Ποιος είναι ο ρόλος του cloud, του social networking και της πληροφορίας στο νέο μοντέλο του «μεταμοντέρνου» ΙΤ;
Της Gartner, Απόδοση: Ισαβέλλα Ζαμπετάκη / [email protected]
Δεν υπάρχει Διευθυντής Πληροφορικής που να μην αντιλαμβάνεται ότι το cloud computing, το social networking και η έκρηξη του όγκου δεδομένων είναι τρεις κυρίαρχες τάσεις που αναδιαμορφώνουν την εταιρική και προσωπική χρήση της τεχνολογίας σήμερα. Η Gartner χαρτογραφεί τα σημεία στα οποία πρέπει να επικεντρώνει τη στρατηγική του ο σύγχρονος CIO.
Το cloud ως «βιομηχανική επανάσταση»
To cloud συνδυάζει τη βιομηχανοποίηση των δυνατοτήτων της Πληροφορικής με τη δυνατότητα ηγεσίας του ΙΤ στη διαμόρφωση νέων επιχειρησιακών μοντέλων. Το cloud αποτελεί για την υποδομή και τις εφαρμογές Πληροφορικής ότι αποτέλεσε το μοντέλο της εφοδιαστικής αλυσίδας για τα εργοστάσια και τις αποθήκες. Η μετατόπιση από το παραδοσιακό μοντέλο κτήσης υποδομής Πληροφορικής προς το public cloud βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο. Ωστόσο, η Gartner εκτιμά ότι οι δαπάνες για υπηρεσίες public cloud θα αυξηθούν πέντε φορές περισσότερο από τις υπόλοιπες εταιρικές δαπάνες στον τομέα της Πληροφορικής ή, αλλιώς, κατά 19% ετησίως μέχρι το 2015.
CIO εν δράσει: Διασφαλίστε ότι το cloud αποτελεί την πρώτη σας επιλογή όσον αφορά τους υπολογιστικούς πόρους -είτε το αγοράζετε, είτε το αναπτύσσετε.
Και Business, και social
To επόμενο στάδιο του social computing θα αφορά τη μαζική αλληλεπίδραση πελατών, πολιτών και εργαζομένων με εταιρικά συστήματα. Η επιτυχής ενσωμάτωση των social media στα εταιρικά συστήματα και η διαχείριση του περιεχομένου που δημιουργούν οι πελάτες αποτελεί μία από τις βασικές προκλήσεις σε επίπεδο διοίκησης και ηγεσίας.
CIO εν δράσει: Ενσωματώστε άμεσα κάποιες από τις δυνατότητες του social software στα εταιρικά σας συστήματα.
Η πληροφορία ως καύσιμο
Η πληροφορία αποτελεί το καύσιμο του 21ου αιώνα και τα analytics τη μηχανή ανάφλεξης. Η στρατηγική αξιοποίηση της παραπάνω σχέσης προϋποθέτει τη διαχείριση πληροφορίας τεράστιου όγκου και πολυπλοκότητας. Κι αυτό απαιτεί, με τη σειρά του, αλλαγή των στρατηγικών διαχείρισης περιεχομένου και ανάπτυξη μιας αρχιτεκτονικής «επαναλαμβανόμενων μοτίβων» η οποία αναζητά «ενδείξεις», τις εντάσσει σε μοντέλα ανάλογα με τον αντίκτυπό τους και τις προσαρμόζει στις επιχειρησιακές διαδικασίες της εταιρείας.
Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από τον κατακλυσμό της πληροφορίας, οι τεχνικές διαχείρισης των δεδομένων δεν μπορούν παρά να αλλάξουν. Η έννοια ενός φυσικού data warehouse, στο οποίο περιλαμβάνεται όλη η πληροφορία που χρειάζεται μια επιχείρηση, δίνει τη θέση της στο «λογικό» data warehouse το οποίο συνδυάζει κανόνες σχετικά με τη διαχείριση της πληροφορίας, με κατανεμημένη επεξεργασία και virtualization.
Στο σχήμα αυτό συνενώνονται πολλαπλά συστήματα: από τα data warehouses, τα data marts και τα συστήματα διαχείρισης περιεχομένου, μέχρι τα εξειδικευμένα συστήματα και τα μεταδεδομένα.
CIO εν δράσει: Διασφαλίστε την υποστήριξη της διοίκησης και προχωρήστε στον εκσυγχρονισμό της στρατηγικής σας γύρω από τη διαχείριση των δεδομένων.
Αλλαγή πλεύσης, εδώ και τώρα
Με τη μείωση της επιρροής και του ελέγχου που ασκούν σε ένα δυναμικό και προκλητικό περιβάλλον, οι CIOs θα δελεαστούν να υποχωρήσουν και να «μαζευτούν». Ωστόσο, όποιος υποχωρεί σήμερα, μπορεί να ξεχαστεί αύριο. Εν μέσω οικονομικής ύφεσης, κάποιες εταιρείες ξεχωρίζουν. Δεν ξεχωρίζουν, ωστόσο, απλά και μόνο μέσα από την περικοπή των δαπανών τους. Κατανοούν και μετριάζουν τους κινδύνους, όπως επίσης και τις δυνάμεις της οικονομίας και της αγοράς ώστε να θέσουν ένα νέο όραμα σχετικά με το business τους και να ηγηθούν του κλάδου.
Χτίζοντας τη μεταμοντέρνα επιχείρηση
Μεταμοντέρνα είναι η επιχείρηση εκείνη που αναθεωρεί πλήρως το status quo του business της και είναι ανοιχτή σε μια πολύ πιο βαθιά και ειλικρινή σχέση με τους πελάτες, προμηθευτές και συνεργάτες της. Η μεταμοντέρνα επιχείρηση «γκρεμίζει τα τείχη,» αφού η συναλλαγή της με τον πελάτη είναι εικονική και μπορεί να γίνει μέσω οποιασδήποτε συσκευής, οπουδήποτε και ανά πάσα στιγμή. Οι προσδοκίες του πελάτη από την επιχείρηση μεταβάλλονται πλέον ταχύτερα από την ίδια την αρχιτεκτονική των συστημάτων της.
Γι’ αυτό και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να απομακρυνθούν από την ίδια την έννοια της αρχιτεκτονικής και να στραφούν προς έννοιες όπως η ικανοποίηση του πελάτη, η συμμετοχή του στις διαδικασίες και η οικειότητα που νιώθει απέναντι στα προϊόντα της εταιρείας. Σε έναν κόσμο όπου ο χρόνος ζωής της μέσης επιχείρησης δεν υπερβαίνει τα 10 χρόνια, κάθε έξτρα «πόντος» στον αγώνα της πελατειακής ικανοποίησης μπορεί να προσθέσει ζωή στην ίδια την επιχείρηση.
«Μεσιτεία» των υπηρεσιών cloud
Μια επιχείρηση γίνεται «μεταμοντέρνα» όταν αφομοιώνει τις τάσεις Πληροφορικής της εποχής. Κεντρική τάση της τεχνολογίας σήμερα αποτελεί το cloud computing και η ευκαιρία που δίνει στις επιχειρήσεις να διοχετεύσουν την ενέργειά τους σε αυτό που κάνουν καλύτερα.
Για τα υπόλοιπα, υπάρχουν οι πάροχοι υπηρεσιών cloud, κάθε ένας από τους οποίους εστιάζει σε μια συγκεκριμένη λειτουργία -είτε αυτή είναι το email, είτε το ΗR, είτε η διαχείριση των servers. Οσο περισσότερο εξειδικεύεται μια επιχείρηση, τόσο περισσότερη αξία μπορεί να αντλήσει από την εμπορευματοποίηση της ειδικότητάς της. Η ανταλλαγή λύσεων μεταξύ του συνόλου των επιχειρήσεων που περνάνε στο cloud δημιουργεί αξία, αλλά και πολυπλοκότητα.
Προκύπτει, λοιπόν, η ανάγκη για διάμεσους οι οποίοι θα φέρουν σε επαφή τους πελάτες,τις επιχειρήσεις και τους παρόχους υπηρεσιών σε ένα σύνολο από σχέσεις συνεργασίας. Η Gartner αποκαλεί τους διάμεσούς αυτούς «μεσίτες» υπηρεσιών cloud (cloud services brokerages -CSBs). Οι «μεσίτες» αυτοί συγκεντρώνουν, ενοποιούν, διαχειρίζονται και τροποποιούν τις υπηρεσίες αυτές στις συγκεκριμένες ανάγκες των πελατών τους.
CIO εν δράσει: Είτε από μόνοι σας, είτε με τη βοήθεια των «μεσιτών» του cloud, βρείτε ποιες είναι οι κινήσεις που έχουν νόημα στο νέο περιβάλλον των «ειδικών» που δημιουργεί το cloud.
Δημιουργήστε απλότητα
Το IT είναι σύνθετο. Οταν, όμως, ένας CIO επανεξετάζει το ΙΤ, μπορεί να το κάνει απλό. Οι CIOs σήμερα μπορούν να δημιουργήσουν απλότητα αξιοποιώντας σχήματα «μεσιτείας» των υπηρεσιών cloud (cloud services brokerages), τις φορητές συσκευές, εφαρμογές και πλατφόρμες, το context-aware computing και το σχεδιασμό που θέτει στο επίκεντρο του τον χρήστη. Αυτή η κίνηση επιτρέπει στην επιχείρηση να φτάσει εκεί που βρίσκεται ο πελάτης της, να απλοποιήσει την εμπειρία του χρήστη μέσα από τη ριζική αλλαγή των εφαρμογών, να περάσει τις τυποποιημένες της λειτουργίες στο cloud και να κατανοήσει το πού πρέπει να εξειδικευτεί.
CIO εν δράσει: Βάλτε τους ανθρώπους και τις ανάγκες τους στο επίκεντρο του σχεδιασμού και δημιουργήστε απλά εργαλεία τα οποία κάνουν την τεχνολογία «αόρατη» για τον χρήστη. Στραφείτε σε «μεσίτες» του cloud για να διαχειριστείτε την πολυπλοκότητα και να αντλήσετε τα μέγιστα δυνατά οφέλη.