δίκτυο. Αυτό απομακρύνει τον IT από τη διαχείριση μεμονωμένων συσκευών και του επιτρέπει να διαχειρίζεται και να παρακολουθεί τα πάντα από ένα σημείο ελέγχου.


Μια ασφαλής ψηφιακή περίμετρος ακολουθεί τους χρήστες όπου κι αν βρίσκονται. Με τις συναφείς πολιτικές πρόσβασης, το IT department μπορεί να διαχειριστεί ποιος έχει πρόσβαση, σε τι και να έχει ορατότητα 360 μοιρών σε όλες τις δραστηριότητες, όλων των χρηστών.

Ο μέσος εργαζόμενος χρησιμοποιεί με ενεργό τρόπο πολλές διαφορετικές υπηρεσίες cloud στο χώρο εργασίας. Δεν ανήκουν όλες στις ήδη καθιερωμένες, ούτε είναι εις γνώση του IT. Αυτός είναι ένας λόγος για τον οποίο οι χρήστες είναι η μεγαλύτερη πηγή παραβιάσεων δεδομένων σε οργανισμούς σήμερα.

Με το Citrix Workspace, το IT παραμένει υπό έλεγχο. Χρησιμοποιώντας closed-loop analytics για την ιχνηλάτηση της συμπεριφοράς των χρηστών, ο υπεύθυνος του IT μπορεί να εφαρμόσει αυτόματα πρωτόκολλα ασφαλείας, όπως ο αποκλεισμός πρόσβασης σε ευαίσθητα αρχεία. NW

Η Citrix ιστορικά
Το 1989, ο τεχνολογικός κόσμος ήταν πολύ διαφορετικός από ότι είναι σήμερα. Οι προσωπικοί υπολογιστές ήταν ακόμα καινοτομία και πολύ μακριά από τους περισσότερους ανθρώπους. Τα κινητά τηλέφωνα είχαν το μέγεθος των πραγματικών τούβλων (όσο και το βάρος τους). Και το Διαδίκτυο ήταν κάτι που οι περισσότεροι από εμάς θα πίστευαν ότι ήταν μέρος ενός μυθιστορήματος επιστημονικής φαντασίας.

Ωστόσο, παρόλο που ο κλάδος της τεχνολογίας ήταν ακόμη καινούργιος, ήταν το 1989 που δύο μηχανικοί λογισμικού εγκατέλειψαν τις άνετες δουλειές τους και, σε ένα μικρό γραφείο με περίεργο πορτοκαλί χαλί, άρχισαν να γράφουν την ιστορία της Citrix. Όραμα τους ότι οι άνθρωποι θα πρέπει να μπορούν να εργάζονται από οπουδήποτε, οποιαδήποτε στιγμή και από οποιαδήποτε συσκευή – ένα όραμα που εξακολουθεί να τροφοδοτεί τη Citrix. Η εταιρεία, αρχικά ονομάστηκε Citrus Systems και σύντομα άλλαξε το όνομά της σε Citrix, από το συνδυασμό των Citrus και UNIX.

Η Citrix συνέχισε να αναπτύσσεται, ανοίγοντας γραφεία το 1997 στο Ft. Lauderdale, Sydney, London και Paris. Το μοντέλο thin-client, που η Citrix είχε από καιρό υποστηρίξει, ήταν η τάση της πληροφορικής, η οποία έφερε νέους πελάτες, περισσότερα έσοδα και περισσότερες ευκαιρίες για ανάπτυξη.

Το 2003, ξεκίνησε το Citrix Online, μετά την εξαγορά του ExpertCity, το οποίο ήταν η βάση για την οικογένεια προϊόντων GoTo (διαχωρίστηκε το 2016 και τώρα η GetGo είναι θυγατρική της LogMeIn). Το 2005, έγινε η επέκταση στην βελτιστοποιημένη παράδοση εφαρμογών με το NetScaler και, το 2007, στο desktop vistualization με την οικογένεια προϊόντων Xen.

Σήμερα, στη Citrix λένε ότι το όραμά τους παραμένει το ίδιο όπως ήταν και την ημέρα της ίδρυσής τους: Η Citrix εξακολουθεί να πιστεύει σε έναν κόσμο, στον οποίο η τεχνολογία κάνει το αδύνατο δυνατό. Υπό την ηγεσία του Διευθύνοντος Συμβούλου, David Henshall, η Citrix και οι σχεδόν 9.000 υπάλληλοί της μεταφέρουν αυτό το όραμα στο μέλλον της εργασίας και σε έναν κόσμο στον οποίο οι άνθρωποι, οι οργανισμοί και τα πράγματα είναι προσβάσιμοι και συνδεδεμένοι με ασφάλεια. Η Citrix σήμερα, όπως πριν από 31 χρόνια, έχει όραμα για το μέλλον της εργασίας – ένα όραμα που κάνει πραγματικότητα σήμερα.

«Λέγομαι Δημήτρης Τζούρος και έχω τον ρόλο του Market Development Sales Manager for Greece & South Eastern Europe. Βρίσκομαι στην Citrix εδώ και 6 μήνες και είμαι υπεύθυνος για την ανάπτυξη του καναλιού και την προώθηση των λύσεων της Citrix μέσω των συνεργατών μας, στις αγορές της Ελλάδας/Κύπρου/Χώρες Αδριατικής/Βουλγαρίας και Αλβανίας.»

    Dimitris Tzouros
    Market Development Manager for Greece,
    Cyprus and Adriatics
    Citrix Systems Greece
    [email protected]
    +306948200088

«Είμαι ο Νίκος Γιαννόπουλος και υπηρετώ την Citrix τα τελευταία 13 χρόνια. Πριν από 1 χρόνο ανέλαβα τον ρόλο του Senior Market Development Sales Engineer για την περιοχή της νοτιανατολικής Ευρώπης και είμαι υπεύθυνος για την τεχνολογική αξιολόγηση της διαδικασίας των πωλήσεων, καλύπτοντας όλο το χαρτοφυλάκιο της Citrix (networking, virtualization, mobility, workspace).»

    Nikolaos Giannopoulos
    Senior Market Development Sales Engineer SEE
    Citrix Systems Greece
    [email protected]
    +30 6984615649