Το συνέδριο του retail που πραγματοποιήθηκε στις 29 Μαρτίου άφησε θετικές εντυπώσεις γιατί απέδειξε ότι ο χώρος της λιανικής είναι τεράστιος και απαρτίζεται από επαγγελματίες της Πληροφορικής με δημιουργική διάθεση, με αποφασιστικότητα στην υλοποίηση έργων, ακόμα και στις δύσκολες ώρες, αίσθηση επιχειρηματικής ευθύνης και συνάφεια με τον στόχο της κάθε επιχείρησης.
Στο συνέδριο πολλές φορές ακούσαμε ότι ο στόχος της Δ/σης Πληροφορικής είναι η διατήρηση της πιστότητας του πελάτη, η υστέρηση της κερδοφορίας ακόμα και η αύξηση των πωλήσεων μέσα από μια καλύτερη γνώση των προϊόντων, κάτι που στην εποχή της κρίσης προτιμούν οι καταναλωτές.
Οι βασικοί άξονες των έργων που παρουσιαστήκαν ήταν:
• Η αξιοποίηση της πληροφορίας απ’ άκρη σ’ άκρη της επιχείρησης και σε πραγματικό χρόνο, με τη χρήση εξειδικευμένου MIS.
• Η κατανόηση του πελάτη και η αύξηση της πιστότητας και της επισκεψιμότητάς του στα καταστήματα.
• Η συνολική διοχέτευση πληροφορίας- περιεχομένου προς τον πελάτη, για νέα προϊόντα, υπηρεσίες, διαγωνισμούς , ειδήσεις κ.α. , χρησιμοποιώντας πλατφόρμες content management.
• Η απλοποίηση των διαδικασιών και ο έλεγχος που κόστους με την εισαγωγή BPM.
Οπως χαρακτηριστικά είπε ο Συνιδρυτής & Γενικός διευθυντής των καταστημάτων Oxford company Χρ. Τσόλιας, παλαιότερα το τμήμα των πωλήσεων ή των διανομών θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι είναι το κρισιμότερο για την επιτυχία της εταιρείας. Τώρα, η «καρδιά» για τις αποφάσεις και την επιτυχία είναι η πληρότητα στοιχείων του MIS!
Κάθε κωδικός προϊόντος, με τα στοιχεία που το χαρακτηρίζουν, βρίσκεται σε διαρκή ακτινογραφία για να διαπιστωθεί η κινητικότητα του, η εποχικότητά του, η παραγωγικότητα του καταστήματος, οι προτιμήσεις της γεωγραφικής περιοχής που διατίθεται κ.ο.κ. Ετσι, ανατροφοδοτείται τόσο η παραγωγή, όσο και το τμήμα πωλήσεων με έγκυρες , πραγματικές, άμεσες και κατανοητές πληροφορίες.
Retail και τεχνολογία: μια αρραγής σχέση
Αποδείχτηκε, λοιπόν, ότι η αρραγής σχέση του λιανικού εμπορίου με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας παραμένει ενεργή και ακόμα πιο ουσιαστική.Μεγάλες αλλαγές και τεραστία πρόοδος έχει πραγματοποιηθεί τα τελευταία 20 χρόνια. Κι όμως, κάποτε δεν υπήρχε καν barcode! Μήπως θυμάται κανείς την εποχή που πήγαινε στο super market και έβλεπε πάνω στα προϊόντα κολλημένες ετικέτες με τιμές; Θυμάται κανείς εποχές που κάποιες ετικέτες ήταν κακό-κολλημένες, σημάδι πως είχαν αλλάξει θέση με κάποια άλλη συσκευασία;
Πότε ήταν που πλησιάζαμε τις συσκευασίες προσπαθώντας να μαντέψουμε το βάρος και την τιμή μονάδας; Πόσα έχουν αλλάξει πρακτικά στις επιλογές μας στα καθημερινά ψώνια; Τώρα πια, κάτω από κάθε ράφι/είδος έχουμε αναφορά τιμής στη μονάδα μέτρησης, τώρα πια δεν χρειάζεται να βλέπουμε τιμή πάνω στο είδος – με ευκολία πλησιάζουμε σ έναν αναγνώστη τιμών στον τοίχο και έχουμε όλες τις λεπτομέρειες που θέλουμε.
Κι ακόμα μπορούμε μόνοι να φροντίσουμε για την πληρωμή των αγορών μας με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης. Εχουμε πολλές προσφορές, επιλογές προϊόντων, συνδυασμούς συσκευασιών & δώρων για να διαλέξουμε. Τώρα έχουμε τη βεβαιότητα ότι το προϊόν που αγοράζουμε έχει τη σωστή τιμή, που ο έμπορος έχει προσδιορίσει και δεν υπάρχει τουλάχιστον σ’ αυτό λάθος ή παραποίηση.
Ο καταλυτικός ρόλος του barcode Ολα αυτά κι άλλα πολλά δεν θα ήταν εφικτά αν δεν υπήρχε το barcode (γραμμικός κώδικας) πάνω στα προϊόντα που επιλεγούμε. Ολα άρχισαν ν’ αλλάζουν στα τέλη της δεκαετίας του ’80, σαν μια εντυπωσιακή έκρηξη από παράλληλα τεχνολογικά επιτεύγματα και ρυθμιστικά πλαίσια.
Πράγματι, η πληθώρα προϊόντων που άρχισε να κατακλύζει την αγορά και οι αυξημένες απαιτήσεις των καταναλωτών σε επιλογές και εξυπηρέτηση, γρήγορα έφεραν τις εταιρείες λιακού εμπορίου, αρχίζοντας από τα super market σε αναζήτηση λύσεων που θα τους έδιναν:
• Ακρίβεια στις προσφερόμενες τιμές και συμφωνία τιμών στο ράφι και στα ταμείο.
• Ασφάλεια κατά τη μεταφορά των προϊόντων στην απόδειξη.
• Αξιολόγηση της παραγωγικότητας των ταμιών.
• Ακρίβεια στον έλεγχο των αποθεμάτων.
• Ποικιλία στις προσφορές.
• Ανταμοιβή για την προτίμηση του πελάτη.
• Τελικά, γνώση των προτιμήσεων των καταναλωτών.
Μια σειρά από συνεργίες οδήγησε σταδιακά σ’ αυτό που σήμερα γνωρίζουμε σαν Point of Service στο κατάστημα.
• Οι εταιρείες τεχνολογίας άρχισαν να κατασκευάζουν εξειδικευμένα συστήματα, νέου τύπου ταμειακές μηχανές, με δυνατότητα αναγνώστης των barcodes και με βατό εμπορικό κόστος
• Συγχρόνως, εξειδικευμένες εταιρείες λογισμικού πλαισίωσαν τον εξοπλισμό με πολύ εντυπωσιακές εφαρμογές που συμβάλουν στην καλύτερη διακίνηση των προϊόντων και στη λήψη αποφάσεων για επιλογή των προϊόντων που προτιμά ο καταναλωτής κ.ο.κ.
• Οι επιχειρήσεις λιανικής αντιλαμβανόμενες τη δύναμη χρήσης των barcodes άρχισαν να πιέζουν τους προμηθευτές/κατασκευαστές των προϊόντων, ειδικά των ταχυκινήτων, να βάλουν τα συγκεκριμένα γραμμικά σύμβολα στις συσκευασίες.
• Οργανισμοί τυποποίησης ανά χώρα, ο ΕΛΚΕΣΥΠ στην Ελλάδα, άρχισαν να διαδίδουν την αξία της τυποποίησης και τα διαφορετικά είδη barcodes ανά είδος προϊόντος (μικρά, πολύ μικρά, λογιζόμενα, ευπαθή) σύμφωνα με τη χώρα προέλευσής τους.
• Η πολιτεία, το Υπ. Οικονομικών, εισήγαγε μηχανισμό πιστοποίησης των εσόδων που καταγράφονται από τις νέου τύπου ταμιακές μηχανές που ραγδαία άρχισαν να αντικαθιστούν τις παλαιότερες (με εισαγωγή τιμής) και με αξιοποίηση των barcode readers. Ετσι, στην Ελλάδα μπήκε η έννοια της φορολογικής ταμειακής μηχανής και του φορολογικού εκτυπωτή.
• Οι εταιρείες παράγωγης, οι FMCG καταρχήν, και κατόπιν οι εταιρείες παρασκευής/συσκευασίας καλλυντικών, ένδυσης και ηλεκτρονικών ειδών ενσωμάτωσαν τα barcodes στις συσκευασίες, αλλά και στη διαδικασία παραγωγής και διακίνησης των προϊόντων.
Η ελληνική προστιθέμενη αξία ήταν και είναι πολύ σημαντική σ’ αυτόν τον τομέα της αγοράς. Πολλές προσπάθειες κατασκευής εξοπλισμού έγιναν, αλλά ακόμα μεγαλύτερη ήταν η συμβολή των εταιρειών παραγωγής του ειδικού λογισμικού. Εδώ και 20 περίπου χρονιά υπάρχουν εταιρείες με Ελληνες επιστήμονες που έχουν διαγράψει σημαντική πορεία και έχουν καθιερωθεί ως εξαιρετικά αξιόπιστες για εξειδικευμένες αγορές (niche markets).Σήμερα, όλα αυτά θεωρούνται δεδομένα.
Ηδη ο δισδιάστατος barcode έχει συσφίξει τις σχέσεις μας με μάρκες, προϊόντα, με το Internet και τα κοινωνικά δίκτυα.Οι εφαρμογές mobile μας αποκαλύπτουν προϊόντα και χαρακτηριστικά «παντού και πάντα». Μας έχουν εμπλουτίσει τις επιλογές της καθημερινότητας.Τα συστήματα RFID μας δίνουν πλέον τη δυνατότητα ακόμα και να εντοπίζουμε που βρίσκεται κάθε μοναδικό «κομμάτι» προϊόντος που μπορεί να χρειάζεται κανείς.
Η τεχνολογία προχωράει. Τώρα πια από το σπίτι μας δεν χρειάζεται το barcode! Μπορούμε να παραγγείλουμε ηλεκτρονικά μόνο, χρησιμοποιώντας τη φωτογραφία του αγαπημένου μας προϊόντος. Σωστά; Λάθος! Το barcode βρίσκεται πια «πίσω» από κάθε συναλλαγή, προσδιορίζοντας με ακρίβεια το προϊόν, το βάρος, την ημερομηνία λήξης ή την επιθυμητή μέθοδο αποστολής.
Το barcode ήρθε και θα μείνει, με περισσότερες εφαρμογές στην παραγωγή, στη μεταποίηση, ακόμα και στην Υγειά, όπου τα νοσοκομεία και τα εργαστήρια εξετάσεων συσχετίζουν πια όλο τον κύκλο επικοινωνίας μας με ένα «βραχιολάκι» και άπειρες ετικέτες barcode. Εξασφαλίζουν, έτσι, την ταυτοποίηση μεταξύ του ασθενούς, των εξετάσεων, της διάγνωσης, της φαρμακευτικής αγωγής ακόμα και της χρέωσης.
Και τώρα ποιο είναι το επόμενο βήμα στην αυτοματοποίηση της διαχείρισης προϊόντων και εργασιών; Το «RFID tag». Η χαρακτηριστική τετράγωνη ετικέτα με το ενσωματωμένο πομπό, που εκπέμπει ραδιοσυχνότητες. Ετσι, ένα προϊόν ή πάγιο που έχει μια τέτοια ετικέτα RFID, μπορεί εύκολα να απογραφεί σε πραγματικό χρόνο, χωρίς την ανάγκη οπτικής επαφής με το σύστημα καταγραφής.
Το σύστημα RFID επιτρέπει πολύ γρηγορότερο διάβασμα στις απογραφές, καθώς αναγνωρίζονται ταυτόχρονα πολλές ετικέτες, χωρίς συγκεκριμένο προσανατολισμό, σε δυσπρόσιτα ή ακόμα και βρόμικα περιβάλλοντα, εκμηδενίζοντας συγχρόνως την απασχόληση του προσωπικού. Αλλη μια εντυπωσιακή συνύπαρξη επιστήμης και πρακτικότητας!
Κάποτε, λοιπόν, δεν υπήρχαν barcodes. Η ζωή μας έχει αλλάξει, έχει ενσωματώσει τα barcodes παντού, τόσο που δεν τα παρατηρούμε πια. Η εξέλιξη συνεχίζεται. Είμαστε τυχεροί που μπορούμε να σκεφτούμε πριν την υιοθετήσουμε απόλυτα. Εν κατακλείδι, το Retail Technology Conference αποτελεί ένα κλαδικό θεσμό που θα συνεχιστεί γιατί προβάλει τα έργα που διακριτικά, αλλά αποφασιστικά, ολοκληρώνουν οι επαγγελματίες της Τεχνολογίας του Λιανικού εμπορίου.