Παράλληλα με τις εξελίξεις στο φυσικό δίκτυο καταστημάτων σούπερ μάρκετ, συνεχίζονται οι εξελίξεις στο δίκτυο των ηλεκτρονικών καταστημάτων πώλησης ταχυκίνητων καταναλωτικών ειδών (FMCG).
Σύμφωνα με την ανάλυση που δημοσιεύεται στο πλαίσιο της ετήσιας έκδοσης «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2018», το συγκεκριμένο δίκτυο εξακολουθεί να έχει χαμηλή διείσδυση, όπως καταγράφεται ως μερίδιο επί των συνολικών πωλήσεων, αλλά σε αντίθεση με το φυσικό δίκτυο χαρακτηρίζεται από υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και από αύξηση του αριθμού των νέων επιχειρήσεων. Τόσο στην Ελλάδα, όσο και κυρίως διεθνώς, καταγράφεται τάση αύξηση της χρήσης του διαδικτύου και ακόμα περισσότερο της χρήσης των κινητών τηλεφώνων.
Αυτές οι εξελίξεις είναι βέβαιο πως θα επηρεάσουν και την αγορά διάθεσης τροφίμων και προϊόντων παντοπωλείου, προς όφελος του online δικτύου, που όμως εκτιμάται ότι, παρά το γεγονός ότι θα αυξήσει τη σημαντικότητά του στο μέλλον, θα παραμείνει δευτερεύον σε σχέση με το φυσικό κατάστημα. Οδηγός των εξελίξεων στον συγκεκριμένο τομέα είναι οι χώρες της δυτικής Ευρώπης, η Βόρεια Αμερική και οι χώρες της Άπω Ανατολής, σε κάποιες από τις οποίες τα ποσοστά των online αγορών σούπερ μάρκετ πλησιάζουν ακόμα και το 10%. Στην Ελλάδα τα ποσοστά είναι αρκετά χαμηλότερα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα την υπηρεσία eRetail Audit της Convert Group, η οποία καταγράφει σε πραγματικό χρόνο στοιχεία πωλήσεων των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, οι συνολικές πωλήσεις των 5 βασικών, καθώς και των μικρότερων τοπικών ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ (συνολικά εκτιμάται ότι σήμερα στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται περίπου 30 εταιρείες οι οποίες μπορούν να χαρακτηριστούν «ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ»), εκτιμάται πως ανήλθαν το 2017 σε 19,5 εκατ. ευρώ. Η αξία αυτή αντιστοιχεί στο 0,25% των πωλήσεων των 36 αλυσίδων σούπερ μάρκετ που αναλύονται στη φετινή έκδοση του Πανοράματος.
Όμως, σε αντίθεση με το χαμηλό αυτό μερίδιο αγοράς, η αύξηση των πωλήσεων καταγράφει σημαντικά ποσοστά, με τον ρυθμό ανάπτυξης από το 2016 στο 2017 να είναι στο 35% και από το 2017 στο 2018 να εκτιμάται στο 39%. Οι ρυθμοί αυτοί είναι πολλαπλάσιοι της αύξησης των πωλήσεων στα φυσικά δίκτυα. Το σίγουρο είναι ότι η ανάπτυξη των οnline αγορών τροφίμων και ειδών παντοπωλείου θα συνεχιστεί.
Πρόκειται για μία παγκόσμια τάση με οδηγούς μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως, όπως η Amazon και η Alibaba. Με την προϋπόθεση ότι θα αυξηθεί η σχετική ζήτηση στην Ελλάδα, υπάρχει περιθώριο για σημαντική ανάπτυξη και δεν είναι διόλου απίθανο η αγορά να ξεπεράσει το 2020 ακόμα και τα 100 εκατ. ευρώ. Ο εξελίξεις θα επηρεαστούν τόσο από τις γενικότερες αλλαγές στην ελληνική οικονομία όσο και από τις επενδύσεις που θα γίνουν από την πλευρά των επιχειρήσεων.