Στα πλαίσια του 7ου Πακέτου Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την έρευνα, το Ινστιτούτο Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος συντονίζει και ηγείται του ευρωπαϊκού ερευνητικού έργου Adamantium (Adamantium είναι το φανταστικό κράμα μετάλλου που εφηύρε η Marvel για να θωρακίσει το σώμα του Wolverin), το οποίο αναπτύσσει ένα πρωτότυπο σύστημα διαχείρισης πολυμεσικού περιεχομένου που θα είναι πλήρως συμβατό και διαλειτουργικό με την υπάρχουσα πλατφόρμα IMS.

NetWeek: Πείτε μας λίγα λόγια για το ερευνητικό πρόγραμμα Adamantium. Πώς ξεκίνησε, τους λόγους που οδήγησαν στη δημιουργία του, με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν οι συμμετέχουσες εταιρείες, σε ποιο στάδιο βρίσκεται αυτή τη στιγμή, ποιοι είναι οι τρόποι χρηματοδότησής του…

Χαρίλαος Κουμαράς: Το πρόγραμμα Adamantium είναι ένα ερευνητικό έργο διάρκειας 36 μηνών, το οποίο ξεκίνησε το Μάρτιο του 2008 και αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη. Το πρόγραμμα, το οποίο εγκρίθηκε για χρηματοδότηση έπειτα από αξιολόγηση εντάσσεται στο 7ο πρόγραμμα πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Κοινότητας για την έρευνα και την καινοτομία. Η ομάδα εργασίας του Adamantium αποτελείται από ευρωπαϊκούς ακαδημαϊκούς φορείς και εταιρείες τηλεπικοινωνιών διεθνούς κύρους, όπως η Ericsson, η Vodafone και η Thomson.

Οι λόγοι που οδήγησαν στην ανάπτυξη συνεργασίας και ανταλλαγής τεχνογνωσίας των μελών του ερευνητικού προγράμματος ήταν η ανάγκη για έρευνα και ανάπτυξη ενός έξυπνου συστήματος διαχείρισης των τηλεπικοινωνιακών πόρων, το οποίο θα στοχεύει στην μεγιστοποίηση της ποιότητας που λαμβάνει ο τελικός χρήστης/πελάτης. Σήμερα, τα υπάρχοντα συστήματα διαχείρισης εστιάζουν κυρίως στη διαχείριση της δικτυακής κίνησης, αδιαφορώντας για το αντίκτυπο στην ποιότητα που θα λάβει ο χρήστης.

Συνεπώς, στη βιομηχανία της κινητής τηλεφωνίας εξαιτίας της σημερινής έλλειψης έξυπνων συστημάτων διαχείρισης της ποιότητας που λαμβάνει ο χρήστης, πολλές σχετικές επιχειρηματικές προσπάθειες για την ανάπτυξη πολυμεσικών εφαρμογών αποτυγχάνουν ή εγκαταλείπονται, κυρίως επειδή η τελική ποιότητα με την οποία λαμβάνει ο χρήστης την υπηρεσία δεν επιτρέπει την εμπορική αξιοποίηση του προϊόντος.

Στα πλαίσια του 7ου Πακέτου Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την έρευνα, το Ινστιτούτο Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΕΦΕ Δημοκριτος συντονίζει και ηγείται του ευρωπαϊκού ερευνητικού έργου Adamantium, το οποίο έρχεται να αντιμετωπίσει το προαναφερθέν πρόβλημα, αναπτύσσοντας πρωτότυπο σύστημα διαχείρισης πολυμεσικού περιεχομένου, το οποίο θα είναι πλήρως συμβατό και διαλειτουργικό με την υπάρχουσα πλατφόρμα IMS.

Πιο συγκεκριμένα, το προτεινόμενο σύστημα θα ενεργοποιείται όταν θα παρατηρείται ποιοτική υποβάθμιση σε κάποια πολυμεσική υπηρεσία που λαμβάνει ο χρήστης με στόχο την ποιοτική επανόρθωση και βελτιστοποίηση αυτής. Με τον τρόπου αυτό επιτυγχάνεται ποιοτική σταθερότητα από τη μεριά του χρήστη, δημιουργώντας έτσι τις συνθήκες για την ανάπτυξη επιχειρηματικότητας με επίκεντρο τις πολυμεσικές εφαρμογές σε κινητά.

NetWeek: Ποια είναι τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα του έργου; Είναι μετρήσιμα; (Κάντε αναφορά, εφόσον είναι δυνατόν, σε ορισμένα εξ αυτών). Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί και πόσο θα στοιχίσει συνολικά;

Χαρίλαος Κουμαράς: Το προτεινόμενο σύστημα διαχείρισης αυτή τη στιγμή βρίσκεται στη φάση της πειραματικής του ανάπτυξης και αναμένεται τον Σεπτέμβριο του 2010 να είναι διαθέσιμο το τελικό πειραματικό πρωτότυπο για δοκιμές μέσω δικτύου πρόσβασης UMTS, όπου θα δοκιμαστούν υπηρεσίες IPTV και VoIP. O συνολικός προϋπολογισμός του έργου αναμένεται να φτάσει το ύψος των 4 εκατ. ευρώ.

NetWeek: Ποιος είναι ο στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος; Ποια θα είναι τα οφέλη όσον αφορά την ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών στη χώρα μας;

Χαρίλαος Κουμαράς: Ο κυρίαρχος υποψήφιος για την τρέχουσα τάση της τεχνολογικής σύγκλισης των τηλεπικοινωνιακών δικτύων είναι το IP Multimedia Subsystem (IMS), το οποίο δημιουργεί τις συνθήκες για καινούργιες επιχειρηματικές δυνατότητες στην ανάπτυξη πρωτοποριακών πολυμεσικών υπηρεσιών, βελτιώνοντας υπάρχουσες διαδεδομένες εφαρμογές όπως το mobile IPTV και το VoIP video conference.

Παρόλα αυτά, όπως ανέφερα προηγουμένως, το έντονο αυτό εμπορικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον που υπάρχει στα πλαίσια της επερχόμενης τηλεπικοινωνιακής σύγκλισης περιορίζεται από την έλλειψη αποδοτικών μηχανισμών διαχείρισης των δικτυακών και τηλεπικοινωνιακών πόρων με στόχο την εξασφάλιση υψηλής ποιότητας υπηρεσίας που θα λάβει ο τελικός χρήστης/πελάτης.

To Adamantium στοχεύει ακριβώς σε εαυτό το σημείο, σχεδιάζοντας και υλοποιώντας ένα έξυπνο σύστημα διαχείρισης που φροντίζει στη μεγιστοποίηση της ποιότητας που θα λάβει ο χρήστης σε υπηρεσίες φωνής ή βίντεο. Στο ερευνητικό έργο Adamantium συμμετέχουν 8 ευρωπαϊκοί φορείς από τον πανεπιστημιακό και το βιομηχανικό χώρο μεταξύ των οποίων η Ericsson και η Vodafone, οπότε τα πιθανά οφέλη μέσω της αξιοποίησης από τους εμπλεκόμενους φορείς (οι οποίοι είναι και μεγάλοι παίκτες της αγοράς των τηλεπικοινωνιών) της καινοτόμου υπηρεσίας που αναπτύσσει και προτείνει το Adamantium είναι ότι δημιουργούνται οι τεχνολογικές συνθήκες για περαιτέρω ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας σε νέες εφαρμογές που θα αξιοποιήσουν το νέο περιβάλλον σύγκλησης του IMS, στο οποίο βασίζεται το Adamantium.


NetWeek: Το εν λόγω πρόγραμμα υπόσχεται να βελτιστοποιήσει την ποιότητα υπηρεσιών video και VoIP. Μπορείτε με λίγα λόγια να περιγράψετε την τεχνολογία με την οποία θα επιτευχθεί αυτό;

Χαρίλαος Κουμαράς: Το ερευνητικό έργο Adamantium σχεδιάζει και υλοποιεί πρωτότυπο σύστημα διαχείρισης των διαθέσιμων δικτυακών πόρων, του οποίου η αρχή λειτουργίας του είναι η ακόλουθη: Κατά τη διάρκεια λήψης μια υπηρεσίας, το τερματικό του χρήστη εκτιμά σε πραγματικό χρόνο το επίπεδο της ποιότητας που λαμβάνει ο χρήστης. Σε περίπτωση που για κάποιο λόγο η ποιότητα της υπηρεσίας υποβαθμιστεί, τότε το τερματικό του χρήστη στέλνει ένα είδος ‘συναγερμού’ στο σύστημα διαχείρισης του Adamantium, το οποίο αναλαμβάνει να βρει πού οφείλεται και να διορθώσει το πρόβλημα για την υποβάθμιση αυτή.

Για το λόγο αυτό, συγκεντρώνει μετρήσιμα δικτυακά δεδομένα από όλους τους κόμβους διανομής της πολυμεσικής αλυσίδας, και σύμφωνα με έναν έξυπνο αλγόριθμο μπορεί να αποφανθεί για το πού και πώς να επέμβει, εφαρμόζοντας στο συγκεκριμένο κόμβο (π.χ. στο δίκτυο κορμού) την κατάλληλη πολιτική και τελικώς να επιτύχει αναβάθμιση της τελικής ποιότητας που λαμβάνει ο χρήστης. Σημαντικό είναι ότι όλη η διαδικασία πραγματοποιείται σε πραγματικό χρόνο και σύμφωνα με τα έως τώρα αποτελέσματα ο χρόνος απόκρισης του συστήματος είναι ιδιαιτέρως ικανοποιητικός.

NetWeek: Ωστόσο, πιστεύετε ότι θα έχει εμπορική επιτυχία κάτι τέτοιο, αν οι πάροχοι κινητής δεν μειώσουν τις χρεώσεις όσον αφορά τα data και το mobile Internet; Η ίδια η τεχνολογία θα επιτρέψει στους πάροχους να μειώσουν τα κόστη τους ή θα γίνει το αντίθετο; (π.χ. επενδύσεις σε νέους εξοπλισμούς)

Χαρίλαος Κουμαράς: Η λύση που προτείνει το Adamantium παρόλο που προορίζεται για πλατφόρμα IMS, μπορεί να προσαρμοστεί και στις υπάρχουσες υποδομές. Συνεπώς δεν τίθεται θέμα ανάγκης για επενδύσεις σε νέους εξοπλισμούς. Αυτό που απαιτείται είναι η αλλαγή των τρεχόντων επιχειρηματικών μοντέλων, τα οποία δεν λαμβάνουν υπόψιν τους την παράμετρο της ευχαρίστησης του χρήστη και το επίπεδο της ποιότητας της υπηρεσίας που λαμβάνει/πληρώνει ο χρήστης, παράμετρος ύψιστης σημασίας για την επιτυχία κάθε νέας υπηρεσίας. Το Adamantium, συνεπώς, συνεισφέρει προς αυτή την κατεύθυνση, ουσιαστικά προτείνοντας μια υλοποιήσιμη και επιδείξιμη για την αποτελεσματικότητάς της λύση.

NetWeek: Τους τελευταίους μήνες, υφίσταται μία έντονη διαμάχη μεταξύ των εταιρειών κινητής και εκείνων που κατασκευάζουν εφαρμογές VoIP. Μου κάνει εντύπωση ότι ένα από οφέλη του προγράμματος θα είναι και η ανάπτυξη της επικοινωνίας μέσω VoIP. Ποια είναι η τοποθέτησή σας πάνω σε αυτό το ζήτημα;

Χαρίλαος Κουμαράς: To μέλλον στις τηλεπικοινωνίες είναι η σύγκλιση των υπηρεσιών και των τεχνολογιών σε συνδυασμό με την παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας. Συνεπώς είναι αναπόφευκτη η ανάγκη ανάπτυξης νέων συστημάτων διαχείρισης που θα θέτουν σαν πρωταρχικό στόχο την τελική ποιότητα υπηρεσίας και την ευχαρίστηση του πελάτη από την ποιότητα της υπηρεσίας που λαμβάνει/ πληρώνει. Το γεγονός και μόνο ότι στο ερευνητικό έργο Adamantium συμμετέχουν σημαντικές εταιρείες από τον επιχειρηματικό κλάδο των τηλεπικοινωνιών είναι ενδεικτικό του ενδιαφέροντός τους προς τη μελλοντική και επερχόμενη σύγκληση των υπηρεσιών.