Η πρώτη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης για την ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά βασισμένη στον πληθοπορισμό (crowdsourcing) παρουσιάσθηκε χθες επισήμως στην Αθήνα και συγκεκριμένα στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, σηματοδοτώντας την ολοκλήρωση του ευρωπαϊκού έργου Pluggy (Pluggable Social Platform for Heritage Awareness & Participation, ο πλήρης τίτλος), έπειτα από τρία χρόνια ανάπτυξης.
Οι τρεις εταίροι από την Ελλάδα (ΠΙΟΠ, Clio Muse και ΕΠΙΣΕΥ/ΕΜΠ) μαζί με άλλους έξι από την Ευρώπη (από Ιταλία, Σλοβακία, Ισπανία και Ηνωμ. Βασίλειο) εξήγησαν τον τρόπο λειτουργίας της καινοτομικής πλατφόρμας, καθώς και των τεσσάρων εφαρμογών που τη συνοδεύουν, χάρη στις οποίες οι πολίτες των 28 χωρών-μελών έχουν στο εξής τη δυνατότητα να γίνουν οι ίδιοι πρεσβευτές της πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου τους.
Αξιοποιώντας τα εργαλεία του Pluggy μπορούν να καταγράφουν τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους για τον τοπικό πολιτισμό και τις παραδόσεις, συνεισφέροντας αθροιστικά στην ανάδειξη της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως φάνηκε από τα πρώτα «δείγματα γραφής», τα οποία παρουσιάστηκαν στην Τεχνόπολη. Σπουδαία αξιοθέατα, διάσημα μνημεία και μικρές άγνωστες τοπικές κουλτούρες και παραδόσεις πρωταγωνιστούν στις ιστορίες που δημιουργούν οι ίδιοι οι χρήστες, απλοί πολίτες, αλλά και επαγγελματίες στον τομέα του Πολιτισμού.
Με διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο μπορούν μέσα σε λίγα λεπτά να δημιουργήσουν πρωτότυπες ιστορίες σε θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς και να μοιραστούν με τους υπόλοιπους χρήστες βιωματικές εμπειρίες και γνώσεις, χρησιμοποιώντας τεχνολογικά εργαλεία τελευταίας γενιάς, όπως οι εφαρμογές AR (επαυξημένης πραγματικότητας), που επιτρέπουν στον απλό θεατή και παρατηρητή να γίνει δημιουργός πολιτισμικού περιεχομένου υψηλής αξίας.
Καίριο ρόλο στη χθεσινή εκδήλωση είχε η Έκθεση, στην οποία οι δημιουργοί των εργαλείων του PLUGGY ξενάγησαν τους επισκέπτες, δίνοντάς τους την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα και τις τέσσερις συνοδευτικές εφαρμογές (PLUGGY3D, PLUGGY Pins, PlugSonic Suite και Games Hunter) προκειμένου να δημιουργήσουν σε πραγματικό χρόνο τις δικές τους, προσωποποιημένες ιστορίες αφήγησης με εικόνα, ήχο και βίντεο – μάλιστα, βραβεύτηκε και ο δημιουργός μιας σχετικής εφαρμογής.
Παρουσιάστηκαν, επίσης, και τεχνολογίες που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών, όπως οι CULTURAL GEMS, CultureLabs, CROSSCULT, EMOTIVE και RURITAGE, με στόχο τη διατήρηση και προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσω συμμετοχικών εργαλείων και μεθοδολογιών. Το PLUGGY χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα HORIZON 2020 της Ε.Ε. με το ποσό των 2,374.437 € και συντονίστηκε από την Ελλάδα και συγκεκριμένα από τον Δρα Άγγελο Αμδίτη, διευθυντή Έρευνας στο Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών & Υπολογιστών του ΕΜΠ και επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Ι-SENSE του ΕΠΙΣΕΥ.
Σύμφωνα με τον κεντρικό ερευνητή του έργου και στέλεχος της I-SENSE, Νίκο Φραγκάκη: «…Απ’ ό,τι φάνηκε από την προσέλευση, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον του κόσμου για τέτοιου είδους εργαλεία.. Από τη συζήτηση στρογγυλής τράπεζας που είχαμε στο τέλος της ημερίδας, όπου συζητήσαμε και πιο αμφιλεγόμενα θέματα, βλέπουμε πως το κομμάτι του πληθοπορισμού (crowdsourcing) στην πολιτιστική κληρονομιά, κάτι καινούριο και πολλά υποσχόμενο, παρουσιάζει μεν τα προβλήματα που έχει κάθε τι καινούριο, αλλά επίσης δείχνει να έχει πολύ μεγάλες προοπτικές…».