Ο έως πριν από λίγους μήνες CIO και CDO της Συνεταιριστικής Τράπεζας Ηπείρου μιλάει στο netweek για τη μακρά θητεία του στον τραπεζικό χώρο, τις πλούσιες εμπειρίες που αποκόμισε, τις διαφορές των εποχών και των απαιτήσεων που βίωσε, αλλά και τις προκλήσεις που είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει, λειτουργώντας πλέον ως σύμβουλος επιχειρήσεων σε θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού.

Σε αντίθεση με τους περισσότερους τομείς και κλάδους, των οποίων η διάρθρωση και η αρχιτεκτονική είναι κάθετη (τα περίφημα verticals, που συναντάμε στα block diagrams), η Πληροφορική ξεχωρίζει – η δική της αποτύπωση διαφέρει, όντας οριζόντια. Συμμετέχει, αν δεν τον καθορίζει με την παρουσία της, σε κάθε άλλο κλάδο, στηρίζοντας την εύρυθμη λειτουργία του, προσφέροντας νέες δυνατότητες και ανοίγοντας το δρόμο σε νέες προοπτικές. Αυτός είναι και ο λόγος που οι CIOs συχνά μεταπηδούν από τομέα σε τομέα, ακόμα κι αν το αντικείμενο δεν είναι το ίδιο. Ο Γιάννης Τσαβδαρίδης σίγουρα δεν ανήκει σ’ αυτή την κατηγορία, καθώς το κοντέρ της επαγγελματικής του πορείας ‘έγραψε’ φέτος 40 χρόνια, όλα στον τραπεζικό χώρο. Υπηρέτησε σε θέσεις ευθύνης στην Τράπεζα Κεντρικής Ελλάδας, την Εγνατία Bank, την Ασπίς Bank και (από το 2011 ως πριν από λίγους μήνες) στη Συνεταιριστική Τράπεζα Ηπείρου, όπου συμπλήρωσε ευδοκίμως τον κύκλο του. Κάθε μια του έδωσε κάτι: «Αν μπορούσα να πω τι είδους εμπειρία ήταν για μένα κάθε τράπεζα στην οποία εργάστηκα, η Εγνατία ήταν το ‘σχολείο’, η Ασπίς το ‘πανεπιστήμιο’ και η Ηπείρου το ‘διδακτορικό’, καθώς εκεί είχαμε περισσότερα να φτιάξουμε και έκανα την περισσότερη έρευνα…»

Προκλήσεις και καινοτομίες
Η Εγνατία αποδείχθηκε σημαντικό σχολείο, καθώς για εκείνα τα χρόνια οι λύσεις Πληροφορικής της ήταν πρωτοποριακές! Στη Συνεταιριστική Ηπείρου ήταν ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον και μια σημαντική πρόκληση για μένα, επειδή από χαρακτήρα μ’ αρέσει η δημιουργικότητα, για να κάνω πράγματα τα οποία ξεφεύγουν από την πεπατημένη. Η Πληροφορική ήταν ακόμα στα σπάργανα… το ’11, όλη η τράπεζα είχε ένα email account! Μέσα σε 2-3 χρόνια, κάναμε re-engineering κι αλλάξαμε σχεδόν τα πάντα. Οι υποδομές μας δεν ήταν όπως άλλων τραπεζών, αλλά κάναμε την προσπάθεια κι αρκετοί είχαν τότε ενδιαφερθεί για τις λύσεις μας.

Πριν από πέντε χρόνια υλοποιήσαμε την υπηρεσία Make an Appointment, ώστε οι πελάτες μας να προγραμματίζουν συνάντηση με στελέχη της Τράπεζας, με επίσκεψη σε κατάστημα ή απομακρυσμένα, για να ακολουθήσει το Video Customer Service (και τα δυο αποδείχθηκαν εξαιρετικά χρήσιμα στην πανδημία). Είμασταν η πρώτη Συνεταιριστική που δημιούργησε υπηρεσίες και υποδομές Open Banking, στήσαμε με την ολιγομελή ομάδα μου αυτοσχέδιο σύστημα αυτόματων συναλλαγών Digital Corner, υλοποιήσαμε το πρώτο Συνεταιριστικό Market Place στην Ελλάδα και δημιουργήσαμε υποδομές για να μπορούν Ηπειρώτες από οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη να γίνουν μέτοχοι της Τράπεζας (υπάρχουν 2.500.000 στο εξωτερικό και 500.000 στην Αθήνα). Τα έργα αυτά είναι πλέον μέρος της τεχνολογικής μας παρουσίας και μας απέφεραν διαδοχικά βραβεία στα Byte Awards τα έτη 2015 – 2016 – 2018 – 2019.

Επίσης, σε προσωπικό επίπεδο, είχα σχεδιάσει και προτείνει το 2005 στον τότε Γενικό Γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων, Χάρη Θεοχάρη, το e-paravolo, το οποίο είναι σε παραγωγικό περιβάλλον από το 2009, γλυτώνοντας για λογαριασμό του κράτους δεκάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο. Η εξέλιξη της τεχνολογίας όλα αυτά τα χρόνια ήταν ραγδαία, αλλάζοντας δραματικά τη λειτουργία των οργανισμών και ειδικά των τραπεζών, οι οποίες είχαν αρκετές γραφειοκρατικές διαδικασίες. Αυτός είναι ο λόγος που, τα τελευταία 15-20 χρόνια, βλέπουμε συνεχώς αλλαγές – πριν καν ολοκληρώσουμε τις πρώτες, έρχονται άλλες, είμαστε συνεχώς σε εγρήγορση! Και δεν σταματάμε εδώ – έχει ανοίξει η όρεξη στον κόσμο, το κράτος συμμετέχει κι αυτό, νέες ιδέες προστίθενται καθημερινά πχ. πώς μπορώ να συγκεντρώσω τα στοιχεία μου στο κινητό μου, να μη χρειάζεται να δίνω κωδικούς για να βλέπω τις πληροφορίες που θέλω. Σήμερα βλέπω ταυτότητα και δίπλωμα… αύριο ίσως τους λογαριασμούς και τις μετοχές μου, συγκεντρωμένα σ’ ένα σημείο. Δημιουργούμε ένα οικοσύστημα το οποίο τρέχει με ιλιγγιώδεις ταχύτητες, χάρη και στο cloud – άλλη ανατροπή, παλαιότερα δεν είχαμε την ανάγκη να βγάλουμε τα δεδομένα μας «έξω», σε κάποιον εξωτερικό server…

Ο νέος ρόλος του CIO
Θεωρώ ότι έχει αλλάξει πλέον από Chief Information σε Chief Innovation Officer, γιατί τελικά είναι αυτός που πρέπει να βλέπει τι αλλάζει στις προοπτικές που έχει η τεχνολογία, ώστε να προετοιμάζει τα επόμενα βήματα του οργανισμού. Παλιότερα ο CIO φρόντιζε να λειτουργούν σωστά τα συστήματα (χωρίς να σημαίνει πως τώρα σταμάτησε να το κάνει), όμως πρέπει πλέον να έχει μια λογική καινοτομίας κι ένα όραμα προς τη βελτίωση της τεχνολογίας, ώστε να προετοιμάζει ακόμα και για επενδύσεις. Αν ξέρω ότι η τεχνολογία πηγαίνει προς το cloud από on premise, δεν έχει νόημα να αγοράζω server. Επίσης, για τα ιδρύματα πληρωμών, βλέπω ότι πάμε σε εικονικές πληρωμές, άρα μήπως πρέπει να εστιάσω και σε μια τέτοια υπηρεσία, που ως τώρα δεν την είχα; Θα πρέπει να έχει ένα χαρακτήρα καινοτομίας για να μπορεί να βλέπει, ακόμα και στις επενδύσεις που θα κάνει, τις μελλοντικές υπηρεσίες που θα παρέχει στους πελάτες της τράπεζας – σε ρόλο ανιχνευτή τάσεων και ‘συνοδοιπόρου’ του CEO- ώστε να μην ξεπεραστούν γρήγορα.

Πρόσφατα κάναμε στην Ηπείρου μια έρευνα με την Accenture, η οποία επιβεβαίωσε ό,τι είχαμε στο μυαλό μας… Όμως, πήραμε τον σύμβουλο να μας τα πει, γιατί αυτός έχει μια παγκόσμια θεώρηση και θέλαμε να είμαστε σίγουροι ότι η επένδυση που ετοιμαζόμαστε να κάνουμε, θα κρατήσει για τα επόμενα 5-6 χρόνια. Ο σύμβουλος προσθέτει πάντα κάποιες λεπτομέρειες που σ’ εμάς μπορεί να στοιχίσουν πολύ περισσότερα, αν δεν τα κάνουμε.
Είμαι σίγουρος ότι πολλοί συνάδελφοι έχουν διαφορετικές απόψεις, αλλά έτσι είναι ο χαρακτήρας μου – το βλέπω και μέσα στον οργανισμό: κάνουμε πράγματα που είτε δεν έχουν κάνει οι συστημικές, είτε κάνουμε πολύ γρήγορα όσα κι αυτές, γιατί έχουμε προετοιμαστεί όλα αυτά να τα αποδεχτούμε, σε σύγκριση με άλλες συνεταιριστικές που είναι αρκετά πίσω, λόγω έλλειψης οράματος ή προετοιμασίας… Δεν είναι τυχαίο που είμασταν η πρώτη Συνεταιριστική με SOC – κοιτάμε λίγο πιο μπροστά, πώς μπορούμε να προφυλαχθούμε ή να παρέχουμε νέες υπηρεσίες οι οποίες θα φέρουν όφελος στην τράπεζα.

Η επόμενη ημέρα
Ο κύκλος του CIO μπορεί να κλείνει για τον Γιάννη Τσαβδαρίδη, ένας άλλος όμως, ανοίγει παράλληλα με τον ρόλο του συμβούλου που διατηρεί στην Συνεταιριστική Ηπείρου, remotely από Αθήνα. Με τη δική του εταιρία συμβούλων ΒΙΤ360 (Business & Innovation Technology Consultant) ασχολείται πλέον με τον ψηφιακό μετασχηματισμό μεγάλων και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, σε ευρύ φάσμα κλάδων. «Ειδικά οι δεύτερες, δεν έχουν πολλές φορές τη γνώση για να αποκομίσουν οφέλη από αυτόν. Υπάρχει ένα πρόγραμμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους και είναι μια ευκαιρία γι’ αυτές να κάνουν το επόμενο βήμα, βελτιώνοντας σημαντικά τις εσωτερικές διαδικασίες τους. Επειδή οι εποχές είναι δύσκολες και πολλοί άνθρωποι στις ΜμΕ δεν έχουν τον χρόνο και τη διάθεση να ασχοληθούν, θα προσπαθήσω να βοηθήσω συμβουλευτικά όσες το επιθυμούν.