Mε τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων να βρίσκεται στα φόρτε του και την έλευση νέων τάσεων να τα αλλάζουν όλα στο διάβα τους, όπως είναι το Internet of Things (IoT), ο CIO βρίσκεται μπροστά σε ένα σταυροδρόμι της καριέρας του, όπου θα κληθεί να πάρει σημαντικές αποφάσεις. Κι ενώ μπορεί παλιότερα να …αγνοούσε τη σημασία του business, σήμερα χρειάζεται να δει τα πράγματα στην αληθινή τους διάσταση, με το business να βρίσκεται στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων του.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων τριών δεκαετιών, οι Διευθύνσεις Πληροφορικής ανά τον κόσμο ανέπτυξαν, εισήγαγαν, αναβάθμισαν και απέσυραν μια πληθώρα από διαφορετικά συστήματα Πληροφορικής. Και συνέβαλαν στην ψηφιοποίηση των επιχειρήσεών τους με την εγκατάσταση και παρακολούθηση συστημάτων ERP και CRM, με λύσεις γραφείου και με εταιρικές εφαρμογές που ανέπτυξαν εσωτερικά. Κύρια αρμοδιότητα του ΙΤ ήταν η διατήρηση της καλής κατάστασης των πληροφοριακών συστημάτων της εταιρείας, κάτι με το οποίο δεν μπορούσε ή/και δεν ήθελε να ασχοληθεί κανείς άλλος από τους συναδέλφους του CIO στην εταιρεία. Σήμερα τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Χάρη στην «Καταναλωτικοποίηση του ΙΤ» και την όλο πιο εύκολα γενόμενη πρόσβαση σε πόρους του ΙΤ, μπορεί, πλέον, ο κάθε εργαζόμενος να εξυπηρετηθεί από το ΙΤ με ένα iPhone ή μια εφαρμογή SaaS Και όλα αυτά σε ένα τοπίο όπου όλοι κραυγάζουν για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Κάτι που ουκ ολίγες φορές οδηγεί σε σύγχυση στις Διευθύνσεις Πληροφορικής.
Ψηφιακός μετασχηματισμός
Τι σημαίνει, άραγε, ψηφιακός μετασχηματισμός; Αυτό δεν έκαναν τα τελευταία 30 χρόνια οι Διευθύνσεις Πληροφορικής με τα ψηφιακά συστήματα που εγκαθιστούσαν και παρακολουθούσαν; Ο όρος «ψηφιακός μετασχηματισμός» είναι στην πραγματικότητα κατά τι παραπλανητικός, ιδανικά όταν σκεφτεί κανείς ότι σε αυτό αποτελεί στην ουσία εδώ και χρόνια το ΙΤ, το οποίο έχει γνωρίσει όλες σχεδόν τις εκφάνσεις του όλα αυτά τα χρόνια. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός περιγράφει τη θεμελιώδη αλλαγή των επιχειρήσεων σε έναν πλήρως δικτυωμένο ψηφιακό οργανισμό. Στη βάση νέων τεχνολογιών και apps επανασχεδιάζονται όλο και περισσότερες εταιρικές διαδικασίες και στοιχεία τους, ώστε να ανταποκριθούν σε πραγματικό χρόνο στις απαιτήσεις της ψηφιακής οικονομίας.
Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με μια στενή ενοποίηση διαδικασιών και προμηθειών εντός της εταιρείας, όπως και διεργασιών που σχετίζονται με τους συνεργάτες, τους προμηθευτές και τους πελάτες. Στην πραγματικότητα σήμερα έχουμε να κάνουμε με την ανάπτυξη μιας στενότερης σχέσης με τον πελάτη, όπως και μιας καλύτερης κατανόησής του, προσφέροντας ένα καλύτερο και μετρήσιμο από τους ίδιους τους πελάτες Customer Experience. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός επηρεάζει τόσο τις εταιρικές όσο και τις πελατειακές σχέσεις και δημιουργεί νέες αλυσίδες αξίας. Υπό την επίδραση του ψηφιακού μετασχηματισμού οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα.
Στρατηγικός συνεργάτης
Η Διεύθυνση Πληροφορικής επωμίζεται πλέον πολύ περισσότερα πράγματα, από το να φροντίζει απλά ώστε να λειτουργούν καλά οι πληροφοριακές υποδομές. Το IT μετατρέπεται σε στρατηγικό συνεργάτη του business, αναλαμβάνει το ρόλο του business enabler και συνεργάζεται στενά με όλες τις υπόλοιπες διευθύνσεις της εταιρείας ώστε να κατανοήσει τις ανάγκες και τις απαιτήσεις τους στη νέα εποχή. Σήμερα, στην ψηφιακή εποχή, η ανάληψη ενός τέτοιου ρόλου από το ΙΤ μπορεί να προσδώσει σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε κάθε επιχείρηση. Αυτό φαίνεται να το έχουν αναγνωρίσει οι διοικήσεις των εταιρειών, με τις προσδοκίες τους από το ΙΤ να είναι μεγάλες, πιέζοντας τους CIOs να γίνουν business enablers και να συμβάλουν με τις ιδέες τους και μέσω των ψηφιακών διεργασιών, στην ανάπτυξη των υπόλοιπων τμημάτων της επιχείρησης.
Το Internet of Things και το Industrial Internet συμβολίζουν την ψηφιοποίηση όλων των κλάδων. Νέα «έξυπνα» προϊόντα αναπτύσσονται ή ήδη υπάρχουσες «αναλογικές» συσκευές εξοπλίζονται με αισθητήρες για να γίνουν «έξυπνες» και να μπουν στις ψηφιακές αλυσίδες αξίας. Με τις κλασικές μορφές οργάνωσης και τις παραδοσιακές τεχνολογικές δομές του ΙΤ καμία Διεύθυνση Πληροφορικής δεν είναι σε θέση να συμμετέχει σε αυτό το μετασχηματισμό και να μπορέσει να αντιδράσει έγκαιρα και καινοτόμα στις απαιτήσεις των υπόλοιπων τμημάτων, προβλέποντας τις ανάγκες των πελατών και προσφέροντάς τους νέα προϊόντα και λύσεις που θα τις καλύπτουν. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός απαιτεί μια αλλαγή στον τρόπο σκέψης και μια ριζική αλλαγή εντός της Διεύθυνσης Πληροφορικής. Ένα βήμα γι’ αυτόν τον μετασχηματισμό αποτελεί η μεταμόρφωση του Enterprise ΙΤ σε μια «ψηφιακή φάμπρικα».
Από το Enterprise IT στο ψηφιακό εργοστάσιο
Οι CIOs δεν προσδίδουν καμία προστιθέμενη αξία στις επιχειρήσεις τους αν περιορίζονται στις κλασικές δομές του ΙΤ, σε στάνταρ εφαρμογές και τις απαραίτητες για την εκτέλεσή τους πλατφόρμες και υποδομές. Σε αυτή την περίπτωση αναλαμβάνουν απλά το ρόλο της υποστηρικτικής δύναμης, χωρίς καμία επίδραση στο επιχειρηματικό μοντέλο και στην επιτυχία της επιχείρησης κατ’επέκταση. Ακόμα και εκείνοι οι CIOs, οι οποίοι έχουν συμβάλει στο παρελθόν στην επιτυχία της εταιρείας τους με καινοτόμες εφαρμογές που έχει αναπτύξει το τμήμα τους, χρειάζεται να επανεξετάσουν το ρόλο τους. Διότι οι εφαρμογές και οι άλλες IT λύσεις επικεντρωνόντουσαν στο παρελθόν αποκλειστικά σε στατικές διαδικασίες.
Οι προσδοκίες (και ανάγκες) των πελατών σήμερα, τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα όπως και οι λύσεις για το Internet of Things ακολουθούν μια δυναμική συμπεριφορά – σχεδόν σε πραγματικό χρόνο – και ως εκ τούτου πρέπει να λαμβάνονται πάντα υπόψη. Για να στηρίξουν τεχνικά αυτές τις απαιτήσεις, οι Διευθύνσεις Πληροφορικής πρέπει να εγκαταλείψουν τον τρόπο σκέψης του σιλό και να μετατρέψουν το τμήμα τους σε ένα είδος ψηφιακού εργοστασίου. Ενός ψηφιακού εργοστασίου που στο επίκεντρό του βρίσκεται ένα βασισμένο στο cloud περιβάλλον ΙΤ, όπου οι υπηρεσίες Infrastructure-as-a-Services (IaaS) και Platform- as-a-Services (PaaS) αποτελούν τις ψηφιακές μονάδες παραγωγής ενέργειας.
Η μονάδα παραγωγής ενέργειας στεγάζει μια «Application Platform», πάνω στην οποία αναπτύσσονται και λειτουργούν οι εφαρμογές, όπως και μια «Analytics Engine» για την αξιολόγηση και προετοιμασία των δεδομένων. Οι πληροφορίες που προκύπτουν διαθέτονται στις εφαρμογές του Application Platform. Σε αυτή την πλατφόρμα μπορούν να αναπτυχθούν πλήρως νέα προϊόντα ή να ψηφιοποιηθούν τα υπάρχοντα – για παράδειγμα, με την εγκατάσταση ενός αισθητήρα ή την προσθήκη ενός «έξυπνου» module σε ένα προϊόν. Αυτή η ψηφιακή μονάδα παραγωγής ενέργειας τροφοδοτείται με τους εσωτερικά υπάρχοντες ή με εξωτερικούς πόρους, όπως δεδομένα ή υπηρεσίες cloud, δημιουργώντας ένα υβριδικό περιβάλλον.
Τα υπάρχοντα στη μονάδα παραγωγής ενέργειας ψηφιακά ή ψηφιοποιημένα προϊόντα – όπως τα mobile apps, οι λύσεις SaaS ή το IoT – τροφοδοτούν συνεχώς με δεδομένα το ψηφιακό εργοστάσιο, δεδομένα που οδηγούν σε μια βελτίωση των προϊόντων ή στην ανάπτυξη νέων. Η ενσωμάτωση του ψηφιακού εργοστασίου σε τυπικές λύσεις Enterprise Business, όπως είναι τα συστήματα ERP ή CRM, θα πρέπει να εξεταστεί, ώστε να αποκομιστεί προστιθέμενη αξία από τα υπάρχοντα δεδομένα και να υπάρχει καλύτερη και proactive αλληλεπίδραση με τους υπάρχοντες, αλλά και τους νέους πελάτες. Για την επιχειρηματική ενεργοποίηση του ψηφιακού εργοστασίου χρειάζεται οι εσωτερικοί πελάτες να έχουν τη δυνατότητα μιας on Demand Self-Service πρόσβασης, ώστε τη στιγμή που θα χρειαστούν να δουλέψουν να έχουν στη διάθεσή τους απαραίτητους πόρους, ήτοι επαρκή υπολογιστική ισχύ, μνήμη, υπηρεσίες, πλατφόρμες ανάπτυξης ή άλλα εργαλεία SaaS. Αυτή η δυνατότητα επιτρέπει στους εργαζόμενους να βελτιώσουν την παραγωγικότητά τους.
Ψηφιακό εργοστάσιο, η βάση της ψηφιακής επιχείρησης
Στην ψηφιακή εποχή απαιτείται από το ΙΤ να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη των προϊόντων της εταιρείας, στη βελτίωσή τους όπως και στη βελτιστοποίηση των διεργασιών. Μόνο έτσι θα μπορεί μια επιχείρηση τώρα και στο μέλλον να προσφέρει στους πελάτες της μια βέλτιστη εμπειρία χρήστη, την οποία θα συνοδεύει με καινοτόμες και υψηλής αξίας υπηρεσίες. Γι’ αυτό απαιτείται μια σαφής διαχωριστική γραμμή, απαιτείται μια επαναθεώρηση των πάντων, καθώς οι παλιές υποδομές δεν λειτουργούν σε μια ψηφιακή επιχείρηση. Οι σύγχρονες επιχειρήσεις είναι σήμερα ως επί το πλείστον τεχνολογικές εταιρείες που ρίχνουν πολύ μεγάλο βάρος στο ΙΤ, ανεξάρτητα από τον τομέα δραστηριοποίησής τους.
Με μια ξεκάθαρη στρατηγική cloud οι CIOs δημιουργούν τα θεμέλια της ψηφιακής επιχείρησης. Στη βάση του ψηφιακού εργοστασίου μπορούν να αναπτυχθούν αποτελεσματικότερα νέου τύπου και υβριδικά προϊόντα- όπως, για παράδειγμα, το Internet of Things – όπως και υπηρεσίες και πρωτότυπα. Και τo IT χρειάζεται να μετεξελιχθεί από ένα κέντρο υποστήριξης σε ένα «Product Center», στις αρμοδιότητες του οποίου θα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η ανάπτυξη νέων προϊόντων ή η βελτίωση των υπαρχόντων με ψηφιακό τρόπο. Το ψηφιακό εργοστάσιο αποτελεί τη βάση γι’ αυτό το μετασχηματισμό.