Ένας Έλληνας και δυο Ελβετοί, οι συνιδρυτές της Seervision, εταιρείας spin-off του ΕΤΗ της Ζυρίχης, βάζουν «μυαλό» σε ρομποτικές κάμερες, ώστε να συμπεριφέρονται σαν «άνθρωποι». Ο CEO της εταιρείας, Νίκος Καρυώτογλου, αφηγείται στο netweek την πορεία τους.

Ο χώρος του θεάματος είναι ένας από αυτούς που έπληξε περισσότερο η πανδημία – μέσα σε μια νύχτα έχασε τους θεατές του και υποχρεώθηκε να αναζητήσει νέους τρόπους δημιουργίας, περνώντας βίαια από την offline στην online εποχή. Όμως, πώς μπορείς να μειώσεις τους ανθρώπους στον κλειστό χώρο ενός στούντιο ή στην περιορισμένη σκηνή μιας εκδήλωσης, για να κινδυνεύουν λιγότερο, χωρίς θυσίες στην ποιότητα;

Ένας Έλληνας και δυο Ελβετοί, οι συνιδρυτές της Seervision, εταιρείας spin-off του ξακουστού ΕΤΗ της Ζυρίχης, είχαν έτοιμη λύση, βάζοντας «μυαλό» σε ρομποτικές κάμερες, ώστε να συμπεριφέρονται σαν «άνθρωποι».

Να τα πάρουμε από την αρχή;
Σπούδασα Ηλεκτρολόγος – Μηχανικός στο Imperial του Λονδίνου και μετά πήγα για διδακτορικό στο ΕΤΗ, στη Ζυρίχη, με τον καθηγητή Ιωάννη Λυγερό. Δουλέψαμε με τον Reto Hofmann, έναν Ελβετό συνάδελφο, σε συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου – συγκεκριμένα, σ’ ένα project με κάμερες επιτήρησης ιδιωτικού χώρου. Περισσότερο το χρησιμοποιούσαμε σαν βάση, για να ελέγξουμε τους αλγορίθμους που είχαμε αναπτύξει, δημιουργώντας ένα μαθηματικό μοντέλο. Ξεκινήσαμε, λοιπόν, να δουλεύουμε με τις κάμερες, αυτοματοποιώντας την κίνησή τους – τις βάζαμε να παρακολουθούν μικρά ρομπότ στον χώρο και να προβλέπουν τις επόμενες κινήσεις τους, με βάση όσες προηγήθηκαν. Το ίδιο μοντέλο χρησιμοποιείται στις προβλέψεις για το πώς θα επενδύσουμε στο Χρηματιστήριο – το ότι εμείς δουλέψαμε με κάμερες, ήταν τυχαίο.

Διαπιστώσαμε, όμως, ότι αυτές δεν κινούνταν όπως τους λέγαμε – κανείς στον χώρο της επιτήρησης δεν νοιάζεται αν οι κάμερες κινούνται όμορφα. Έτσι, καθώς προερχόμασταν από Εργαστήριο Συστημάτων Αυτομάτου Ελέγχου, βάλαμε νέο στόχο, να βελτιώσουμε την κίνησή τους. Φτιάξαμε μια κάμερα να λειτουργεί σαν εικονολήπτης και τη δοκιμάσαμε μαγνητοσκοπώντας διαλέξεις, στη σχολή.
Ήταν ένα πολύ εντυπωσιακό σύστημα: η κάμερα παρακολουθούσε τον καθηγητή μας, που είναι πολύ κινητικός όταν διδάσκει, σαν να ήταν άνθρωπος. Μετά σκεφτήκαμε ότι, αφού το φτιάξαμε (τελείωνα το διδακτορικό μου, τότε), ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε μ’ αυτή την τεχνολογία! Αρχικά, είπαμε να φτιάξουμε κάτι σαν «έξυπνη GoPro», αλλά θεωρήσαμε ότι δεν ήταν εύκολη αγορά κι έτσι στραφήκαμε περισσότερο στις professional εφαρμογές, στο video production.

Τότε ήρθε ο τρίτος;
Τότε ακριβώς γνωρίσαμε τον Conrad von Grebel, επίσης Ελβετό, από τον χώρο των τεχνών, με σπουδές εικονολήπτη, design κλπ. Του πρότειναν από το Πανεπιστήμιο να δει την τεχνολογία μας ως ειδικός – είχε ήδη ξεκινήσει μια μικρή, δική του εταιρία, βιντεοσκοπώντας live εκδηλώσεις. Ο Conrad βοηθούσε λίγο στην αρχή, αργότερα περισσότερο, γίναμε τρεις στην ομάδα – το 2017 φτιάξαμε το πρώτο σύστημα, το δείξαμε στο πανεπιστήμιο, το χρησιμοποιήσαμε εδώ κι εκεί, τον επόμενο χρόνο ήταν πλέον έτοιμο.

Πώς ακριβώς λειτουργεί το σύστημά σας;
Δεν φτιάχνουμε τις κάμερες, βεβαίως, αλλά το «μυαλό» που τις κατευθύνει. Περνώντας στο professional video, καταλάβαμε ότι το μεγάλο πρόβλημα είναι πως χρειάζεσαι πολύ κόσμο στις κάμερες. Για τους εικονολήπτες, η δουλειά στον κινηματογράφο ή τον αθλητισμό έχει ενδιαφέρον, αλλά να τραβάς κάποιον που πηγαίνει αριστερά-δεξιά σε μια σκηνή λέγοντας μια ιστορία, καταντά βαρετό. Φτιάξαμε, λοιπόν, έναν server 2U ο οποίος συνδέεται στην κάμερα, αναλύει την εικόνα, βλέπει τους ανθρώπους που εμφανίζονται εκεί, τους διαφοροποιεί, τους «ταξινομεί» και στο επόμενο καρέ μπορεί να σου πει ποιος είναι ο ένας και ποιος ο άλλος. Έτσι, καθοδηγεί την κάμερα πώς να κινηθεί, με βάση κάποιους κανόνες βέλτιστης λήψης – αυτούς τους έχουμε κωδικοποιήσει σε αλγορίθμους και ρυθμίζουμε τις κινήσεις της κάμερας ώστε να τους σέβεται, γι’ αυτό και η ύπαρξη του Conrad στην εταιρεία είναι σημαντική! Βεβαίως, πάντα υπάρχουν διαφορετικά στιλ σκηνοθεσίας και πάντα θα μαθαίνεις κάτι διαφορετικό.

Εμείς κάνουμε το trajectory planning: κάθε καινούριο frame που φτάνει από την κάμερα, αναλύεται (το ΑΙ μας λέει ποιος είναι ποιος και πώς πρέπει να κινηθούμε) και αποφασίζουμε τι κίνηση θα γίνει το επόμενο δευτερόλεπτο – με ποια ταχύτητα, ποιο zoom level κλπ. Κάθε κάμερα ακολουθεί έναν άνθρωπο και κάποιος κάνει editing, είτε ο χειριστής που κοιτάζει το πάνελ και ρυθμίζει την κίνηση κάθε μιας, είτε ο σκηνοθέτης, σε multi-camera operation, που αποφασίζει ποια εικόνα θα είναι live. Μ’ αυτό τον τρόπο μπορείς να κάνεις ολόκληρη παραγωγή, μόνος σου! Χρειάζεσαι μονάχα τον εξοπλισμό και το λογισμικό κι αυτό έχει μεγάλη σημασία τώρα που -λόγω πανδημίας- τα πάντα έχουν μεταφερθεί online, με επιπλέον πρόβλημα ότι δεν πρέπει να έχεις και πολύ κόσμο στον χώρο. Τις κάμερες της Seervision μπορείς να τις χειριστείς ακόμα κι από το σπίτι σου, τις τοποθετείς και δεν χρειάζεται να είσαι εκεί, στη συνέχεια.

Τρία χρόνια αργότερα, τι έχετε καταφέρει;
Σήμερα είμαστε 24 άτομα και έχουμε αποκτήσει τους πρώτους πελάτες, εταιρείες με μεγάλο «αποτύπωμα» στις αγορές τους (ανάμεσά τους η Google και η Fox Sports), αλλά η Seervision δεν είναι ακόμα κερδοφόρα – εξαρτάται από τους επενδυτές της, για να προχωρήσει. Οι πόροι μας είναι μοιρασμένοι: σηκώσαμε περίπου € 1,5 εκ. από επενδυτές στο seed round κι άλλα τόσα από ένα Ίδρυμα, €3,2 εκ.. συνολικά, με αντάλλαγμα μετοχές – επίσης, λάβαμε αναλόγου ύψους grants εκ μέρους της Ε.Ε., από τη συμμετοχή μας σε ερευνητικά προγράμματα. Το προϊόν είναι πλέον έτοιμο, fully industrialized, μπορούμε να το στείλουμε παντού, σε κανάλια και διανομείς, που τους 2-3 τελευταίους μήνες μας εκπροσωπούν σε διάφορες αγορές. Ξεκινήσαμε με την Ελβετία και συνεχίζουμε με Γερμανία, Ιαπωνία, Βρετανία, ΗΠΑ και Καναδά. Ευτυχώς, το video production είναι παντού παρόμοιο ως αγορά – ο τρόπος της δημιουργίας των βίντεο δεν αλλάζει πολύ. Έχουμε 39 συστήματα σε διασπορά αυτή τη στιγμή, κάποια δοκιμάζονται από εταιρείες, όμως 11-12 ήδη χρησιμοποιούνται κανονικά!

Προσπαθούμε να πουλήσουμε όσο περισσότερα συστήματα μπορούμε (ουσιαστικά δίνουμε license, ανάλογα με τις κάμερες, τις δυνατότητες που θέλεις και τον χρόνο που τις χρειάζεσαι – συνήθως πρόκειται για πολυετή συμβόλαια), αφενός για να γνωρίσει η αγορά εμάς, αλλά και για να γνωρίσουμε εμείς τις ανάγκες της, ώστε να βελτιώσουμε το προϊόν. Στόχος είναι να μπούμε κάποια στιγμή στα standards – να σκέφτεσαι hybrid event και το μυαλό σου να πηγαίνει αμέσως στη Seervision!

Στην Ελλάδα, θα έρθετε;
Πάντα ήθελα να ανοίξουμε γραφείο στην Ελλάδα – πιστεύω ότι τώρα θα το κάνουμε, έχουμε ήδη ανακοινώσει κάποιες θέσεις, απλώς είναι θέμα χρόνου. Σκεφτόμαστε ένα μοντέλο remote work, αλλά σαν ομάδα, όχι διασκορπισμένοι. Ακόμα τεστάρουμε τα talent pools, τα profile που βρίσκεις σε κάθε χώρα, αλλά είμαι σίγουρος ότι θα κερδίσει η Ελλάδα, γιατί δεν είναι πολύ exploited σ’ αυτόν τον τομέα κι έχει πολύ καλό δυναμικό, τόσο εδώ όσο και έξω, ανθρώπους που θέλουν να επιστρέψουν – πρόσφατα, μου ήρθαν αιτήσεις από Έλληνες που βρίσκονται στην Ελβετία, για θέσεις που ανοίγουμε, ψάχνουμε κυρίως μηχανικούς, πωλητές, αλλά και event managers!
Ένας από τους τρόπους να φτάσεις στην πώληση, είναι να πας σε μια εταιρεία που θέλει να στήσει hybrid event και δεν ξέρει πώς – λειτουργείς pro-actively, το κάνεις εσύ για λογαριασμό της, της δείχνεις πώς, και μαθαίνει να το κάνει μόνη της, με τον εξοπλισμό σου. NW

Ο Νίκος Καρυώτογλου είναι συνιδρυτής και CEO της Seervision, έχοντας την ευθύνη για την ανάπτυξη, τις συνέργειες και τη στρατηγική της της εταιρείας, τους επενδυτικούς γύρους στους οποίους συμμετέχει και την υποστήριξη του υφιστάμενου δικτύου επενδυτών. Είναι, επίσης, υπεύθυνος για την επικοινωνιακή στρατηγική της, για τη σχέση με το ΕΤΗ, του οποίου η Seervision είναι τεχνοβλαστός, καθώς και για τις συνεργασίες σε προγράμματα καινοτομίας, έρευνας και ανάπτυξης στην Ελβετία και την ΕΕ. Πριν ιδρύσει τη Seervision, έκανε το διδακτορικό του σε Optimization-based Automatic Control & Stochastic Systems στο ETH της Ζυρίχης. Στη διάρκεια των σπουδών του, ηγήθηκε και επέβλεψε αρκετά project που αναπτύχθηκαν στο ETH, έχοντας άμεση ανάμιξη στη μεταφορά τεχνολογίας μεταξύ έρευνας και βιομηχανίας, σε διάφορα πεδία και τομείς.