Πολύ ψηλά μπαίνει ο πήχης που θέτουν οι εταιρείες ερευνών για το μέγεθος της αγοράς των mobile apps τα ερχόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με μια νέα μελέτη της World Mobile Applications Market, μιας εταιρείας ερευνών με έδρα στις Η.ΠΑ., η παγκόσμια αγορά mobile apps θα διαμορφωθεί στα 25 δις δολάρια μέχρι το 2015 εκ των οποίων το 20,5% των συνολικών εσόδων θα μπει στο “πορτοφόλι” της Apple. Η ίδια έρευνα αναφέρει ότι τη χρονιά που πέρασε το μέγεθος της αγοράς διαμορφώθηκε στα 6,8 δις δολάρια, ενώ μόλις πριν από δύο χρόνια το μέγεθος της αγοράς δεν ξεπερνούσε τα 2 δις δολάρια.
Παρόμοιες προβλέψεις έχουν κάνει πολλές εταιρείες ερευνών, όπως η Gartner, η οποία το 2010 προέβλεψε ότι η η αγορά mobile apps θα παράγει 7 δις έσοδα το 2010 και 29,5 δις μέχρι το 2013.
Τέλος η IDC, το Δεκέμβριο του 2010, προέβλεψε ότι μέχρι το 2014 η αγορά θα παράγει 35 δις δολάρια σε έσοδα. Η καταλυτική δύναμη της εντυπωσιακής ομολογουμένως ανάπτυξης που προβλέπουν οι έρευνες θα είναι η εξίσου εντυπωσιακή αύξηση των smartphones. Σύμφωνα με την research2guidance, οι κάτοχοι smartphones από 100 εκατομμύρια που είναι σήμερα, θα φτάσουν το 1 δισεκατομμύριο το 2013. Αυτή είναι μια μεγάλη ευκαιρία για την ανάδυση νέων δυναμικών επιχειρήσεων, καθώς σύμφωνα με την research2guidance, μόλις το 10% των εταιρειών του δείκτη Fortune 2000, στοχεύουν σε ανάπτυξη των εσόδων του μέσω μιας mobile application.
Σύμφωνα με την World Mobile Applications Market, μεταξύ των καθοριστικών παραγόντων στην ανάπτυξη mobile apps θα είναι η αυξανόμενη διανομή των ελεύθερων εφαρμογών, οι οποίες θα βασίζουν τα έσοδα τους σε διαφημίσεις.
Σχεδόν όλοι οι αναλυτές συμφωνούν ότι η Apple ήταν ο κινητήριος μοχλός για αυτήν την ανάπτυξη. Η επιτυχία του δικού της application store, οδήγησε τους υπόλοιπους μεγάλους κατασκευαστές να δημιουργήσουν τα δικά τους ηλεκτρονικά καταστήματα και να πολλαπλασιάσουν το εύρος των επιλογών για τους χρήστες, δημιουργώντας παράλληλα ένα περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού.
Ωστόσο, η διεύρυνση της αγοράς είναι ένα νόμισμα με δύο όψεις. Πίσω από τις εφαρμογές βρίσκονται μηχανικοί λογισμικού, οι οποίοι συνήθως λειτουργούν αυτόνομα ή με την μορφή μικρών επιχειρηματικών σχημάτων. Αυτό σημαίνει ότι διαθέτουν περιορισμένους πόρους και επομένως θα πρέπει να κάνουν την σωστή επιλογή όσον αφορά την πλατφόρμα που θα χρησιμοποιήσουν για να δημιουργήσουν έσοδα και κέρδη.
Ακόμα όμως και μετά από αυτήν την πρώτη επιλογή, από τη στιγμή που μια εφαρμογή θα βρεθεί μέσα σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, χρειάζεται στην κυριολεξία να δώσει μάχη για την επιβίωσή της. Μια “χαζή¨ εφαρμογή που μετατρέπει το κινητό τηλέφωνο σε ένα εικονικό ποτήρι μπύρας μπορεί να έχει περισσότερα έσοδα από μιαν άλλη που έχει απορροφήσει πολλαπλάσιο χρόνο από τον κατασκευαστή της.
Αυτός είναι και ο λόγος που αρκετές σύγχρονες μελέτες συμβουλεύουν τους μηχανικούς λογισμικού να εστιάσουν περισσότερο σε επιχειρηματικές εφαρμογές. Μια επιχειρηματική εφαρμογή δεν μπαίνει στην ίδια αρένα ανταγωνισμού και παρά το γεγονός ότι απευθύνεται σε περιορισμένο κοινό, είναι περισσότερο “ελεγχόμενη” υπό το πρίσμα της παραγωγής εσόδων. Το word of mouth marketing που έχει τη δυνατότητα να εξυψώσει ή να καταβαραθρώσει μια εφαρμογή ευρείας χρήσης έχει μικρότερη επίδραση στην πορεία μιας επιχειρηματικής εφαρμογής.
Στην ελληνική αγορά, σχετικά πρόσφατα ανακοινώθηκε η δημιουργία του Ελληνικού Συνδέσμου Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών (ΣΕΚΕΕ), ο οποίος αριθμεί ήδη 32 μέλη. Σύμφωνα με την παρουσίαση του συνδέσμου στο site (www.hamac.gr), τα μέλη του αντιπροσωπεύουν περίπου το 90% του κύκλου εργασιών της ελληνικής αγοράς mobile apps και απασχολούν 4.000 εργαζόμενους, οι οποίοι ωστόσο δεν διευκρινίζεται αν απασχολούνται με το συγκεκριμένο αντικείμενο ή είναι συνολικά ο αριθμός των εργαζομένων που απασχολούν οι εταιρείες μέλη.
Ωστόσο, αν κρίνουμε από το τζίρο των εταιρειών μελών του ΣΕΚΕΕ, ο οποίος διαμορφώνεται στα 400 εκατ. ευρώ, το πιθανότερο είναι ότι ο σύνδεσμος αναφέρεται σε συνολικά μεγέθη για αυτές τις εταιρείες και όχι σε επιμέρους μεγέθη για τον τομέα των mobile apps.