Τα social media αποτελούν πλέον ένα βασικό κανάλι επικοινωνίας ανάμεσα σε συναδέλφους, πελάτες και προμηθευτές. Ωστόσο, αρκετές επιχειρήσεις φοβούνται ακόμα να επιτρέψουν στους εργαζόμενους να τα αξιοποιούν. Επτά CIOs μοιράζονται συμβουλές για επιτυχημένες στρατηγικές στα social media.

Πηγή: CIO Insights/ Aπόδοση: Γιάννης Μουρατίδης, gmou@boussias.com

Σύμφωνα με έρευνα του Human Capital & Leadership Group (HCL) με έδρα τη Φινλανδία, σχεδόν το 45% των επιχειρήσεων απαγορεύουν στους εργαζόμενους τους την πρόσβαση στα κοινωνικά δίκτυα. Η άποψη της διοίκησης είναι ότι η ενασχόληση με τα social media, όπως το Facebook ή το Twitter, αποσπά την προσοχή των εργαζόμενων από τις καθημερινές τους υποχρεώσεις και άρα οδηγεί σε μείωση της παραγωγικότητας.

Αυτή η άποψη είναι μια πρόκληση για τον CIO, στο ρόλο του οποίου είναι να διασφαλίζει τη συνεχή ροή πληροφορίας προς τους εργαζόμενους σε συνδυασμό με την ασφαλή λειτουργία των πληροφοριακών συστημάτων και την επιχειρηματική στρατηγική.  Επτά διακεκριμένα διοικητικά στελέχη καταθέτουν τις σκέψεις τους σχετικά με μια επιτυχημένη συμβίωση ανάμεσα στην επιχείρηση και τα κοινωνικά δίκτυα.

Ενθάρρυνση της ανταλλαγής γνώσης
«Οι πλατφόρμες συνεργασίας μπορούν να αποτελέσουν αφετηρία για να ξεκλειδώσει η επιχείρηση τη συλλογική γνώση των εργαζόμενων» αυτή είναι μια δήλωση του JJ Van Ooste, ο οποίος ήταν μέλος του Δ.Σ. και CIO της Tesco. Σύμφωνα με την άποψη του, ο CIO πρέπει να δημιουργήσει ένα πλαίσιο, μέσα στο οποίο οι εργαζόμενοι μπορούν να πειραματιστούν σε προσωπικό επίπεδο. Παράλληλα, είναι σημαντική η δημιουργία συνεργατικών δράσεων, μέσα στην ίδια ομάδα ή μεταξύ διαφορετικών ομάδων. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, η επιχείρηση θα αποκτά γνώση που ταιριάζει στο βηματισμό της.

Στην εξέλιξη μιας τέτοιας κουλτούρας, τα social media γίνονται μια φυσιολογική παρουσία που υποστηρίζει την επιχειρηματική στρατηγική. Οταν η επιχείρηση προσφέρει ένα καινούργιο προϊόν ή ανοίγει ένα καινούργιο κατάστημα είναι σημαντικό να ανοίγει την πύλη των social media στους πελάτες της, ώστε να ακούει την άποψή τους και να βελτιώνεται μέσω αυτής.

Ο συμβιβασμός με το ρυθμιστικό πλαίσιο είναι δικαιολογία
Πόσες επιχειρήσεις έρχονται πραγματικά σε επαφή με τους πελάτες τους μέσω πολλών συνεργατικών καναλιών; Για τον Dave Upton, Associate Director της Xantus, η απάντηση είναι: πολύ λίγες. Πιστεύει δε ότι οι επιχειρήσεις αναζητούν νομικά κολλήματα, προκειμένου να αποφύγουν τη χρήση των social media από τους εργαζόμενους.

«Χρησιμοποιείτε τα ρυθμιστικά πλαίσια ως δικαιολογία για να αποφύγετε τη χρήση των social media;», ρωτάει ο Upton απευθυνόμενος στις διοικήσεις των επιχειρήσεων. «Ανοίξτε τα αυτιά σας σε αυτά που λέγονται για εσάς. Δεν μπορείτε να αγνοήσετε τα εξωτερικά μηνύματα».

Ο Upton πιστεύει ότι εάν η επιχείρηση δεν αποδεχτεί τα κοινωνικά δίκτυα στην κουλτούρα της, δεν θα είναι αρεστή στους εργαζόμενους και αυτό είναι πιθανό να έχει αρνητικές επιδράσεις σε αρκετούς τομείς.

Οι networkers δεν είναι outsiders
«Ο συνδετικός ιστός ενός οργανισμού είναι ορισμένες φορές πολύ λεπτός», λέει ο Nathaniel Borenstein, Chief Scientist στην Mimecast, η οποία παρέχει υπηρεσίες cloud. «Είναι καιρός να μετρήσετε την αξία των ανθρώπων που συνδέουν τον οργανισμό σας».

Δυστυχώς, κατά την άποψη του, η αξία πολλών ατόμων μεταξύ των εργαζομένων ή των πελατών της επιχείρησης είναι υποτιμημένη με αποτέλεσμα να περιθωριοποιούνται. Συνήθως αυτοί οι επικοινωνιακοί άνθρωποι περιγράφονται στις αξιολογήσεις παραγωγικότητας ως «άτομα που τους αρέσει να συχνάζουν στον ψύκτη νερού και να πιάνουν κουβέντα».

Ωστόσο, οι άνθρωποι αυτοί συνήθως αποτελούν το συνδετικό ιστό και έχουν την ικανότητα να ενισχύουν τη συνεργατικότητα στην επιχείρηση.


Αξιοποιήστε στο μέγιστο το Facebook
O Mark Foulsham, επικεφαλής IT και λειτουργιών στην ασφαλιστική εταιρεία e-Sure, προειδοποιεί τους συναδέλφους CIO να μην υποτιμούν τη δύναμη των social media. Ο ίδιος δίνει ιδιαίτερη σημασία στο Facebook και τις δυνατότητες που προσφέρει για θετική αξιολόγηση υπηρεσιών και προϊόντων στο πλαίσιο ενός word of mouth marketing. Οι CIOs θα πρέπει να σκεφτούν τις ανάγκες της επιχείρησης σε σχέση και με τις προσωπικές τους συνήθειες.

«Τι θα έκαναν αν ήταν στο σπίτι τους και ήθελαν μια γνώμη για ένα καλό υδραυλικό; Θα ζητούσαν τη γνώμη ενός φίλου ή μιας αξιόπιστης πηγής αξιολόγησης υδραυλικών»; Εάν επεκτείνετε αυτό το σκεπτικό, πρακτικά φτάνετε στα σύνορα του facebook. Αυτό θα μπορούσε να είναι το ευρύτερο δίκτυό σας, μέσω του οποίου θα γίνονται οι συστάσεις για την επιχείρησή σας. «Είναι μια φανταστική ευκαιρία», λέει ο Foulsham.

Επιλέξτε εργαλεία κατάλληλα για τα δικά σας προβλήματα
Η Nancy Knowlton, chief executive της Smart Technologies, γυρνά στο παρελθόν των εργαλείων συνεργατικότητας στη δεκαετία του ‘80 και υπενθυμίζει ότι και τότε εργαλεία, όπως το videoconferencing, αποτελούσαν προτάσεις για αλλαγή της επιχειρηματικής κουλτούρας.

«Αν και η πραγματικότητα είναι διαφορετική σήμερα, οι παλιές συνήθειες επιστρέφουν», λέει η Knowlton. Μια από τις ουσιαστικές διαφορές που διαπιστώνει η Knowlton, είναι η άποψη των C-level στελεχών, οι οποίοι πιστεύουν ότι το collaboration χρειάζεται ενίσχυση και ο βασικός λόγος είναι η ταχύτητα διακίνησης της πληροφορίας, το τεράστιο κόστος των συναντήσεων πρόσωπο με πρόσωπο και το διαρκώς αυξανόμενο κόστος των αεροπορικών ταξιδιών.

Ολοι οι CIOs μιλούν για συνεργατικότητα, αλλά δεν χρησιμοποιούν απαραίτητα τον ίδιο ορισμό της λέξης. Για παράδειγμα, για κάποιον είναι η συνεργασία στον ίδιο χώρο, ενώ για κάποιον άλλο είναι η συνεργασία με ανταλλαγή email ή μέσω του Sharepoint. «Θα πρέπει να σκεφτούμε σοβαρά την αξιοποίηση των social media με τεχνολογίες που θα διευκολύνουν την επικοινωνία με τους πελάτες και την επικοινωνία μεταξύ των εργαζομένων της επιχείρησης».

Απλοποίηση των ορισμών
Ο Ian Cohen, CIO στη χρηματιστηριακή εταιρεία JLT, έχει μια παρόμοια ανησυχία με τη Knowlton. Υποστηρίζει όλες τις τεχνολογίες συνεργατικότητας και πιστεύει ακράδαντα ότι οι σύγχρονοι οργανισμοί θα πρέπει να ενεργοποιήσουν τους εργαζόμενους και τους πελάτες μέσω των social media. Ωστόσο, διαπιστώνει ότι η γλώσσα που χρησιμοποιείται συχνά για να περιγράψει αυτά τα εργαλεία δεν είναι σαφής.

«Πότε το social networking αλλάζει σε social media;», είναι ένα από τα ερωτήματα που θέτει. Ο Cohen θεωρεί ότι ο όρος παραπέμπει τις περισσότερες φορές σε χρήση τεχνολογιών, γεγονός που δεν βοηθά τα διοικητικά στελέχη να κατανοήσουν την πραγματική αξία της συνεργατικότητας.

«Δυστυχώς, ο όρος των social media έχει ταυτιστεί στο νου αρκετών διοικητικών στελεχών με κάτι που κάνουν τα παιδιά για να περάσουν το χρόνο τους και να επικοινωνήσουν, ενώ η φράση social networking τους ακούγεται ως κάτι ενδιαφέρον», λέει ο Cohen, δηλώνοντας με αυτόν τον τρόπο τη σημασία των λέξεων, αλλά και το πόσο δύσκολα μπορεί να αλλάζουν κάποιες συνήθειες.

Κάντε το mobility φίλο της επιχείρησής σας
Οπως και οι συνάδελφοί του, ο Malcolm Simpkin, CIO της Aviva, δείχνει ενδιαφέρον για την εξέλιξη των tablets. Η ευρεία διάδοση αυτών των συσκευών δημιουργεί προκλήσεις για τις διοικήσεις των επιχειρήσεων. Ο Simpkin δεν είναι από τους ανθρώπους που ασπάζονται πρώτοι μια νέα τεχνολογία αν δεν είναι σίγουρος ότι έχει αξία για την επιχείρησή.

«Θα πρέπει πρώτα να βρούμε τρόπους που θα επιτρέψουν στους εργαζόμενους να αξιοποιήσουν τις νέες έξυπνες συσκευές», λέει ο Simpkin. Η πρόσβαση από τις φορητές συσκευές θα πρέπει να μπει σε πλαίσια που διασφαλίζουν ότι οι εργαζόμενοι θα κάνουν το σωστό για την επιχείρηση.

Για αυτό το σκοπό, η Aviva έχει αρχίσει να πειραματίζεται με εφαρμογές χαμηλού κόστους και κοινωνικά εργαλεία για να διαπιστώσει ποιες πλατφόρμες έχουν καλύτερη ανταπόκριση από τους πελάτες.