Παρά την προσπάθεια να γίνω αναγνώστης ψηφιακών περιοδικών και βιβλίων, πρέπει να ομολογήσω ότι είναι αρκετές φορές που το χαρτί μου λείπει. Με μια ματιά στα γραφεία της εταιρείας που εργάζομαι διαπιστώνω ότι δεν είμαι ο μόνος.
Σύμφωνα με την IDC, η αγορά των εκτυπωτών σε παγκόσμιο επίπεδο παρουσίασε ετήσια ανάπτυξη 7%. Η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και το 2011, με ανισομερή ανάπτυξη για τις αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες αγορές. Από τα 11 εκ. εκτυπωτές laser που πουλήθηκαν, τα 9 εκ. ήταν μονόχρωμοι, γεγονός που σε κάποιο βαθμό έχει να κάνει με την προσπάθεια των επιχειρήσεων για μείωση του κόστους αναλωσίμων. Οι τρεις μεγαλύτερες εταιρείες HP, Canon και Epson κατέχουν το 75% της αγοράς.
Αφού λοιπόν ο εκτυπωτής είναι ακόμα μαζί μας, μένει να αναρωτηθούμε τι τον κάνει σημαντικό. Η πρώτη λέξη που σχηματίζεται στο μυαλό όλων είναι «οικονομία». Ο εκτυπωτής «ξοδεύει» χρήματα για το ρεύμα που χρησιμοποιεί, τα αναλώσιμα και τη συντήρησή του.
Σύμφωνα με την Βιολέτα Ξανθούλη, Office Product Marketing Manager της Xerox Hellas, “οι προτεραιότητες για τη μείωση του κόστους αλλάζουν ανάλογα με το μέγεθος και τη χρήση της κάθε συσκευής: Σε εκτυπωτές μικρότερης παραγωγής, η έμφαση δίνεται στη μείωση της τιμής τους και στην κατανάλωση ρεύματος, καθώς ο χρήστης δεν επιβαρύνεται ιδιαιτέρως από αναλώσιμα και συντήρηση. Για εκτυπωτές που διεκπεραιώνουν μεγαλύτερες παραγωγές, το κλειδί είναι η εξοικονόμηση με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στα αναλώσιμα ή με συμβόλαια συντήρησης που περιλαμβάνουν αναλώσιμα, ανταλλακτικά και εργασία τεχνικών, ώστε ο χρήστης να έχει σταθερό κόστος”.
Ο Δημήτρης Μπότσιος, Service Manager, Epson Italia Greek Branch Office, φέρνει στο επίκεντρο το κόστος ιδιοκτησίας και συντήρησης ενός εκτυπωτή.
“Η ελληνική αγορά εκτυπωτών, όπως είναι αναμενόμενο, έχει επηρεαστεί από την ευρύτερη οικονομική συγκυρία. Οι εταιρείες ανταποκρινόμενες σε αυτές τις συνθήκες, πρέπει να προσανατολίζονται περισσότερο στις ανάγκες των καταναλωτών και να τους προσφέρουν λύσεις που κάνουν την καθημερινότητά τους ευκολότερη. Οι εκτυπωτές είναι σημαντικό να σχεδιάζονται με γνώμονα το κόστος ιδιοκτησίας και συντήρησης σε βάθος χρόνου ώστε να αξιοποιείται στο μέγιστο βαθμό η επένδυση των πελατών. Στα προϊόντα Epson δίνεται πάντα έμφαση στο χαμηλό κόστος χρήσης με χαρακτηριστικά, όπως τα μεμονωμένα μελάνια μεγάλης χωρητικότητας και η δυνατότητα εκτύπωσης μεγάλου όγκου εγγράφων με ένα σετ μελανιών”.
Παρά το γεγονός ότι έχουν γίνει σημαντικές βελτιώσεις με στόχο τη μείωση κόστους της έγχρωμης εκτύπωσης, το κόστος παραμένει μεγαλύτερο από αυτό της μονόχρωμης εκτύπωσης. Επομένως, η χρήση έγχρωμων εκτυπωτών, των οποίων η μειωμένη τιμή αγοράς λειτουργεί δελεαστικά, απαιτεί φειδώ.
Η πολιτική ασφάλειας επηρεάζει και τους εκτυπωτές
Όταν γίνεται συζήτηση για την ασφάλεια πληροφοριακών συστημάτων, δύσκολα η σκέψη των περισσότερων θα πάει στους εκτυπωτές. Και όμως ένας εκτυπωτής αφήνει σε κοινή θέα έγγραφα με πληροφορίες για προσφορές ή προτάσεις νέων προϊόντων, μπορεί να έχει σκληρό δίσκο, στον οποίο μπορεί να είναι αποθηκευμένα έγγραφα και αν πρόκειται για πολυμηχάνημα έχει τη δυνατότητα να στείλει fax ή email παντού και τέλος αν είναι συνδεδεμένος σε δίκτυο είναι δυνατό να αποτελέσει την πύλη για network sniffing.
Όπως μας λέει ο Παντελής Βούλγαρης, Marketing Manager της Konica Minolta Hellas “Επιχειρήσεις με αριθμό υπαλλήλων πάνω από 40-50 αντιμετωπίζουν με σοβαρότητα το θέμα της ασφάλειας της εκτύπωσης εγγράφων και απαιτούν τέτοιες λύσεις με διασφάλιση των εκτυπώσεων, όπως κρυπτογράφιση του σκληρού δίσκου του εκτυπωτή και λειτουργία secure print. Επίσης, οι λύσεις αυτές θεωρούνται επιβεβλημένες σε επιχειρήσεις που διαχειρίζονται κρίσιμα δεδομένα, όπως οι τράπεζες και οι τηλεπικοινωνίες. Σε περιπτώσεις μελέτης Print Management (OPS) οι λύσεις αυτές απαιτούνται επίσης”.
Εξοικονόμηση και περιβάλλον
O εκτυπωτής καταναλώνει ρεύμα και άρα συνεισφέρει στην εκπομπή αερίων που συντελούν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Επομένως, τεχνολογίες που επιτρέπουν τη μείωση κατανάλωσης ενέργειας σε λειτουργία ή κατάσταση αναμονής, συντελούν θετικά στη μείωση του ενεργειακού footprint της εταιρείας. Άλλες παράμετροι που επηρεάζουν το οικολογικό προφίλ του εκτυπωτή είναι η δυνατότητα αυτόματης εκτύπωσης και στις δύο πλευρές μιας σελίδας, καθώς και ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανακύκλωσης αναλωσίμων και συσκευών από την πλευρά του προμηθευτή.
Σύμφωνα με την Χαρά Ευαγγελινού, Marketing Communications Manager της Infolex “Για μερικές επιχειρήσεις, οι στόχοι προστασία του περιβάλλοντος και βελτιστοποίηση της απόδοσης της επιχείρησης μπορεί να φαίνονται ασύμβατοι, παρόλα αυτά όμως με τη σωστή τεχνολογία και τεχνογνωσία και οι δύο μπορούν να επιτευχθούν”.
Από το Νοέμβριο του 2007 κάθε χρήστης Lexmark laser εκτυπωτή μπορεί να επισκεφθεί ένα από τα 851 καταστήματα ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα και να αποστείλει το άδειο toner προς ανακύκλωση, τοποθετώντας το στο κουτί του νέου αναλώσιμου ή σε άλλη σκληρή και συμπαγή συσκευασία. Μια παρόμοια διαδικασία ισχύει και για τα cartridges των inkjet εκτυπωτών Θα πρέπει να σημειωθεί ότι και στις δύο περιπτώσεις η επιστροφή αναλωσίμων είναι χωρίς χρέωση.