Κάθε μήνα, πρόσωπα της επικαιρότητας αποκρίνονται σε 7 «προκλήσεις» που τους δίνει το netweek, με κύριο άξονα την τεχνολογία και όχι μόνο… Σ’ αυτό το τεύχος, με αφορμή την ολοένα μεγαλύτερη δραστηριοποίηση της νεοφυούς εταιρείας Orfium, που προσφέρει μια πλατφόρμα διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων στο χώρο της μουσικής βιομηχανίας κι έχει συνάψει συμφωνίες με αρκετά μεγάλα ονόματα του χώρου, καλεσμένος μας είναι ο Μιχάλης Πετυχάκης, CTO της εταιρείας.
Η Orfium ξεκίνησε το 2015 και το όνομα, προφανώς με ελληνική ρίζα, το σκέφτηκαν οι δύο αρχικοί ιδρυτές (οι Αμερικανοί Drew Delis και Chris Mohoney) λίγες μόνο ημέρες πριν γνωριστούμε… Ξεκίνησε ως πλατφόρμα, μέσω της οποίας νέοι, ανεξάρτητοι καλλιτέχνες θα μπορούσαν να προβάλουν τα μουσικά τους κομμάτια και να τα πωλήσουν στο κοινό τους.
Όμως, η συγκεκριμένη αγορά ήταν ήδη αρκετά κορεσμένη με τεράστιους παίκτες, από τους οποίους εμείς προσπαθούσαμε να διαφοροποιηθούμε. Το βασικό που βλέπαμε ήταν ότι, ανεξάρτητα με ποιον μιλούσαμε, όλοι είχαν θέμα με τη διαχείριση των πνευματικών τους δικαιωμάτων και φυσικά τα χρήματα που αυτά δημιουργούν.
Έτσι, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε μια λύση που θα βοηθάει μεν στη διαχείριση των δικαιωμάτων, αλλά θα βρίσκει και παραβάσεις, αποδίδοντας τελικώς τα χρήματα στον νόμιμο κάτοχο. Η αλλαγή πλεύσης έγινε το 2017, όταν στην ομάδα μπήκε ο Rob Wells, πρώην στέλεχος της Universal Music, που έκτοτε μας βοηθάει με την εμπειρία του.
Η εταιρεία έχει πλέον ως στόχο να βοηθήσει τη βιομηχανία συνολικά να μπει στην εποχή της τεχνολογίας και της πληροφορίας. Ουσιαστικά, παρέχουμε τεχνολογικές λύσεις για να βοηθήσουμε αυτόν τον δημιουργικό χώρο να βελτιστοποιήσει τις διαδικασίες του και να ενισχύσει τους καλλιτέχνες.
Τζάμπα τέλος, δηλαδή;
Ο τρόπος που όλοι μας καταναλώνουμε σήμερα πληροφορίες ή υλικό ψυχαγωγίας έχει αλλάξει τρομερά τα τελευταία 10 χρόνια. Αυτό, προφανώς, οδηγεί σε νέα επιχειρηματικά μοντέλα, νέους τρόπους παραγωγής οπτικοακουστικού υλικού και, φυσικά, αλλάζει τις ισορροπίες.
Για μένα, ειδικά στην μουσική βιομηχανία υπάρχει πλέον εκδημοκρατισμός της χρήσης, αφού ο καλλιτέχνης πληρώνεται ανάλογα με το πόσο τον προτιμάει και τον ακούει ο κόσμος, αφήνοντας πίσω την εποχή των μεγάλων συμβολαίων που έκαναν τη βιομηχανία αργή και δυσκίνητη. Υπάρχει πλέον χώρος για επανάσταση και στην ίδια τη μουσική – το βιώνουμε μ’ όλα αυτά τα είδη μουσικής που βγαίνουν κι είναι εύκολο στον κόσμο να τα ακολουθήσει.
Η μουσική βιομηχανία βιώνει μια νέα χρυσή εποχή, αφού πρώτα πάλεψε επί 15 χρόνια με την αλλαγή που έφερε το διαδίκτυο. Ιστορικά, η δεκαετία του ‘90 ήταν η κορυφαία – σήμερα φτάνουμε στα ίδια νούμερα, με τη διαφορά ότι περιμένουμε ραγδαία αύξηση τα επόμενα χρόνια. Ένα πάρα πολύ γρήγορο παράδειγμα: το 1999 ο κόσμος ξόδευε κατά μέσα όρο $45 ετησίως για να αγοράσει CD και κασέτες.
Σήμερα μόνο μια ετήσια συνδρομή στο Spotify κοστίζει $80. Παράλληλα, ο κόσμος βλέπει και YouTube που είναι μεν δωρεάν, αλλά παράγει μέσω των διαφημίσεων κέρδη για τη μουσική. Οπότε, μιλάμε για πάνω από $100 ετησίως ανά άτομο για μουσική. Η πίτα του 1999 είναι σήμερα διπλάσια κι έχει ακόμα περιθώριο. Μέσα στα επόμενα χρόνια θα δούμε τη μουσική να ανακαλύπτει πάλι τον εαυτό της, ανοίγοντας δρόμους και προοπτικές που ούτε φανταζόμασταν.
Διαχείριση σε βάθος, είπες;
Η Orfium είναι μια εταιρεία τεχνολογίας η οποία επιλέγει τα προβλήματα που θα λύσει με βάση την έκταση κάθε πρόκλησης. Χρησιμοποιούμε τις πιο σύγχρονες λύσεις τεχνολογίας και τεχνητής νοημοσύνης στην προσπάθειά μας. Η ομάδα μας αποτελείται από υψηλού επιπέδου μηχανικούς και επιστήμονες με πτυχία και διδακτορικά.
Με δυο λόγια, παίρνουμε τους καταλόγους μουσικής από τους πελάτες μας, τους επεξεργαζόμαστε και προσπαθούμε να βρούμε τη χρήση τους σε πλατφόρμες όπως το YouTube. Πέρα από αυτό, προκύπτουν και προβλήματα διαχείρισης τεράστιων όγκων δεδομένων, καθώς η μουσική είναι μεν παγκόσμιο αγαθό, όμως -ανάλογα με τη χώρα- μπορεί να το διέπουν άλλοι νόμοι… Η τεχνολογία καλείται να λύσει αυτό το παγκόσμιο πρόβλημα της μουσικής.
Developer απ’ τον τόπο σου…
Το πρώτο γραφείο της Orfium ιδρύθηκε πριν από τρία χρόνια στην Αθήνα κι από τότε μεγαλώνουμε συνέχεια. Σήμερα κοντεύουμε τα 60 άτομα και ως το τέλος του χρόνου θα έχουμε ξεπεράσει τα 100! Η επένδυση ξεκίνησε από σύμπτωση, χωρίς να υπάρχει σχέδιο επένδυσης για την Ελλάδα – αυτό μπήκε μπροστά, όταν γνωρίστηκα με τους ιδρυτές, μέσω ενός πολύ καλού μου φίλου.
Καθώς μεγαλώναμε σαν ομάδα ποιοτικά, καταλάβαμε ότι εδώ υπάρχει μια ευκαιρία: η Ελλάδα έχει απίστευτα εκπαιδευμένο προσωπικό, που μιλάει πολύ καλά αγγλικά, έχει όρεξη και αναζητά ευκαιρίες. Βέβαια, την ίδια ευκαιρία βλέπουν ολοένα περισσότερες εταιρείες, οπότε η αγορά γίνεται πιο ανταγωνιστική κι είναι σαφώς δυσκολότερο να βρούμε κόσμο – από την άλλη, αυτό είναι πολύ καλό για την ελληνική οικονομία.
Παράλληλα, η εξ αποστάσεως εργασία προσφέρει ευκαιρίες σε πολύ κόσμο, ανοίγει δυνατότητες που πριν δεν υπήρχαν – άλλωστε, κι εμείς έτσι ξεκινήσαμε, πριν από χρόνια. Πιστεύω πως μέσα στην επόμενη πενταετία θα αποτελέσει το μεγαλύτερο θέμα συζήτησης του κλάδου μας.
Αλήθεια, είστε one-stop shop;
Στην Orfium παρέχουμε μεγάλη γκάμα από λύσεις, για όλο το φάσμα της μουσικής βιομηχανίας – αυτό είναι, άλλωστε, το όραμά μας: να είμαστε εμείς η βασική υποδομή που βοηθάει τη βιομηχανία στην ψηφιακή εποχή. Ξεκινήσαμε κυρίως ως εταιρεία Β2Β, δουλεύοντας με τους μεγάλους εκδότες του χώρου και τις δισκογραφικές εταιρείες.
Οι λύσεις μας αφορούν στην ολιστική διαχείριση των καταλόγων και τη βελτίωση της διαδικασίας συλλογής των royalties, όπως λέγονται, σε παρόχους όπως το YouTube, το Spotify κτλ. Επειδή βλέπουμε τους εαυτούς μας σαν συνεργάτες κι όχι σαν εταιρεία που απλώς πουλάει μια υπηρεσία, πάντα χρεώνουμε με ποσοστό επί των κερδών που δημιουργούμε.
Άρα, αναλαμβάνουμε το ίδιο ρίσκο με τους πελάτες μας, για να δείξουμε ότι πιστεύουμε στις λύσεις μας, κάτι που κάνει ευκολότερη και τη διαδικασία της πώλησης… Παρόμοια λογική έχουμε και στις λύσεις προς τους indie μουσικούς – επίσης δεν τους χρεώνουμε για τις υπηρεσίες μας. Αν έχουν έσοδα, παίρνουμε κι εμείς ένα ποσοστό. Χάρη σ’ αυτό, μας έχουν εμπιστευτεί δεκάδες χιλιάδες καλλιτέχνες τα τελευταία πέντε χρόνια και φιλοξενούμε εκατοντάδες χιλιάδες κομμάτια μουσικής.
Οι λύσεις μας γι’ αυτούς έχουν να κάνουν με τη διαχείριση πνευματικών δικαιωμάτων και την εκπροσώπηση στο YouTube και ανάλογες πλατφόρμες, αλλά υπάρχουν και πιο απλές λύσεις, πχ. προσφέρουμε fan pages, ώστε οι καλλιτέχνες να είναι πιο κοντά στους θαυμαστές τους.
Μεγάλα καράβια – μεγάλες φουρτούνες…
Ως πλατφόρμα διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, συνεργαζόμαστε με γνωστούς εκδότες όπως οι Warner Chappell, Sony ATV, EΜΙ, αλλά και δισκογραφικές εταιρείες, όπως οι Warner Music Group, Sony Music Entertainment και Red Bull Records. Έχουμε, επίσης, αρκετές μικρότερες και τα επόμενα χρόνια στοχεύουμε να κλείσουμε περισσότερους μικρομεσαίους πελάτες. Προφανώς, η διαχείριση τέτοιου πελατολογίου είναι από μόνη της μια μεγάλη πρόκληση – χρειάστηκε να μάθουμε πολλά. Παρόλα αυτά, η σχέση εμπιστοσύνης που έχουμε αναπτύξει, βοηθάει στα επόμενα βήματά μας.
Η χάραξη της στρατηγικής μας για τα επόμενα χρόνια γίνεται πάντα με βάση τις ανάγκες των πελατών μας και, φυσικά, την πορεία της ίδιας της μουσικής βιομηχανίας. Ιδανικά θέλουμε οι προτάσεις μας να αφορούν ακόμα περισσότερες αγορές και να αγκαλιάζουν όλες τις εκφάνσεις της χρήσης μουσικής. Μπορεί να ακούγεται κάπως γενικό, όμως κι η ίδια η έννοια της χρήσης μουσικής είναι ανοιχτή κι όχι τόσο εύκολο να οριστεί σε μια πρόταση.
Make a wish…
Εύκολη η απάντηση, μιας και όλο το «ταξίδι» μου ως σήμερα μου δείχνει την αλλαγή που φέρνουμε στην χώρα. Θα ήθελα ένα καλύτερο πλαίσιο για τις εταιρείες Πληροφορικής στην Ελλάδα, που θα τις βοηθούσε να αναπτυχθούν. Θεωρώ ότι πρέπει να δώσουμε έμφαση κυρίως στην εκπαίδευση και τις υποδομές. Θα μπορούσα, όμως, να φανταστώ την Ελλάδα σε 30 χρόνια ως technology hub της Ευρώπης, ένα σημείο συνάντησης ανάμεσα σε Δύση και Ανατολή. Έχω ακούσει πολλούς να τοποθετούν την «Καλιφόρνια της Ευρώπης» στην Ελλάδα, – ίσως να μην απέχουμε και τόσο…
Ο Μιχάλης Πετυχάκης είναι Chief Technical Officer της Orfium Music. Έχει εμπειρία 10+ χρόνων στον χώρο της Τεχνολογίας & Έρευνας, με έμφαση κυρίως στην Τεχνητή Νοημοσύνη. Πήρε το πτυχίο του από το ΕΜΠ ως Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Υπολογιστών, εργάστηκε στα πρώτα του βήματα σε εργαστήριο ρομποτικής στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα κι έπειτα από ενάμιση χρόνο επέστρεψε στην Ελλάδα για να ακολουθήσει το όνειρό του, στην έρευνα της Τεχνητής Νοημοσύνης στο διαδίκτυο.
Παράλληλα, συνεργάστηκε με πολλές εταιρείες και δούλεψε δίπλα σε πολλές start-ups, σχεδιάζοντας και παραδίδοντας μεγάλα έργα Πληροφορικής. Ήταν συνιδρυτής σε ορισμένες από τις πιο σημαντικές και μεγάλες κοινότητες τεχνολογίας στην Αθήνα, κάτι που συνεχίζει και σήμερα. Λάτρης της τεχνολογίας, παρακολουθεί και συμβουλεύει νεοφυείς εταιρείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.